اطلاعیه شماره 435 نمایندگی اشتوتگارت

435 Stuttgart

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هرشخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره مند شود. این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد در قالب آموزش دینی، عبادت ها و اجرای آئین ها و مراسم دینی به تنهائی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.

سرکوب پیروان سایر ادیان و مذاهب در ایران ادامه دارد

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است، اما بر طبق قانون اساسی دیگر مذاهب نیز دارای احترام کامل می‌باشند.

با وجود اینکه مذاهب زرتشتی، مسیحی و یهودی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده‌اند، متاسفانه بسیاری از پیروان سایر ادیان را به خاطر عقاید دینی زندانی و حتی به اعدام محکوم میشوند .

در همین زمینه سوزان جانسون کوک، نماینده ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذاهب، به هنگام ارائۀ گزارش سالانه در واشنگتن گفت: گزارش تصریح می‌کند که وضعیت اسفبار آزادی مذاهب در ایران در یک سال گذشته وخیم ‌تر نیز شده است.

اقدامات و فشارهای قوه قضایی جمهوری اسلامی ایران، تهدید کننده آزادی های فردی و اجتماعی باورمندان به سایر ادیان و پیروان غیرشیعه است، به ویژه برای اهل سنت، بهائیان، دراویش، مسیحیان، یهودیان و …

جمهوری اسلامی نه تنها مانع از استخدام، تحصیل و انجام فعالیت‌های مذهبی ایشان می‌شود بلکه گروهی از رهبران و فعالان مذهبی را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

تخمین زده میشود در ایران بزرگترین اجتماع غیرمسلمانان را اهل سنت و بهائیان تشکیل می‌دهند که از هر نوع فعالیتی محرومند، در عین حال، صوفی‌ها و دراویش نیز در ایران جمعیتی حدود دو تا پنج میلیون نفر را تشکیل میدهند که از آزادی لازم برای انجام فعالیت‌های مذهبی خویش بی بهره اند.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران نقض ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران را شدیدا محکوم کرده و از جوامع بین المللی و نهادهای حقوق بشری برای توقف اذیت و آزار پیروان سایر ادیان و مذاهب یاری می طلبد .

435

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی اشتوتگارت

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram