گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در خصوص نقض حقوق بهاییان در ایران

rtytuyjkjn

در پی گزارش‌های متعدد جامعه‌ی بهائیان از ابعاد نقض حقوق مدنی و اقتصادی و فرهنگی بهائیان ایران و نامه‌ی سرگشاده‌ی مورخ 16 شهریور نماینده‌ی ارشد جامعه‌ی جهانی بهایی در سازمان ملل خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران،  سیاست اعمال فشار و تجاوز به حقوق و اموال بهائیان ایران گستردگی بیشتری یافته است. از جمله طی روزهای 12 و 13 آبان متجاوز از 100 محل کسب بهائیان به ویژه در شهرهای قائم‌شهر ، ساری، نوشهر و کرج بدون هیچ‌گونه مجوز قانونی و حکم قضایی توسط ماموران اداره اماکن عمومی پلمپ شده‌اند. مصادره‌ی زمین‌های زراعتی و املاک و تخریب منازل مسکونی و ساختمان‌های بهائیان هم رو به فزونی است.

از آنجا که تمامی این تجاوز‌ها به حقوق و اموال بهائیان ایران توسط ماموران نیروی انتظامی انجام ‌می‌پذیرد و دادخواست‌ها و تظلم‌های ستمدیدگان به دادگستری جمهوری اسلامی راه به جایی نمی‌برد، «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» ضمن محکوم کردن اعمال مستمر سیاست آپارتاید در باره هموطنان بهائی، یک‌بار دیگر مسؤولیت رئیس جمهور در اجرای اصول 14 و 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی را خاطرنشان ‌می‌سازد.

بر طبق اصل 14 دولت جمهوری اسلامی موظف است «حقوق انسانی» ایرانیان غیرمسلمان را رعایت کند.

به موجب اصل 22 «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.»

در نهایت اصل 122 تصریح ‌می‌کند که رئیس‌جمهور در انجام وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی دارد در برابر ملت مسؤول است.

بهائیان بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران هستند و تامین و تضمین حقوق و آزادی‌های آنان هم‌چون بخشی از ملت ایران به عهده رئیس جمهور است.

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر)

E-mail: lddhi@fidh.org

https://www.facebook.com/lddhi.fidh/

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram