اطلاعیه 646 نمایندگی سوئیس

طبق ماده ی ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

همچنین بر مبنای ماده ی  ۵ همین اعلامیه:

هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

به سرکوب و خفقان سیاسی در ایران پایان دهید.

 بازداشت فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی و صدور احکام سنگین زندان در دوسال گذشته علی رغم وعده های دولت یازدهم ادامه داشته و همچنان قربانی میگیرد.

بسیاری از این بازداشت شدگان، باوجود پایان یافتن بازجویی‌ها و حتی بعضا علیرغم صدور قرار وثیقه و تامین شدن آن، همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند.

از آن جمله اند: «آتنا دائمی»، «آتنا فرقدانی»، «امید علی‌شناس»، «آسو رستمی»، «علی نوری»، «آرش صادقی»، «گلرخ ابراهیمی ایرایی»، «بهنام موسیوند»، «نوید کامران»، « سعید شیرزاد»،  «امیر امیرقلی » و …

علاوه بر موارد فوق آمار زندانیان مدنی در ایران که همچنان بصورت بلاتکلیف در انتظار رسیدگی به پرونده خویش به سر می برند بسیار چشمگیر است.

ما فعالین حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به موج جدید صدور احکام سنگین و حبس‌های طویل المدت برای فعالان مدنی و کنشگران سیاسی، روند بازداشت، بازجویی و دادرسی غیر شفاف و ناعادلانه برای این شهروندان را غیرقابل پذیرش دانسته و همچنین بدینوسیله اعتراض خویش را از بلاتکلیفی و نگهداری طولانی مدت متهمین در بازداشت موقت ابراز می‌داریم و اعلام میداریم:

بر اساس موازین دادرسی و اصل حقوق متهم، رسیدگی به پرونده متهمان بازداشتی باید مورد تسریع قرار داده شود و با این فعالان به صورت عادلانه برخورد شود.

646

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی سوئیس

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram