اطلاعیه 803 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نقض حقوق بهائیان

تداوم بهائیت ستیزی در جمهوری اسلامی ایران

دولت جمهوری اسلامی ایران با این تفکر که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند و ممکن است سبب چالش ‌نظام وقوانین جمهوری اسلامی شوند ، به بهانه حفظ امنیت سیاسی، پیوسته آنان را مورد سرکوب، عناد و دشمنی قرار داده‌ و میدهند.

بازداشت دو شهروند بهایی در اصفهان، زاهدان  و یک شهروند بهایی در تهران: ۶بهمن ۹۵، ماموران امنیتی در اصفهان با مراجعه به منزل ۲شهروند بهایی (محسن مهرگانی و منوچهر رحمانی ) ضمن  تفتیش و بازرسی چندین ساعته خانه،  آنان را  بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. شعله رام و همسر وی شایان رحیمی، دو شهروند بهایی ساکن زاهدان هم به دلیل اعتقادات دینی، صبح روز سیزدهم بهمن ۱۳۹۵ توسط مأموران اطلاعاتی و امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. همچنین هاله غلامی، شهروند بهایی ساکن تهران نیز، ۸ بهمن ۱۳۹۵ به دلیل بهایی بودن و مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار و بی‌سرپرست.

اخراج دو دانشجوی بهایی در ترم پنجم و یک دانشجوی دیگر ازدانشگاه : شکوفه رنجبر سیسان دانشجوی رشته مامایی یکی دیگر از بهائیانی است که به دلیل داشتن اعتقاد مذهبی خویش در اواخر ترم ۵ از دانشکده مامایی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اخراج شده است، او ورودی سال ۱۳۹۳ بوده که با وجود گذراندن ۸۰ واحد و حضور در دانشگاه،  در ترم ۵ با داشتن ۲۰ واحد به دلیل بهایی بودن تحت عنوان “پرونده ثبت نام شما کامل نیست” به دفتر آموزش و حراست  احضار و از دانشگاه اخراج گردید. همچنین سوگل کاظمی بهنمیری، شهروند  دیگر بهایی که مشغول تحصیل در ترم  پنجم رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه غیر انتفاعی مشهد بود ، هنگام برگزاری امتحانات پایان ترم  از  تحصیل محروم شد. پیگیری های این دانشجوی بهایی از مسئولین سازمان سنجش  و وزارت علوم بی پاسخ  ماند، نازنین نیکوسرشت دانشجوی بهایی ترم اول دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز پس از  دو ماه و نیم تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی،از ادامه تحصیل باز ماند.

۲۴ بهمن ماه ۹۵، فاروق ایزدی، محقق و مترجم بهایی  به همراه بیش از 1300 جلد کتاب و وسایل ارتباطی   توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، گفتنی است در پاسخ به پیگیری دختر از پدر، گفته شده است که”وی در   اوین است و ده روز تحت بازجویی خواهد بود به اتهام واهی انجام فعالیت غیر قانونی علیه امنیت”.

بنیاد شهید: سربازجان باخته بهایی، شهید نیست:خانواده سرباز بهایی محی الدین ذهنی  اهل میاندوآب که در جبهه پیرانشهر جان باخت طی نامه ای به بنیاد شهید خواستار به رسمیت  شناخته شدن این مدافع وطن بعنوان “شهید” و ایجاد سابقه برای او شدند. در پاسخ به درخواست  مادر این سرباز رئیس بنیاد شهید میاندوآب نوشته است به دلیل “تعلق آنان به فرقه ظاله بهاییت”  امکان تشکیل پرونده برای این فرد یا افراد مشابه را ندارند.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ضمن محکوم نمودن هرگونه تبعیض عقیدتی،  بازداشت و شکنجه آنان، با توجه به مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر خواهان برابری  حقوق نوع بشر  و تمامی ایرانیان فارغ از عقاید دینی و مذهبی آنان می‌باشند.

803

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram