گزارش مرداد ماه 1395 کمیته ی اقوام و ملل ایرانی

گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مرداد ماه 1395

تهیه و تنظیم : سپیده صفری و جمیله بدیرخانی

مادهٔ 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب دین، و آزادی علنی و آشکارکردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

ghf

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی تا پایان مرداد ماه 1395 است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشارشکنجه و بازداشتها براقوام ایرانی همچنان ادامه دارد.

حکومت کنونی ایران و سران آن بر این عقیده اند که برخی از گروه‌های قومی که بیشتر انان در مرزهای کشور سکونت دارند دشمنان کشور هستند، زیرا فعالیتهای سیاسی و مدنی آن‌ها ممکن است تجزیه ایران را به همراه داشته باشد و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب انان را با شدت هرچه بیشتر در دستور کار خود را قرار داده‌اند. بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه ملیت کرد و بلوچ و دیگر اقوام در ایران است.

آگاهان به مسائل سیاسی و فعالان حقوق بشر در ایران معتقدند که اقوام کرد و بلوچ به همراه دیگر اقوام مرز نشین  بدترین دوران زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی که با اتهامات مذهبی و سیاسی و تبلیغ علیه نظام به بازداشتها و شکنجه و حکمهای طولانی مدت دست زده اند زدگی این مردمان را بسیار مختل نموده اند.

اکثرزندانیان با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دینی مواجه هستند و حکم محاربه در دست دارند و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد ضرب و شتم وبی‌احترامی قرار می‌گیرند.

بازداشت و بیخبری

مادهٔ اعلامیه جهانی حقوق بشر۹

هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.

سپاه پاسداران در شهرستان دالاهو سه تن را بازداشت نمود

آژانس کُردپا: سپاه پاسداران شهرستان دالاهو، از بازداشت سه شهروند این شهرستان در ارتباط با حمله به نماینده‌ی اسلام‌آباد غرب و همراهانش خبر داد.

با گذشت ۵۷۰ روز بازداشت شدگان نصیرآباد همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان نصیرآباد که در ۱۴دی ۹۳ بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

بازداشت ۲۹ دختر و پسر شامل یک بازیگر زن در یک مهمانی در کرج

خبرگزاری هرانا – در یک مهمانی، ۱۲ دختر و ۱۷ پسر شامل یک بازیگر زن معروف و نیز یک تبعه غیرایرانی در کرج دستگیر شدند.

حدود ١٩ تن در پیرانشهر بازداشت شدند

آژانس کُردپا: بازداشت سیستماتیک شهروندان کُرد از چند هفته قبل وارد مرحله‌ی جدیدی شده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از روز پنج‌شنبه‌ی گذشته تاکنون نزدیک به ١٩ شهروند کُرد در شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی بازداشت شده‌اند.

سرنوشت یک کارگر کُردستانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

آژانس کُردپا: کارگر اهل یکی از روستاهای اطراف شهرستان سنندج، بعد از چند روز ناپدید شدن، هنوز اطلاع دقیقی از وی در دست نیست.

بازداشت توام با ضرب‌و‌شتم دو شهروند اردبیلی

خبرگزاری هرانا – ساعاتی پیش مهدی هوشمند و رضا وحدت، دو شهروند اهل اردبیل در خیابان توسط ماموران امنیتی با ضرب‌وشتم بازداشت شدند.

برای سومین بار قرار بازداشت موقت دو زندانی سیاسی بلوچ تمدید شد

با گذشت هشت ماه از بازداشت دو روحانی اهل سنت در سرباز این دو زندانی همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

پنج سال بلاتکلیفی و تمدید قرار بازداشت موقت مطلب احمدیان

خبرگزاری هرانا – علی‌رغم ۵ سال بلاتکلیفی، قرار بازداشت موقت «مطلب احمدیان» زندانی سیاسی زندان سقز بار دیگر تمدید شد. این زندانی از مورخ چهاردهم اردیبهشت‌ماه از زندان سنندج به زندان سقز منتقل شد و همزمان در مورد پرونده جدیدی مورد بازجویی قرار گرفته اما هنوز دادگاهی برایش تشکیل نشده است

موج بازداشت؛ ۲۴ معترض ترک در شهرهای مختلف کشور دستگیر شدند

خبرگزاری هرانا – درپی برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل در واکنش به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو و تداوم این اعتراضات، موج بازداشت فعالان ترک (آذری) در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، خوی، مراغه، زنجان، اردبیل و تهران با بازداشت ۲۴ تن دیگر در روز جاری ادامه یافت.

در ثلاث باباجانی ٩ شهروند کُرد بازداشت شدند

آژانس کُردپا: اداره‌ی کل اطلاعات استان کرمانشاه نُه شهروند بازداشتی از شهرستان ثلاث‌باباجانی را به زندان دیزل‌آباد منتقل کرد.

آذربایجان؛ گزارشی از آخرین وضعیت دهها شهروند معترض به روزنامه طرح نو

خبرگزاری هرانا – درپی برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل در واکنش به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو و تداوم این اعتراضات در روزهای گذشته، موجی از بازداشت شهروندان معترض در این شهرها شکل گرفت. جدیدترین اسامی احراز شده از بازداشت یا آزاد شدگان و همچنین آخرین وضعیت ۳۱ تن از این افراد در پی می آید

از سرنوشت یک شهروند مریوانی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد

آژانس کُردپا: نیروهای اطلاعاتی یک شهروند کُرد اهل مریوان را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل نموده‌اند

بازداشت و احضار سه فعال سیاسی در روستای دیل گچساران

خبرگزاری هرانا – سید محمد میری و قاسم قنبری دو فعال سیاسی اهل روستای دیل از روز یک‌شنبه دهم مردادماه توسط اداره اطلاعات بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.

تدوام بازداشت‌ها در کُردستان

آژانس کُردپا: در ادامه احضار و بازجویی‌های امنیتی در کُردستان ایران سه شهروند دیگر کُرد در مهاباد، قروه و سقز بازداشت شد.د ساعت بازجویی آزاد شد با این حال یک روز بعد بار دیگر احضار و بازجویی شده است.

دگرباش جنسی قربانی تجاوز در گالیکش، بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – ولی الله وزیری، دگرباش جنسی (ترانسکشوال) ساکن شهر گالیکش استان گلستان که مورد تجاوز جمعی قرار گرفته بود پس از مراجعه به مامورین پلیس، مورد تمسخر آنان قرار گرفت. بعد از اعتراض این شهروند به عدم توجه ماموران توسط آنان بازداشت و به زندان عمومی گنبد کاووس منتقل شد.

چند روز بی خبری از طلبه چابهاری/ احضار مدیر مدرسه دینی کوه ون

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالرحمن سیریازهی فرزند عبدالوهاب از تاریخ ۱۷ مرداد پس از خارج شدن از خانه جهت خرید نان مفقود شده است.

بازداشت و فشار بر خانواده فعالین سیاسی همچنان ادامه دارد

آژانس کُردپا: نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران در کُردستان دو شهروند کُرد را بازداشت کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواخر هفته‌ی گذشته یکی از اساتید دانشگاه پیام‌نور واحد مهاباد با نام رحیم حسینی در بوکان بازداشت شد.

بازداشت دو شهروند در اهواز توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا – ریاض بترانی و ولید عبیداوی دو شهروند اهل کوی علوی اهواز صبح روز گذشته در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک شهروند بلوچ در کوه ون بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ ماموران وزارت اطلاعات یک مغازه دار بلوچ  را در منطقه کوه ون شهرستان سرباز بازداشت کرد.

بهزاد قنبری فعال اذری در قره ضیاالدین بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اویان نیوز، پنجشنبه ۲۱مرداد۹۵ بهزاد قنبری در شهر قره ضیاالدین استان آذربایجان غربی از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت و بی خبری از یک زوج مراغه ای

خبرگزاری هرانا – صبح روز سه شنبه هفته جاری دو شهروند ساکن مراغه، از توابع استان آذربایجان شرقی، به اسامی «جلال شیشوانی و شهناز طوسی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از وضعیت و محل نگهداری این زوج دستگیر شده اطلاعی در دست نیست.

وحید پورطهماسب از گروه عرفان حلقه در بابل بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – عصر روز شنبه سی‌ام مرداد ماه وحید پورطهماسب از هواداران محمدعلی طاهری و فعالان گروه عرفان حلقه در شهر بابل بازداشت شد.

بازداشت‌های گروهی کُردستان دامن فعالین اینترنتی را نیز گرفت

آژانس کُردپا: سپاه کرمانشاه مدیران صدها گروه اجتماعی اینترنتی در کُردستان را بازداشت کرد.

بازداشت دست کم ۱۶ شهروند عرب در شهر دزفول

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز جاری، دست کم ۱۶ شهروند عرب طی عملیات هماهنگی توسط نیروهای وزارت اطلاعات شهر دزفول در منازل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان سنی‌مذهب آذربایجان غربی

خبرگزاری هرانا – دست کم یازده شهروند سنی‌مذهب از حدود سه ماه پیش در شهرهای بوکان و مهاباد توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدند. تعدادی از این شهروندان به تازگی با تحمل حبس از زندان آزاد شده بودند. تنی از بازداشت شدگان هنوز در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه نگهداری می شوند و تعدادی از آن‌ها به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده اند.

مأموران امنیتی در اورمیه و بوکان ۵ تن را بازداشت کردند

آژانس کُردپا: بازداشت‌های فله‌ای شهروندان کُرد پس از آرامی نسبی چند روزه بار دیگر از سر گرفته شدند.

اعدام

در تیرماه گذشته مصائب بسیار سختی بر هموطنان کرد و بلوچ و همچنین سایر اقوام تحمیل گردید اعدام ده ها تن از فعالان عقیدتی و سیاسی سنی مذهب کرد از جمله این مصائب به شمار می اید با اینکه مجامع بین المللی و حقوق بشری فشارهای زیادی را مبنی بر اینکه دست از اعدام بردارد ولی حکومت جوهوری اسلامی با وقاحت هرچه تمامتر به کار اعدام هموطنان فعال عقیدتی و سیاسی ادامه میدهد .

دست کم ۱۰ زندانی عقیدتی اهل سنت در ایران بامداد روز سه‌شنبه دوازدهم مرداد به دار آویخته شدند

بنا بر گزارش‌های فعالان حقوق بشر از ایران، مسئولان وزارت اطلاعات در تماس با خانواده اعدام‌شدگان از آن‌ها خواسته بودند برای دریافت جسد به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کنند.

قوه قضاییه ایران دستکم هفت نفر را به اتهام‌ دست زدن به اقدام‌های تروریستی اعدام کرد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که شماری از زندانیان استان کردستان روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد به اتهام‌های تروریستی اعدام شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری از اعدام بین هفت تا ۱۰ نفر در این روز خبر داده‌اند.

شهرام احمدی به همراه شمار دیگری از زندانیان سنی صبح دوازده مرداد ماه اعدام شد

عضوی از خانواده شهرام احمدی، زندانی کرد سنی محکوم به اعدام به اتهام محاربه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او صبح روز ۱۲ مرداد ماه در محوطه زندان رجایی شهر اعدام شد. به گفته این عضو خانواده، شهرام احمدی پیش از ملاقات آخر با خانواده اش اعدام شده و خانواده او در راه کردستان به تهران با تماس تلفنی مامور زندان متوجه خبر اعدام  شده اند.

خبر تکمیلی/ ۳۰ تن از زندانیان اهل سنت اعدام شدند/ دفن اجساد در تهران

سحرگاه سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، دستکم سی تن از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر بدون اجازه آخرین دیدار با خانواده‌ها به طناب دار آویخته شدند.

اعدام برزان نصرالله زاده، کودک-متهم سنی مذهب

احتمال می رود برزان نصرالله‌زاده، زندانی سنی مذهبی که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته، صبح روز سه شنبه ۱۲ مردادماه، به سایر زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر اعدام شده است.

شهرام امیری، دانشمند اتمی اعدام شد

خبرگزاری هرانا ـ خانواده شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی که برای مدتی به آمریکا پناهنده شده بود و سپس به ایران بازگشت و بعنوان “قهرمان ملی” مورد استقبال مقامات عالیرتبه قرار گرفت از اعدام او در سحرگاه چهارشنبه ۱۳ مردادماه خبر می دهند. پیش تر گفته شده بود آقای امیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق افشای اسناد طبقه بندی شده به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.

اجرای حکم اعدام سه زندانی ‘پرونده حمیدیه’ در اهواز

خبرگزاری هرانا – روابط عمومی دادگستری استان خوزستان از اجرای حکم اعدام سه زندانی «پرونده حمیدیه» در اهواز خبرداد. قیس عبیداوى ۲۵ ساله، برادرش احمد عبیدواى ۲۰ ساله و پسر عموى آن‌ها سجاد بلاوی (عبیداوی) سه متهم اصلی این پرونده صبح امروز اعدام شدند. چهار متهم دیگر مرتبط با این پرونده احکام طولانی مدت حبس دریافت کرده بودند.

کشته شدن توسط نیروهای انتظامی

یک شهروند چابهاری پس از زیر گرفتن توسط ماموران انتظامی جان خود را از دست داد

یک شهروند بلوچ چابهاری در پی تعقیب و گریز ماموران انتظامی توسط ماموران انتظامی زیر گرفته می شود و پس از انتقال به بیماران جان خود را از دست می دهد.

مرگ یک کولبر با شلیک مستقیم نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا – عزیز صداقت کولبر کرد اهل روستای سوره چوم سردشت شب گذشته در «سه راهی و پلیس راه» سردشت با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد. در پی این تیراندازی شهروند دیگری که به این موضوع ارتباطی نداشته نیز زخمی شده است.

قتل یک زن توسط نیروی انتظامی به ظن اشتباه حمل کالای قاچاق

خبرگزاری هرانا – روز پنج شنبه ۲۱ مردادماه، در پی تیراندازی نیروی انتظامی تحت سرپرستی پایگاه “ترجان” به یک ماشین تویتا، با تصور اینکه سرنشینان آن کولبر هستند، یک زن ۳۶ ساله کشته شد

سپاه ارومیه یک شهروند کُرد را هدف گلوله قرار داد

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد در منطقه مرگور اورمیه از سوی هنگ مرزی سپاه مورد تیراندازی واقع شد.

یک کولبر کُرد با گلوله‌ی نیروهای سپاه جان باخت

آژانس کُردپا: نیروهای هنگ مرزی سپاه پاسداران در اشنویه کاروان کولبران کُرد را به رگبار گلوله بستند.

دادگاهی

اولین جلسه دادگاه در شهر میاندوآب به محکومیت یک دانشجوی مریوانی به حبس تعلیقی

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب مریوان، سوما بازرگان را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب اپوزیسیون کُرد» به حبس تعلیقی محکوم کردزندان میاندوآب منتقل شدند.

محکومیت مجدد میثاق یزدان نژاد به تحمل حبس

خبرگزاری هرانا – میثاق یزدان نژاد زندانی سیاسی سابق در پرونده ای جدید به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است. وی اخیرا در اردیبهشت ماه سال جاری پس از تحمل ٩ سال حبس از زندان سمنان آزاد شده است.

دور جدید محاکمه زندانیان سیاسی کُرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک زندانی سیاسی کُرد با هویت حسن رستگاری مجد در دادیاری شهر ارومیه دادگاهی شد.

برگزاری دادگاه نجیبه صالح‌زاده به اتهام نوشته‌های یک صفحه‌ فیس‌بوکی که متعلق به او نیست

خبرگزاری هرانا ـ نجیبه صالح‌زاده، همسر فعال کارگری محمود صالحی، گفت که دادگاه او به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری،” بیست و پنجم مرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز برگزار شده و قرار است حکم او طی چند روز آینده صادر و ابلاغ شود.

دادگاه تجدیدنظر ۱۱ متهم عرب در اهواز برگزار شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر رسیدگی به اتهامات ۱۱ فعال سیاسی عرب در شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر اهواز به ریاست قاضی «سعید کوشا» برکزار شد. این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب «قاضى شعبونی» به حبس های طویل المدت محکوم شده بودند. تاکنون احکام ۲ تن از این ۱۱ شهروند به آنان ابلاغ شده است.

موارد دیگر

تخریب خانه های مردم روستای کمب مراد آباد چابهار

خانه های مردم بی بضاعت روستای مراد آباد کمب چابهار توسط ماموران مسکن شهرسازی و کلانتری ۱۲ گلشهر تخریب شدند.

مولوی ساداتی: وضعیت زندگی در سیستان و بلوچستان تکان دهنده است

مولوی ساداتی در خطبه های نماز جمعه این هفته (۸ مردادماه ۹۵) با بیان اینکه مفسدان اقتصادی دشمن ملت و کشورند، با اشاره به منابع و ذخایر فراوان کشور و اینکه در جهت معیشت و اقتصاد اقدام عملی صورت نگرفته، وضعیت زندگی در سیستان و بلوچستان را تکان دهنده توصیف کرد.

یورشهای وحشیانه و مورد اذیت و آزار و توهین قرار دادن روحانیون اهل سنت در زندان مرکزی زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یورشهای وحشیانه و مستمر به بند  زندانیان سیاسی  زندان مرکزی زاهدان و مورد بی حرمتی و توهین قرار دادن روحانیون اهل سنت در این بند.

بی توجهی پزشکی بار دیگر قربانی گرفت

آژانس کردپا:کودک ١٠ ساله‌ سنندجی به دلیل بی‌توجهی کادر درمانی وتجویز داروی اشتباه جان خود را از دست داد.

ترور پدری با پسر ۱۱ ساله اش در چابهار

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، یک شهروند چابهاری به نام اسلم سردارزهی و پسر ۱۱ ساله اش به نام حاتم روز شنبه ۹ مرداد توسط افراد ناشناس ترور شدند.

نهادهای امنیتی امام جمعه بلوچ و اهل تسنن زاهدان را تهدید کردند

اختلافات بین شیعه و سنی در ایران به شدت افزایش یافته و نهادهای امنیتی رسانه‌های حکومتی توجهی حتا به توصیه‌های مدنی هم ندارند.

در کُردستان ١۴ کولبر قربانی شدند

آژانس کُردپا: در دو حادثه جداگانه در شهرهای سروآباد و سردشت حداقل ۵ کولبر کُرد جان خود را از دست دادند.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram