اطلاعیه 644 نمایندگی مالزی

دستگیری و سرکوب معلمان درآستانه بازگشایی مدارس

lll

محمود بهشتی لنگرودی ( 9 )، بازرس و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران  روز دوشنبه 25 شهریور از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شد.و در نهم شهریورنیز دوعضو دیگر کانون صنفی معلمان محمدرضا نیکنژاد (7) و مهدی بهلولی (6) با حکم همین شعبه بازداشت و به  زندان رفتندد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی معلمان ایران به امنیت شغلی، آزادی بیان و قلم بیش از پیش، امید بستد، اما چند روز مانده به بزرگداشت روز معلم، علیرضا هاشمی(2) دبیرکل سازمان معلمان ایران برای اجرای حکم بازداشت و روانه زندان شد. همچنین رسول بداقی (5) که چند ماهی بیشتر از دوران محکومیتش باقی نمانده است مجددا به مکان نامعلومی منتقل شده و هیچ اطلاعی از وی در دست نیست. محمود باقری خطیبانی (1) ،یکی دیگر از معلمان دلسوز کشورمان هم بخاطر دفاع از مشکلات صنفی معلمان هم اکنون در زندان بسر می برد. هاشم خواستار ( 3 ) فعال فرهنگی و از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات 88 با حکم دادگاه انقلاب ممنوع الخروج  شده است . اسماعیل عبدی (8) دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران درتیر ماه برای پیگیری علت ممنوع الخروجی خود به دادسرای اوین مراجعه کرد ولی در همانجا بازداشت شد. علی اکبر باغانی(4) نیز در رابطه با پرونده سال 89 و 85 از سوی دادگاه به 6 سال حبس تعزیری و 10 سال تبعید به زابل محکوم شده است .

همچنین احضار تعداد قابل توجهی از معلمان و آموزگاران  درشهرهای کوچک و بزرگ کشور توسط حراست های آموزش و پرورش و فشار بر آنها برای عدم پی گیری خواسته های صنفی و تهدید آنان به روش های مختلف.

نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و ادعای پایبندی به آن، تا کی؟

بند ۱ و ۲ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمیتوان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد. هر کس حق آزادی بیان دارد، این حق شامل آزادی تخقیق و تحصیل وانتشار اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاها” یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد .

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد .

بند ۲ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد هر کشوری، از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خویش بازگردد .

بند ۲ ماده ۱۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس آزاد است هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند.

ما اعضای نمایندگی مالزی، ضمن اعتراض شدید به موج گسترده بازداشت معلمان و فعالان فرهنگی از سوی دولت، خواستار رفع نگاه امنیتی به فعالیتهای صنفی آنان گرددیده و این بازداشتها را شدیدا” محکوم نموده  و از کلیه نهاد ها و جوامع حقوق بشری درخواست میکنیم تا برای پایان دادن به اینگونه رفتارهای غیرقانونی و برخلاف کلیه قوانین و موازین بشری، با ما هم صدا شوند.

644

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram