گزارش جلسۀ ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت مارس 2014

این جلسه در تاریخ 10 مارس 2014 ودر ساعت 19:10 بوقت اروپای مرکزی در فضای پالتاک کانون ، با حضور اعضاء برگزار شد .

حاضرین جلسه :

خانمها : مریم عربزاده – مستانه صراف زاده .

آقایان : احمد هوشمند – شهرام مسعودوزیری – امیرایرانی – اشکان صادقی

در آغاز حاضرین بعد از سلام و احوالپرسی و تبریک روز زن ( هشتم مارس ) ، پیشاپیش ضمن تبریک عید نوروز ، آرزوی سلامتی و بهروزی برای همدیگر کردند و سپس با پیشنهاد آقای هوشمند ، مسئول نمایندگی ، اعضا هریک به قرائت خبری که تهیه کرده بودند ، پرداختند .

ابتدا آقای احمد هوشمند خبری در رابطه با اعتراضات دراویش در تهران به نقل از سایت مجذوبان نور بشرح ذیل میان داشتند :

پایگاه خبری «مجذوبان نور» که اخبار و گزارش‌های مربوط به دراویش گنابادی ایران را منتشر می‌کند، روز شنبه از فضای امنیتی در تهران، تیراندازی هوایی و بازداشت صدها درویش خبر می‌دهد. بر اساس گزارش‌های این وب‌سایت، بیش از ۵۰۰ درویش که در اعتصاب غذا به سر می‌بردند، در جریان دستگیری‌های روز شنبه، ۱۷ اسفند، نیروهای یگان ویژه بازداشت و به نمازخانه کلانتری ۱۱۳ بازار تهران در اطراف محل دستگیری منتقل شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. در همین حال فرهاد نوری، سردبیر سایت مجذوبان نور، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته است که دستگیرشدگان به پایگاه هفتم پلیس امنیت تهران منتقل شده‌اند.

مجذوبان نور در گزارش‌های خود می‌افزاید که ماموران امنیتی از این دراویش اقدام به تهیه عکس و فیلم کرده و سپس آنان را وادار به پر کردن فرم‌های بازجویی کرده‌اند، اما در جریان امتناع تعدادی از دراویش از پر کردن فرم‌ها، نیروهای امنیتی آنان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. این سایت همچنین گزارش می‌دهد که نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، نیز که در تجمع اطراف دادستانی تهران حاضر شده بود با گاز فلفل توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته و آرش صادقی، از فعالان سیاسی، نیز یکی دیگر از صدها بازداشتی امروز است. در همین حال بر اساس گزارش‌هایی که به طور مستقل توسط رادیوفردا قابل تایید نیستند، نیروهای انتظامی مقابل حسینیه دراویش گنابادی واقع در خیابان بهشت با دراویش درگیر شدند. در این درگیری یک ون نیروی انتظامی همراه با ۱۰ موتورسوار اسکورت به دراویش حمله‌ور شده و در جریان این حمله تیر هوایی نیز شلیک کردند. همچنین گزارش‌هایی نیز از استفاده از باتوم برای ضرب و شتم دراویش معترضی که حاضر به سوار شدن در ماشین‌های یگان ویژه نشدند در سایت مجذوبان نور منتشر شده است. در این گزارش‌ها آمده است که نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی‌ها با بستن تمام ورودی‌های خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو منتهی به دادستانی تهران، مانع از برگزاری گردهمایی خانواده‌های دراویش زندانی و زندانیان سیاسی مقابل دادستانی تهران می‌شوند. به گزارش مجذوبان نور، تجمع امروز در برابر دادستانی قرار بود در حمایت از اعتصاب غذای دروایش زندانی برگزار شود. گزارش‌ها از ایران حاکی است که چند درویش زندانی به علت بیماری نیاز به رسیدگی پزشکی در خارج از زندان دارند، اما مقام‌های قوه قضائیه و زندان از اعزام آنها به بیمارستان خودداری می‌کنند که این مسئله وخامت حال دراویش و اعتصاب غذای اعتراضی آنها را به دنبال داشته است.

دراویش گنابادی سلسله‌ای از دراویش ایران هستند که از نظر اعتقادی شیعه ۱۲ امامی محسوب می‌شوند، اما به ولایت فقیه اعتقاد نداشته و اعمال مذهبی خاص خود را دارند.

عبادتگاه‌های این دروایش در سال‌های اخیر بارها هدف حمله نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفته که به دستگیری گسترده آنها انجامید. ده‌ها نفر از دراویش گنابادی هم‌اکنون در ایران زندانی هستند.

پس از آن خانم مریم عرب زاده مطالبی را بمناسبت هشتم مارس در دو بخش بشرح زیر بیان نمودند :

بخش اول درمورد انواع خشونت هاست که بر زنان اعمال میشود که به صورت دسته بندی خدمتتان عرض میکنم که شاید بعضی ازآنها ازدید خیلی ها مصداق خشونت نباشد :

خشونت جسمانی و روانی : چنگ انداختن و کشیدن مو ،زندانی کردن در خانه ، محروم کردن ازغذا ، کتک کاری، کشیدن و هل دادن ، محکم کوبیدن در، برهم زدن سفره یا میز غذا، شکستن اشیا منزل و….

خشونت های کلامی : به کار بردن کلمات رکیک ودشنام ، تحقیر کردن ، بهانه گیری های مداوم ، بی احترامی ، بد اخلاقی ، داد و فریاد زدن ، رفتارهای تحریک آمیز، قهرکردن ، صحبت نکردن، دستوردادن مداوم و صحبت کردن با لحن آمرانه.

خشونت جنسی: مجبور کردن به دیدن فیلم و عکسهای خلاف اخلاق ، اجبار به روابط زناشویی نامتعارف ، رعایت نکردن بهداشت زناشویی ، خودداری از بکارگیری روشهای پیشگیری از بارداری ، اجبار زن به حاملگی ناخواسته ، متهم کردن زن به بی مبالاتی در مسائل ناموسی همچون داشتن روابط نامشروع .

خشونت حقوقی : ازدواج مجدد شوهر، جلوگیری از نگه داری فرزندان توسط زن، امتناع مرد از طلاق علیرغم اصرار زن به متارکه .

خشونت اقتصادی : جلوگیری از استقلال مالی و دخل و تصرف در اموال شخصی زن ، امتناع از پرداخت خرجی خانه و پول کافی .

خشونت های آموزشی و فکری : ایجداد محدودیت در ارتباطات فامیلی ، دوستانه و اجتماعی ، ممانعت از تحصیل و اشتغال .

متاسفانه خشونت علیه زنان امری است پنهانی . زیرا بسیاری از زنان به دلایلی همچون مجازات عرف و عدم حمایتهای قانونی از ابراز آن خودداری میکنند .

به امید روزی که در هیچ کجای دنیا هیچگونه خشونتی علیه نوع بشر انجام نگیرد .

در بخش دوم قصد دارم راجع به مسئله ای صحبت کنم که از نظر من بسیار جای تامل دارد ، در مورد ضرب المثل ها و فرهنگ عامیانه ای که زیر پوست جامعه ایران وجود دارد و ما خیلی ساده از کنار آنها میگذریم ، مطمئناٌ تک تک ما حداقل یکبار این جملات را در زندگی به کاربرده ایم بدون اینکه متوجه بارمعنایی آنها باشیم .

زن ذلیل : این اصطلاحی ست که به عنوان صفت تحقیر آمیزی برای مردانی که به نظرات همسر خود احترام میگذارند اطلاق می گردد.

گربه را دم حجله باید کشت : بدان معنی است که از همان آغاز زندگی باید زن را با رفتار خشونت آمیز مطیع ساخت.

زن ناقص العقل : پذیرش سرپرستی و ریاست مرد بر زن تنها نتیجه ای ست که ازاین ضرب المثل می توان گرفت.

زنان چو ناقصان عقل و دینند چرا مردان ره آنان گزینند

پیام ضرب المثل این است که زنان نباید طرف مشورت مردان قرار گیرند .

زنان را بود شوی کردن هنر بَرِ شوی به ز نزد پدر

در فرهنگ ایرانی به اعتبار اینگونه پیامها گاهی دختران تن به ازدواج های ناخواسته می دهند.

در مجموع فرهنگ ایرانی حفظ ارزشها و شرافت زن را در این میداند که تحت هرشرایطی زندگی زناشویی را بپذیرد و به گسیختگی آن اقدام نکند.

در ادامه خانم مستانه صراف زاده بنقل از سایت BBC فارسی در رابطه با سفر خانم کاترین اشتون ، سخنگوی اتحادیۀ اروپا به ایران و دیدار با مادر ستار بهشتی (وبلاگ نویس کشته شده در اثر بدرفتاری در بازداشتگاه پلیس) ضمن تایید این اقدام خانم اشتون ، خبری را بشرح زیر ارایه نمودند:

خانم اشتون در تهران به خبرنگار بی بی سی جهانی گفت ما از ابتدا در طرح موضعمان در خصوص حقوق بشر در ایران خیلی صریح بوده ایم.

خانم اشتون که ۵ فعال زن دیگر را نیز در ابتدای سفر خود به تهران ملاقات کرده است به خبرنگار بی بی سی گفت برای من به طور خاص خیلی مهم بود که هم زمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را تغییر داد.

خانم اشتون همچنین در بیانیه ای که در پایان سفر خود به تهران منتشر کرده به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: “کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.”

ستار بهشتی، کارگر ۲۳ ساله ای بود که به دلیل وبلاگ نویسی بازداشت شد و سپس در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و جان داد.

خانم اشتون پیشتر نیز درباره وضعیت نرگس محمدی موضع گیری کرده بود.

در مهرماه ۱۳۹۰ هنگامی که نرگس محمدی ، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال زندان محکوم شد کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت “با توجه به وضعیت سلامتی خانم محمدی او در زندان به امکانات پزشکی لازم دسترسی نخواهد داشت. و حکم زندان علیه نرگس محمدی را نشانه دیگری از تعقیب غیرعادلانه کسانی دانست که شجاعانه و با قاطعیت برای دفاع از حقوق بشر در ایران برخاسته‌اند.”

حکم زندان خانم محمدی بعدها در دادگاه تجدید نظر به شش سال کاهش یافت و سرانجام حدود دو سال پیش به دلیل بیماری جدی با قرار وثیقه اجازه مرخصی و درمان خارج از زندان دریافت کرد.

سپس آقای امیر ایرانی خبری در رابطه با انتشار ویدیویی از مخالفت با تقاضای فردی که در آخرین لحظات قبل از اعدام تقاضای ملاقات با مادرش را داشت ، مطالب و تحلیلی کارشناسی بیان نمودند .

در ادامه آقای شهرام مسعودوزیری ضمن قرائت بند 3 مادۀ 23 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر ، خبری مبنی بر نقض این ماده از اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، بشرح زیر ارائه نمودند :

مادۀ 23 _ بند 3 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر :

– هرکسی که کار میکند ، حق دارد مزد منصفانه و رضایت بخشی دریافت دارد که زندگی او وخانواده اش را موافق حیثیت و کرامت انسانی تامین کند و در صورت لزوم با دیگر وسایل حمایت اجتماعی کامل گردد

پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی (ECC)، به دلیل آنچه «کمبود منابع مالی» ذکر می‌شود طی سه ماه اخیر به تعویق افتاده است.

مصطفی نظری، نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروند کنار در این باره به ایلنا گفت: شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی (ECC) که در فاز سه پالایشگاه آبان عهدار ساخت سازه‌های پروژه‌های صنایع نفت است و حدود ۱۳۰ کارگر در این شرکت مشغول به کارند که حقوق سه ماه آذر، دی و بهمن را به همراه حق عیدی پایان سال دریافت نکرده‌اند.

این فعال کارگری پرداخت نشدن مطالبات این شرکت پیمانکاری از سوی وزارت نفت را باعث به تعویق افتادن حقوق کارگران دانست و گفت: این شرکت در گذشته حدود دوهزار کارگر داشت که با رکود بازار کار در منطقه و سایر نقاط کشور این رقم به ۱۳۰ کارگر کاهش یافته است.

نظری در خاتمه افزود: کارگران به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد و ترس از اخراج، قدرت پی گیری مطالبات صنفی خود را ندارند .

در خاتمه آقای اشکان صادقی دو خبر ارایه دادند که درآن نقض مواد 8 و 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر مُحرز و مُبرهن میباشد :

_ مادۀ 8 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر:

هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی مؤثر به مراجع دادرسی از طریق محاکم ذی‌صلاح ملی در برابر نقض حقوق اولیه ای است که قوانین اساسی یا قوانین عادی برای او برشمرده و به او ارزانی داشته اند.

خبرگزاری هرانا – سید سامی حسینی و سید جمال محمدی دو زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه از سوی دادگاه کیفری این شهر به اعدام و ده سال زندان محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با شکایت نماینده حقوقی سپاه ارومیه از این دو زندانی به اتهام قتل یک عضو سپاه که گفته می‌شود در درگیری با چریک‌های مخالف دولت ایران به قتل رسیده است؛ پرونده‌ای با اتهام قتل در دادگاه کیفری ارومیه بر علیه این دو زندانی سیاسی باز شد.

دادگاه کیفری ارومیه بدون حضور خانواده شکات و تنها با اکتفاء به حضور نماینده حقوقی سپاه، آن‌ها را محاکمه و به اتهام قتل به اعدام و هم چنین به اتهام تخریب اموال دولتی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

سید سامی حسینی و جمال محمدی در سال ۸۷ از سوی اطلاعات سلماس بازداشت و پس از تحمل سه ماه ۱۰ روز انفرادی در بازداشتگاه این اداره و تحمل شکنجه جسمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب خوی به اتهام محاربه از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم نمودند. پرونده این دو زندانی پس از آن به دیوان عالی کشور ارجاع شد و عینا در شعبه ۳۲ تائید شد.

پس از مداخله وکیل متهمین و تقاضای اعاده دادرسی و قبول آن از سوی دیوان عالی کشور پرونده مجددا به شعبه هم عرض و به شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه واگذار شد، ریاست این شعبه طی دو جلسه دادگاه در سال ۹۱ این دو زندانی را به اتهام همکاری با حزب مذکور به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان قزوین و اراک محکوم نمود.

دو زندانی مذکور در حالی در شعبه ۱۶ دادگاه کیفری استان به اتهام قتل محاکمه شدند که پیش از رای شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه چنین اتهامی در مورد ایشان وجود نداشت.

یکی از نزدیکان این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: «این حربه جدید دستگاه‌های امنیتی کشور است و زمانی که پرونده زندانیان سیاسی متهم به عضویت در پژاک در دادگاه انقلاب شکست می‌خورد مجددا در دادگاه عمومی به اتهام قتل یک عضو خود این زندانیان را محاکمه می‌کنند تا نهایتا آن‌ها را اعدام کنند.»

وی در پایان یادآور شد: «اوایل سال جاری نیز یک زندانی کرد تبعه ترکیه پس از شکسته شدن حکمش از سوی دیوان عالی کشور به اتهام قتل یک عضو سپاه محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.»

این احکام هفته گذشته به آن‌ها در زندان مرکزی ارومیه ابلاغ شده است و با احتساب محکومیت قبلی این دو زندانی هر کدام به ۲۰ سال حبس تعزیری و اعدام محکوم شدند.

_ مادۀ 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

خبرگزاری هرانا – یکی از خادمین جمعیت موسوم به ”کلیسای ایران” به همراه ۷ نفر از مسیحیان فارسی زبان در کنار یک رودخانه نزدیک شهر شوش بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی هشت تن از نوکیشان مسیحی و از اعضای “کلیسای ایران” که برای پیک نیک به کنار رودخانه‌ای در نزدیکی شهر شوش رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به ستاد خبری وزارت اطلاعات در شهر شوش منتقل شدند.

این ۸ نفر امین خاکی (از خادمین کلیسای ایران)، حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء)، حسین اعتمادی فر (یوناتان)، محمد بهرامی، سلیمه رحیمی (مرتا)، فاطمه باقری و امینه معلا نام داشتند.

این افراد تا ساعت ۲۱:۰۰ شب با چشم بند مورد بازجویی قرار می‌گیرند و در ‌‌‌نهایت با اخذ تعهد که از شهر خارج نشوند ۵ تن از ایشان به نام‌های حسین اعتمادی فر، محمد بهرامی، سلیمه رحیمی، فاطمه باقری و امینه معلا آزاد می‌شوند.

در ‌‌نهایت برای امین خاکی، حسین بارون‌زاده، رحمان بهمنی حکم بازداشت صادر شده و همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «ساعت دو و نیم سه ماشین سواری و یک مینی بوس به کنار رودخانه آمد و این ۸ نفر را که در پیک نیک بسر می‌بردند بعضا با ضرب و شتم بازداشت کردند. اول حکم بازداشت نشان ندادند و وقتی یک از مسیحیان اعتراض کرد حکمی به ایشان نشان دادند که در آن فقط اسامی امین خاکی و حسین بارون‌زاده نوشته شده بود و علت بازداشت را هم در حکم ترویج مسیحیت ذکر کرده بودند.»

وی در ادامه گفت: «مسئولین تمام مدارک شناسایی، تلفن‌های همراه و ماشینهای این ۸ نفر را ضبط کرده‌اند و هنوز تحویل نداده‌اند. هم‌چنین به محمد بهرامی دستور دادند که خود را به ستاد خبری شهر اهواز معرفی کند.»

وی در پایان گفت: «خانواده‌های امین خاکی، حسین بارون‌زاده و رحمان بهمنی که برای پیگیری وضعیت ایشان به ستاد خبری مراجعه کرده‌اند مورد تهدید قرار گرفتند که دیگر مراجعه نکنید تا خودمان خبرتان کنیم و از سرنوشت این سه تن هیچ اطلاعی در دست نیست.»

پایان گزارش جلسۀ ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت

مارس 2014

شهرام مسعودوزیری

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram