اطلاعیه شماره 663 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ایران همچنان در حال اجرای حکم اعدام در حق نوجوانان است

سازمان عفو بین الملل با انتشار اطلاعیه ای از اعدام قریب الوقوع “سالار شادی زادی” نوجوان متهم به قتل در روز شنبه هفتم آذر ماه خبر داده و خواستار اقدام فوری برای توقف این حکم شده است.او که اکنون ۲۴ سال دارد در سن ۱۵ سالگی متهم به ارتکاب قتل شده و دیوان‌ عالی کشور حکم اعدام او را تأیید کرده است. با توجه به قانون مجازات جدید اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲،  می‌توانند ااین نوجوان را اعدام نکنند، اما با درخواست اعاده دادرسی وی مخالفت شده است.

به مفهوم دیگر این حقوق بشر است که  بهای بازگشت تهران به مذاکرات را پرداخت می کند

هم اکنون روزانه به طور متوسط ۳ نفر به دار آویخته می شوند. در میان این اعدامیان، هستند نوجوانانی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند یا از مخالفان سیاسی ـ عقیدتی و دگراندیش بوده اند.

Capture

ایران از امضا کنندگان اولیه میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی است که در آن اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال اکیداً ممنوع اعلام شده‌ است.

میثاق‌ بین‌المللی‌ حقوق‌ مدنی‌ و سیاسی‌ مصوب‌ 16 دسامبر 1966 میلادی‌(مطابق‌با25/9/1345شمسی‌): بخش 3 ماده 6  و

بند  1. حق‌ زندگی‌ از حقوق‌ ذاتی‌ شخص‌ انسان‌ است‌.

بند  5. حکم‌ اعدام‌ در مورد جرائم‌ ارتکابی‌ اشخاص‌ کمتر از هیجده‌ سال‌ صادر نمی‌شود و در مورد زنان‌ باردار قابل‌ اجرا نیست‌.

این وضعیت همۀ ما باورمندان به “لغو اعدام” را نگران تایید حکم اعدام نوجوانی کرده است که خبر اجرای ان، در چند روز آینده را دریافت کرده ایم، صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که در کمتر از سنین قانونی مرتکب جرم شده اند به هیچ وجه قابل پذیرش وجدان بشری نیست وما برای چندمین بار این رفتار های سیاسی مخالف با روح انسانی و ناسازگار با ارزشهای بشری را محکوم نموده  و به همه ی مسئولان نسبت به پیامدهای اجتماعی و اخلاقی چنین روشهایی هشدار می دهیم.   

663  

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram