گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط حکومت اسلامی در تیر ماه 1393

ماده 3اعلامیه جهانی حقوق بشر

ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد

ماده5

احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خاف انسانیت و شئون بشری ﯾا موھن باشد

 

تداوم بی‌خبری از وضعیت سعید شیرزاد فعال حقوق کودک

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، این فعال حقوق کودک در تاریخ ۱۲ خردادماه در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت شد.

یک زندانی سیاسی بر اثر شکنجه های بازجویان در آستانۀ کور شدن قرار دارد

چشم زندانی سیاسی علی احمد سلیمان بر اثر شکنجۀ جسمی توسط بازجویان وزارت اطلاعات و عدم درمان وی در معرض خطر جدی کور شدن قرار دارد.

منصور آروند از زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شد .

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز شنبه ٣١ خردادماه 1393، منصور آروند زندانی سیاسی کُرد توسط ماموران زندان مرکزی ارومیه فراخوانده شد و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

شواهد تازه از علت مرگ یک زندانی در زندان ارومیه.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، دیروز صبح جمعه ٣٠ خردادماه یکی از زندانیان زندان مرکزی ارومیه به نام حبیب عباسی در حالی که در کما بوده است ، جان خود را از دست می دهد.

وضعیت وخیم جسمی یک زندانی سیاسی در زندان مسجد سلیمان.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، این زندانی سیاسی کرد،از یک سال پیش تا به حال از ناراحتی حاد عفونت بدنش رنج می برد و قستمی از پای وی دچار عفونت شده است وهمچنان مسئولان زندان مانع از درمان وی هستند.

بازداشت دو فعال مدنی در گرامیداشت ندا آقا سلطان.

در پنجمین سالگرد جان باختن ندا آقا سلطان در خرداد 88، امروز جمعه جمعی از فعالان مدنی بر سر مزار وی جمع شدند ولی نیروهای امنیتی و لباس شخصی دو نفر از آنها را بازداشت کرد.

وضعیت جسمی چهار زندانی اهل سنت در سلول انفرادی و در لباس اعدام وخیم است.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی اهل سنت کُرد که به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی به اعدام محکوم شده‌اند، در حالی در سلول انفرادی به سر می‌برند که هنوز لباس مخصوص اجرای مراسم اعدام را به تن دارند و دچار خونریزی شدید معده هستند

ارومیه/ یک زندانی کُرد به طرز مشکوکی جان سپرد.

آژانس کُردپا: انتقال یک زندانی کُرد به قرنطینه‌ی زندان دریا ارومیه، مرگ مشکوک وی را درپی داشت.

کمین نظامیان حکومتی در مرز سردشت، مرگ کولبر متأهل را درپی داشت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه روز گذشته، یک کولبر کُرد ساکن روستای “گولینه” از توابع شهر سردشت به نام آزاد شیخه‌یی فرزند خضر قاضی که در مرز مشغول کولبری بوده در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

یک جوان کُرد در اشنویه خود را حلق‌آویز کرد

آژانس کُردپا: جوانی ٢۴ ساله در شهرستان اشنویه به سبب هر آنچه “منازعات درون خانوادگی” عنوان گردیده، دست به خودکُشی زد.

بیش از ۴۵ کُرد سنی‌مذهب در استان کرمانشاه بازداشت شدند.

آژانس کُردپا: اداره‌ی کل اطلاعات کرمانشاه در چندین شهر این استان شماری از شهروندان کُرد پیرو اهل سنت را بازداشت و به مکانی نامعلومی انتقال داد.

ضرب وشتم و بی‌حرمتی به کُردهای یارسانی در نیروهای مسلح ادامه دارد.

آژانس کُردپا: فشار نهادهای نظامی حکومت اسلامی ایران بر شهروندان یارسانی ادامه دارد و فرماندهان نظامی نیز اینگونه بی‌حرمتی‌ها را کار نیروهای خودسر قلمداد می‌کنند.

قطع تلفن همگانی در زندان ارومیه به تلافی انتقال اخبار به بیرون.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان امنیتی زندان مرکزی ارومیه از اواخر هفته‌ی گذشته تنها کیوسک تلفن داخل زندان را بر روی زندانیان ممنوع کردند.

یک کولبر کُرد در مرز “قطور” و “وان” پای خود را از دست داد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، درپی انفجار مین در منطقه‌ی مرزی شهر قطور(کوتول) کولبر جوانی به نام محمد قوردویی‌میلان یک پای خود را از دست داد.

یک شهروند یارسانی در هنگام مراجعه به مجلس بازداشت گردید

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، علی اشرف رحمانی شهروند یارسانی اهل شهر ساوه در استان همدان که بیست و هشتم مهرماه سال گذشته در مقابل مجلس بازداشت شده بود، روز شنبه در حالیکه برای پیگیری پرونده بازداشت خود به مجلس مراجعه نموده بود از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد.

عفو بین الملل رو به حکومت، شرایط را برای درمان چشمان زینب جلالیان و ملاقات با خانواده اش فراهم کنید

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زینب جلالیان٬ زندانی سیاسی کردی که به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد به حبس ابد محکوم است، در خطر از دست دادن کامل بینایی‌خود به سر می‌برد و به درمان فوری نیاز دارد.

حکومت در پی اختلاف افکنی میان ساکنان روستاهای اطراف ارومیه و سلماس بر آمده است.

آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، سازمان جنگلبانی استان ارومیه‌در مرگور ارومیه با باطل کردن پروانه و مجوز بعضی دامداران و دادن به افراد دیگر در پی اختلاف اندازی بین طایفه های منطقه بر آمده است.

پاوه/ تخریب کوهستان شاهو توسط رژیم ایران.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، رژیم اسلامی ایران به طڕق گوناگون در حال تخریب مراتع و کوهستان و همچنین جنگل‌های کردستان می‌باشد.

شورای تأمین پاوه دستور تخریب اصطبل‌های احشام باربر کولبران را صادر کرد.

کوردستان میدیا: شورای تأمین شهرستان پاوه با همکاری “دادستانی شهرستان” دستور تخریب تمامی اصطبل‌های احشام باربر کولبران مرزی در مسیر نوسود ــ شوشمی را صادر کرده است.

رامین حسین پناهی به اداره اطلاعات احضار شد.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،روز یکشنبه ١ تیر ماه ١٣٩٣- رامین برادرکوچک انور حسین پناهی فعال مدنی کرد به اداره اطلاعات شهرستان دهگلان احضار و حدود چهار ساعت مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفت.

سازمان زندان‌ها ۶ شهروند کُرد را در ارومیه و یزد اعدام کرد.

آژانس کُردپا: حکم اعدام ١١ زندانی کُرد و تُرک اهل شهرهای استان آذربایجان‌غربی توسط دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اجرا درآمد.

یک زندانی کُرد در ارومیه، با وجود فوت، به دار آویخته شد.

آژانس کُردپا: مقامات حکومتی در ارومیه علی‌رغم مرگ یک زندانی کُرد، بازهم وی را به دار آویختند.

نارضایتی کارگران فولاد زاگرس و تعطیلی یک سوم کارخانجات کُردستان.

آژانس کُردپا: هم‌زمان با جلسه هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهر قروه، کارگران شرکت فولاد زاگرس در مقابل این اداره‌ی حکومتی تجمع اعتراضی برگزار کردند/

دو شهروند کُرد از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره‌ی اطلاعات مهاباد روز گذشته با مراجعه به منزل یک شهروند کُرد به نام سیوان حسین‌پور، وی را بازداشت نمود.

نامه/ مسئولین زندان تبریز از آزار و اذیت زندانی اعتصابی نیز دست بر نمی‌دارند.

آژانس کُردپا: همسر یک زندانی سیاسی تُرک در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای همسرش، نامه‌ای را خطاب به عموم مردم منتشر کرد.

جوانی ٢۵ ساله در زندان نقده اعدام شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز گذشته یک جوان کُرد به نام هیمن براوندی از اهالی حومه پیرانشهر در زندان مرکزی نقده به دار آویخته شد.

دستگاه قضایی ایران حکم ۵ سال زندان را برای دو شهروند سقزی صادر کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حسن بهاری، کارشناس معماری ساختمان و اهل روستای “سیاه‌در” شهرستان سقز به اتهام “همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران”به یکسال زندان تعزیری و دو سال زندان تعلیقی محکوم گردید.

نیروهای اطلاعاتی دو شهروند کُرد در بوکان را بازداشت کردند.

آژانس کُردپا: ماموران اداره‌ی اطلاعات، دو شهروند کُرد ساکن یکی از روستاهای تابع بوکان بازداشت کردند.

از ابتدای سال ٢٠١۴ تاکنون، دست‌کم ٢۵٠ تن در ایران اعدام شده‌اند.

به گزارش رادیو آلمان، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی خود از تداوم اجرای احکام اعدام در ایران، با ٢٩ رای موافق از جمع ۴٧ رای، قطعنامه‌ای رابرای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان به تصویب رساند.

افشار/ یافتن جسد شهروند کرد بعد از چهار روز ناپدیدی.

کوردستان میدیا: جوان کرد ساکن منطقه‌ی افشار به شیوه‌ی مشکوک به قتل رسیده و جسدش بعد از گذشت ۴ روز پیدا شد.

وقوع شش مورد آتش‌سوزی در مریوان و سروآباد.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، روز دوشنبه دوم تیرماه، شش واقعه‌ی آتش‌سوزی در مریوان و سروآباد و در پوشش‌های جنگلی روستاهای “دگاگا، توتمر، دگاشیخان، ماضی‌بن، نشکاش و هنجیران” روی داد.

خودکشی یک سرباز کُرد در پادگان پیرانشهر.

به گزارش رسیده به وب‌سایت کردستان میدیا، روز جمعه سی‌ام خردادماه سال ١٣٩٣، یک شهروند کُرد اهل میرآباد سردشت کە در پادگان پیرانشهر در حال گذراندن دوران خدمت اجباری بود، اقدام به خودکشی کرد.

انتقال لطیف حسنی به قرنطینه زندان اوین و ادامه اعتصاب غذای وی.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، اعظم پیری، همسر این زندانی سیاسی آذربایجانی طی تماسی به کمپین گفت که روز گذشته مسئولین زندان تبریز اقدام به انتقال دکتر لطیف حسنی به قرنطینه زندان اوین نموده اند.

پس از اعتراض مردمی ماموستا عبدالسلام گولناز آزاد شد.

ماموستا عبدالسلام گولنواز امام جمعه و جماعت شهرستان سردشت که دیروز از سوی دادگاه ویژه روحانیت تبریز مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفته بود، امروز پس از اعتراض مردم شهرستان سردشت آزاد شد.

وخامت حال چهار زندانی محکوم به اعدام در پانزدهمین روز اعتصاب غذا.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وضعیت جسمانی جمشید و جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی امروز جمعه 6 تیرماه 1393، در پانزدهمین روز اعتصاب غذای این زندانیان بسیار وخیم گزارش شده است.

فعالان سیاسی کُرد در بیرون و داخل زندان تحت فشار هستند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه در بوکان با مراجعه به منزل پدری یوسف رحمان‌پور از آنها خواستند که فرزندشان خود را به این اداره معرفی کند.

جوان متأهلی در سردشت خودکُشی کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان ٢۵ ساله به نام شوانه.چ در روستای قلعه‌رش از توابع بخش مرکزی سردشت با طناب‌دار خودکشی کرد.

سنندج/ یک عضو مکتب قرآن در اداره‌ی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت.

آژانس کُردپا: در ادامە‌ی روند بازاداشت و احضار فعالین مذهبی از سوی مراکز امنیتی کُردستان، ادارە اطلاعات سنندج یک شهروند کُرد را احضار کرد.

مادر ۴ فرزند در روانسر به زندگی خود پایان داد.

آژانس کُردپا: یک زن ۴۶ ساله کُرد اهل شهر روانسر به دلیل آنچه “نزاع و اختلافات درون خانوادگی” عنوان شده، اقدام به خودکشی کرد.

حکم زندان مسعود شمس‌نژاد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه تجدید نظر استان حکم ۴ ماه زندان تعزیری مسعود شمس‌نژاد وکیل کُرد را عینا تایید نمود.

یک زندانی کُرد در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه لبانش را دوخت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، لایق کُردپور زندانی عقیدتی که نزدیک به چهار سال است در زندان‌های حکومت اسلامی ایران در بازداشت بسر می‌برد، ٩ روز است که لبانش را دوخته و دست به اعتصاب غذا زده است.

بازداشت 3 شهروند کرد در مریوان.

آسونیوز: طبق خبررسیده به مرکز آسونیوز، روز یکشنبه 8 تیرماه سه کافی نت در شهر مریوان به نامهای کافی نت (روژ)، کافی نت (دانشجو)، کافی نت (کانکت)، از سوی پلیس فتا و به دستور دادگا پلمپ این کافی نت ها در شهرمریوان به اجرا در امد.

جانباختن یک زندانی سیاسی بلوچ زیر شکنجه.

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی .یکی از زندانیان سیاسی بلوچ در اثر شکنجه های وحشیانه در سلولهای انفرادی جان خود را از دست داد.

بازداشت چند ساعته رامین حسین‌پناهی.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه 1393، رامین حسین‌پناهی فعال مدنی کُرد اهل دهگلان، به مدت پنج ساعت توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران مستقر در دهستان قروچای از توابع دهگلان بازداشت شد.

تایید محکومیت شش سال زندان برای یک زندانی اهل‌سنت

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۶ سال زندان فواد رضازاده را تایید کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۶ سال زندان فواد رضازاده را تایید کرد

دکتر لطیف حسینی به زندان رجایی شهر منتقل شد

خبرگزاری هرانا – دکتر لطیف حسینی، زندانی سیاسی روز شنبه از زندان اوین به رجایی شهر کرج منتقل شد.

شهروند کُرد چگونگی به قتل رسیدن برادرش توسط سپاه را بازگو کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه هفتم تیرماه یک شهروند به نام فرشاد حسینی همراه برادرش، هنگام رفتن به شهر کرمانشاه در جاده پاوه – کرمانشاه پس از زخمی شدن و علیرغم اینکه از ماشین نیز پیاده شده بود، توسط نیروهای سپاه هدف چندین گلوله قرار گرفت.

خودکُشی در ایلام به سمت قرص برنج است/ مرگ ٧ تن در ٢ ماه.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مصرف قرص برنج “فسفید آلومینیوم” در ایلام طی دو سال گذشته رو به فزونی بوده و یک پزشک بیمارستان از افزایش ١٠ و ١۴ درصدی استفاده از این ترکیب شیمایی خبر داد.

نهادهای امنیتی در سقز به عنوان حامی توزیع‌کنندگان مواد مخدر عمل می‌کنند.

آژانس کُردپا: اعتیاد جوانان بە مواد مخدر در ایران و بخصوص کُردستان روز بە روز در حال فزونی است و بە گفتە شاهدان عینی، در بیشتر روستاهای کُردستان چند نفر از “وابستگان دستگاه‌‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران”، عامل پخش مواد مخدر در میان جوانان می‌باشند.

زن و مرد متأهلی در کُردستان خود را حلق‌آویز کردند.

آژانس کُردپا: در شهرهای ثلاث باباجانی و کامیاران یک زن و مرد با اقدام به خودکُشی به زندگی خود پایان دادند.

دو شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی ارومیه بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در روستای“کوره” از توابع بخش انزل دو شهروند کُرد به نام‌های فرامرز نجفی فرزند حیدر و محمود جانقوبه بازداشت شدند.

ماموران وزارت اطلاعات در بوکان افسانه بایزیدی را بازداشت کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه پنج‌شنبه هفته گذشته، ماموران وزارت اطلاعات در شهر بوکان، افسانه بایزیدی، دختر دانشجوی کُرد ساکن شهر بوکان را بازداشت کردند.

سردشت/ روحانی بازداشت‌شده با استقبال ده‌ها تن دوباره به مسجد بازگشت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک روحانی کُرد پیرو اهل سنت به نام عبدالسلام گلنواز روز گذشته به دنبال مراجعت به سردشت با استقبال مردم روستای شیوه ابراهیم و شهروندان سردشتی قرار گرفت.

تیراندازی در کرمانشاه، مرگ یک جوان پاوه‌ای را درپی داشت.

آژانس کُردپا: یک جوان کُرد اهل شهر پاوه در جاده پاوه – کرمانشاه به دلیل شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

بازداشت شهروندان کرد در دیواندرە به اتهام روزه‌خواری.

کوردستان میدیا: نیروهای انتظامی رژیم اسلامی ایران، به دلیل هرآنچه روزخواری عنوان شدە است، چندین شهروند کرد را بازداشت کردند.

زخمی شدن یک کولبرکرد.

ئاسونیوز: بنا به گزارش نیسان نیوز، روز دوشنبه 9 تیرماه نیروهای انتظامی هنگ مرزی یک کولبر کورد به نام “علی میرویی” 26 ساله ساکن شهرستان قطور از توابع سلماس، هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفت و به شدت زخمی شده است.

وضعیت اضطراری لطیف حسنی در زندان رجایی شهر.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پزشکان بهداری زندان رجایی شهر کرج وضعیت لطیف حسنی را در ۴۸ومین روز اعتصاب غذا اضطراری تشخیص داده‌اند.

بازداشت سه نوکیش مسیحی در انزلی.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید علیرضا علی‌حق‌نژاد معروف به «ماتیاس» از نوکیشان مسیحی شهر انزلی، صبح روز جاری بازداشت شد.

حادثه‌ی کار در اشنویه مرگ کارگر جوان را رقم زد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دهم تیرماه کارگری به نام رسول نبی‌زاده ٢٨ ساله فرزند عثمان به دلیل تخریب سقف یک ساختمان نیمه‌ساز جان خود را از دست داده است.

دستگاه قضایی از روشن‌شدن حقیقت مرگ جوان کُرد در مریوان جلوگیری می‌کند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عیسی غلام‌ویسی ٢۵ ساله و ساکن مریوان، دی‌ماه سال ٩١ به دلیل “ضرب و شتم شدید نیروی انتظامی کلانتری ١١ ” جان خود را از دست داده بود.

سه فعال اینترنتی در مریوان به زندان انتقال یافتند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز، دهم تیرماه سه شهروند کُرد در مریوان پس از احضار از سوی شعبه ٢ بازپرسی دادگاه انقلاب، بازداشت شدند.

هورامان/ واژگونی خودروی کولبران کُرد، ١٠ زخمی برجای گذاشت.

آژانس کُردپا: براثر واژگونی خودروی حامل کولبران بازراچه‌ی مرزی شوشمی در جاده نوسود ـ پاوه، ده تن زخمی شدند.

فضای امنیتی و قطع وعده غذایی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور سقز

آژانس کُردپا: مسئولان دانشگاه پیام‌نور شهر سقز از اوایل زمستان سال گذشته، وعده‌غذایی دانشجویان این دانشگاه را قطع کردند.

رویکرد “تشدید مجازات” علیه کولبران با عنوان مبارزه با قاچاق.

آژانس کُردپا: از این پس کولبران و کاسبکاران کُرد از سوی نهادهای حکومتی به بهانه‌ی قاچاق کالا با تشدید مجازات روبرو می‌شوند.

شهری ٩٠ هزاری در استان کرمانشاه یک پزشک نوزاد دارد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهر ٩٠ هزار نفری سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه تنها دارای یک جراح نوزاد بوده که قادر به ویزیت بیماران می‌باشد.

اشنویه/ کولبر زخمی‌شده توسط نظامیان، بازداشت شد.

به گزارش آژانس خبررسانیکُردپا، نیروهای هنگ مرزی سپاه در اشنویه با تیراندازی به یک کولبر کُرد به نام قادر باریکه، او را به شدت زخمی کردند.

سرنوشت یک دختر دانشجوی کُرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آژانس کُردپا: افسانه بایزیدی، دختر دانشجوی بوکانی که ١٠ روز قبل بازداشت شده، تاکنون سرنوشت وی مبهم و این باعث نگرانی خانواده این دانشجوی کُرد شده است.

در یک نزاع شخصی، یک شهروند ارومیه‌ای با اسلحه سازمانی زخمی گردید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جمعه گذشته در روستای “ناری” از توابع ارومیه در یک درگیری میان دو نفراز اهالی این روستا، یکی از طرف‌های نزاع توسط نفر مقابل، با اسلحه گرم زخمی شد.

دو زندانی کُرد در بوکان و مهاباد با تودیع وثیقه آزاد گردیدند.

آژانس کُردپا: دو شهروند کُرد ساکن شهرهای بوکان و مهاباد پس از ١٠ روز بازداشت توسط نیروهای اطلاعاتی، با تودیع وثیقه آزاد شدند.

تعطیلی پیاپی واحدهای تولیدی کُردستان و بی‌توجهی به خواست‌کارگران.

آژانس کُردپا: آمار بیکاران در ایران به ویژه در کُردستان روز به روز در حال افزایش بوده و همچنین بخش چشم‌گیری از کارگران از امتیازات و بیمه‌های کارگری محروم هستند.

وضعیت جسمانی افشین سهراب‌زاده در زندان میناب نامناسب است.

افشین سهراب‌زاده، اهل شهر کرمانشاه هنگام بازداشت به دلیل ضرب و شتم دچار خونریزی و شکستگی استخوان شده بود.

صدور حبس برای یک دانشجوی سنندجی.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران یک دانشجوی کُرد به نام میعاد احمدی را به ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

از سرگیری موج شدید پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای در کردستان.

به گزارش آبشار سنه .. رژیم اسلامی از سرگیری موج شدید پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای در کردستان را آغاز نموده است. و اغلب شهرهای کردستان به علت پارازیت شدید از دریافت کانالهای کردی محروم شده اند.

عدم رسیدگی پزشکی به آرام میکائیلی در زندان سقز.

خبرگزاری هرانا – آرام میکائیلی زندانی اهل‌سنت محبوس در زندان مرکزی سقز، با بی‌توجهی مسئولان زندان نسبت به روند درمانش روبروست.

درگیری مسلحانه در حومه اهواز دو نفر کشته و ۷ نفر مجروح شدند.

رادیو آلمان: در پی یک درگیری مسلحانه در حومه اهواز دو نفر کشته و ۷ نفر مجروح شدند. ظاهرا این حادثه در پی دعوای دو کودک بر سر دمپایی رخ داده است. ماه پیش نیز در جریان یک اختلاف ملکی در رامهرمز ۷ نفر کشته شدند.

آزادی عبداله نوری و اکبر ابولزاده از زندان مرکزی تبریز

بنا به اطلاع گروه خبری ـ تحلیلی تبریز سسی، این فعالین آزربایجانی پس از تحمل ۸ روز با قرار وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد گردیده‌اند.

اشنویه/ رهاکردن زبالەهای خطرناک و سمی در دامن طبیعت

کوردستان میدیا: مسئولین نهادهای ذیربط رژیم ایران در اشنویه هیچ تدبیری برای زبالەهای خطرناک این شهر نکردە و همچنان در طبیعت رهاشدە باقی ماندەاند.

تشدید کنترل کافی‌نت‌های سطح شهر بوکان در آستانه‌ی ٢٢ تیر

کوردستان میدیا: نیروهای اطلاعاتی و عوامل لباس شخصی رژیم، با افزایش نظارت و بازجویی، کافی‌نت‌های سطح شهر بوکان را کنترل می‌کنند.

عدم رسیدگی پزشکی به عبدالرحمن سنگانی زندانی عقیدتی معلول محکوم به اعدام

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالرحمن سنگانی زندانی معلول محکوم به اعدام، پس از تحمل 18 ماه در حبس انفرادی و 3 سال و نیم در زندان‌های ایران، اکنون در زندان رجایی شهر در شرایط بسیار وخیم جسمی به سر می‌برد و از امکانات درمانی و معالجه پزشکی مناسب برخوردار نیست و از این وضعیت رنج می‌برد.

وخامت وضعیت جسمی مختار رحیمی زندانی عقیدتی اهل سنت رجایی شهر

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ امروز پنج‌شنبه 12 تیرماه 1393، مختار رحیمی زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج، چهارمین روز از بیماری خود را پشت سر می‌گذارد. وضعیت جسمی وی رو به وخامت گذاشته و در شرایط خطرناکی قرار دارد.

ادامه تهدید شهروندان از سوی مقامات نظامی و مرگ‌های مشکوک

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، قبل از ظهر امروز، پنج‌شنبه جسد یک شهروند کُرد به نام “مصطفی ریزی” فرزند رسول در محله سیدآباد اشنویه کشف شد.

سایه‌ی احضار و تهدید دستگاه امنیتی حکومت اسلامی ایران بر مریوان

آژانس کُردپا: اعضای چند خانواده ساکن شهر مریوان از سوی دستگاه امنیتی از راه تماس تلفنی مورد تهدید قرار گرفته و همچنین امروز پنج‌شنبه نیز یک شهروند کُرد به اداره‌ی اطلاعات احضار گردید.

احضار فعالین مذهبی کُرد به ادارات اطلاعات ادامه دارد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه شانزدهم تیرماه، یک شهروند کُرد به نام محمد کریمی به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

در سقز سه جوان کُرد از سوی نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سه جوان ساکن روستای ملقرنی از توابع بخش مرکزی سقز در عصر روز یک‌شنبه، بیست و دوم تیرماه توسط اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت گردیدند.

شهرداری سنندج ٢٠٠ کارگر روزمزد را اخراج کرد

آژانس کُردپا: در ادامه فشار صاحبان کارگاه و کارفرمایان بر کارگران شاغل، شماری از کارگران شهرداری سنندج از کار اخراج شدند.

ارومیه/ گارد ویژه، اعتصاب غذای نمادین زندانیان سیاسی را برهم زد

آژانس کُردپا: به دنبال اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، این زندانیان با یورش مأموران امنیتی و گارد ویژه‌ی زندان دریا روبرو شدند.

ضرب و شتم یک زندانی سیاسی کُرد، قدرت تکلم را از وی گرفت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مصطفی فرجام زندانی سیاسی کُرد که به ١٨ سال زندان محکوم شده و به تازگی از زندان شهر ارومیه به زندان شهرستان خوی منتقل شده، توانایی قدرت تکلم را ندارد.

بازداشت چهار فعال مذهبی کُرد در شهر سنندج

آژانس کُردپا: در ادامه بازداشت شهروندان کُرد طی هفته گذشته، چهار فعال مذهبی دیگر در سنندج توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت گردیدند.

یک شهروند کرد در بانه بازداشت گردید

به گزارش آبشار سنه ..روز شنبه 21 تیرماه یک شهروند کرد به نام (رضا حاجی ساله) اهل روستای زلی از توابع شهر بانه توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت گردید.

اربیل/ کارگری ٢٠ ساله از اهالی سنندج در حادثه کار جان باخت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه گذشته در شهر اربیل جوان ٢٠ ساله‌ای به نام یادگار درویشی اهل روستای اندر از توابع شهرستان سنندج جان سپرد.

فشار بر فعالان مذهبی کُرد در بیرون و داخل زندان همچنان ادامه دارد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره‌ی اطلاعات سنندج در اواخر هفته‌ی گذشته دو تن از اعضای مکتب قرآن را احضار و مورد بازجویی قرار داد.

“احزاب کُرد پاهایت را جراحی کنند”/ پاسخ به درخواست یک زندانی سیاسی بیمار

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان زندان ارومیه در پاسخ به درخواست یک زندانی سیاسی کُرد جهت انتقال به مطب پزشک جراح، گفته‌اند؛ “احزاب کُرد بیایند و پایت را جراحی کنند.

زخمی شدن یک کولبرکرد در منطقه خوی

به گزارش آبشار سنه.. نیروهای مسلح رژیم در یک ماه اخیر نسبت به زخمی و کشتن کولبر های کرد شدت بیشتری به خود گرفته اند, متاسفانه در یک ماه اخیر چندین کولبر کرد توسط نیروهای رژیم اسلامی در مناطق کردستان هدف تیراندازی قرارگرفته اند و در نتیجه به کشتن و یا زخمی شدن انها منجر شده است.

ادامه ی فضای امنیتی در شهر های کردستان

آسونیوز:طبق خبررسیده به مرکز آسونیوز،طی روزهای گذشته نیروهای امنیتی حکومتی به شیوه های مختلف در سطح شهرها بصورت اماده باش کامل در امده و کنترل ها را گسترش داده اند.

آتش زدن جنگل های مریوان توسط عوامل نیروی انتظامی

به گزارش آبشار سنه .. در ادامه اتش زدن جنگلها توسط نیروهای رژیم در کردستان دیروز سه شنبه 23 تیرماه 93 مامورین نیروی انتظامی جنگلهای چهار روستای منطقه مریوان را با آتش کشیدند.

زخمی شدن یک کولبر توسط نیروهای رژیم در پیرانشهر

به گزارش آبشار سنه .. در روز سه شنبه 24 تیرماه 93 یک کولبر کرد توسط سپاه پاسدارن و نیروهای انتظامی در منطقه پیرانشهر هدف تیراندازی قرار گرفت و بشدت زخمی گردید.نام این کولبر کرد ایوب فقه زاده می باشد و 26 ساله است.

فشار دوباره وزارت اطلاعات بر یکی از فعالان فرهنگی کُرد در کرماشان

آسونیوز: به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی حمیدی فعال فرهنگی کُرد اهل کرماشان، در چند ماه اخیر توسط اداره اطلاعات این شهر تحت فشار و مورد تهدید قرار گرفته است.

عدم گزینش دو کارمند زن و اخراج آنان از ادارات دولتی در کامیاران

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای گذشته اسماء چشمه کبودی دبیر ریاضی مدارس دخترانه شهر کامیاران پس از ١۵ سال تدریس به مدت سه سال به استان یزد تبعید گردید.

پادگان متروکه سپاه اینبار در مهاباد حادثه‌ساز شد/ ۵ تن قربانی انفجار مین شدند

آژانس کُردپا: انفجار مین بجای مانده از پادگان نظامی سپاه در بین اعضای یک خانواده مهابادی، مرگ پدر خانواده و مصدومیت ۴ عضو دیگر را درپی داشت.

فشار نامتعارف مجریان حکومتی سد داریان برای تخلیه چند روستای اورامانات

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بیش از دو سال از قطعی آب پمپاژشده‌ی کانی بل به شهر نودشه می‌گذرد و در این مدت شهروندان کُرد از آب آشامیدنی سالم بی‌نصیب هستند.

کولبر زخمی‌شده توسط نظامیان ایران، در مراکز درمانی اقلیم کُردستان بستری شد

آژانس کُردپا: یک کولبر کُرد اهل پیرانشهر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی حکومت اسلامی ایران به شدت زخمی شد.

بازداشت اعضای یک خانواده بهایی در تبریز

خبرگزاری هرانا – اعضای خانواده بهادری در تبریز به جرم تدریس موسیقی بازداشت و برای هر کدام ۲۰ میلیون تومان وثیقه مقرر شده است.

بازداشت یک فعال دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

خبرگزاری هرانا –یک فعال دانشجوییاصلاح طلب دانشگاه سیستان و بلوچستان پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.

ضرب و شتم دو تن از زندانیان بلوچ در زندان اردبیل

خبرگزاری هرانا – صابر ملک‌رئیسی و امین ایرانشهری دو زندانی بلوچ اهل‌سنت در زندان اردبیل توسط زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بستگان ایشان معتقدند این ضرب و شتم به تحریک نگهبانی صورت گرفته است.

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان ممنوع الخروج شد

خبرگزاری هرانا – مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل‌سنت زاهدان که برای شرکت در کنفرانس بین المللی«توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم» عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهاد‌های امنیتی ممنوع الخروج شد.

یک ترم تعلیق از تحصیل برای دو تن از فعالان دانشجوی کرد در ارومیه و ماکو

آسونیوز: براساس خبر نیسان نیوز، روز چهارشنبه 25 تیرماه دانشجوی کرد رضا تابانی نامه یک ترم محرمیت از تحصیل را از سوی حراست و کمیته انظباطی دانشکده اقتصاد ارومیه دریافت کرد.

وخامت وضعیت جسمی زینب جلالیان و عدم رسیدگی پزشکی

آسونیوز: به گزارش هرانا، زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد زندان زنان کرماشان به‌دنبال تشدید بیماری کلیوی در شرایط وخیمی بسر می‌برد. یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «زینب جلالیان از درد شدید کلیه رنج می‌برد و حالش رو به وخامت است. مسئولین زندان هم هیچ اقدامی برای درمان وی صورت نمی‌دهند.

موج جدید جمع‌آوری ماهواره در ارومیه

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، نیروهایرژیم اسلامی ایران روزسەشنبه مورخەی ٢۴ تیرماه سال ١٣٩٣، با یورش به منازل ساکنین روستاهای “ننیبن، داربارو و باربارو” در منطقەی باران‌دز ارومیه اقدام به جمع‌آوری گیرندەهای ماهوارەای کردەاند.

یورش نیروهای رژیم به سقزچینان ثلاث باباجانی

کوردستان میدیا: نیروهاینظامی رژیم اسلامی ایران در منطقەی ثلاث باباجانی، پس از یورش به سقزچینان، آنان را به پاسگاه بیزل منتقل کردند.

زخمی شدن دو شهروند کرد توسط سپاه پاسداران در پیرانشهر

به گزارش آبشار سنه .. بر اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران رژیم در منطقه پیرانشهر دو نفر از شهروندان کرد مورد هدف تیراندازی قرار گرفتند وزخمی شدند, که با همیاری و   مردم منطقه جهت مداوا به بیمارستان اقلیم کردستان منتقل شدند.

 

این موارد نقض حقوق بشراقوام  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ……… کمیته اقوام و ملل

مسئول کمیته اقوام و ملل  .. شهریار ایاز ی

 

 

 

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram