اطلاعیه 1116 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو در خصوص سیل های اخیر

سین های ناخوانده نوروز ۹۸ سیل، سرکوب

بلایای طبیعی یک امر واضح و غیر قابل انکار است. اما برنامه ریزی های صحیح و اصولی باعث میشود که این مهمان ناخوانده تلفات و خسارات کمتری به محیط زیست، مال و جان انسانها وارد کند. در سیل اخیر ایران غیر اصولی بودن سازه های نا کارآمد ( سدها، پلها، جاده ها و عدم لایروبی مسیل ها و …) بسیار مشهود بود، دیگر اینکه برداشتهای بی برنامه از جنگل ها و تخریب پوشش گیاهی با ساخت و سازهای غیر اصولی در مسیل ها طرح ریزی شده بود از عوامل به وجود آمدن سیل و کشته شدن مردم و خسارات وارده به آنها بوده است. متاسفانه همزمان با بارش های شدید دراولین روزهای نوروز۱۳۹۸شاهد جاری شدن سیل هایی ویرانگر در بیش از ۲۵ استان ایران  بودیم  که متاسفانه باعث کشته شدن بیش از ۷۰ نفر و هزاران میلیارد تومان خسارت مالی شد.
عدم برنامه مبارزه با بحران و عدم حضور مسئولین به بهانه تعطیلات و … عدم امکان کمک رسانی ها و اقدامات مسئولین، (البته گاهی برای تشریفات و تبلیغات طبیعتا بیشتر برای تبلیغ و سلفی گرفتن مسئولان بود.
جای تاسف است که در دولت جمهوری اسلامی ایران شرح وظایف مسئولان به کلی تغییر کرده و گویی رسیدگی به بحران و امداد رسانی در وضعیت بحرانی وظیفه آنان نیست (جزء وظایف عامه مردم است) و از سر لطف این کار را انجام میدهند تا جایی که علی مطهری نائب رییس مجلس شورای اسلامی ایران اعلام میکند از مسئولانی که در هنگام سیل در خارج از کشور نبودند باید تقدیر و تشکر کرد. باز هم تکرار می کنیم که دولت جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته با اجرای طرح های غیرعلمی بیش ۱۵۰ سد با عناوین مختلف، تخریب پوشش های گیاهی، جنگلها و تبدیل آنها به ساختمان و ویلا که بارها ازسوی کارشناسان ذیصلاح اکیدا مردود اعلام شده بود، و یا عدم لایروبی و ساخت ساز در مسیل های طبیعی آبها(سیل دروازه قران شیراز) بدهیست در بروز این فاجعه و امثالهم نقش داشته و دارد. بیشتر توجه کنیم متوجه میشویم که چرا فعالان و کارشناسان محیط زیستی ایران یا در زندان به سر میبرند یا حذف شده و یا در خارج از کشور هستند.
درچنین شرایطی، بی عملی مسئولین از یک سو، نمایش های مضحک و سانسور حقایق به منظور انحراف اذهان عمومی از آمار دقیق تلفات و خسارات ازسوی دیگر، همچنین ارایه تصویری جعلی از دولتمردان و دستگاه های ذیربط و بی ربط (در راس همه سپاه پاسداران) در امر امداد رسانی باعث خشم و دلشکستگی بیشتر مردم بلا دیده شد ودر برخی مناطق سیل زده منجر به درگیری میان مردم مظلوم و نیروهای سپاه گردید.
ایوب سلیمانی جانشین نیروی انتظامی: تامین امنیت مهمترین مسأله مناطق سیل زده است و گشتهای انتظامی استقراری و سیار با همکاری بسیج و سپاه همچنین ایست و بازرسی در مناطق مختلف ازاقداماتی است که به منظور پیشگیری از جرایم و آسیب های احتمالی با تمام امکانات و تجهیزات باید برقرار شود. (در شرایطی که همین عوامل و نیروها بایستی برای همراهی و همکاری با مردم تحت ظلم و فشار ناشی از عدم امکانات و نابودی اموال و مزارعشان اقدام نمایند تا امنیت برقرار باشد، نه سرکوب و تهدید) این اولین بار نیست که با بلابای طبیعی در ایران مواجه هستیم اما نکته قابل تامل اینست که هر بار بعد از این حوادث مسئولان خیلی بی تفاوت نسبت به وضعیت مردم هستند (زلزله بم، و کرمانشاه و …) و تنها نگرانی مسئولان برطرف کردن بحران در کشورهای همسایه است و این موضوع خشم و تنفر مردم را چند برابر نسبت به مسئولان بیشتر کرده است عدم امدادرسانی در بیشتر مناطق محروم گلستان، خوزستان و لرستان و فارس ،گواه این سین سهل انگاری و بیتفاوتی مسئولان در هفت سین نوروز بوده استما اعضاء کمیته جوان و دانشجو  ضمن همدردی با هموطنانمان درایران ،با استناد اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۳: (حق حیات و امنیت زندگی برای همه)،ماده ۶: (ارزش انسانی در همه جا)،ماده ۲۲: (حق امنیت اجتماعی)،ماده ۲۵: (حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه)، ماده ۲۸: (حق دنیای زیبا و آزاد برای همه) و همچنین خواهان اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو بخصوص هدف دوم: (پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار)،هدف سوم: (تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین )،هدف سیزدهم: (اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن)هستیم و اعلام می داریم هر شهروند ایرانی حق داشتن امنیت و رفاه تضمین شده در طول حیات خود دارد و این حق بمنزله یک تکلیف و وظیفه بر عهده مسئولان می باشد تا با تمام توان در حفظ و احقاق آن تلاش نموده و با متخلفین در هر جایگاه و مقام مطابق قانون برخورد بنمایند.

۱۱۱۶

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو   

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram