گزارش جلسه داخلی نمایندگی اسپانیا

فاطمه تابع بردبار

این جلسه در تاریخ 16 دسامبر با حضور تمامی اعضا برگزار گردید

در اغاز مسئول ضمن عرض خوش امد گویی ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر را برای حاضرین بیان فرمودند.

در ادامه اقای حسین حقیقی گزارش یک ماه نقض حقوق بشر را در ماه گذشته را بیان کردند

در ادامه خانم فاطمه تابع بردبار گزارش 100 روزه عملکرد دولت روحانی را بیان کردند که به قرار زیر میباشد :

رئیس جمهور حسن روحانی برای به اجرا در اوردن وعده های انتخابی خود علی یونسی را به معاونت اقلیتهای دینی و قومی دولت خویش برگزید.بنابرین با وعده ها و بیانیه های دولت جدید می توان به بهبود وضعیت اقلیتهای مذهبی امیدوار بود اما در طی چهارماه گذشته نه تنها گام موثری در بهبود شرایط اقلیتها در ایران برداشته نشد بلکه سرکوب اقلیتها مذهبی رو به افزایش نیز بوده است.اما انچه از گزارشات قابل فهم است این است که تا کنون راهکاری برای نابسامانی فعلی و مهمتر از همه تا کنون در خصوص مشکلات سیاسی کشور که از جمله ان وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی و حقوق اقلیتها ست کاری صورت نگرفته از انجایی که بحث اقلیتهای مذهبی و قومی در دوران تبلیغات و چه پس از به کار امدن دولت مورد تاکید ریاست جمهوری بوده اما متاسفانه جای خالی عملکرد جدی در این حیطه قابل مشهود است بنابراین در همین راستا توجه شما را به گزارش نقض حقوق و فشار بر اقلیتهای مذهبی ایران را درطول 100 روز عملکرد دولت روحانی جلب مینمایم :

مسیحیت:

به گزارش محبت نیوز از روز یکشنبه ۲۷ مردادماه، به دستور مقامات امنیتی، ورود مسیحیان فارسی زبان و افرادی که غسل تعمید نگرفتهاند به کلیسای کاتولیک لاتین «حضرت ابراهیم»، ممنوع اعلام شده است.

این اقدام در پی تهدید ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفت که از اسقف این کلیسا خواستند تا از حضور مسیحیان فارسی زبان در کلیسا ممانعت به عمل آورد. به او گفته شده است در غیر این صورت با عدم تمدید ویزا و اخراج از ایران مواجه خواهد شد.

خبرگزاریهای رسمی و منابع خبری مسیحیان، به شماری از اقدامات حاکمیت ایران علیه شهروندان مسیحی در چهارماه اخیر، از تیرماه تا به امروز پرداختهاند. روشن است این اخبار تنها شامل آن دسته از بازداشتهایی میشود که جنبه رسانهای پیدا کرده است. بنابراین نشاندهنده همه ابعاد سرکوب جامعه مسیحیت در ایران نیست:

۱۱ تیرماه: کشیش «روبرت آسریان» که در حمله ماموران امنیتی به کلیسای جماعت ربانی مرکز در اواخر اردیبهشت ماه دستگیر شده بود، پس از شش هفته به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد. کلیسای جماعت ربانی مرکز، بزرگترین کلیسای فارسی زبان ایران است که از اول خردادماه سال جاری به دستور ماموران امنیتی بسته شد.

۱۵ تیرماه: جلسه دادگاه یک نوکیش مسیحی ۲۸ ساله به نام «ابراهیم فیروزی»، در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب رباط کریم به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. اتهامات نامبرده راهاندازی وبسایتی درباره مسیحیت، برگزاری کلیسای اینترنتی و ترویج مسیحیت صهیونیستی بود.

۲۰ تیرماه: سه نوکیش مسیحی به نامهای «محمدرضا پیری»، «یاشار فرزین نو» و «فرشید مدرس اول» توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز در منازل شخصی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند.

۲۱ تیرماه: ماموران اداره اطلاعات تهران ساعت شش صبح یک نوکیش مسیحی به نام «نسیم زنجانی» را در منزل پدری بازداشت کردند.

۲۲ تیرماه: بر اساس رای دادگاه انقلاب رباط کریم، «ابراهیم فیروزی» به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به موجب ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ارتکاب جرم و ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به عنوان تکمیل و تتمیم جرم به دوسال تبعید به شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد.

۲۴ تیرماه: یک نوکیش مسیحی به نام «مریم نقاش زرگران» که به چهارسال حبس تعزیری محکوم شده بود با مراجعه به زندان اوین، بازداشت و برای سپری کردن محکومیت به بند زنان زندان مزبور منتقل شد. نامبرده متهم به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق گسترش کلیساهای خانگی است.

۹ مرداد ماه: یک زندانی مسیحی به نام «مصطفی (محمد هادی) بردبار» به اتهام تبانی و اجتماع و شرکت در کلیسای خانگی به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

18 مردادماه: ماموران امنیتی با حمله به یک کلیسای خانگی در تهران، پس از اهانت و تهدید و تفتیش محل، تعدادی از مسیحیان حاضر در محل را بازداشت کردند. «مونا فضلی»، «پرهام فرازمند» و «صدیقه کیانی» ازجمله بازداشتشدگان بودند.

۲۵ مردادماه: سه نوکیش مسیحی به نامهای «صدیقه امیرخانی»، «مهناز رفیعی» و «محمدرضا پیمانی» توسط ماموران اداره اطلاعات در اصفهان بازداشت شدند.

۲۷ مردادماه: ورود مسیحیان فارسی زبان و افرادی که تعمید نشدهاند به کلیسای کاتولیک لاتین «حضرت ابراهیم» به دستور مقامات امنیتی ممنوع اعلام شد.

۳۰ مردادماه: ماموران وزارت اطلاعات بدون نشان دادن حکم قضائی، سه شهروند مسیحی به نامهای «ابراهیم فیروزی» (نوکیش مسیحی)، «سوادا آغاسر» از ارامنه تهران و «مسعود میرزایی» نوکیش مسیحی را هنگامی که در دفتر کار مسعود میرزایی در کرج گرد آمده بودند، بازداشت کردند.

چهارم شهریورماه: دادگاه تجدید حکم هشت سال حبس سعید عابدینی، نوکیش مسیحی زندانی را تائید کرد. نامبرده متهم به تشکیل و راهاندازی کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت عمومی است. به گفته نغمه عابدینی، وی «مهرماه سال گذشته برای دیدار خانواده و تاسیس پرورشگاه از آمریکا به ایران رفته که در پی هجوم ماموران وزارت اطلاعات به خانه پدری بازداشت» میشود.

هفتم شهریورماه: ماموران اداره اطلاعات به یک کلیسای خانگی در غرب تهران هجوم میبرند و پس از بازجویی از تک تک حضار، سه نفر از شهروندان مسیحی به نامهای «کامیار برزگر»، «سحر برزگر» و «امیر ابراهیمی» را بازداشت میکنند.

۱۶ شهریورماه: جلسه دادگاه کشیش «وروبر آوانسیان» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. نامبرده متهم به اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ و ترویج مسیحیت است. کشیش آوانسیان سال گذشته در یک مراسم خانگی بزرگداشت مسیح بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.

۲۷ شهریورماه: «میترا زحمتی» و «مریم جلیلی» دو زندانی مسیحی در کنار تعداد دیگری از زندانیان سیاسی از زندان اوین آزاد شدند. این دو نوکیش مسیحی محکوم به دو سال و نیم حبس تعزیری بودند که به هنگام آزادی بیش از دو سال از محکومیت را گذرانده بودهاند.

۹ مهرماه: دادگاه تجدید نظر استان فارس حکم بدوی سه سال و هشت ماه حبس تعزیری چهار زندانی مسیحی زندان عادلآباد شیراز را تایید کرد: همایون شکوهی، مجتبی سیدعلاءالدین حسینی، کوروش پرتویی و وحید حکانی. این شهروندان مسیحی بیش از هشت ماه است که در زندان عادلآباد شیراز زندانی و متهم به تبلیغ و ترویج مسیحیت، تبلیغ علیه نظام، شرکت در جلسات کلیسای خانگی و برهم زدن امنیت ملی هستند.

13 مهرماه: با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت یک زوج مسیحی به نام کامیار و سحر برزگر همچنین امیر ابراهیمی، هیچ اطلاع از وضعیت آنان دردست نیست.

۲۰ مهرماه: دادگاه تجدید نظر استان فارس حکم شش شهروند مسیحی را تائید کرد.طبق این حکم چهار شهروند مسیحی در بند را پس از ۱۸ ماه بازداشت موقت به اتهام تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمانهای مسیحی خارج از کشور، شرکت در کلیسای خانگی و برهم زدن امنیت کشور هرکدام به ۴۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. همچنین دادگاه، «فریبا ناظمیان» و فرزندش «نیما شکوهی غلامزاده» را که به قید وثیقه آزاد شده بودند، به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

۲۵ مهرماه: پس از گذشت دوماه بیخبری از دو شهروند مسیحی بازداشت شده به نامهای ابراهیم فیروزی و سوادا آغاسر مشخص میشود نامبردگان در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ اوین نگهداری میشوند.

در آخرین خبر منتشره از جامعه پیروان مسیحیت در ایران، یک کشیش آمریکایی ساکن کالیفرنیا به نام «ادی رومرو» در برابر زندان اوین در یک حرکت اعتراضی خواستار آزادی زندانیان مسیحی شد که بلافاصله توسط ماموران زندان، بازداشت و به زندان منتقل شد. کشیش رومرو چند روز پس از بازداشت، آزاد و به امریکا برگشت.

دراویش گنابادی :

دست اندازی نسبت به املاک سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان بیدخت و تلاش برای تصرف آنها و ایجاد تنش در منطقه

صدور احکام سنگین حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی برای وکلا و فعالان حقوق دراویش

صدور احکام نفی بلد الی الابد برای جمعی از دراویش در شیراز

تراشیدن شارب دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز به دستور مامورین وزارت اطلاعات به قصد تحقیر و استنخاف آنها

ایجاد مانع در مسیر درمان و رسیدگی به وضعیت پزشکی دراویش زندانی با دخالت مستقیم مامورین وزارت اطلاعات و غیره

فیلترینگ مکرر پایگاههای خبری، فرهنگی و رسانهای دراویش گنابادی در فضای مجازی

ضرب و شتم یک درویش، شعار نویسیهای موهن علیه دراویش در شهر خرمشهر و هشدارهای تهدید آمیز نسبت به برچیدن مجالس درویشی در این شهر توسط جناحهای افراطی مذهبی.

احضار و بازجویی برخی از دراویش از جمله فعالان حقوق دراویش و خانواده زندانیان و دانشجویان درویش به دفاتر وزارت اطلاعات درتهران، شیراز و بعضی از شهرستانها

سپس اقای مهدی سرحدی سخنان خود رادر رابطه با مقایسه قانون اساسی با منشور جهانی حقوق بشر اغاز نمودند:

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر در مورد ازادی عقیده و بیان اشعار می دارد”هر کس حق ازادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل ان است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار ان به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی ازاد باشد”ازادی بیان و ازادی های مرتبط با ان همچون ازادی مطبوعات و یا ازادی تشکیل اجتماعات در واقع یکی از مرزهای روشن بین نظام های مردم سالار و نظام های خود کامه تلقی می شوند.ازادی عقیده و بیان همچنین موضوع ماده 19 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می باشد بند 1 این ماده در مورد ازادی عقیده اشعار میدارد”هیچکس را نمی توان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد”بر اساس نقطه نظرات تفسیری کمیته حقوق بشر سازمان ملل “این حقی است که میثاق در رابطه با ان هیچ استثنا و یا محدودیتی را نمی پذیرد”از سوی دیگر هر کس ازاد است که نظرات خود را ابراز دارد بند 2 این ماده در مورد ازادی بیان میباشد “هر کس حق ازادی بیان دارد این حق شامل ازادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاها یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد”

اصول ۱۳ و ۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به همراه ادیان زرتشتی و یهودی، به عنوان اقلیتهای دینی رسمی کشور ایران شناخته و پیروان این ادیان را در حدود قانون در اجرای احوال شخصی و مراسم مذهبی، آزاد گذاشته است. همچنین دولت اسلامی و مسلمانان را موظف به رعایت حقوق انسانی و عدل اسلامی با پیروان ادیان مذکور کرده است.

در همین زمینه، طبق تبصره ماده دوم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج نماینده از اقلیتهای دینی رسمی کشور در این مجلس حضور دارند که پیروان دیانت یهود و زرتشت هرکدام یک نماینده، مسیحیان کلدانی و آسوری در مجموع یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده در مجلس ایران دارند.

براساس قوانین فوق، شهروندان مسیحی در ایران مانند سایر هموطنانشان از حقوق اجتماعی برخوردارند و شهروند درجه یک شناخته میشوند، ولی خروج بیشمار مسیحیان از کشور که ازهمان سالهای ابتدایی تشکیل نظام اسلامی در ایران آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است بر واقعیت دیگری گواهی میدهد: ممانعت از پیشرفت و ارتقا به مناصب مهم، بسته و متروک شدن بسیاری از کلیساهای ایران، جلوگیری از پخش و انتشار کتاب انجیل به زبان فارسی، جلوگیری از تبلیغ آیین مسیحیت، بازداشت تعدادی از کشیشان و پیروان جدید دیانت مسیحی مواردی بودهاند که موجب عدم امنیت و آسایش شهروندان آئین مسیحیت در ایران شده و آنها را مجبور به مهاجرت اجباری از کشور کرده است

در پایان اقای حسین حقیقی گزارشی از دگر اندیشان ارائه کردند

دگر اندیشان در ایران

طبق بر اوردهای غیر رسمی بهائیان با 300 تا 350 هزار بزرگترین گروه مذهبی دگر اندیشان را در ایران تشکیل می دهند.شمار مسیحیان در حدود 300 هزار براورد می شود که اکثرا ارمنی هستند زرتشتیان با حدود 60 هزار پیرو و پیروان کلیمی بین 20 تا 30 هزار کهن ترین اقلیتهای مذهبی ایرانی را تشکیل می دهند

مسئله حقوق دگر اندیشان و اقلیتهای از مباحث مهم دنیای امروز و رعایت حقوق قومی مذهبی و زبانی از مشخصه های اساسی حکومت های دمکراتیک است.منشور حقوق بشر تاکید بر ازادی عقیده مذهب بیان و قلم و اجتماعات دارد.برخی از کشورهای امضا کننده اعلامیه حقوق بشر اینگونه ازادی ها را به ظاهر قبول کرده اند اما در عمل خود را پایبند به اجرای ان نمی دانند از جمله این کشورها ایران است

انچه بر دگر اندیشان مذهبی در سایه حکومت اسلامی در ایران روا رفته قصه ایست پر غصه

تفکر و ایدئولوژی حاکم بر جمهوری اسلامی، اگر چه با شعار آزادی و وعدهی تضمین حقوق مخالفان و دگراندیشان بر مسند قدرت تکیه زد، ولی در عمل کارنامهای از خود به ثبت رساند که نمونهی آن را حداقل در تاریخ معاصر ایران نمی توان یافت. قتل هزاران مخالف سیاسی، عقیدتی و مذهبی در زندانهای جمهوری اسلامی و طراحی و اجرای سازمان یافتهی حذف دگراندیشان که به پروژهی قتلهای زنجیرهای- تحت نظارت عالیترین مقامهای حکومتی- مشهور شد، کارنامهای سیاه از جمهوری اسلامی در مواجهه با دگراندیشان برجای گذاشت. فرهنگ عدم تحمل حاکم بر حکومت آیتاللهها در ایران، نه تنها مجالی برای زیست مسالمت آمیز احزاب و جریانهای سیاسی باقی نگذاشت بلکه حتی اجازه نداد شهروندان ایرانی با دین و مرام عقیدتی خود، زندگی مسالمتآمیز داشته باشند. اعدام و تبعید دسته جمعی بهاییان و محدود کردن سنیها و صوفیان و…، چهرهای خشن از حکومت آیتاللهها تصویر کرد؛ تا جایی که برخی نویسندگان، از جمله مسعود نقرهکار، ایران را قتلگاه دگراندیشان نامیدند.

کانون دفاع از حقوق بشر

نمایندگی اسپانیا

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram