گزارش تیرماه 1395 کمیته دفاع ازحقوق اقوام و ملل ایرانی

گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در تیرماه 1395

تهیه و تنظیم : جمیله بدیرخانی و سپیده صفری

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

cyh

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی تا پایان تیر ماه 1395 است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشارشکنجه و بازداشتها براقوام ایرانی همچنان ادامه دارد

حکومت کنونی ایران و سران آن بر این عقیده اند که برخی از گروه‌های قومی که بیشتر انان در مرزهای کشور سکونت دارند دشمنان کشور هستند، زیرا فعالیتهای سیاسی و مدنی آن‌ها ممکن است تجزیه ایران را به همراه داشته باشد و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب انان را با شدت هرچه بیشتر در دستور کار خود را قرار داده‌اند. بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه ملیت کرد و بلوچ و دیگر اقوام در ایران است.

آگاهان به مسائل سیاسی و فعالان حقوق بشر در ایران معتقدند که اقوام کرد و بلوچ به همراه دیگر اقوام مرز نشین  بدترین دوران زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی که با اتهامات مذهبی و سیاسی و تبلیغ علیه نظام به بازداشتها و شکنجه و حکمهای طولانی مدت دست زده اند زدگی این مردمان را بسیار مختل نموده اند.

اکثرزندانیان با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دینی مواجه هستند و حکم محاربه در دست دارند و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد ضرب و شتم وبی‌احترامی قرار می‌گیرند.

بازداشت و بیخبری

مادهٔ اعلامیه جهانی حقوق بشر۹

هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد

رحیم زارعی در تبریز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – ظهر یک‌شنبه رحیم زارعی فعال ترک (آذری) در محل کار خود واقع در جاده تبریز-خسرو شاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

صدور قرار بازداشت برای هاشم رستمی

خبرگزاری هرانا ـ قرار بازداشت یک ماهه، برای هاشم رستمی فعال کارگری اهل سنندج صادر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، هاشم رستمی فعال کارگری، روز چهارشنبه دوم تیرماه، از اداره اطلاعات به قرنطینه ی زندان مرکزی سنندج منتقل گردید.

تشکیل پرونده جدید و جلسه بازپرسی برای حسن رستگار در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا – حسن رستگار زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه درپی شکایت مسئول اندرزگاه مربوطه، پرونده جدیدی برایش تشکیل شده و روز پنجشنبه گذشته با انتقال وی به دادگاه انقلاب ارومیه، جلسه بازپرسی این زندانی برگزار شد.

تداوم نگهداری مظفر صالحی نیا در بازداشتگاه اطلاعات سنندج

خبرگزاری هرانا ـ مظفر صالحی نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران که توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج بازداشت شده بود، همچنان در اداره اطلاعات سنندج بسر می برد.

دو مدیر کانال تلگرامی در استان خراسان شمالی دستگیر شدند

خبرگزاری هرانا ـ رئیس پلیس فتای استان خراسان شمالی از بازداشت دو مدیر یک کانال تلگرامی که به گفته او محتوای غیراخلاقی منتشر میکرد خبر داد.

حبیب ساسانیان در انفرادی زندان تبریز نگهداری می شود

خبرگزاری هرانا ـ حبیب ساسانیان فعال ترک (آذری) در بند ویژه “انفرادی” زندان مرکزی تبریز نگهداری می شود.

دستگیری ۸ دختر و پسر در یک مهمانی

خبرگزاری هرانا ـ هفته گذشته ۸ دختر و پسر در یک مهمانی در شهر بینالود استان خراسان رضوی دستگیر شدند.

نیروهای امنیتی ١٣ شهروند کُرد را بازداشت کردند

آژانس کُردپا: در پنج شهر مهاباد، بوکان، اشنویه، سقز و سردشت دستکم ١٣ تن از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواخر هفته‎ی گذشته نیروهای اطلاعاتی مهاباد در استان آذربایجان‌غربی با یورش به منازل مسکونی شهروندان، پنج تن را بازداشت و به مکانی نامعلومی انتقال دادند.

امیر عبداللە زادە بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته امیر عبداللە زادە شهروند اهل مهاباد توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانواده وی از سرنوشت او هیچ اطلاعی ندارند.

بازداشت دست کم ۵ شهروند در اهر و تبریز

خبرگزاری هرانا – در روزهای اخیر دست کم ۵ فعال ترک (آذری) در شهرهای اهر و تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بلاتکلیفی دو زندانی سیاسی کُرد ٧ ساله شد

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران همچنان از صدور رأی برای دو زندانی که ٧ سال گذشته را در حبس بسر برده‌اند امتناع می‌کند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هر یک از زانیار مرادی و لقمان مرادی که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند با ممانعت و دخالت وزارت اطلاعات در پرونده‌ی قضایی آنها، از آزادی محروم گشته‌اند.

پدر و مادر فعال ملی ـ مذهبی به اطلاعات پاوه احضار شدند

آژانس کُردپا: وزارت اطلاعات در استان کرمانشاه برای ششمین بار طی سال جاری دو شهروند سالخورده را احضار کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته ستادخبری اداره اطلاعات شهرستان پاوه پدر و مادر احسان فتاحی، فعال سیاسی خارج کشور را احضار کرده است.

بلاتکلیفی زانیار و لقمان مرادی در زندان رجایی شهر

زانیار و لقمان مرادی دو زندانی محبوس در زندان رجایی شهر با گذشت بیش از دو سال  از تعلیق و عدم برگزاری دادگاه کیفری همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بیش از دو سال از تعلیق و عدم برگزاری دادگاه کیفری  زانیار و لقمان مرادی می‌گذرد اما همچنان هیچ‌گونه اقدامی جهت برگزاری دادگاه برای این دو متهم صورت نگرفته است.

اعتصاب غذای دو فعال تبریزی در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر

برگزاری هرانا – میلاد اکبری و علی حمزه زاده دوفعال ترک (آذری) اهل تبریز که از روز جمعه گذشته توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بودند در اعتراض به نامشخص بودن دلیل دستگیری خود از لحظه ورود به بازداشتگاه این اداره دست به اعتصاب غذا زده اند.

اطلاعات ده‌ها شهروند دیگر کُرد را بازداشت کرده است

آژانس کُردپا: وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران در اقدامی سیستماتیک دستکم ۵ شهروند کُرد را بازداشت کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای هفته‌ی جاری در شهرستان کامیاران در استان کُردستان ٣ جوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بازداشت شهروندان عرب از سوی نیروهای امنیتی

آژانس کرُدپا: طی چند روز گذشتە و در آستانە عیدفطر، نزدیک بە ١٠ شهروند عرب در استان خوزستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە مکانی نامعلومی انتقال دادە شدند.

بەگزارش آژانس خبررسانی کرُدپا، روز سەشنبە ١۵ تیرماە، نیروهای امنیتی در اهواز اقدام به دستگیری‌های گسترده در این شهر به ویژه در کوی انقلاب کرده‌اند.

بازداشت یک طلبه خراسانی دارالعلوم مکی زاهدان

خبرگزاری هرانا ـ یک طلبه خراسانی دارالعلوم مکی زاهدان در بیرجند بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، عبدالصمد رحمانی فرزند عبدالرحمن طلبه دارالعلوم مکی زاهدان یک ماه پیش در شهر بیرجند بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

سونامی بازداشت های امنیتی سپاه در مناطق کردنشین

خبرگزاری هرانا ـ نیروهای وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران در دو هفته گذشته دست کم ۲۰ شهروند کرد را در شهرهای غربی کشور بازداشت کرده اند.

مظفر صالحی نیا به قرنطینه زندان سنندج منتقل شد

خبرگزاری هرانا ـ مظفر صالحی نیا فعال کارگری که از روز اول تیرماه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به قرنطینه زندان سنندج منتقل شد.

مطلب احمدیان؛ انتقال به زندان سقز و تشکیل پرونده جدید

خبرگزاری هرانا – مطلب احمدیان زندانی سیاسی زندان سنندج از مورخ چهاردهم اردیبهشت‌ماه به زندان سقز منتقل شده و همزمان در مورد پرونده جدیدی مورد بازجویی قرار گرفته است.

بازداشت یک شهروند در تبریز

روز شنبه ۱۹ تیرماه، یک شهروند تبریزی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد حیاتی، شهروند اهل تبریز، روز شنبه ۲۱ تیرماه از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده است. این شهروند تبریزی پیش تر نیز در ۲۴ خردادماه به دلیل ارتباط با بهاییان و ارائه خدمات به آنان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

زداشت بیش از ۲۵ شهروند اردبیلی

خبرگزاری هرانا ـ روز جاری بیش از ۲۵ فعال ترک (آذری) توسط نیروی انتظامی در شهر اردبیل دستگیر شدند. گفته می‌شود این شهروندان قصد داشتند در دامنه های کوه ساوالان و در دره شروان آن برنامه ای تحت عنوان طبیعت گردی برگزار کنند.

بازداشت ٢٠ شهروند کرد در کمتر از یک هفته

در ادامه ‌روند بازداشت‌ها در مناطق کردنشین، در کمتر از یک هفته گذشته، بیست شهروند کُرد در شهرهای مختلف کردستان و آذربایجان غربی بازداشت شده‌اند.

 در اشنویه بازداشت‌های فله‌ای ادامه دارد

آژانس کُردپا: نیروهای اطلاعاتی در شهرستان اشنویه دستکم ١٧ شهروند کُرد را بازداشت کرده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته حدود هفده تن از ساکنین اشنویه و روستاهای تابعه این شهرستان توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

بازداشت و یک هفته بی‌خبری از چهار شهروند عرب در اهوازا 

خبرگزاری هرانا – یونس الصرخی، عدنان بیانات، حربی الساری و مصطفی عبیداوی، چهار شهروند عرب اهل اهواز از روز دوشنبه هفته گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. بازداشت این شهروندان درپی فراخوان برای تمیز کردن خیابانی در این شهر برای برگزاری نماز عید فطر عنوان شده است.

هویت ۴ تن دیگر از بازداشتی‌های کُردستان مشخص شد

آژانس کُردپا: نیروهای امنیتی ایران در سقز یک فعال باسابقه را در این شهر بازداشت کردند به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه، بیست و یکم تیرماه یک شهروند ۴۵ ساله به نام اقبال زارعی توسط مأموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده است.

سه شهروند دیگر کُرد بازداشت شدند/ احراز هویت ٢۴ تن

آژانس کُردپا: موجی از احضارها و بازداشت‌های گروهی از سوی نهادهای امنیتی چندین شهر کُردستان ایران را فرا گرفته است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته مأموران اطلاعات بوکان اقدام به بازداشت جوانی ٢٨ ساله به نام رضا قریشی کردند.

سیامک میرزایی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ امروز سیامک میرزایی شهروند اهل پارس آباد اردبیل در محل کسب خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر امروز پنج شنبه مامورین امنیتی شهرستان پارس آباد استان اردبیل به مغازه خواربار فروشی آقای سیامک میرزایی مراجعه کرده و این شهروند را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

نیروهای حکومتی ٢ تن را در پیرانشهر بازداشت کردند

آژانس کُردپا: دستکم ٢ نفر از اهالی یک روستای تابع شهرستان پیرانشهر توسط مأموران یگان ویژه بازداشت گردیدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز گذشته نیروهای انتظامی با یورش به روستای شین‌آباد دستکم دو شهروند کُرد را بازداشت کردند.

علیرضا احمدی در اراک بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز جاری علیرضا احمدی زندانی امنیتی سابق در شهرستان اراک توسط ماموران پلیس امنیت بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز علیرضا احمدی زندانی امنیتی سابق در شهرستان اراک در اداره گذرنامه این شهرستان توسط پلیس امنیت بازداشت شد.

بازداشت یک دانشجو با اتهام فعالیت در تلگرام

خبرگزاری هرانا ـ دادستان خراسان رضوی از دستگیری یک دانشجو که مدیر پنج کانال تلگرامی که به گفته او «غیراخلاقی» بوده است خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، “ر-ک” که متهم به راه اندازی و مدیریت پنج کانال در تلگرام بود بازداشت شد.

بازداشت دو جوان ۱۸ ساله به اتهام راه اندازی کانال پورن

خبرگزاری هرانا ـ دو جوان که از طریق یکی از شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار مطالب پورن کرده بودند توسط ماموران پلیس فتای شهرستان “کاشان” دستگیر شدند.

بازداشت یک شهروند در سقز

خبرگزاری هرانا ـ اقبال زارعی شهروند اهل روستای خوشه ده ره ی سرشیو سقز بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آژانس خبری موکریان، یک شهروند به نام “اقبال زارعی” اهل خوشه ده ره ی سرشیو سقز روز دوشنبه ۲۱ تیرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و منزل وی نیز توسط ماموران مورد بارزسی قرار گرفت.

ابراهیم نوری در اهر بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ ابراهیم نوری شهروند شهر اهر پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابراهیم نوری شهروند شهر اهر که از سوی شعبه دوم بازپرسی دادگاه این شهر احضار شده بود، پس از حضور در شعبه مذکور با دستور بازپرس “فاضلی” بازداشت شد.

نیروهای امنیتی دو شهروند دیگر کُرد را در اشنویه بازداشت کردند

آژانس کُردپا: نیروهای اطلاعاتی در اشنویه دو شهروند کُرد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نمودند.

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای گذشته، دو شهروند کُرد اهل اشنویه از سوی نیروهای اداره‌ی اطلاعات این شهرستان بازداشت گردیدند.

بی خبری از وضعیت یک شهروند در اشونیه پس از یک هفته بازداشت

هفته گذشته یک شهروند در اشنویه به نام فاروق پایمرد، توسط مأموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

ادارە اطلاعات حکومت ایران برای آزادی اولیا یک فعال سیاسی درخواست وثیقه سنگین کردە است

آژانس کردپا: اولیا یکی از فعالان سیاسی کە از سوی اداره اطلاعات شهر پاوه بازداشت شدەاند، برای آزادی آنان درخواست وثیقه چند صد میلیون تومانی کرده است.

بە گزارش خبرگزاری کردپا، اداردە اطلاعات شهر پاوە اولیا احسان فتاحی را بە عنوان گروگان برای بازگشت فرزندشان کە در یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شدە است بازداشت کردە و هم اکنون برای آزادکردن این دو شهروند بزرگسال، مبلغ ٣٢٠ میلیون تومان درخواست کردەاند.

رضا شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی حدود ده روز پیش توسط نیروهای امنیتی در شهر گرگان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی-آمریکایی که برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود در شهر گرگان مرکز استان گلستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی

افزایش کشته های درگیری مسلحانه در سروآباد مریوان

سرویس کردستان- تعداد کشته های درگیری مسلحانه در سرو آباد مریوان به 2 نفر افزایش یافت.

به گزارش کردپرس، یک منبع نزدیک به سپاه پاسداران گفت: در درگیری بامداد امروز شنبه 5 تیرماه در روستای دورود از توابع شهرستان سروآباد که بین نیروهای بومی سپاه با افراد مسلح یک گروه مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان عراق روی داد 2 نفر از مهاجمین مسلح کشته شده اند.

درگیری میان نیروی انتظامی و مردم در سردشت بە وقوع پیوست

آژانس کرُدپا: تعقیب و گریز کولبران کرد از سوی نیروهای حکومتی در شهر سردشت، بە درگیری میان مردم و نیروهای انتظامی انجامید.

بر اساس گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، ساعت ٩ صبح روز شنبە ٢۶ تیرماە، در نزدیکی بازارچە “دوپزە” واقع در مرز قلادزی، نیروهای حکومتی اجناس و وسایل کاسبکاران کُرد را با خود ‌بردند.

درگیری در بلداجی؛ ۱ کشته و ۳۰ زخمی

خبرگزاری هرانا ـ درگیری در بلداجی چهارمحال و بختیاری به دلیل یک پروژه عمرانی یک کشته و ۳۰ زخمی در پی داشت همچنین ۱۵ نفر بازداشت شدند. تعدادی از خودروها نیز در جریان این درگیری‌ها به آتش کشیده شده‌است.

در اثر تیر اندازی نیروهای سپاه دو شهروند بلوچ در آتش سوختند

دو شهروند بلوچ اهل سرباز در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه شاخه مرصاد در آتش ناشی از تصادف و واژگون شدن خودرو سوخته و جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح روز دوشنبه ۷ تیر در مسیر جاده ایرفشان سرباز دو شهروند بلوچ اهل سرباز در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه شاخه مرصاد در آتش سوخته و جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

صدو هشتاد مجروح در حادثه اعتراض به انتقال آب از بلداجی

خبرگزاری هرانا ـ سرپرست عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت که روز گذشته ۱۸۰ نفر به علت درگیری های شهرستان بلداجی مجروح شدند که تعدادی از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.

اخبار کولبران

دو برادر کولبر توسط نیروهای انتظامی کشته شدند

خبرگزاری هرانا – روز گذشته دو برادر کولبر اهل سردشت به نامهای، لطیف و رئوف علی‌خانی درپی شکلیک مستقیم نیروهای انتظامی جان خود را از دست دادند.

با شلیک مستقیم ماموران انتظامی دو کولبر کشته و سه تن دیگر به شدت زخمی شدند.

خبرگزاری هرانا – برهان علم هولو و مصطفی مهرپور دو کولبر کرد در مرز چالدران درپی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شدند. در این حادثه سه شهروند کولبر دیگر نیز به شدت زخمی شده اند.

زخمی شدن یک کولبر با شلیک مستقیم نیروی انتظامی 

خبرگزاری هرانا – محمد امینی کولبر اهل آلان سردشت روز گذشته درپی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی از ناحیه پا زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

زخمی شدن یک کولبر دیگر کرد در منطقەی سردشت

در ادامه کشته و زخمی کردن کولبران کُرد توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در مناطق مرزی کُردستان، یک کولبر دیگر کُرد که تنها ۱۷ سال سن دارد، با شلیک این نیروها زخمی شد.

یک کولبر دیگر پس از چهار روز زخمی شدن جان خود را از دست داد

آژانس کردپا: در ادامە تیراندازی نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران کرد در مناطق مرزنشین کردستان، جوان ٢١ سالە اهل شهر سلماس جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش های رسیده بە آژانس خبررسانی کردپا، روز پنجشنبە ٢۴ تیرماە ، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی بە کولبران، یک کولبر کرد بە نام”درویش عادوی” فرزند “عادل” در شهر سلماس زخمی شد.

دیگر موارد

واژگون شدن خودرو در تعقیب و گریز ماموران نیروی انتظامی

یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ به همراه سرنشینش در تعقیب و گریز ماموران واژگون شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح پنچ شنبه ۱۰ تیر ماه یک خودرو پژو ۴۰۵ در تعقیب و گریز ماموران نیروی انتظامی واژگون شد.

خشونت پلیس این بار جوان دهدشتی را به کما فرستاد؛ قطع امید پزشکان

خبرگزاری هرانا – سجاد توفیقیان سه‌شنبه شب ۱۵ تیرماه در دهدشت از توابع یاسوج درپی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتن با «باتوم برقی» توسط دو مامور نیروی انتظامی در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج بستری شد و مدتی بعد به کما رفته است. به گفته خانواده وی، پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.

بخشی از اراضی کُردستان مجددا مین‌گذاری شدند

آژانس کُردپا: بخش وسیعی از مناطق مرزی مریوان با اقلیم کُردستان به مین و تله‌های انفجاری ساخت سپاه پاسداران آلوده شده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای اخیر گروه موسوم به واحد مهندسی سپاه قدس در بخش‌های از شهرستان مریوان اقدام به کاشت مجدد مین می‌کند.

سوء قصد به جان رئیس شورای روستای چاه جمال ایرانشهر 

مولوی ادهم آسکانی رئیس شورای روستای چاه جمال از سوء قصد جان سالم به در برد

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح دوشنبه ۲۱ تیر ماه ۹۵ افراد ناشناس به خودروی مولوی ادهم آسکانی رئیس شورای روستای چاه جمال آتش گشودند.

ضرب و شتم حسن رستگاری در زندان ارومیه توسط مامورین زندان

خبرگزاری هرانا – حسن رستگاری مجد، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. تعدادی از دندانهای وی طی این ضرب و شتم شکست، آقای رستگاری از مشکل بینایی و شکستگی دست نیز رنج می برد.

تایید حکم زندان یک شهروند سردشتی

خبرگزاری هرانا ـ دادگاه تجدید آذربایجان غربی نظر حکم زندان یک شهروند سردشتی را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی روژ، شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی حکم زندان “سردار موکریانی”شهروند شهرستان سردشت را تایید کرد.

اسید پاشی بر روی یک راننده و خودرو در زابل

خبرگزاری هرانا ـ یکی از شهروندان سیستان و بلوچستان از حادثه اسیدپاشی بر روی یک راننده تاکسی و خودرو وی در شهر زابل خبر داد.

افشین بایمانی؛ خطر سکته قلبی و عدم مرخصی درمانی در هفدهمین سال حبس

خبرگزاری هرانا – افشین بایمانی، زندانی سیاسی زندان رجائی شهر کرج در هفدهمین سال از محکومیت حبس ابد با خطر سکته قلبی مواجه است. پزشکان پس از معاینه او اعلام کرده اند تعدادی از رگهای قلب او مسدود شده و نیاز به جراحی و رسیدگی پیشرفته دارد، علیرغم این وضعیت نگران کننده هنوز با مرخصی استعلاجی وی موافقت صورت نگرفته.

چکیده :

حکومت جمهوری اسلامی در تیر ماه 1395 شدیدترین نقض حقوق بشر را در طی ماه های اخیر بر اقوام کرد تحمیل کرد که دستگریهای فعالین سیاسی و مدنی و حتی درگیری با مردم منطقه و کشته و زخمی نمودن تعدادی از هموطنان کرد و کولبران و شکنجه افراد سیاسی در ماه های گذشته بیسابقه بوده است .

اصل انتشار خبر بدون توجه به خاستگاه سیاسی، اجتماعی و ملی-نژادی آن از اصول اولیه و اساسی یک رسانه آزاد و مستقل می‌باشد. طی یک ماه گذشته کردستان ایران با موج جدیدی از دستگیری‌های خودسرانه در نقاط مختلف خود روبرو بوده است. دستگیری‌ها که اکثرا در نیمه شب و بدون ارائه هر گونه مجوز قضائی، از سوی نیروهای امنیتی و با همراهی افراد مسلح سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

گستردگی و وسعت جغرافیایی-انسانی این بازداشت‌ها و نقض حقوق اولیه و بشری افراد بازداشت شده، عقلا هر مخاطب این اخبار را به این نتیجه می‌رساند که این مورد خبری-حقوق بشری از سوی خبررسانی‌ها و خبرگزاری‌ها آزاد و مستقل ایرانی مورد پوشش گسترده قرار گرفته است، اما تنها با کمی دقت و جستجو در فضای مجازی و مرور آرشیو برنامه‌ شبکەهای ماهوارەای فارسی زبان، متوجه می‌شویم که انعکاس این اخبار در رسانەها گسترده بوده است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram