گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان در فروردین ماه 93

سعید پژوهیان

سال 93 خورشیدی در حالی آغاز شد که متاسفانه علیرغم تلاش های فعالان حقوق بشری، امسال هم دانشجویان زندانی اجازه مرخصی و حضور در کنار خانواده های خود را نداشتند. در آخرین روزهای سال 92 کمپین حمایت از آزادی بهاره هدایت، دانشجوی زندانی، تشکیل شد و تلاشهایی برای آزادی وی صورت گرفت اما با شروع تعطیلات نوروزی در ایران بازهم بهاره همراه با فعالان دیگر دانشجویی، نوروز خود را در زندان جشن گرفت. به غیر از این بدلیل تعطیلات طولانی مدت نوروزی در دانشگاه ها، شاهد فعالیت خاصی در دانشگاه ها نبودیم. فقط در دانشگاه های امیر کبیر و فردوسی مشهد، فعالان دانشجویی با فرصت شناسی خود نسبت به اجتماع و اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز در ایران اعتراض کردند. در فروردین ماه امسال باز هم متاسفانه شاهد ممنوعیت از تحصیل یک شهروند بهایی بودیم که بازهم توسط جواد لاریجانی تکذیب شد. در فروردین 93 گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران هم ارایه شد که در بخشی از آن به نقض گسترده حقوق دانشجویان مانند جبس و محرومیت از تحصیل بطور مفصل اشاره شد. بهرحال در این گزارش مهمترین اخبار حوزه دانشجویی ایران را مرور می کنیم.

دانشجو نیوز 30 فروردین: پلیس امنیت ملی کشور نروژ در تلویزیون رسمی این کشور خبر از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از این کشور را می‌دهد. دانشجویان اخراج شده در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک تحصیل می کردند، گویا دلیل اخراج آنها افزایش تعداد پذیرفته شدگان در این رشته‌ها در یک سال اخیر است. پلیس امنیت ملی نروژ می‌گوید اتهام این دانشجویان تلاش برای دستیابی به اطلاعات در ارتباط با توسعه و بهینه‌ سازی سلاح‌های کشتار جمعی و در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران است.

دانشجو نیوز 29 فروردین: در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به حضور سعید جلیلی در این دانشگاه و شعارهای آنان در حمایت از موسوی و کروبی و زندانیان سیاسی، دست کم ۹ دانشجوی معترض به کمیته انضباطی احضار شدند. پس از حضور دانشجویان منتقد در جلسه سخنرانی سعید جلیلی و شعارهای اعتراضی آنها که به درگیری فیزیکی اعضای بسیج دانشجویی با دیگر دانشجویان منتهی شد، چهارشنبه ۲۷ فروردین تعداد قابل توجهی از حاضران در آن برنامه از سوی حراست به صورت تلفنی مورد تهدید قرار گرفتند و دست کم ۹ دانشجو نیز به کمیته انضباطی احضار شدند.

دانشجو نیوز 27 فروردین: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، در مراسم سخنرانی محمدرضا عارف در این دانشگاه با سردادن شعارهایی خواهان پایان رفع حصر از رهبران جنبش سبز شدند. در این مراسم که با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، پوسترهایی در حمایت از جنبش سبز نیز برافراشته شد. « موسوی و کروبی آزاد باید گردند» از جمله شعارهای دانشجویان در این مراسم بود. دانشجویان همچنین پلاکاردهایی با شعارهای «دانشگاه زنده است»، «شرف جنبش دانشجویی، مجید توکلی را آزاد کنید» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» در دست داشتند.

دانشجو نیوز 26 فروردین: تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در جریان سخنرانی سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد سابق ایران در مذاکرات هسته‌ای، در این دانشگاه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران مخالفان در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸ شدند.

دانشجو نیوز 23 فروردین: مازیار ملاکی شهروند بهایی و دانشجوی رشته ساخت و تولید ماشین افزار از دانشگاه بیرجند اخراج شد. مازیار ملاکی شهروند بیرجندی بهایی و دانشجوی رشته ساخت و تولید ماشین افزار از سوی حراست دانشگاه احضار و از وی خواسته شد تا نامه‌هایی مبنی بر عدم شرکت در جلسات مذهبی بهاییان و پیروی نکردن از مرکز بهاییان «بیت العدل» را امضاء کند. پس از امتناع این شهروند بهایی از امضاء تعهد نامه‌ها مسئولان حراست دانشگاه به مازیار ملاکی اطلاع دادند که تا اطلاع ثانوی از دانشگاه اخراج شده است و تصمیم نهایی به وی ابلاغ خواهد شد.

دانشجو نیوز 23 فروردین: وحید اصغری وبلاگ نویس زندانی در زندان اوین که از ۶ سال پیش بصورت بلاتکلیف در حبس بسر می‌برد بدلیل اینکه دادرسی خود در دادگاه انقلاب را عادلانه نمی‌دانست از حضور در جلسه دادگاه خوداری کرد. وحید اصغری دانشجوی انفورماتیک دانشگاه بنگلور هند در تاریخ ۱۹ اردی‌بهشت ماه ۱۳۸۷ به هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

خبرگزاری هرانا 19 فروردین: صابر شیخ عبدالله دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی در مهاباد بازداشت شد. صابر شیخ عبدالله دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اهل مهاباد روز ۲۴ اسفند ماه ۹۲ بعد از بازگشت به مهاباد توسط اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شده و تاکنون هیچ خبری از این دانشجوی در دست نیست.

دانشجو نیوز 18 فروردین: وزارت بهداشت به دنبال اعمال محدودیتی برای پذیرش زنان در رشته های پزشکی است. امیر محسن ضیایی معاون وزیر بهداشت از “افزایش سهم پسران در کنکور رشته پزشکی” خبر داد. وی که از این طرح تحت عنوان «تعادل سازی نسبت جنسیتی در دانشگاه‏ها علوم پزشکی» نام برد و ضمن دفاع از سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش دانشجو، گفت : «برای وزارت بهداشت ارئه مناسب خدمات پزشکی مهم‏تر از ترکیب جنسیتی در دانشگاه‏هاست.»

دانشجو نیوز 16 فروردین: بنابرگزارش رسیده دانشجویان نوشیروانی بابل، تعدادی از دانشجویان خوابگاه «شهید امینیان» این دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. بنابر این گزارش، دانشجویان از سوی عده ای ناشناس و با هماهنگی قاسم اردشیر رئیس انتظامات دانشگاه نوشیروانی بابل مورد ضرب وشتم قرار گرفته اند که منجر به جراحت و خونریزی تعدادی از دانشجویان شده است. این اقدام در حین برگزاری مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم منتخب دانشگاه و تیمی از نزدیکان رئیس انتظامات دانشگاه صورت گرفته است. شورای صنفی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل این رویداد را پیگیری کرده اما به گفته یکی از دانشجویان، حراست دانشگاه با تهدید دانشجویان مانع از پیگیری مساله شده است.

دانشجو نیوز 15 فروردین: امین روغنی، فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت پس از سپری کردن دوران ۱ سال محکومیت خود در زندان اوین، روز سیزدهم فروردین از زندان آزاد شد. امین روغنی فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و عضو مجمع اسلامی دانشگاه سمنان اولین بار در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری، توسط اداره اطلاعات استان سمنان بازداشت و پس از یک هفته با قید وثیقه آزاد شد.

موارد نقض حقوق دانشجویان در فروردین 93

تعداد

تجمع و اعتراض دانشجویان

2 مورد

احضار به کمیته های انضباطی

9 مورد

محرومیت از تحصیل

1 مورد

بازداشت دانشجویان

1 مورد

حمله و ضرب و جرح دانشجویان

1 مورد

آزادی دانشجویان از زندان

1 مورد

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram