اطلاعیه 812 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

دوم اسفند (۲۰ فوریه) انوشه رضا بخش به همراه پسرش سهیل زرگرزاده ثانی در منزلشان واقع در ارومیه بازداشت شدند و تا کنون از محل نگهداری این مادر و پسر نوکیش مسیحیی هیچ خبری به خانواده‌ آنان داده نشده است

بگفته سخنگوی شوراهای کلیساهای همگام در لندن علی‌رغم گذشت بیش از دو هفته از بازداشت  این نوکیشان هنوز از  اتهام، مکان و وضعیتشان هم اطلاعی دریافت نشده است، و عجیب تر آنکه خانم رضا بخش و پسرشان هیچ گونه سابقه  تهدید به بازداشت و یا احضار نیز نداشته اند، اما دو مامور صبح زود بدون اطلاع قبلی وارد خانه شده، مادر و پسر را با خود برده و وسایل آنان شامل جزوات و کتاب هم توقیف شده است، گفتنی است  آقای زرگرزاده دانشجوی سال چهارم رشته روانشناسی است.

پس از ماهها بلاتکلیفی در زندان اوین،23 اسفند ماه دو نوکیش مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری برای تفهیم اتهام به دادگاه انقلاب اعزام شدند که آنان در آخر اردیبهشت سال 96 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی  محاکمه خواهند شد

آندره وارطانیان و همسرشان نانا بدریان دو شهروند تاجیکستانی که به دلیل اداره کلیسای خانگی ۲۴ دی و ۴ بهمن در تهران بازداشت شده‌بودند ظرف روزهای گذشته، نانا بدریان از بند نسوان زندان اوین آزاد شده و همسر وی آندره وارتانیان به بند ۴ زندان اوین منتقل شده است که هم‌چنان از اتهامات  و جزئیات پرونده این زوج مسیحی اهل کشور تاجیکستان اطلاعی در دست نیست. 

دادگاه تجدید نظر ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی  در ۲۵ دی ماه ۱۳۹۵ تشکیل و پس از رسیدگی، حکم دادگاه نخست مبنی بر ۵ سال حبس تعزیری را تایید و در زندان رجایی شهر کرج به او ابلاغ گردید.

ابراهیم فیروزی ، کارگر تراشکار ۳۲ ساله، تا کنون سه بار به اتهام گرویدن به مسیحیت و برگزاری جلسات مذهبی بازداشت و محاکمه شده و هم اینک  برای بار سوم در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شود، بر اساس گزارش های دریافتی بازجویان بهنگام باز پرسی های اخیربه مسائلی پرداخته‌اند که آقای فیروزی پیش ازاین  برای آنها محاکمه شده است.

با تایید حکم در دادگاه تجدید نظر ابراهیم فیروزی باید تا سال ۱۳۹۸ در زندان بماند و پس از آزادی نیز حکم قبلی او مبنی بر تبعید به شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

با وجود ظلمی که سالهاست به نوکیشان مسیحی و پیروان سایر ادیان از جمله بهائیان، سنی مذهبان، اهل حق، دراویش، یهودیان.. در ایران می شود، سید محمد علوی وزیر اطلاعات گزارشهای بین المللی از سرکوب باورمندان به دیگر آئین های مذهبی در ایران را واهی خوانده و در ادامه می فرمایند:

اینکه اقلیت های دینی (پیروان سایر ادیان) درکشور ابراز رضایت می کنند، برای ما یک ارزش دینی است.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ، با استناد به مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر، نقض حقوق جامعه مسیحیان و پیروان دیگر ادیان را محکوم نموده و اعلام میدارند که محاکمه و بازجویی مجدد آقای ابراهیم فیروزی نیز خلاف اصل «ممنوعیت محاکمه دوباره» است که در حقوق ایران به عنوان «اعتبار امر مختومه» پذیرفته شده است. اصلی که در بند ۷ ماده (۱۴) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تصریح شده و دولت ایران نیز در سال ۱۳۴۷ آن را امضاء کرده و در سال ۱۳۵۴ از تصویب مجلس گذرانده است. در بند ۷ ماده (۱۴۴) آمده است: «هیچ کس را نمیتوان برای جرمی که به علت اتهام آن به موجب حکم قطعی صادر طبق قانون آیین دادرسی کیفری هر کشوری محکوم یا تبرئه شده است، مجدداً مورد محاکمه و تعقیب قرار داد.

812 

      کانون دفاع  از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram