گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان آذر و دی 92

آذر ماه در ایران یادآور روزهای درخشان جنبش دانشجویی در ایران است. 16 آذر هرسال در ایران سالگرد شهادت سه دانشجوی مبارز و آزادی خواه دانشگاه پلی تکنیک است. در ایران در این ماه تمامی تلاش ماموران امنیتی نظام معطوف به جلوگیری از برپایی مراسم های بزرگداشت این روز در دانشگاه هاست. امسال هم مانند سال های قبل فشارهای شدیدی در دانشگاه ها وجود داشت و جو امنیتی شدیدی بر فضای دانشگاه حاکم بود. قبل از رسیدن به این روز تهدیدات دانشجویان توسط کمیته های انضباطی را شاهد بودیم. از دیگر موارد حائز اهمیت در حوزه دانشجویی، اعتراضات گسترده در ایران توسط دانشجویان به نحوه مدیریت دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها بود. بطور مثال اعتراضات چندین باره دانشجویان دانشگاه هنر، دانشگاه علم و صنعت، شیراز، شاهرود، تهران، رازی کرمانشاه و گیلان همگی حکایت از نارضایتی و عدم سکوت دانشجویان در برابر اقدامات انحرافی و خارج از قانون روسای دانشگاه هاست. مورد مهم دیگر، بازگشایی مجدد پرونده دانشجویان ستاره دار اینبار در مجلس است که امیدواریم با اقدامات موثر فعالان دانشجویی، دیگر شاهد وجود دانشجوی ستاره دار در کشور نباشیم.

20 دی ماه دانشجو نیوز – تائید حکم حمید بابایى دانشجو مقطع دکترا-رشته اقتصاد در دانشگاه لیژ بلژیک که از روز ۵ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به جمهورى اسلامى ایران، احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد. آذر ١٣۹٢ دادگاه انقلاب شعبه ١۵ به ریاست قاضى صلواتى آقاى بابایى را به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقى محکوم مى کند.

18 دی ماه دانشجو نیوز: احضار 8 دانشجوی دانشگاه هنر در پی اعتراضات گذشته: دانشجویان دانشگاه هنرتهران در هفته های گذشته به دلیل شرایط موجود در دانشگاه هنر دست به اعتراض زدند و در ابتدا خواستار رسیدگی رئیس دانشگاه هنر شدند اما پس از بی پاسخ ماندن این درخواست ها و حتی توهین برخی مسئولین دانشگاه به دانشجویان معترض و صدور احکام کمیته انضباطی، این اعتراض ها گسترده تر شد و دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه و یا برکناری وی توسط وزیر علوم شدند. برای همین عده ای از اساتید در حالت تعلیق قرار گرفته، تعدادی از اساتید مجرب با بازنشستگی اجباری روبرو شدند و دانشجویان نیز از طرق مختلف تهدید می شوند تا اطلاعاتی به وزارت علوم منتقل نشود. حتی برخی از مامورین حراست در حال “سیاسی کردن” این اعتراضات هستند تا از آن بهره برداری های مطلوب کنند. گفتنی است اتهام احضارشدگان به کمیته انضباطی «اخلال در نظم دانشگاه، توهین به رئیس دانشگاه، تعطیل کردن کلاس ها و مخابره اخبار به رسانه های معاند» اعلام شده است.

18 دی دانشجو نیوز: حراست دانشگاه هنر اقدام به نصب دوربین های جدید در محیط دانشگاه کرده است. این در حالیست که مسئولین دانشگاه در جواب اعتراض های صنفی دانشجوها مبنی بر نبود وسایل گرمایشی، سرویس کرج به تهران، وضعیت بد خوابگاه ها و … نداشتن بودجه ی کافی را دلیل کمبود امکانات صنفی اعلام می کنند.

17 دی: سید تقی نائینی یکی از اساتید دانشگاه تهران ، در خیابان ۱۶ آذر مورد هجوم ۲ شخص ناشناس قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد.

10 دی دانشجو نیوز: مجید دری، دانشجوی دربند، در نامه ای سرگشاده نسبت به قانون شکنی های قوه قضائیه اعتراض کرده است. دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه ضمن انتقاد از بندهای مختلف قانون جدید مجازات اسلامی، می افزاید: در تمامی سالهایی که در زندان گذراندم هیچگاه احساس پشیمانی نکردم. هیچ زمانی حتی به ذهنم خطور نکرد که اشتباه کردم، که ای کاش چنین نمی کردم. نادم نبودم از کرده هایم که مگر دفاع از حق تحصیل گناه بود؟! اصلا چرا عده ای به دلیل باورهای مذهبی یا عقاید مذهبی یا عملکرد سیاسی یا عقاید متفاوتشان با عده ای دیگر باید از حق مسلم تحصیل محروم شوند؟!

8 دی دانشجو نیوز: نشریه دانشجویی بامداد بعد از انتشار دو شماره، به علت انتشار ویژه نامه ۲۳ آذر که مربوط به تجمع و جلسه دانشجویان دانشگاه مازندران با هیئت بازرسان وزارت علوم بود؛ توقیف شد.

8 دی دانشجو نیوز: احمد شاهرضایی، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم به زندان اوین بازگشت. وی از فعالین دانشجویی دانشگاه یزد است که پیشتر سابقه بازداشت در سال ۱۳۸۹ و یک سال و نیم زندان را در پرونده خود دارد. این فعال دانشجویی صبح روز شنبه ۷ دی ماه جهت اجرای محکومیت، خود را به زندان اوین معرفی و راهی بند ۳۵۰ شد.

8 دی دانشجو نیوز: مسئولان حراست دانشگاه رازی کرمانشاه از انتشار مجدد نشریه دانشجویی این دانشگاه ممانعت به عمل می‌آورند. نویسندگان و دانشجویان نشریه‌ی فرهنگی ـ ادبی “چرو”، که پیشتر آن را به زبان کُردی در دانشگاه رازی کرمانشاه منتشر می‌کردند، برای انتشار مجدد این نشریه با ممانعت مسئولان حراست این دانشگاه مواجه هستند.

8 دی دانشجو نیوز: نیلیسا یحیوی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان به علت “اعتقاد به آئین بهائی” از دانشگاه اخراج شد. نیلیسا یحیوی، فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در سال ۹۰ بوده است که سال ۹۱ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کنکور شرکت کرده و به جای اعلام رتبه با نقص پرونده مواجه می شود. این در حالی است که پیگیری های ایشان از طریق سازمان سنجش بی نتیجه بوده است.

4 دی دانشجو نیوز: پس از گذشت ۴۰ روز از بازداشت دکتر سید علی اصغر غروی، خانواده وی در روز پنجشنبه مورخ ۲۸ آدر ماه سال جاری، موفق به ملاقات وی در زندان اوین گردیدند. دکتر غروی به جهت نگارش مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» و انتشار آن در روزنامه بهار از مورخ ۱۹/۸/۹۲ در بازداشت بسر می‌برد و قرار است در روز ۱۵ دی ماه به اتهامات وارده بر وی و همچنین روزنامه بهار در دادگاه فرهنگ و رسانه رسیدگی گردد.

1 دی خبرگزاری هرانا: دانشجویان دانشگاه هنر تهران عصر روز شنبه برای چهارمین بار برای برکناری یا استعفای رییس دانشگاه هنر و معاونین وی دست به تجمع اعتراضی زدند. در این تجمع که در دانشکده هنرهای کاربردی واقع در چهار راه ولیعصر برگزار شد، دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه هنر مانند دانشکده کاربردی- دانشکده تجسمی- دانشکده موسیقی- دانشکده سینما تئاترو معماری و شهرسازی نیز شرکت داشتند و با شعارهای «رئیس بی‌لیاقت استعفا استعفا» «وزارت علوم پیگیری پیگیری»، خواستار رسیدگی به وضعیت دانشگاه هنر و ریاست آن شدند.

1 دی دانشجو نیوز: در ادامه تجمع های هفته ی گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران و جشن عزل رئیس این دانشگاه، دانشجویان روز شنبه ۳۰ آذر ماه هم مجددا درسطح دانشگاه گرد هم آمدند. دانشجویان در ادامه با تجمع مقابل ساختمان معاونت فرهنگی خواستار برکناری معاون فرهنگی دانشگاه شدند. تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی چون «معاون فرهنگی استعفا ، استعفا»، «کیانوش عزیزم راهت ادامه دارد» و «پیام ما روشنه ، حصر باید بشکنه» تجمع را با قرائت بیانیه ای در پارک شهید کیانوش آسا به اتمام رساندند.

30 آذر دانشجو نیوز: محسن برزگر فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توسط ماموران اجرای احکام دادگستری بابل برای اجرای حکم ۲ سال زندانش دستگیر شد. نیروهای امنیتی با مراجعه به خانه پدری محسن برزگر این فعال سیاسی را دستگیر کردند. خانواده محسن برزگر به دوستان وی گفتند که وی را پس از بازداشت برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری به بند قرنطینه زندان متی کلای بابل منتقل کردند.

26 آذر دانشجو نیوز: بر اثر تصادف یک دستگاه مینی‌بوس حامل دانشجویان دانشگاه شوشتر با یک کامیون در جاده دزفول، حداقل ۱۱ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شده‌اند.

25 آذر: مسئولین دانشگاه ارومیه در اقدامی غیر قانونی حکم ادامه تحصیل فرشاد سلطانی دانشجوی ترم ۹ و از فعالین این دانشگاه، که توسط کمیسیون موارد خاص استان آذربایجان غربی به تصویب رسیده بود را نادیده گرفته و از ادامه تحصیل این دانشجو جلوگیری کردند. گفتنی است که رییس دانشگاه در پاسخ به این دانشجو که علت لغو حکم کمیسیون موارد خاص استانی را جویا شده بود، گفته است که دلیل مخالفت با مورد شما مسائل غیر آموزشی می باشد.

24 آذر دانشجو نیوز: جمعی از دانشجویان دانشکده ی معماری و هنر دانشگاه گیلان، با ارسال نامه ای به مدیرکل بازرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار برخورد با یکی از اساتید این دانشکده شدند. این دانشجویان در نامه ی خود آورده اند که: استاد مذکور، جناب آقای “مهندس حمیدرضا باحقیقت منگودهی” علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، وزیر محترم علوم و سایر مسئولین امر، مراتب کرامت انسانی و ادب و رفتار آکادمیک و دانشجویی را زیر سوال برده و با توهین به دانشجویان، تخریب شخصیت آنان را سررشته روش کاری خود قرار داده است.

17 آذر دانشجو نیوز: دانشجویان در دانشگاه شاهرود در گردهمایی عظیمی شرکت کردند. در این تجمع اعتراض به مدیریت دانشگاه، شرایط نامناسب چندسال اخیر به ویژه نهادهای دانشجویی، انجمن ها و کانونهای فرهنگی محور اصلی شعارهای دانشجویان بود.

16 آذر دانشجو نیوز: به مناسبت سالگرد روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) تجمعی برگزار شد. از ابتدای شروع این تجمع، نیروهای بسیج دانشجویی که از چند روز پیش با پیامک و پست الکترونیکی سازماندهی شده بودند، به همراه نیروهای لباس شخصی، قصد بر هم زدن این تجمع را داشتند. دانشجویان بسیجی با سر دادن شعارهای الله اکبر و مرگ بر امریکا به جمع دانشجویان رفته و تجمع دانشجویان را برهم زدند.

12 آذر دانشجو نیوز: دانشگاه صنعتی شیراز شاهد تجمع حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان در مقابل سرویس غذاخوری دانشگاه بود. این تجمع در اعتراض به معضلات صنفی دانشجویان، به ویژه مشکلات سلف سرویس دانشگاه، با حرکتی نمادین آغاز شد. دانشجویان با چیدن سینی های غذا از داخل سلف به سمت ساختمان مدیریت دانشگاه اعتراض خود را نشان دادند.

12 آذر دانشجو نیوز: عادل غلامی، نعمت آزادخواه و مرتضی امینی از دانشجویان اهل سنت که مدتی را در زندان رجایی‌شهر کرج گذرانده بودند، از ادامه تحصیل محروم شده و با احضار و تهدید نهادهای امنیتی روبرو هستند. این سه دانشجوی اهل سنت که به دلیل مسائل اعتقادی مدتی را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری کرده بودند به تازگی پس از حکم برائت از سوی دادگاه آزاد شدند. «عادل غلامی، نعمت آزادخواه و مرتضی امینی پس از آزادی از زندان رجایی‌شهر از ادامه تحصیل محروم شدند. ایشان به صورت مرتب به اداره اطلاعات مهاباد احضار شده و تهدید شدند که در صورت ادامه فعالیت‌های مذهبی از شهر خود تبعید خواهند شد.»

گزارش آماری

 

موارد نقض حقوق دانشجویان

آذر 92

دی 92

صدور حکم زندان

0

1

احضار به کمیته های انضباطی

0

8

توقیف نشریه دانشجویی

0

2

اجرای حکم زندان

1

1

اخراج از دانشگاه

3

1

تجمع و اعتراض دانشجویان

4

2

تهیه و تنظیم:

سعید پژوهیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram