اطلاعیه ۱۱۶۹ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص عدم آزادی بیان

نتایج برگرفته از بیان اندیشه و دگراندیشی در ایران (من نفر ۱۵ ام هستم)

خرداد ماه امسال جمعی از هم میهنان،  فعالان سیاسی، مدنی و کنشگران ایران طی  دو نامه خواستار استعفای علی خامنه ای، رهبر رژیم کنونی کشور و تغییر قانون اساسی ایران شده اند‌ که پیامد آن بازداشت حداقل 14 تن از امضا کننده گان این دو بیانیه بوده است و هر روز  برتعداد دستگیر شده گان افزوده می شود.

درخواستی بسیار مشفقانه، مدنی و منظقی جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و کنشگران از آقای خامنه ای:

لطفا استعفا دهید زیرا شما شایسته رهبری نیستید.

و ای بسا ما با این خواست مصرانه، بتوانیم کشوری: «بی‌نیاز به رأی و نظر مستبدانه‌ی اشخاص»،  «بی‌نیاز به مجلسی فرمایشی»، «بی‌نیاز به دولتی بی‌اختیار» و «بی‌نیاز به قوه‌ی قضائیه‌ای بی استقلال»  را برای ایران و ایرانی فراهم سازیم.

و این در حالیست که در بند ج از اصل دوم قانون اساسی ایران آمده است: جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه نفی هرگونه ستمگری، ستمکشی، سلطه گری، سلطه پذیری، قسط، عدل، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همبستگی ملی. 

و در بند 6 از اصل 3 قانون اساسی نیز آمده است  دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف ذکر شده در اصل دوم، هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی را محو سازد.

همچنین در ماده 25 از منشور حقوق شهروندی آمده است:شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

در ماده 28 منشور یاد شده نیز نوشته شده است: شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

و ما اعلام می کنیم که بهنگام اجرا و عمل، تمام موارد بر شمرده در اصول یاد شده، تنها شعاری بیش نیست.

زیرا : هم اکنون اکثر نخبگان اجتماعی، سیاسی، مدنی، فرهنگی و فعالان و کنشگران ایران به جرم امضای این دو بیانیه و یا تائید آن در رسانه های مختلف، دستگیر و زندانی شده اند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست از جمله:

خانم ها و آقایان: فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی، غلامحسین بروجردی، شهلا جهان ‌بین، حوریه فرج‌زاده، مرتضی قاسمی، شهلا انتصاری، محمد‌حسین سپهری، هاشم خواستار، پوران ناظمی و جواد لعل محمدی، زهرا جمالی، گیتی پورفاضل، گوهر عشقی، فرنگیسِ مظلوم، محمد نوری‌زاد، عباس واحدیان شاهرودی، نرگس منصوری و رضا مهرگان از فعالان سیاسی و یکی از امضا کنندگان نامه است که در روستایی در اطراف رامسر، با ضرب و شتم توسط حدود ۳۰ نفر از نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

یادآور می شویم که:  تمامی این بازداشت ها در حالی صورت می گیرد که آقای خامنه‌ای در سخنرانی‌های مردم فریبانه خود اعلام کرده است: افراد در انتقاد از او آزادند، حال آنکه نه تنها هیچ انتقادی از ایشان در رسانه‌های ایران به چشم نمی‌خورد، بلکه کمترین انتقاد مطرح شده نیز اتهام «توهین به رهبری» را به دنبال دارد که بازداشت و زندان و شکنجه کمترین پیامد این گونه اتهامات است..

گفتنی است: بیش از650 تن از کنشگران سیاسی و حقوق بشری خارج از و جمعی از هنرمندان، نویسندگان و چهره های شناخته شده نیز با اعلام حمایت خود از متن این بیانیه وانتشار کلیپ هایی به نام من نفر15 ام هستم، به گروه امضا کنندگان پیوسته اند.

همکاران و فعالین ما ضمن حمایت و همراهی از کنشگران سیاسی و مدنی و امضا کنندگان بیانیه، اعلام می دارند: به استنادمواد: ۱، ۲، ۳، ۵ ،۶، ۹، ۱۸ ،۱۹،۲۰ ،۲۱،۲۲از میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که در17/02/1354 بتصویب مجلس شورای ملی رسیده است و با توجه به اصل 38 قانون اساسی که در نظام حقوقی ایران هرگونه شکنجه را ممنوع اعلام می داند، همچنین طبق اهداف۱۷ گانه سند 2030 یونسکو، خواهان ازادی بیان، اندیشه، قلم و امنیت اجتماعیی و رهایی تمام کنشگران و فعالین حقوق بشر و مبارزین مدنی وسیاسی از زندانهای پیدا و پنهان در ایران بوده و از جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که آزادی بیان و و پس از آن را در صدر گفتگوهای خود با دولتمردان ایران قرار دهند .

1169

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram