گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو در اسفند ماه 1395

گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو در اسفند ماه 1395

تهیه کننده :احمد هاشمی نژاد

آزادی از زندان2 مورد

آزادی محمد حسن داوودی با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومان

هرانا – روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه، محمد حسن داوودی، معلم و فعال سیاسی اهل میاندوآب، با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان این شهر آزاد شد.

آزادی به قید کفالت و کاهش حکم زندان بازداشت‌شدگان تجمع «روز کوروش» در دادگاه تجدیدنظر

هرانا – فرشید رفوگران، وکیل تعدادی از متهمانی که روز هفتم آبان ماه ۱۳۹۵ در بزرگداشت روز کوروش از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حکم اغلب متهمان در دادگاه تجدیدنظر به زندان‌های زیر یک سال کاهش یافته و تعداد زیادی از آنها با سپردن قرار کفالت آزاد شده‌اند

احضار 1 مورد

احضار خانواده بهنود رمضانی به اداره اطلاعات مازندران: حق مراسم ختم و مصاحبه ندارید

خانواده بهنود رمضانی، دانشجوی ۱۹ ساله ای که ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۹ همزمان با چهارشنبه سوری همان سال کشته شد به اطلاعات مازندران احضار و از برگزاری مراسم سالگرد برای فرزندشان منع شده اند

احکام صادره 4 مورد

دادگاهها حکم اعدام میدهند وشاکیان می بخشند, ولی این بار تایید حکم اعدام حتی با رضایت شاکی!!!

به نقل از رکنا، سه متهم صبح دیروز برای دومین بار در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند تا این بار به پرونده آنها از جنبه عمومی جرم رسیدگی شود

صدور حکم اعدام برای متهم جوان چهارشنبه‌سوری سال ۹۳ در مشهد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خراسان، ساعت ۲۱:۴۵ آخرین چهارشنبه سال ۱۳۹۳ یکی از سربازان وظیفه کلانتری مصلای مشهد که به‌عنوان نیروی کمکی به کلانتری سناباد اعزام شده بود، مورد اصابت نارنجک دست ساز در خیابان مجد قرار گرفته و مجروح شد

تأیید حکم قطع دست جوان متهم در تهران

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از همشهری آنلاین، این جوان که نامش اعلام نشده، عضو یک گروه ۶ نفره بود که اقدام به سرقت از منازل شمال شهر تهران می کردند

صدور حکم ۴۵ سال حبس برای چهار فعال ترک در تهران

خبرگزاری هرانا – دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در استان تهران، چهار فعال ترک (آذری) را جمعا به ۴۵ سال حبس و تبعید محکوم کرد. هر چند اتهام تشکیل جمعیت غیر قانونی در خصوص صدور این رای معیار قرار گرفته است با اینحال اسناد دادگاه نشان دهنده این است افراد مورد اشاره هیچ فعالیت خشونت آمیزی نداشته و بیشتر در حوزه های فرهنگی و زبانی فعالیت داشته اند

اخبار دانشگاه 2 مورد

نصب دوربین در دانشکده های دانشگاه حکیم سبزواری

دانشجوانلاین 19 اسفنددوربین های مختلفی در تمامی دانشکده های دانشگاه حکیم سبزواری توسط ماموران انتظامی و حراست؛ برای سرکوب دانشجویان و همچنین امنیتی کردن فضای دانشگاه نصب گردیده است.

برنامه پیشگیری از خودکشی در دانشگاهها تهیه شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، دکتر حمید یعقوبی، در بیست و هشتمین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه های سراسر کشور که صبح امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: در بیش از ۱۱۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی، کانون همیاران سلامت روان دانشجویی تشکیل شده است

اخبارعمومی جوانان 1 مورد

این روزها حتی سوال بسیاری از روزنامه ها و سایت ها و خبرگزاری های داخلی جمهوری اسلامی ایران این هست که چرا به واقع خانوم ها حق ورود به استادیوم های ورزشی را ندارند!؟

ماه گذشته و در جریان برگذاری بازی دربی تهران بین تیم های پرسپولیس و استقلال بود که چند خانوم با صورت رنگ کرده همراه با آقایان به طرزی عجیب و ماهرانه توانسته بودند وارد استادیوم یکصد هزار نفری آزادی شوند

اعتراض و تجمع 1 مورد

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه اراک

ایسنا-صبح روز سه شنبه سوم اسفندماه ۹۵، دانشجویان دانشگاه اراک در اعتراض به مسائل آموزشی، خدماتی و مالی، مقابل ساختمان دکتر قریب این دانشگاه حاضر و خواستار پاسخگویی رئیس دانشگاه اراک به مشکلاتشان شدند.

اعتصابیون 2 مورد

آغاز اعتصاب غذای رضا شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی، در اعتراض به وضعیتش در زندان گرگان

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران- به گفته این منبع رضا شاهینی در اعتراض به محرومیت از حقوق ابتدایی زندانی، توهین‌های ماموران زندان گرگان و حکم ناعادلانه اش دست به اعتصاب غذا زده است و چاره‌ای جز اعتصاب غذا نداشته تا بلکه به این شکل مسئولان صدای او را بشنوند و برای شرایطش کاری انجام دهند.

اعلام اعتصاب غذای هنگامه شهیدی از زمان بازداشت

حقوق بشر در ایران- این‌جانب هنگامه شهیدی فعال سیاسی- اجتماعی اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار در روزهای اخیر هشدارهایی را از برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به دولت مبنی بر بازداشت زودهنگام خود دریافت کردم.

بازداشت 4 مورد

بازداشت دوازده مدیر کانال های تلگرامی از سوی نهاد های امنیتی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت که از بازداشت حدود ۱۲ نفر از مدیران مسئول کانال‌های تلگرامی و از دسترس خارج شدن کانال‌های آنها مطلع شده است

بازداشت مجدد احسان مازندرانی بدون دلیل مشخص و شروع اعتصاب غذای او در اعتراض به دستگیری خود

حقوق بشر در ایران -احسان مازندرانی، روزنامه نگاری که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ با حکم رسمی و پس از پایان دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد ظهر روز ۲۲ اسفند ماه مجددا در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

بیش از سی نفر در یک مهمانی شبانه در اهواز دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، وی روز جمعه اظهار کرد: شب گذشته بیش از ۳۰ دختر و پسر در یک پارتی شبانه در اهواز، توسط پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شده اند.

تداوم بازداشت فرزانه جلالی در اداره اطلاعات کرمانشاه

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۵ اسفندماه، نیروهای امنیتی با هماهنگی اداره ثبت‌اسناد کرمانشاه، فرزانه جلالی را به‌صورت تلفنی برای تکمیل نقض پرونده اداری‌اش، به این اداره احضار کرده‌اند؛ قبل از ورود این فعال مدنی به این مکان، چند مأمور لباس شخصی بدون داشتن حکم قضایی او را دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات بازداشتگاه میدان نفت منتقل می‌کنند.

دانشجویان 2 مورد

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه لامرد

دانشجوانلاین-دانشجویان دانشگاه لامرد از استان فارس پس از عملکرد ضعیف و بی کفایتی مسولان این دانشگاه در حل مشکلات و فراهم آوردن امکانات رفاهی و آموزشی دست به تحصن اعتراضی زدند.

مرگ مشکوک یک دانشجوی جوان کارشناسی ارشد دانشگاه شریف با لوله گاز

دانشجوانلاین 18 اسفندجسد یک دانشجوی کارشناسی ارشد شب گذشته17 اسفند 95 در خانه اش در محله نارمک در حالیکه به لوله گاز بسته شده بود، پیدا شد.

زندانیان 6 مورد

کیوان کریمی و بهنام موسی وند به مرخصی آمدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته سی‌ام اسفندماه ۹۵، کیوان کریمی فیلمساز زندانی از زندان اوین و بهنام موسی وند فعال مدنی از زندان رجایی‌شهر کرج به مرخصی نوروزی اعزام شدند.

فشار وزارت اطلاعات مبنی بر سکوت خانواده دکتر مهرناز حقیقی، فعال مدنی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهرناز حقیقی که در شامگاه شنبه اول اسفندماه بازداشت شد، تاکنون با خانواده خود تماسی نداشته و از محل نگهداری و دلایل بازداشت وی اطلاعی به دست نیامده است.

انتقال معصومه ضیاء به بند نسوان اوین؛ ممانعت از آزادی پیش از تعطیلات نوروز علیرغم صدور قرار کفالت و وثیقه

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، معصومه ضیاء، فعال عرفان حلقه، پس از نزدیک به دوماه و نیم بازداشت و بازجویی در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، طی روزهای اخیر به بند نسوان این زندان انتقال یافته و علیرغم صدور قرار کفالت و وثیقه تاکنون از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است.

ممانعت از ملاقات امین افشار نادری با خانواده پس از هشت ماه حبس و بلاتکلیفی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امین افشار نادری، زندانی عقیدتی در بند چهار زندان اوین که از شهریورماه در بازداشت به سر می‌برد، طی روزهای اخیر درخواست‌هایی مبنی بر ملاقات با خانواده به مسئولین تحویل داده، اما اجازه ملاقات به وی داده نشده؛ این در حالی است که این زندانی عقیدتی طی هشت ماه گذشته تنها یک بار با خانواده خود ملاقات داشته است.

تعیین مجدد تاریخ دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاریخ جلسه دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد، «۲۶ فروردین ماه ۹۶» در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تعیین شد.

تداوم مخالفت سپاه با انتقال و بستری شدن آرش صادقی در بیمارستان علیرغم درخواست پزشک بهداری

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، در پی محرومیت از رسیدگی پزشکی، مبتلا به عفونت ریه گشته و بیماری مننژیت وی به آسم تبدیل شده است. همچنین پزشکان از ابتلای وی به کولیت روده خبر داده‌اند که به دلیل عدم رسیدگی درمانی هم‌اکنون در وضعیت پیشرفته‌ای قرار دارد

محرومیت از تحصیل 1 مورد

اخراج یک دانشجوی بهایی از دانشگاه آزاد رودهن

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین دانشگاه آزاد رودهن تهران، در آخرین امتحان‌ ترم، به پویا اعظمی آقجه، دانشجوی این دانشگاه، اعلام کردند که به دلیل بهایی بودن، حق تحصیل در این دانشگاه را ندارد.

مسئولین دولتی 2 مورد

حاجی‌فیروزهای دانشجو سر چهارراه‌ها

انتخاب خبر 20 اسقند– برخی می‌گویند حاجی فیروز، به اسم خواجه پیروز هم شناخته می‌شود که یک چهره افسانه‌ای در فولکلورِ ایرانیان است که در نخستین روزهای هر سال، در کنار عمو نوروز، به شهرها می‌آید تا از آمدنِ نوروز به مردم آگهی دهد. او یک مرد لاغراندام و سیاه‌رخ، با کلاه دوکی، گیوه‌های نوک‌تیز و جامه سرخ است که با دایره‌زنگی،به خیابانها می‌آید و به رقص، شیرین‌کاری و خواندنِ آوازِ کوبه‌ای می‌پردازد.

کارگری شب عید با مدرک لیسانس

دانشجو انلاین-کی یکی از راه می‌رسند. هر شب همین موقع‌ها پیدایشان می‌شود؛ حدود 10 شب. گاهی کار، بیشتر هم طول می‌کشد؛ معمولاً روزهای آخر. آن وقت است که تن خسته‌شان را در آخرین ساعت‌های شب به خانه می‌رسانند و سرشان به بالش نرسیده، به خواب می‌روند. منظور از خانه، خوابگاهی است که شب عید، آنها را دور هم جمع می‌کند؛ به حکم اجبار. ماندنشان ماندگاری نیست. تلاشی است برای کسب درآمدی نه چندان چشمگیر، اما بهتر از دست خالی ماندن در شب عید. در آهنی کهنه به روی ساختمان سه طبقه باز می‌شود.

وخامت حال 1 مورد

آرش صادقی به دلیل عدم رسیدگی درمانی به نوعی بیماری قلبی مبتلا شده است

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پزشک بهداری زندان اوین روز جمعه ۲۰اسفندماه، در پی چندمین مراجعه‌ی آرش صادقی به بهداری به دلیل درد در ناحیه قفسه سینه، به وی اعلام داشته که ماهیچه‌های قلبی او به دنبال اعتصاب غذای طولانی‌مدت تحلیل رفته و عدم رسیدگی پزشکی موجب پیشرفت و حاد شدن این بیماری گشته است

.فراخوان کمیته :

جلسه کمیته  دفاع از حقوق دانشجو روز پنج شنبه  23مارس 2017 ساعت 20 بوقت اروپایی مرکزی

جمع بندی اماری از گزارشات:

آزادی از زندان 2 مورد

احضار 1 مورد

احکام صادره 4 مورد

اخبار دانشگاه 2 مورد

اخبارعمومیجوانان 1 مورد

اعتراض و تجمع 1 مورد

اعتصابیون 2 مورد

بازداشت 4 مورد

دانشجویان 2 مورد

زندانیان 6 مورد

محرومیت از تحصیل 1 مورد

مسئولین دولتی 2 مورد

وخامت حال 1 مورد

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram