اطلاعیه شماره 802 کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

تناقض حرف تا عمل  در رهبریت جمهوری اسلامی ایران و هیئت دولت یازدهم

از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید: وعده داده بودند ممیزی کتاب پیش از انتشار برداشته میشود و اینک نه تنها این وعده به مرحله اجرا در نیامده است بلکه ممیزی کتاب های آموزشی نیز توسط ناشران دولتی انجام میشود.

وزیر ارشاد :خط قرمزی دیگر وجود ندارد و به جای سانسور کتاب، زین پس مبنا بر نصیحت نویسندگان است!!.

دبیر شورای نگهبان: نباید به کتابی که ضد اسلامی است مجوز چاپ داده شود، کتاب نویسنده ای که  بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی است نباید منتشر شود!!

وزیر ارشاد: امسال سه‌هزار کتاب مورد نظارت و ممیزی قرار گرفته اند که بسیار ناچیز است!!.

عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی: ما هر کتابی را به هیئت نظارت ارجاع نمی‌دهیم. اما رأی ما رأی نهایی نیست هیئت نظارت بر کتاب، تصمیم‌گیرنده است!!.

خانه کتاب: تیراژ کتاب در ایران به طور میانگین به ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه کاهش یافته و به این ترتیب حتی «از زمان ناصرالدین شاه » هم کمتر شده است!!.

جامعۀ ایران یعنی جامعۀ بی مطالعه، جامعه ای که با کتاب قهر است،  زیرا کتاب و کتابخوانی که میتواند  همچون چراغی روشنایی بخش جامعه امروز باشد، اسیر سلایق نهادهای مختلف دولتی و امنیتی قرار گرفته تا آنچه را که خود خواستار آن هستند، ترویج دهند و اینگونه است که شمارگان کتاب به علت ممیزی بی وقفه به زیر هزار نسخه سقوط کرده است زیرا مخاطب می داند آنچه که قابل گفتن باشد هرگز امکان چاپ نخواهد یافت و نتیجه سقوط سرانه مطالعه است که از جمله عوامل جامعه آسیب دیده است و اینست  پیامد این جامعه آسیب دیده را که در صحن علنی مجلس  نیز گفته شده است برمیشماریم :

1– تعداد معتادان کشور  فراتر از یک و نیم میلیون نفر.

2– اعتیادعلت بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها، و ۴۰ درصد سرقت‌ها   و ۶۰ درصد ورود به زندان.

3– سالانه ۶۰۰ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران به زندان   می‌افتند.

4– دو و نیم میلیون زن  به دلیل طلاق یا مرگ همسر، به تنهایی   سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.

5– سال گذشته سی و شش درصد ازدواج ها به طلاق ختم شده   است.

همچنین مرور تیترهای برخی از مطالب معرف دیدگاه هایی است   که در هیاهوهای اخیربه منفعت رسیده اند:

نامه نویسندگان به وزیر ارشاد: سانسور را بردارید، خودمان پاسخگو می‌شویم.

پاسخ: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم میکروب پخش شود و بعد ما درباره معالجه‌اش چاره‌ای بیندیشم.

وزیر ارشاد: قرآن هم اگر وحی منزل نبود، ممیزان آن را رد می‌کردند.

نویسندگان: چگونه از ممیزی کتاب عبور کنیم؟

وزیر ارشاد:  انگور، شراب، خوک؛ کلماتی که اجازه نشر ندارند!!.و اینگونه است که ممیزی امروز حتی  جلوی انتشار دیوان حافظ را هم می‌گیرد!

اعضای کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران براساس مواد 19 (آزادی بیان و اندیشه) و 27 (حق کپی رایت) مصرانه از مسئولین و نهادهای دولتی میخواهند تا نهایت حمایت و همکاری را با مولفان، ناشران و نویسندگان به عمل آورند تا ضمن رشد آگاهی و دانش افراد جامعه از اکثر آسیب های اجتماعی نظیر آنجه در سطور قبل یاد شد نیز پیشگیری شود، تا شاهد چاپ قاچاقی کتاب که صنعت پررونقی است برای سودجویان، نباشیم، تا ضرر و زیان ناشران و نویسندگان کتابها متوقف شود تا بازار کتاب و کتابخوانی رونق بیشتری داشته باشد، تا …….

802

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتابخانه کانون

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram