اطلاعیه 814 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی در خصوص مین های باز مانده از جنگ ایران

کدام نهاد مسئول سلامت و امنیت جان ملت در گستره کشور ایران است ؟

با گذشت ۲۹سال از پایان جنگ ایران -عراق، اقوام ما در مناطق غربی استان کرمانشاه، مانند ساکنان سایر مناطق: استان های کردستان، ایلام ، آذربایجان غربی و خوزستان همچنان قربانی مین های خاموش و انفجار مهمات عمل نکرده هستند، از مجموع ۵٢ شهروند کُردی که بر اثر انفجار مین طی سال گذشته کشته و زخمی شدند ٩ تن کودک هستند که ٢نفر از آنان کشته و ٧ نفر دیگر معلول شده اند، ساکنان این مناطق و بویژه روستا های ان با انواع محرومیت ها دست به گریبانند مانند : ریز گرد های استان خوزستان، اهواز، مدارس کپری و کلاس های کانکسی در کهکیلویه و بویراحمد، عمل جراحی در طویله، راه ارتباطی نامناسب، بهداشت، آب غیرقابل شرب و ناکافی…..

براستی آیا جنگ در مناطق غربی کشورمان تمام نشده است؟

هموطنان مناطق غربی ایران تاوان این جنگ نا خواسته را تا چه زمانی باید بپردازند؟

با وجود گذشت سه دهه از پایان جنگ ایران وعراق  تبعات زیانبار آن از جمله انفجار مین ومهمات باقی مانده از جنگ همچنان مانعی است برای بازسازی و توسعه اقتصادی -اجتماعی این مناطق، هنوزم ایلام با ۱٫۷۰۰٫۰۰۰هکتار زمین آلوده به مین و مهمات عمل نکرده، آلوده ترین استان ایران محسوب می شود، 15 کیلومتر از نوار مرزی سرپل ذهاب و نقطه صفر مرزی گیلانغرب  هم که همچنان آلوده به مین و مهمات عمل نکرده است.

28 کشته و ۲۰۸ مجروح همراه با قطع عضو ۱۷۶ نفر، آمار قربانیان مین در قصر شیرین است، افزایش ۲۳ درصدی قربانیان انفجار مین در سال های اخیر، نشان از عدم رویکرد مناسب در خصوص پاکسازی مناطق آلوده به مین در کشور را دارد،  طبق آمار۵۹ تن در سال ۹۵ قربانی انفجار مین شده‌اند که از این تعداد ۱۸ تن کشته و ۴۱ نفر مجروح گردیده اند. در میان این تعداد کشته‌ها و قربانیان مین، ۸ کودک و ۳ زن وجود دارند. ۳ کولبر و یا کاسبکار نیز بر اثر تردد در مناطق آلوده، دچار حادثه‌ی انفجار مین شدند و متاسفانه این فاجعه همچنان ادامه دارد.

وعده‌هائی که فراموش نخواهد شد: بیانیه‌ای را درباره مطالبات اقوام نوشته و بیان کرده‌ام که اجرا خواهد شد، همه مردم کشور از هر قبیله و نژاد ترک، لر، عرب، بلوچ و ترکمن باید این را احساس کنند که از حقوق عادلانه برخوردارند، روستانشینان که  فکر می‌کنند باید برای راحتی به شهرها بیایند دولت زمینه‌ای را آماده می‌‌کند که مهاجرت معکوس محقق شود،  یک کارگروه ویژه برای خوزستان تشکیل خواهیم داد……

گرامی باد 4 آپریل روز بین المللی آگاهی از خطرات مین و کمک به اقدام علیه مینن

814

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram