گزارش نقض حقوق بشر و اعتصابات کارگری از 17 آذر تا 2 دی 1392

 مجموعه خبر از 17 آذر تا 2 دی 1392

گلزار

در 17 آذر به گزارش ایلنا ، کارگران فصلی «هفت تپه» در اعتراض به محقق نشدن وعده‌ها با «نشستن در مزارع» منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه دست از کار کشیدند

در 18 آذر به گزارش ایلنا ، 500 کارگر پلی اکریل اصفهان به منظور استقبال از ۴ کارگری که در دور دوم اعتراضات کارگران بازداشت شده بودند رو به روی مسجد کارخانه تجمع کردند.

در 24 آذر به گزارش ایلنا ، حدود 600 کارگران شاغل و بازنشسته تامین اجتماعی شهرستان ساوه و زرندیه واقع در استان مرکزی با امضا طوماری خواستار پیگیری قانونی تخلفات مطرح شده در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی شدند.

در 24 آذر به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، یورش مامورین وزارت اطلاعات در آستانه کریسمس به منازل کشیش زندانی و ۲ خادم کلیسا در کرج

در 26 آذر به گزارش آینده، دانشجویان دانشگاه هنر رو به روی ساختمان حوزه ریاست دانشگاه دست به تجمع زدند و خواستار استعفای سعید کشن فلاح رئیس این دانشگاه شدند.

در این تجمع شعارهایی چون “رئیس بی لیاقت استعفا استعفا” و نیز شعارهایی علیه رییس حراست دانشگاه سر داده شد و دانشجویان معترض خواستار برچیده شدن فضای امنیتی در دانشگاه شدند.

در 27 آذر به گزارش گزارشگران بدون مرز : در سال میلادی ٢٠١٣، در جهان ٧١ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه خود جان باخته‌اند. مناطقی که در آن‌ها بیشترین کشته های ثبت شده‌اند به ترتیب آسیا (٢۴تن)، خاورمیانه و افریقای شمالی ( ٢٣ تن) است.

در تاریخ ٢۵ خرداد حسن روحانی نامزد محافظه‌کار میانه‌رو با وعده تغییرات جدی در کشور، با بیش از ۵١ درصد آرا به ریاست جمهوری ایران برگزیده شد. با وجود وعده‌گشایش و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی،از جمله چند روزنامه‌نگار،اما اکثریت روزنامه نگاران و وب‌نگاران زندانی که پس از انتخابات پر مناقشه ١٢ خرداد ١٣٨٨، و در پی اعتراضات مردمی بازداشت شده‌ بودند، همچنان در زندان بسر می‌برند. از آغاز سال میلادی ٢٠١٣، ٧۶ فعال رسانه‌ای در ایران بازداشت شده‌اند، که ۴٢ مورد پس از انتخابات خرداد ماه امسال شمارش شده است.

در این مدت ١٧ فعال رسانه‌ای به حبس‌هایی از یک تا نه سال محکوم شده‌اند. ١٢ رسانه توقیف یا مجبور به توقف انتشار خود شده‌اند. رفتار غیر انسانی با زندانیان عقیدتی در زندان‌ها همچنان ادامه دارد. بسیاری از این زندانیان در حالی که به شدت بیمار و در وضعیت خطرناکی بسر می برند، همچنان از حق درمان محروم هستند.

چین به شکل رسمی صد فعال رسانه‌ای را در بند کرده است. ٣٠ روزنامه‌نگار و ٧٠ وب‌نگار زندانی و این به جز ربوده‌شدگان و یا بازداشتی‌های بی نام و نشان در «زندان سیاه» است.سیاست سرکوب در چین برای مهار اطلاعات و اطلاع رسانی هر روز تشدید می‌شود.

در 27 آذر به گزارش خبرگزاری رویترز٬ مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رای موافق و۳۶ رای مخالف قطعنامه‌ حقوق بشری علیه ایران را به تصویب رساند.

به موجب این قطعنامه٬ اگرچه نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است٬ این مجمع قول‌های حسن روحانی در زمینه حقوق بشر٬ از جمله تاکیدش به تلاش برای حذف تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و همچنین ارتقای آزادی بیان و عقیده را مورد استقبال قرار داده است.

مسابقه اعدام در شهر های مختلف

رجایی شهر

در 20 آذر ، به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، ۷ زندانی با اتهاماتی همچون، قتل، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر در زندان رجایی شهر کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.

اعدام در بم

در 21 آذر به گزارش کردپا، افشین دروازی که از اهالی روستای گنگچین شهرستان ارومیه است سه سال قبل بازداشت و به اتهام “خرید وفروش مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بود در زندان بم اعدام گردید

اعدام در گچساران

در 22 آذر به گزارش واحد مرکزی خبر ، افشین نارکی رییس اداره زندان گچساران گفت: یک متهم به قاچاق مواد مخدر به جرم حمل مواد مخدر در محوطه زندان گچساران اعدام شد .

اعدام در رشت

در 23 آذر به گزارش واحد مرکزی خبر ،مدیر روابط عمومی دادگستری گیلان گفت: یک زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در رشت اعدام شد. این مرد ۴۴ ساله به جرم تهیه و نگهداری موا د مخدر اعدام شد.

اعدام در قزوین

در 25 آذر به گزارش مهر ، به گفته حجت الاسلام صادقی دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین ،از اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی قزوین خبر داد.

اعدام در زندان اورمیه

در 25 آذر ۴ نفر به نام های پیمان محمدی، مهدی اژیر کفاش، حسین آقازاده و قادر نیک اندیش ساعت ۶ صبح در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند .

اعدام در زندان مرکزی زاهدان

در روزهای 25 و 26 آذر دست‌کم دو زندانی متهم به قتل عمد طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شد.

هم‌چنین روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه فرد دیگری بنام “مهدی جوانمرد” با اتهام قتل عمد در محوطه زندان زادهدان بدار آویخته شد.

اعدام در زندان اورمیه

در 27 آذر به گزارش آژانس خبری موکریان، 3 نفر به نامهای ایرج نصیری، چنگیز صالحی و احد شکوری در زندان ارومیه اعدام شدند . ایرج نصیری که از ۶ سال پیش در زندان است به هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۵ سال سن داشته است.

در 30 آذر به گزارش ایلنا : جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش سالیانه در محوطه کارخانه تجمع کردند.

در 1دی به گزارش ایسنا ، دانشجویان دانشگاه هنر تهران عصر روز شنبه برای چهارمین بار برای برکناری یا استعفای رییس دانشگاه هنر و معاونین وی دست به تجمع اعتراضی زدند.

دانشجویان شعار می دادند «رئیس بی‌لیاقت استعفا استعفا» «وزارت علوم پیگیری پیگیری»این چهارمین تجمعی است که دانشجویان این دانشگاه در هفت روز گذشته انجام داده‌اند

در 1 دی به گزارش هرانا ، محسن برزگر عضو شورای عمومی دفتر تحکیم صبح امروز جهت اجرای حکم دو سال حبس تعزیری بازداشت و به بند قرنطینه زندان متی کلای بابل منتقل شد. این حکم در دادگاه انقلاب شهرستان بابل و به ریاست قاضی باقریان به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور صادر شده بود.

در 1 دی ، 600 کارگر پلی اکریل اصفهان در دور سوم اعتراضاتشان، در واکنش به سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه، بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram