بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١۶

بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١۶

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) امروز ۲۳ آذرماه ، بخش نخست بیلان سالانه خود را در باره روزنامه نگاران به گروگان گرفته شده، ناپدید شده و زندانی در جهان منتشر می‌کند .

arton17582-0dd16

یلان روزنامه‌نگاران زندانی، ناپدید شده و گروگان در جهان ۲۰۱۶

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) برای نخستین بار در بیلان سالانه خود آماری کلی از قربانیان خشونت علیه آزادی اطلاع رسانی ارائه می‌کند. در سال‌های گذشته موارد خشونت علیه خبرنگاران، شهروند خبرنگاران و همکاران رسانه‌ها به تفکیک اعلام می‌شدند. راست این است که شهروند خبرنگاران در سال‌های اخیر به ویژه در حکومت‌های سرکوب‌گر و یا در کشورهای در حال جنگ، نقشی گاه تعیین کننده در تولید و انتشار خبر داشته‌اند. در این بیلان که از روز نخست ژانویه ۲۰۱۶ (۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۴) تا روز نخست دسامبر ۲۰۱۶ ( ۱۱ آذرماه ۱۳۹۵) را در بر می‌گیرد. آمارها تا جایی که ممکن بوده به تفکیک ارائه شده است .

در ۲۰۱۶ در جهان ۵۲ روزنامه‌نگار گروگان هستند

سوریه ۲۶

یمن ۱۶

عراق ۱۰

bilan2016-prin-b7b3d

امروز در جهان ۵۲ خبرنگار به گروگان گرفته شده‌اند. قربانیان همه مرد در مناطق جنگ‌زده و در خاورمیانه به دام افتاده‌اند.۸۹ درصد آن‌ها خبرنگاران محلی هستند. گروگان‌گیری خبرنگاران در سال جاری رشدی ۳۵ درصدی داشته است. دو کشور عراق و سوریه خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران در جهان هستند. گروه دولت اسلامی به تنهای ۳۶ تن از این گروگان‌ها را در اختیار دارد .

سوریه همچنان در صدر خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران در جهان قرار دارد. جهادگران گروه دولت اسلامی خبرنگاران را به هدف اصلی خود بدل کرده‌اند. هدف‌‌گیری روزنامه‌نگاران امری سودمند است، نه تنها برای باج‌گیری و چرخاندن ماشین جنگ و یا اعمال فشار بر دولت‌ها که برای حاکم کردن جو ارعاب و ترور و به سکوت وادار کردن هر صدای منتقدی درمناطق تحت کنترل خود است. پس از سوریه یمن قرار دارد که بسیجیان شیعه حوثی به ربودن خبرنگاران و یا همکاران رسانه‌ها اقدام می‌کنند. در عراق ستیزه‌جویان داعش ۱۰ خبرنگار و همکار رسانه‌ها را موصول از دو سال پیش گروگان گرفته‌اند .

امروز مناطق وسیعی از سوریه وعراق و یمن امروزبه «سیاه‌چا‌ل‌های اطلاع‌رسانی» تبدیل شده‌اند .

capture_d_e_cran_2016-12-12_a_12-14-43-c3738

۳۴۸ روزنامه‌نگار زندانی در جهان

  ترکیه ۱۰۰   (۴۰ تن برای انجام وظیفه اطلاع رسانی )   

چین ۱۰۳

سوریه ۲۸

مصر ۲۶

ایران ۲۴

بقیه جهان ۱۲۵

امروز ۳۴۸ روزنامه‌نگار در سراسر جهان زندانی هستند. این شمار زندانی نسبت به سال گذشته افزایشی۶درصدی را نشان می‌دهد. شاخص‌ها نشان از رشد نگران کننده زندانی کردن روزنامه‌نگاران در جهان دارد. درصد روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در زندان افزایشی ۲۲ درصدی داشته است، سرکوب روزنامه‌نگاران در جهان با ضرب‌اهنگی جهنمی افزایش می‌یابد. در دروازه اروپا، پیش برد سیاست رعب و وحشت در ترکیه ده‌ها روزنامه‌نگار را به زندان کشانده و این کشور را به بزرگ‌ترین زندان جهان برای روزنامه نگاران تبدیل کرده است. در کمتر از یک سال رژیم اردوغان کثرت‌گرایی رسانه‌ای در ترکیه را با نظارت ساکت اتحادیه اروپا نابود کرده است .

روزنامه‌نگاران زندانی در ترکیه و پس از کودتای نافرجام چهار برابر شده‌اند. در این کشور امروز بیش از صد روزنامه‌نگار و همکار رسانه‌ها در بند هستند. گزارش‌گران بدون مرز تا امروز می‌تواند تایید کند که دست‌کم ۴۰ تن از آن‌ها به دلیل فعالیت روزنامه‌نگارانه زندانی شده‌اند. گژروی اقتدارگرایانه رئیس جمهور اردغان بیش از هر جای دیگر خود را در بازداشت‌های جمعی خبرنگاران و به سکوت وادار کردن صداهای منتقد نشان می‌دهد. برای بازداشت خبرنگاران نیازی به اتهام قضایی نیست، اینگونه آمار بازداشت‌های خودسرانه رو به افزایش دارد.

پس از ترکیه کشورهای چین، سوریه، مصر و ایران نزدیک به دو سوم روزنامه‌نگاران زندانی را در خود جای داده‌اند .

otage1-4799a

۱۸۷روزنامه‌نگار

۱۴۶ شهروند‌خبرنگار

۱۵ همکار رسانه‌ها

detono2016-30a28

۲۱ زن روزنامه‌نگار زندانی ۶.۵ درصد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان زن هستند. در سال گذشته تنها ۵ درصد خبرنگاران زندانی در جهان زن بودند .

۵ روزنامه‌نگار خارجی در زندان ۱,۵ درصد روزنامه‌نگار زندانی خارجی هستند .

نرگس محمدی (ایران)در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴ماموران وزارت اطلاعات پس  از بارها تهدید و احضار، نرگس محمدی را در ظاهر برای سپری کردن شش سال محکومیت‌‌اش بازداشت و روانه زندان اوین کردند. محاکمه وی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۵در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام ، هدفی که در ایران که در ایران تحمل نمی شود.

 ۷ مهرماه ۱۳۹۵ وکلای نرگس محمدی از تأیید محکومیت وی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران مطلع شدند. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. وی که به دلیل چند بیماری باید در روز چند دارو مصرف کند از درمان ضروری محروم است. رگس محمدی یکی از چهار « قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» بود که به مناسبت سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات، شهرداری پاریس به آنها مدال‌ اهدا کرده بود.

 # کارزار‌حفاظت‌از‌روزنامه‌نگاران

در برابر خطر‌های رو به افزایشی که خبرنگاران با آن‌ها روی در روی قرار گرفته‌اند. گزارش‌گران بدون مرز(RSF)خواهان معرفی یک گزارش‌گر ویژه برای امنیت روزنامه‌نگاران است.. این گزارش‌گر باید تحت نظر دبیر اول سازمان ملل متحد کار کند. تا امروز قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل برای امنیت خبرنگاران و مبارزه با مصونیت از مجازات نتیجه‌ای رضایت‌بخش نداشته است.

حفاظت‌گر روزنامه‌نگاران

 رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و سازمان‌های جهانی مردم نهاد، چهره‌های برجسته ، (RSF) جهانی از این میان ایرنا بوکوا با حمایت از پیشنهاد گزارش‌گران بدون مرز خواهان برگزیدن «حفاظت‌گر روزنامه‌نگاران» شدند. این ائتلاف جهانی تأکید کرده است که « بنا بر پیشنهاد گزارش‌گران بدون مرز نماینده ویژه دبیر اول سازمان ملل متحد در امرامنیت روزنامه‌نگاران برگزیده شود و سازمان ملل و دولت‌های عضو باید به نماینده ویژه اعتبار فراخور سیاسی، توان کنش فوری و مسوولیت هماهنگ کردن اقدام‌های سازمان ملل در امر امنیت روزنامه‌نگاران »را بدهد .

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram