اطلاعیه ۱۱۷۰ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص عدم تامین اجتماعی و زنان سرپرست خانواده در ایران

آینده جامعه در خطر است (عدم تامین اجتماعی و تبعیض در قوانین کار)

یکی دیگر از معضلات زنان در جمهوری اسلامی ایران که اغلب از دیده ها پنهان و هیچ گونه توجهی به آن نمیشود زنان سرپرست خانوار است که با توجه به موقعیت زنان در جامعه و رکود اقتصادی، و عدم حمایت قانون و دولت از آنها و عدم برابری زن و مرد در ایران فشار مضاعفی بر زنان وارد است.

خبر گزاری مهردر تیرماه ۹۸ خبر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار داده است. بر اساس واحد آمار دفتر امور مشارکت زنان حدود۱۲درصد خانواده ها توسط زنان اداره می شود.

حال اگر بطور میانگین هر کدام از این زنان ۲ فرزند داشته باشند حدود ۵ میلیون کودک در ایران درگیر معضل فقر هستند

عوامل اجتماعی مانند کاهش ازدواج، افزایش طلاق، سوانح جاده ای، فوت همسر، مهاجرت و اعتیاد در افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار نقش زیادی دارد.

به غیر از عدم تامین اجتماعی در ایران شاخص دیگر اینست که زنان سرپرست خانوار، مسئولیت تأمین معاش خانواده را نیز برعهده دارند و به دلیل تبعیض در قوانین استخدامی ایران؛ مزد کمتر زنان به ازای مردان در برابر کار یکسان، زنان همواره با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در‌حالیکه طبق اصل بیست و یک قانون اساسی ایران دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند۰

ایجاد زمینه‏‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.

حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی‌سرپرست.

ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.

ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست.

اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولیّ شرعی.

تحقیقی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بهزیستی استان تهران، بر روی ۱۴۰ زن سرپرست خانوارتحت پوشش بهزیستی انجام شد که سلامت روانی آنان را با ۴۰ زن سرپرست خانوار مورد مقایسه قرار میگرفت؛ که نتیجه تحقیقات نشان داده بود  که این زنان از تمامی جهات از سلامت روانی در وضعیت بدتری نسبت به زنان تحت پوشش بهزیستی قرار داشته و بیشتر آنان از بیماری افسردگی در رنج بوده اند. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درجمع خبرنگاران وجود ۲۶ هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست در سراسر کشورکه تحت نظارت وپوشش سازمان بهزیستی هستند را خبر داده بود؛ که از این تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در ۶۴۰  درمرکز بهزیستی و مابقی در خانواده ها بصورت فرزند خواندگی، خانواده های جایگزین ؛و امین موقت تحت پوشش هستند.

همچنین این مسئول در باره افزایش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در طی پنج سال گذشته از رقم یک درصدی رشد این آسیب اجتماعی در مراکز تحت پوشش بهزیستی خبر داده بود

در اصل چهل و سوم قانون اساسی ایران به تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و بر آورده کردن نیازهای انسان در جریان رشد او با حفظ ازادی اش تاکید شده است.

با توجه به اطلاعات و داده های آماری ازطرف‌مسئولین جمهوری اسلامی که از خبرگزارهای داخلی درایران منتشر شده عامل رشد و افزایش کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در گسترش فقر و دامنه آن است که حاشیه نشینی را تولید که به کودکان بی پناه و مادران عاصی از فشار فقر رحمی ندارد.

یادآورمیشویم که:در ایران حدود ۲۰ میلیون حاشیه نشین وجود دارد که با توجه به وجود آسیبهای اجتماعی در این مناطق، کودکان در معرض خطراتی چون فقر، ترک تحصیل، ازدواج کودکان،اعتیاد، تجاوز، خرید و فروش اعضای بدن آنها و…هستند.

مااعضای کمیته  دفاع از حقوق کودک و نوجوان ، با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۳: (حق حیات برای همه) ماده ۲۳: (حق امنیت کار) ماده ۲۵: (حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه) ماده ۲۶: (حق تحصیل رایگان برای همه) و همچنین با استناد به کنوانسیون حقوق کودک که جمهوری اسلامی ایران آن را به امضا رسانیده ضمن تاکید بر اجرای کلیه اهداف ۱۷ گانه سند۲۰۳۰ بویژه هدف اول) پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا (هدف سوم: (تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین) هدف چهارم: (تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه) هدف پنجم: (دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران) هدف هشتم: (ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه)مردم ایران را محق یک زندگی ایده آل همراه با رفاه اجتماعی و امنیت میدانیم و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای بی توجهی به زنان و کودکان وآسیب رساندن به آنها و محروم کردن آنها از حق ذاتی شان به شدت محکوم میکنیم

1170

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram