اطلاعیه شماره 785 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص سرکوب باور و عقیده

سرکوب باور و عقیده با استفاده از هر دستاویز ممکن

دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش مذهب رسمی و پاکسازی جامعه از تنوع‌های قومی و عقیدتی، با برچسب “دشمن”  سرکوب‌ گسترده آنان و بویژه دگراندیشان را سرلوحه مبارزات خود قرار داده و هیچ‌گونه تفکری را  بر نمی تابد.

تخریب قبرستان بهاییان در بیرجند: ماموران جمهوری اسلامی بار دیگر به  قبرستان بهاییان (گلستان جاوید ) واقع در شهرستان بیرجند یورش برده و طی اقدامی، حصاری دیوار مانند اطراف این محل کشیده، اجازه دفن به این شهروندان را نمیدهند، غسالخانه و ساختمانهای مجاور آن را نیز تخریب کرده اند.

تخریب یک کلیسا با “لودر” در شهر سلماس: بنای کلیسای تاریخی قلعه سر سلماس که متاسفانه جزو لیست آثار تاریخی ایران به حساب نیامده بود  بوسیله  لودر و ماشین های سنگین به شدت تخریب شد،  هدف از این تخریب نیز جستجوی گنج توسط قاچاقچیان اعلام گردید اما عدم پی گیری و واکنش مسئولان نسبت به این حرکت غیر قانونی نشانگر اهداف دیگریست، چنانچه توجیه خاصی در این مورد وجود ندارد که چگونه گروهی میتوانند با انواع  امکانات و تجهیزات سنگین دست به چنین تخریت گسترده ای بزنند؟

بازداشت یک زوج زرتشتی ایرانی-آمریکایی: کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری  از اویل مرداد ماه تا کنون در بازداشت هستند و بازداشت این دو با اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی همراه بوده است. کارن وفاداری از پیروان ایین زرتشت و مدیر یک گالری هنری در تهران است که  تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد ، ماموران امنیتی پس از بازداشت برادرش به گالری وی رفته و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گالری را مهر و موم کرده‌اند.

باز داشت پیروان عرفان حلقه برای چندمین بار متوالی : طی تجمعات مسالمت آمیز طرفداران آقای محمد علی طاهری درخصوص آزادی و رسیدگی به وضعیت  این  زندانی عقیدتی که در استان البرز (کرج) برگذار شده بود، ماموران امنیتی تعداد بسیاری از آنان را دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال دادند. از جمله: علیرضا رشوند، بهدخت رشوند، یلدا سیمیاری، راحله سیمیاری، لیلا صمیمی، زهرا عبدالملکی، رامین منصوریار و امیر فریدونی، که از سرنوشت هیچکدام از این شهروندان و مکان بازداشت آنها اطلاعی در دست نیست.

انتقال مولوی نورالدین کاشانی به دادگاه ویژه روحانیت: مولوی نورالدین کاشانی اهل زاهدان و مدرس قرآن روستای شندک که از مرداد ماه ۱۳۹۲ تا کنون در زندان مرکزی زاهدان به سر می برد در نهم آذرماه١٣٩۵به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شد. این روحانی اهل سنت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و حمله به ماموران پلیس بازداشت شده است. این در حالی است که نامبرده کلیه اتهامات را رد می کند.  وی همچنین در زندان برای اخذ اعتراف تحت شکنجه های شدید قرار گرفته  که همین اظهارات را مبنای اتهام و صدور رای علیه وی قرار داده اند.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد ١٨و١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر اینگونه فشارهای سیستماتیک بر پیروان سایر ادیان و عقاید در ایران  را محکوم نموده، تمامی وجدانهای بیدار و آزادیخواه  جهان را به حمایت از این هموطنان فرا خوانده و اعلام می کنیم که  یکی از شاخص‌های مهم سنجش آزادی در هر جامعه‌ای را:

مدارا و سازش با اقوام مختلف، دگراندیشان مذهبی و دگرباشان جنسی میدانیم

785

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران    

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram