گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در خرداد ماه 1395

گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در خرداد ماه 1395

تهیه و تنظیم : جمیله بدیرخانی ، سپیده صفری

در خرداد‌ماه سال 1395 نقض سامان‌مند حقوق بشر در ایران هم‌چنان مانند گذشته ادامه داشت. 

آن‌چه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق اقوام و ملل ایرانی در دوره زمانی خرداد ماه 1395 است که به همت کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی کانون دفاع ازحقوق بشر در ایران تهیه‌شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت نقض حقوق اقوام و ملل در ایران باشد.

Capture

فشار بر اقلیتهای قومی همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های قومی دشمنان کشور هستند، و ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های قومی و بازداشت و اعدام و حبسهای طولانی مدت  را سرلوحه دشمنی با اقوام و ملل حائز اقلیت  دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های قومی در ایران است.

در ادامه گزارش خبرهای ماخوذه از خبرگزاریهای معتبر:

دست‌کم سه زندانی در زندان قزلحصار اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارم خرداد۹۵ حکم اعدام دست‌کم سه زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج اجرا شد.

هویت یکی از این زندانیان «روح الله روشنگر» توسط هرانا احراز شده است. وی متاهل و دارای دو فرزند بود و از سال ۱۳۹۱ در زندان به سر برده است.

یک هفته بازداشت و بی‌خبری از دو فعال شوشتری

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از سازمان حقوق بشر اهواز، ماموران امنیتی در تاریخ ۲۹اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۰ شب با حمله به منطقه شعیبیه شهرستان شوشتر با ورود به منزل آقای رضا حنش کعبی وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

صبح روز بعد (۳۰ اردیبهشت) ساعت ۵ بامداد نیز ماموران با حمله به منزل علی جلالی ساکن کوی دانیال منطقه شعیبیه، وی را دستگیر و به مکان نامعلومی برده اند.

بازداشت ۶ تن در شهرستان سرباز

خبرگزاری هرانا ـ ماموران لباس شخصی با حمله به روستای “نظرآباد” سرباز ۶ تن را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ماموران لباس شخصی، با دو دستگاه خودرو به یک باب آرایشگاه در روستای نظرآباد سرباز حمله کرده و ۶ نفر را بازداشت کردند.

اعدام ۱۱ زندانی در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز یازده زندانی (بین ۲۲ تا ۲۵ سال) با اتهام عمدتا قتل در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند. یکی از زندانیانی که هویتشان توسط هرانا احراز شده، کودک-مجرم بوده و زمان وقوع جرم ۱۶ سال داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی ۱۱ نفره از زندانیان بین ۲۲ تا ۲۵ سال در زندان رجایی‌شهر کرج که در هفته جاری برای اجرای حکم قصاص و اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند، سحرگاه امروز به دار آویخته شدند.

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران برای ٧ زندانی عقیدتی مهابادی احکام اعدام صادر کرده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای اخیر شعبه‌ی ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام ٧ فعال عقیدتی پیرو اهل سنت که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس‌اند، رأی داد.

ایوب کریمی فرزند عمر، انور خضری فرزند محمد، داود عبداللهی فرزند محمود، کامران شیخه فرزند علی، خسرو بشارت فرزند عبدالله، قاسم ابسته فرزند مصطفی و فرهاد سلیمی فرزند مجید هویت زندانیان است که حکم صادره توسط قاضی مقیسه به آنان ابلاغ گردیده است.

این زندانیان که همگی از اهالی مهاباد هستند از زمان بازداشت در آذرماه ٨٨ در زندان‌های ایران بلاتکلیف رها شده بودند.

خبرگزاری هرانا – مصطفی غلام نژاد که عصر روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، به اداره‌ی اطلاعات تبریز منتقل شد.

کشته و زخمی شدن ۵ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای سپاه در سلماس.

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه بیست‌‌ودوم اردیبهشت‌ماه سال جاری درپی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در شهر سلماس، یک کولبر کشته و چهارتن دیگر به شدت زخمی شدند.

ممانعت از تحویل داروهای چشم مرتضی مرادپور در زندان تبریز

خبرگزاری هرانا ـ مسئولان زندان مرکزی تبریز از تحویل داروهای چشم مرتضی مرادپور فعال تبریزی ممانعت می کنند.

مادر افسانه بایزیدی: هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت دخترم را نمی‌پذیرد.

خبرگزاری هرانا – افسانه بایزیدی و برادرش شاهو به ترتیب در پنجم و نهم اردیبهشت ماه توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات دستگیر شدند. مادر این دو شهروند کرد اهل بوکان با اعلام این‌که پسرش آزاد شده، شدیدا نگران سرنوشت دخترش است. علی‌رغم گذشت بیش از یک‌‌ماه از بازداشت افسانه بایزیدی، هنوز هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت وی را نپذیرفته است.

مرگ یک کارگر در سنندج

خبرگزاری هرانا ـ صبح امروز یک کارگر ساختمانی ۳۱ ساله اهل بانه به دلیل فقدان ایمنی در محیط کار و جراحات وارده بر اثر سقوط بالابر، در بیمارستان بعثت سنندج فوت کرد.

اعدام یک زندانی در ملاء عام در مازندران

خبرگزاری هرانا ـ یک زندانی به اتهام قتل، بامداد امروز، در میدان فیضیه شهرستان نور، به دار آویخته شدبه گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور گفت: “متهم ۴۰ ساله، اهل روستای باغبان کلای چمستان، به اتهام “قتل”، بامداد امروز در میدان فیضیه این شهرستان به دار آویخته شد.

دو زندانی در نوشهر اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – دو زندانی که گفته میشود احتمالا یکی از آنان در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته سحرگاه امروز در زندان نوشهر به دار آویخته شدند.

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی مشهد

خبرگزاری هرانا ـ سحر گاه روز سه شنبه، چهارم خرداد ماه، یک زندانی در مشهد به اتهام “قتل”، به چوبه دار آویخته شد.

سه کشته و مجروح در پی تیراندازی «افراد مهاجم» در زاهدان

دو فرد مسلح با ورود به یک زمین کشاورزی در زاهدان دو کارگر را کشته و یک کارگر دیگر را زخمی کردند. این حادثه در محور زاهدان به زابل رخ داده است.

اعدام یک زندانی در ملاء عام در کوار

خبرگزاری هرانا ـ  صبح روز یک‌شنبه ۹ خرداد ماه، یک زندانی در ملاء عام کوار اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حقوق بشر ایران، این زندانی “روح‌الله ظهرابی” نام داشت که به اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بود.

برگزاری مراسم تشیع جنازه جوانی که در سرباز ترور شد

مراسم تشیع جنازه شهروند بلوچی که ۴ ماه پیش در یک کیلومتری “پل سرباز” توسط “ماموران امنیتی” ترور شده بود در روستای بندان شهرستان سرباز تشییع شد.

دو زندانی در قزوین اعدام شدند

خبرگزاری هرانا ـ دو زندانی زن و مرد در رابطه با “جرائم مواد مخدر” و “قتل”، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه در محوطه زندان مرکزی قزوین به دار آویخته شدند.

بازداشت ۸ شهروند سنی مذهب در مهاباد و بوکان

خبرگزاری هرانا – دست کم هشت شهروند سنی مذهب ساکن مهاباد و بوکان طی ده روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. وجه مشترک این بازداشت شدگان زمینه و فعالیت های مذهبی آنان است.

بازداشت یک شهروند بوکانی در مسیر “نصرت آباد” زاهدان

خبرگزاری هرانا ـ احمد حسین زاده شهروند ساکن بانه در مسیر زاهدان، نصرت آباد بازداشت شدبه گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، احمد حسین زاده شهروند سنی مذهب ساکن بانه در مسیر زاهدان، نصرت آباد اتاقک توسط ماموران اداره اطلاعات به دلایل نامعلومی بازداشت شد.

انفجار مین در سردشت دو قربانی گرفت

خبرگزاری هرانا ـ عصر روز گذشته انفجار مین در “دشت وزینه” سردشت، موجب مرگ دو برادر و زخمی شدن برادر دیگر شد.

اعدام دو زندانی در ملاء عام در شیراز

خبرگزاری هرانا ـ صبح امروز دو زندانی با اتهام “فساد فی الارض” و “زنای به عنف” در شیراز و در ملاء عام به دار آویخته شدند.

آخرین وضعیت شش فعال اردبیلی بعد از گذشت یک ماه از بازداشت

خبرگزاری هرانا – بعد از گذشت حدود یک‌ماه از بازداشت شش فعال ترک (آذری) در اردبیل، روز جاری حبیب ساسانیان یکی از شهروندان بازداشت شده طی تماسی تلفنی کوتاهی اعلام کرد در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز نگهداری می‌شود. همچنین دکتر اسماعیل افخمی دیگر بازداشت شده این جمع نیز پنج روز پیش به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است. اما کماکان از سرنوشت سایر بازداشت شدگان اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندی به دلیل فیس‌بوک نداشته‌اش احضار شده است

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران همسر یک فعال کارگری در سقز را به “توهین به مقدسات” متهم کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز دوشنبه، هفدهم خردادماه شعبه‌ی دوم دادگستری شهرستان سقز خانم نجیبه صالح‌زاده را احضار و مورد بازجویی قرار داد.

یک استاد ایرانی – کانادایی توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ یک استاد ایرانی رشته «مردم‌شناسی» در دانشگاه کنکوردیا مونترال کانادا که برای «سفری تحقیقاتی» به ایران رفته بود از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

گلوله‌ی سپاه جان کولبر جوان را گرفت

آژانس کُردپا: یکی کولبر کُرد در پیرانشهر بر اثر اصابت مستقیم گلوله‌ی اسلحه‌ی متعلق به نیروهای هنگ مرزی سپاه جان خود را از دست داد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته جوانی ٢۴ ساله به نام نجم‌الدین قادرپور فرزند کریم در مناطق مرزی شهرستان پیرانشهر مورد حمله نیروهای مسلح حکومتی قرار گرفت.

جمع آوری ماهواره ها در شهرستان سرباز

ماموران نیروی انتظامی به روستاهایی در شهرستان سرباز یورش برده و اقدام به جمع آوری ماهواره ها کردند

برگزاری جلسه بازپرسی نجیبه صالح‌ زاده در سقز

خبرگزاری هرانا – روز هفدهم خردادماه جلسه بازپرسی نجیبه صالح‌زاده فعال مدنی و شهروند سقزی به اتهام «توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی» برگزار شد.

مین همچنان قربانی می‌گیرد

خبرگزاری هرانا ـ بعد از انفجار مهیب چیز زیادی از تراکتور نماند. چرخ بزرگی توی آب شناور و لاشه مچاله شده‌ای از چیزی که بعید به نظر می‌رسید تراکتور کشاورز باشد روی رودخانه آرام گرفته. ١٣خرداد، داشت راه خود را می‌رفت و سه برادر را می‌برد به کشاورزی. علی، یعقوب و عبدالله با هم سوار تراکتور شدند تا از دشت عبور کنند اما یکی‌یکی جا ماندند، در آن دشت بزرگ سرسبز که برای گشت‌و‌گذار جان می‌دهد. آن روز علی و یعقوب در انفجار مین جان دادند.

مرگ دو کولبر در سردشت و پیرانشهر

خبرگزاری هرانا ـ در طی یک ماه گذشته دست کم ۷ کولبر در مرزهای شرق کردستان جان باخته یا مجروح شده اند. آخرین گزارشات حاکی از قتل دو کولبر در شهرهای پیرانشهر و سردشت توسط نیروهای مرزی است.

ندادن آمبولانس، موجب مرگ شهروند کُرد گردید

آژانس کُردپا: یکی از کولبران کُرد در منطقه‌ی بیتوش شهرستان سردشت پس از سه روز مقابله با مرگ، روز یک شنبه ٢٣ خرداد ماه، جان باخت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک کولبر کُرد به نام رسول درویشانی مشهور به جلال، که دو روز قبل توسط نیروهای انتظامی حکومتی اسلامی زخمی شده بود، به علت جراحات وارده فوت نمود.

خبرگزاری های ایران: درگیری ماموران امنیتی و گروه جیش العدل در خاش

رسانه های ایران خبر داده اند که ماموران پلیس در خاش با اعضای گروه جیش العدل درگیر شده اند به گزارش کمپین فعالین بلوچ، سعید منتظر المهدی سخنگوی پلیس در این زمینه گفته است که تعدادی از اعضای گروه جیش العدل در شهرستان خاش با پلیس درگیر شده اند و تعداد ۵ نفر از آنها کشته شده اند.

بازداشت ۲۴ کارگر شهرداری اهواز

خبرگزاری هرانا ـ در پی تجمع صنفی روز گذشته کارگران پیمانکاری شهرداری منطقه ۴ اهواز، ۲۴ نفر از این کارگران بازداشت شدند.

در خرم‌آباد یک شهروند مریوانی بازداشت شده است

آژانس کُردپا: بخش حفاظت سپاه خرم‌آباد یکی از سرباز کُرد پادگان این شهر را بازداشت کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در اوایل هفته‌ی جاری فردی از اهالی روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان در پادگان خرم‌آباد استان لرستان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال می‌یابد.

زخمی شدن جوان چابهاری در اثر برخورد بدون ضابطه نیروی انتظامی

یک شهروند چابهاری در اثر برخورد بدون ضابطه ماموران نیروی انتظامی، زخمی شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، یونس معروف به “ماشالله” شهروند چابهاری با تنه زدن پلیس به موتورش نقش بر زمین شد.

بازداشت و بی خبری از امید فیضی زاده شهروند بوکانی

خبرگزاری هرانا – امید فیضی‌زاده شهروند اهل بوکان روز یکشنبه گذشته در پی احضار و مراجعه به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. از سرنوشت وی پس از بازداشت اطلاعی در دست نیست.

برگزاری دادگاه هشت فعال آذربایجانی در شهرستان بهارستان

خبرگزاری هرانا ـ  اولین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت فعال آذربایجانی در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اویان نیوز، مورخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ روز پنج شنبه اولین جلسه رسمی رسیدگی به اتهام فعالین مدنی و فرهنگی آذربایجان آقایان اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی، حمید منافی نظرلو، منصور فتحی، محمود اجاقلو، رستم کاظم پور و عزیز فرشی در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان با ریاست قاضی حسنی رئیس دادگستری این شهرستان برگزار گردید.

بازداشت یک فعال سیاسی در استان کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – یک فعال سیاسی به نام علی حسن شمایلی در سنقر کلیای استان کرمانشاه توسط اطلاعات سپاە دستگیر شد.

بازداشت و بی خبری از دو شهروند عرب اهل شوش

خبرگزاری هرانا – رسول سلیمى (کعبى) نوجوان ۱۷ ساله به‌همراه پدرش ناجی سلیمی دو شهروند عرب اهل شوش از روز چهارشنبه گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

گزارش تکمیلی از احکام صادره در پرونده حمیدیه

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب اهواز براى سه تن از مهتمان پرونده موسوم به “پرونده حمیدیه” حکم اعدام و براى چهار متهم دیگر احکام طولانی‌مدت حبس صادر کرد. این احکام در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. به گفته منابع مطلع همگی متهمین زمان دستگیری بین ۲۰ تا ۲۵ سال داشته اند. هویت متهمان و جزییات بیشتری از این پرونده در پی می آید.

درگیری سپاه و نیروهای پیشمرگه حزب دمکرات کردستان در اشنویه

حزب کردستان ایران گزارش داده است که درگیری هایی میان نیروهای پیشمرگه این حزب و نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان اشنویه در نزدیکی ارومیه روی داده است.

یک فرمانده سپاه پاسداران ایران هم به خبرگزاری های این کشور گفته که ماموران این سازمان “با دو تیم تروریستی در شمال غرب کشور” درگیر شده اند اما هویت این گروه را اعلام نکرده است.

هجوم نیروهای سپاه و وقوع درگیری شدید میان پیشمرگه‌های دمکرات و رژیم اسلامی در سردشت

کوردستان میدیا: در ادامه فعالیت‌های سیاسی-تشکیلاتی پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران در عمق خاک کردستان، این بار نیروهای تروریستی سپاه پاسداران در سردشت بر پیشمرگەهای حزب هجوم بردند.

گودبرداری جان ۲ کارگر را در پاوه گرفت

خبرگزاری هرانا – دو کارگر بر اثر ریزش خاک در محل گودبرداری خط انتقال فاضلاب شهر پاوه واقع در منطقه زمین شهری این شهر جان باختند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، در این حادثه که روز یکشنبه رخ داد دو تن به نام های محمد عزیز منوچهری اهل شهرستان روانسر و مختار عزیزی اهل شهرستان پاوه جان خود را از دست دادند.

دستگیری ۳۷ نفر با اتهام “روزه خواری” در همدان در ۴۸ ساعت

خبرگزاری هرانا ـ فرمانده انتظامی شهرستان همدان با تأکید بر تشدید برخورد با «حرمت‌ شکنان ماه رمضان» گفت که ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۳۷ نفر «روزه‌خوار» در این شهرستان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

تایید حکم اعدام برای یک متهم در اردبیل

خبرگزاری هرانا ـ رییس کل دادگستری استان اردبیل از تایید حکم متهم پرونده قتل پزشک اردبیلی توسط دیوان عالی کشور خبر داد. وی گفت این حکم پس از ماه رمضان اجرا خواهد شد.

امرار معاش در مرزهای کُردستان ۴ قربانی گرفت

آژانس کُردپا: چهار شهروند کُرد در مناطق مرزی کُردستان ایران طی دو حادثه جداگانه، قربانی وضعیت سخت معیشتی شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته در مسیر جاده مریوان ــ سقز، ٣ کاسبکار بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان خود را از دست دادند.

گزارش اماری:

بازداشت و بیخبری : 25 نفر

کشته و زخمی شدن بر اثر تیراندازی ماموران مرزی : کشته شدن 8 نفر کولبرو زخمی شدن 4 نفر

کولبران افرادی هستند که برای امرار معاش و تامین مخارج خانواده در سر مرزها به کار مشغول هستند و یک سری کالاهای مثل پارچه، تلوزیون ، چای ، کر یستال و غیره حمل می کنند که این کار در دولت جمهوری اسلامی قاچاق محسوب می شود . وهر ساله بیش از صدها نفر توسط نیروهای انتظامی کشته میشوند بدون انکه محاکمه یا دستگیر شوند که طبق ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر که ذکرشده هر انسانی سزاوار و محق داشتن ازادی جابجایی و حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر و اقامت در هر نقطه در درون مرزهای مملکت خود است و بند 2 این ماده ذکر کرده هر انستنی محق به ترک هر کشور از جمله کشور خود و بازگشت به کشور خویش است.

اعدام : 23 نفر

صدور حکم اعدام : 11 نفر

دستگیری به اتهام روزه خواری: 37 نفر

کشته شدن بر اثر انفجار مین : 5 نفر

با گذشت 28 سال از اتمام جنگ با عراق هنوز هم به علت بی مسئولیتی مدیران جمهوری اسلامی هر ماهه انفجار مین و الات به جا مانده از زمان جنگ جان ده ها هموطنان ایرانی را میگیرد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram