گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در اذر ماه 1395

تهیه و تنظیم : جمشید غلامی سیاوزان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی تا پایان اذر ماه 1395 است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.
فشارشکنجه و بازداشتها براقوام ایرانی همچنان ادامه دارد.
حکومت کنونی ایران و سران آن بر این عقیده اند که برخی از گروه‌های قومی که بیشتر انان در مرزهای کشور سکونت دارند دشمنان کشور هستند، زیرا فعالیتهای سیاسی و مدنی آن‌ها ممکن است تجزیه ایران را به همراه داشته باشد و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب انان را با شدت هرچه بیشتر در دستور کار خود را قرار داده‌اند. بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه ملیت کرد و بلوچ و دیگر اقوام در ایران است.
آگاهان به مسائل سیاسی و فعالان حقوق بشر در ایران معتقدند که اقوام کرد و بلوچ به همراه دیگر اقوام مرز نشین بدترین دوران زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی که با اتهامات مذهبی و سیاسی و تبلیغ علیه نظام به بازداشتها و شکنجه و حکمهای طولانی مدت دست زده اند زدگی این مردمان را بسیار مختل نموده اند.
اکثرزندانیان با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دینی مواجه هستند و حکم محاربه در دست دارند و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد ضرب و شتم وبی‌احترامی قرار می‌گیرند.
بازداشت و بیخبری
بازداشت ۱۸ عضو عرفان حلقه در لنجان
بازداشت فردین مرادپور به همراه تعدادی از شهروندان تبریزی مقابل دادگستری.
اشنویه، سقز و بوکان؛ بازداشت شهروندان.
بی خبری از وضعیت صابر نادری پس از گذشت دو هفته از زمان بازداشت.
انتقال حسن کمال رمضان به اداره اطلاعات و بازجویی از وی.
اشنویه، سقز و بوکان؛ بازداشت شهروندان.
بازداشت یک شهروند هفده ساله در سقز از سوی نیروهای اطلاعات سپاه.
بلاتکلیفی دو برادر کردستانی در زندان سنندج.
حسین دانشمند و حسن دانشمند، دو برادر کردستانی، به ترتیب از شهریور ماه و آبان ماه سال جاری در بازداشت به سر برده و هم اکنون در زندان سنندج نگهداری می شوند.
پس از دوماه بازداشت؛ چهار شهروند بوکانی به زندان ارومیه منتقل شدند.
خبرگزاری هرانا – چهار شهروند سنی مذهب اهل بوکان که در پی بازداشت های گسترده شهروندان این منطقه مورخ ۱۵ مهرماه بازداشت شده بودند و در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه ارومیه در شرایطی نامناسب به سر می بردند پس از گذشت دوماه به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. گزارش های دریافتی حاکی از بدرفتاری، ضرب و شتم و حتی شکنجه این بازداشت شدگان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه است.
بازداشت دو شهروند در شهر خوی توسط نیروهای امنیتی.
خبرگزاری هرانا – عصر روز گذشته دو شهروند اهل خوی توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
محدثه قاسمی، دانشجوی رشته تاریخ در تهران بازداشت و به شیراز منتقل شد.
کشته شدن توسط نیروهای جمهوری اسلامی
کشته و مجروح شدن ۶ کولبر در مریوان.
درپی حمله نیروهای نظامی ایران به کاروان کولبران در مریوان دست کم ۶ کولبر کشته و مجروح شده اند.
تیراندازی ماموران در مسیر سراوان ـ خاش دو کشته و زخمی برجای گذاشت.
خبرگزاری هرانا ـ روز گذشته، در اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی دو شهروند بلوچ به ظن «حمل سوخت قاچاق» کشته و زخمی شدند.
دادگاهی و محکومیت
جلسه دادرسی به اتهامات سینا قلندری فردا برگزار شد.
صدور حکم اعدام برای دو زندانی در زاهدان.
خبرگزاری هرانا ـ روز گذشته به دو زندانی با اتهامات امنیتی در زندان مرکزی زاهدان حکم اعدام ابلاغ شده است.
احضار یک فعال مدنی مریوانی به دادگاه.
سامان کریمی، فعال مدنی مریوانی، به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر مریوان احضار شد.
کیوان کریمی برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.
محاکمه مجدد مطلب احمدیان در پرونده‌ ای که یکبار تبرئه شده.
اعدام
اعدام یک زندانی پس از استرداد به ایران.
نعمت رحمانی پس از استرداد به ایران اعدام شدخبرگزاری هرانا – یک زندانی به نام “نعمت رحمانی گرمی” پس از تحمل ۱۵ سال حبس در کشور آذربایجان حدود دو ماه قبل به ایران تحویل داده شد. آقای رحمانی با فاصله کمی از استرداد در زندان اردبیل به چوبه دار آویخته شد.
نامبرده اندکی پس از استرداد در تاریخ ۱۴ آبان ماه سال جاری در زندان مرکزی اردبیل به دار آویخته شد. پیکر او پس از اعدام به خانواده اش تحویل داده شد.
از اتهامات این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست. منابع مختلف اتهامات مختلفی از جمله حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز تا اتهامات امنیتی را در مورد ایشان طرح کرده اند ولی تا زمان تنظیم این خبر هرانا امکان تایید مستقل جزییات پرونده و اتهامات نعمت رحمانی را ندارد.
دیگر موارد
زینب جلالیان به عنوان زندانی سال عفوبین‌الملل انتخاب شد.
سازمان عفو بین الملل در بزرگترین کارزار حقوق بشری زینب جلالیان را به عنوان زندانی سال عفوبین‌الملل انتخاب کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از عدالت برای ایران، اعضا و داوطلبان عفو بین الملل در سراسر جهان میلیون‌ها نامه برای توقف نقض حقوق بشر می‌نویسند. امسال، زینب جلالیان به عنوان زندانی سال این کارزار از ایران شناخته شده است. او تنها زندانی سیاسی از ایران است که به همراه یازده نفر دیگر، عفو بین الملل حداکثر کوشش خود را برای آزادی او خواهد کرد.

سازمان ملل متحد در سال جاری رایی صادر کرد که به موجب آن دولت ایران باید هرچه سریع‌تر، زینب جلالیان را آزاد کند و به او بابت بازداشت غیرقانونی، شکنجه و آزار و حبس خلاف حقوق بشر، غرامت بپردازد.
زینب جلالیان، ۳۴ ساله، در ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) دستگیر شد. وی ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. عمده فعالیت‌های زینب جلالیان، در زمینه آموزش، مددکاری و بهبود وضعیت زنان کُرد بود و در طول مدت زمان حضورش در پژاک هیچ‌گونه فعالیت نظامی و مسلحانه نداشته است.
مدارسی که آب و سرویس بهداشتی ندارند.
خبرگزاری هرانا ـ ماجرای تحصیل دانش‌آموزان روستایی،‌ عشایری و کودکان کار قصه پرغصه خود را دارد. دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری باید با به جان خریدن محرومیت‌ها و تحمل سختی‌ها به تحصیل بپردازند، طی کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه، کمبود امکانات آموزشی، تحصیل در مدارس فرسوده و کپری و ادامه تحصیل با حضور در مدارس شبانه‌روزی و دوری از خانواده تنها بخشی از سختی‌های تحصیل در مناطق محروم کشور است. سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته می‌شود. پس از آن بیشترین محرومیت‌ها سهم جنوب استان کرمان و آذربایجان غربی است و مدارس روستایی این استان‌ها قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، شاید اصلاً‌ قابل تصور نباشد که در قرن بیست و یک و زمانی که ایران به یکی از قدرت‌های برتر علمی منطقه تبدیل شده است، هنوز هم برخی دانش‌آموزان این مرزوبوم برای تحصیل باید سختی‌های بسیاری به جان بخرند و هنوز هم کلاس‌های درس در کپر برگزار شود.
70 درصد دانش‌آموزان سیستان ‌و بلوچستان با ۱۰۰۰ تومان در ماه سر می‌کنند.
در حالی ۷۰ درصد دانش‌آموزان سیستان ‌و بلوچستان با ۱۰۰۰ تومان در ماه سر می‌کنند که یکی از عارضه‌های این فقر دامنگیر، عدم دسترسی افراد به آموزش است و این موضوع باعث شده آمار کودکان بازمانده از تحصیل در استان زیاد باشد.
استان سیستان وبلوچستان؛ مرگ ۱۹ نفر با سلاح سرد در هفت ماهه نخست سال.
خبرگزاری هرانا ـ در هفت ماهه نخست سال جاری، ۱۹ نفر در استان سیستان وبلوچستان بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند که از این تعداد همه ۱۹ نفر مرد بودند.
این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه آن که آمار تلفات سلاح سرد ۱۶ نفر بود، ۱۹ درصد افزایش یافته است.
چارپایان کاسبکاران مرزی از دست مأموران امان ندارند.
خبرگزاری هرانا ـ طی هفته جاری و تنها در منطقه مرزی بسطام استان کردستان دست کم ٢٠ رأس قاطر مورد استفاده کاسبکاران مرزنشین، قربانی تیراندازی مأموران مرزی شدند. کشتار چارپایان باربر یکی از راهکاری نیروهای مرزی برای مقابله با قاچاق خرد کالاست.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آژانس خبری موکریان، دوشنبه شب ١۵ آذرماه در حوالی “گناو” منطقه مرزی بسطام ٧ رأس قاطر کاسبکارها آماج تیراندازی مستقیم مأموران مرزی قرار گرفتند.
همزمان روز دوشنبه در بازارچه مرزی بسطام در حوالی “برجک” (روستای سیف منطقه کوله کەملان) مأموان اقدام به تیراندازی به سوی کاسبکاران کردند که در جریان آن ۵ رأس از قاطرهای آنان تلف شدند.
در همین ارتباط روز شنبه ١٣ آذر در “بلوکه شکیا” منطقه مرزی بسطام و در جریان تیراندازی مستقیم، ماموران نیروی انتظامی ۸ رأس از قاطرهای کاسبکاران را کشتند.
بازارچه مرزی روستای بسطام در بین جاده سقز به مریوان واقع شده و ٨٠ کیلومتر با شهرستان سقز فاصله دارد، کاسبکارانی که در این مرز کار می کنند، می گویند: “چند ماهی است که تأمین معیشت با استفاده از چارپایان در روز برایمان سخت و دشوار شده و ناگزیر برای گذران زندگی، شبانه به همراه چارپایان عازم مرز می شویم.
آنان می گویند: ما و قاطرهایمان که هریک حداقل مخارج زندگی یک خانواده را تأمین می کنیم از دست مأموران مرزی امان نداریم.
کولبران، کاسبکاران و قاطرهایشان حتی اگر از مین های باقی مانده از جنگ تحمیلی در این مناطق هم جان سالم به در ببرند، عواقب حمل کالا می تواند به قیمت جانشان تمام شود.
کولبران و کاسبکاران مرزی عمدتا به افرادی که بعنوان کارگر غیررسمی و نیز عامل خرده پای خرید و فروش کالا در مناطق مرزی غرب کشور فعال هستند اطلاق میشود.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram