گزارش نقض حقوق دانشجویان و جوانان در بهمن ماه 92

گزارش نقض حقوق دانشجویان و جوانان در بهمن ماه 92

سعید پژوهیان

بهمن ماه، یادآور انقلاب شکست خورده سال 57 در ایران است. انقلابی که نه تنها با خود آزادی های سیاسی، آنچنان که وعده داده شده بود نیاورد، بلکه اندک آزادی های اجتماعی زمان شاه را هم از ما گرفت. دانشجویانی که اسلافشان در روزهای پرهیاهوی 57 رهبران جنبش آزادی خواهی بودند، متاسفانه امروز در شرایط سخت و دشواری به مبارزه در راه آزادی همچنان ادامه می دهند. بهمن ماه امسال هم ماهی سخت در تاریخچه مبارزات دانشجویان و جوانان ایرانی بود. این ماه با بازداشت دانشجویان فعال در خارج از کشور آغاز شد که در بدو ورود به کشور بازداشت شدند. احضارهای فعالین دانشجویی به کمیته های انضباطی و مراجع اطلاعاتی هم در این ماه کم نبودند. از نکات قابل توجه دیگر بازداشت و صدور احکام زندان برای وبلاگ نویسان و فعالین فیسبوکی بود. در این ماه چند مورد آزادی از زندان را هم داشتیم که جای شادباش دارد. ولی وقتی به اسامی آزادشدگان نگاه کنیم در می یابیم که همگی آنها در هفته های آخر دوران محکومیتشان بودند و این آزادی یک نمایش و شوی سیاسی برای گمراه کردن افکار عمومی در آستانه مذاکرات هسته ای است. در هر حال در زیر خلاصه ای از مهمترین اخبار حوزه دانشجویی و جوانان آمده است:

دانشجونیوز 28 بهمن: جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند با انتشار بیانیه ای خواستار توجه مسئولین ذی ربط به حقوق این دانشجویان شدند. در این بیانیه که به امضاء دانشجویان ،تشکل ها و کانون های فعال این دانشگاه رسیده است توجه به مطالبات این قشر مورد تاکید قرار گرفته است.

خبرگزاری هرانا 26 بهمن: آرش مقدم اصلانی، فعال سایبری از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال سایبری به اتهام توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان محکوم شد. محاکمه این زندانی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صورت گرفته است و مصداق اتهامات وی فعالیت در شبکه های اجتماعی چون فیس بوک بوده است.

دانشجونیوز 25 : در پی تماس تلفنی وزارت اطلاعات با مهدی امانی فعال دانشجویی دانشگاه یزد وی به وزارت اطلاعات فراخوانده شد. این فعال دانشجویی پس از مراجعه به حراست دانشگاه با احضاریه دادگاه انقلاب مبنی بر حضور و پاسخگویی به پاره ای از سوالات در ستاد خبری اطلاعات یزد مواجه گشت.

دانشجونیوز 22: دو نفر از فعالان دانشجویی آزاد شدند. سعید جلالی فر، دانشجوی محروم از تحصیل رشته فیزیک دانشگاه زنجان، فعال دانشجویی و حقوق بشر، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم» محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. همچنین علی اکبر محمد زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در روز دوشنبه ٢۶ بهمن ٨٩ به هنگام خروج از درب آزادی دانشگاه صنعتی شریف، توسط ماموران امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و پس از ضرب و شتم در میدان آزادی دستگیر شد.

دانشجونیوز 17: فرشاد فرزان دانشجوی دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز به علت اعتقاد به آئین بهائی از تحصیل محروم شد. وی در مهر ماه ۱۳۹۰ در رشته حسابداری بازرگانی دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیرزا در مقطع کاردانی پذیرفته شد و پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک در مقطع کار‌شناسی پذیرفته شده و پس گذراندن یک ترم در تاریخ ۱ بهمن ماه سال جاری از تحصیل محروم شده است.

آژانس خبری کُردپا 16 بهمن: یکی از اساتید دانشگاه پیام‌نور در اشنویه به دلیل ” درج مطلب انتقادی” از تدریس محروم شد. ریاست دانشگاه پیام‌نور ـ واحد اشنویه، یکی از اساتید کُرد به نام صدیق پیغامی را از تدریس محروم کرد.

این استاد علوم سیاسی به دلیل درج مطلبی درباره‌ی مدیریت ناکارآمد دانشگاه پیام‌نور اشنویه از تدریس محروم گشته است.

آژانس خبری کُردپا 13 بهمن: باگذشت نُه روز از بازداشت یک فعال دانشجویی در مریوان، تاکنون سرنوشت وی نامعلوم می‌باشد. دانا لنج‌آبادی فعال دانشجویی کُرد که از سوی نیروهای اطلاعاتی مریوان بازداشت شده بود، به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

دانشجونیوز 12: طی روزهای اخیر چهار فعال سایبری و کنشگر دانشجویی، توسط ماموران امنیتی در تهران و مشهد بازداشت شدند. مسلم بوشهریان، فعال سایبری، روز دوم بهمن ماه امسال هنگام ورود به فرودگاه بین المللی تهران، توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است. این در شرایطی است که وی طی ماههای اخیر در چین مشغول به تحصیل بوده و از فعالان حوزه اینترنت و شبکه های اجتماعی به شمار می رفت. همزمان ساسان و سیاوش جنتیان و رضا آلناصر، سه فعال در شبکه های اجتماعی نیز، روز شنبه پنجم بهمن ماه، در مشهد بازداشت شدند. گزارش منابع خبری حاکی از آن است که این سه فعال سایبری، روز شنبه هنگام خروج از خوابگاه دانشگاه، توسط دو دستگاه خودروی پژوی سفید رنگ متوقف و توسط چند مامور مسلح و مجهز به بیسیم به زور سوار خودرو می شوند. سیاوش جنتیان دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و از فعالان وبلاگی – دانشجویی بوده، و ساسان جنتیان نیز، از فعالان دانشجویی بازداشتی در جریان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ می باشد. رضا آلناصر، نویسنده وبلاگ «کنکاش» نیز، پیش از این مورد احضار و تذکر توسط نهادهای امنیتی در خوزستان قرار گرفته بود.

دانشجونیوز 10 بهمن: حمید بابایی دانشجوی دکترا از دانشگاهی در بلژیک که به ایران سفرکرده بود، بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال زندان به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.

دانشجونیوز 10 بهمن: یکی از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد خمینی شهر اصفهان، پس از ربوده شدن توسط ۳ کارگر ایرانی، خود را از طبقه سوم ساختمان به پایین پرتاب کرد. بر اساس گزارشات رسیده، «مرجان.م» دانشجوی ورودی سال ۸۸ رشته ی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد خمینی شهر، روز ۱۶ دی ماه سال جاری، توسط ۳ کارگر ساختمان نیمه کاره در این شهر، ربوده شد.

خبرگزاری هرانا 7 بهمن: تعدادی از فعالین سیاسی-دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان به کمیته انضباطی احضار شدند. در روز های گذشته حراست دانشگاه بوعلی سینا نه تنها تغییرات همسو با دولت را نپذیرفته بلکه رویکرد امنیتی و رفتارهای غیر قانونی خود را نیز افزایش داده است.

دانشجونیوز 7 بهمن: فرزاد مددزاده فعال دانشجویی پس از ۵ سال از زندان آزاد شد. فرزاد مددزاده اول اسفندماه ۸۷ به همراه خواهرش شبنم بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. گفتنی است که شبنم مددزاده نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران سه‌شنبه هفته گذشته پس از پایان دوران محکومیتش و در حالی که از حق مرخصی محروم بود از زندان اوین آزاد شد.

آژانس خبری کُردپا 6 بهمن:در ادامه‌ی بازداشت فعالان دانشجویی کُرد در شهرستان مریوان، یک فعال دیگر دانشجویی در این شهر احضار و تحت بازجویی قرار گرفت. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات مریوان امروز پس از احضار یک فعال دانشجویی کُرد به نام سوران دانشور، پس از ۵ ساعت بازجویی وی را آزاد کردند.

آژانس خبری کُردپا 6 بهمن:سه فعال دانشجویی کُرد در مریوان توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه این شهر بازداشت شدند. مأموران امنیتی سپاه مریوان در استان کُردستان، دانا لنج‌آبادی فعال دانشجویی و حقوق‌بشر کُرد را در مغازه‌ی محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. آرش مولودی و هیمن بیگلری به حفاظت اطلاعات سپاه احضار و برای مدت هفت ساعت تحت بازحجویی قرار گرفتند.

دانشجونیوز 3 بهمن: آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریز به مرخصی اعزام شد. این فعال دانش‌جویی در حالی برای اولین بار و با قرار وثیقه‌ی ۲۵۰ میلیون تومانی به مرخصی ۴ روزه اعزام شده که تنها ۴ ماه از مدت زمان محکومیتش باقی است. گفتنی است ماموران زندان تبریز وی را با آمبولانس از زندان خارج و در محلی دورتر از زندان رها کردند.

دانشجونیوز 2 بهمن: ضیا نبوی، فعال دانشجویی، پس از گذشت بیش از چهار سال و نیم حبس در تبعید از زندان کارون اهواز به مرخصی آمد. این دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. در ۲۲ دی ۸۸، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، وی را به به ۱۵ سال زندان (۱۰ سال حبس در تبعید در شهرستان ایذه) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم نمود. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.

 

گزارش آماری

تجمع و اعتراض دانشجویان

1

صدور حکم زندان

2 مورد در مجموع 18 سال

احضار به ادارات اطلاعات

2

اخراج از دانشگاه

2

بازداشت وبلاگ نویس و فعالان اینترتنی

4

بازداشت دانشجویان

4

احضار به کمیته های انضباطی

8

آزادی دانشجویان دربند

4

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram