اطلاعیه شماره ۱۰۳۰ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

پاسخگو باشید:

حمایت در برابر فقر، بی آبی، بیسوادی وکوچ اجباری کودکان و نوجوانان

در کدام بخش از لایحه ، حمایت از حقوق آنان پیش بینی شده است؟

همچنان آمارها پیشتاز نقض حقوق کودکان است:

سال 96 در استان آذربایجان‌غربی ۱۳ هزار کودک آزاری ( اطلاع داده شده)  به ثبت رسید که هیچ راهکاری توسط مسئولان امر، برای پیشگیری از این سقوط فرهنگی انجام، و یا حتی پیش بینی  نشده است، بجز مجازات!

آیا مجازات کودک آزاران پاسخگوی فقر و بیکاری گسترده ای است که در آن دست و پا میزنند؟ 

 مگر نمی گوئید که این دو، از عوامل اصلی کودک آزاری هستند؟ 

آنهم فقر در همه سطوح جامعه: 

 فقر ناشی از عدم امنیت شغل و درآمد، فقر ناشی از ازدواج های زود هنگام، فقر در اثر کمبود امکانا ت ورزشی وتفریحی، فقر ناشی از بیسوادی و عدم امکانات لازم برای کسب دانش، فقری که ترک تحصیل اجباری را موجب می گردد، فقر ناشی از اعتیاد والدین و ….

گفتنی است این  لایحه‌ در سال ۱۳۸۸ برای جلوگیری از کودک‌آزاری و قاچاق کودکان از سوی قوه قضاییه تقدیم دولت وقت شد، در سال ۱۳۹۰ توسط دولت وقت  به مجلس ارائه شد و سرانجام بعد از 10 سال انتظار، در مرداد ماه جاری با 158 رای موافق، 18 رای مخالف و 10 رای ممتنع فقط  با کلیات آن موافقت شد! .

 ده سال بی توچهی مجلسیان و دولتمردان نسبت به حمایت از کودکان، در حالیکه هر ساله اخبار مربوط به قتل، تعرض، آزار و شکنجه کودکان رو به فزونی است . 

آیا در این لایحه برای سن ازدواج کودکان فکری اندیشیده شده است ؟ نه 

برغم آنکه پدیده کودک‌‌همسری یکی از معضلات  بسیار مهم  در میان کودکان و خانواده هاست اما دراین لایحه موارد مربوط به ازدواج و سن  آنان مسکوت مانده است، متاسفانه وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها، زیرساخت‌های فرهنگی ودر کنارآن ضعف قوانین همگی منجر به افزایش پدیده کودک‌همسری در کشورمان شده است . 

آیا برای بهره مندی حداقلی از اصول ماده 39 کنوانسیون حقوق کودک « نیاز به دوران بازسازی آسیب اجتماعی»  برای کودکان بی سرپرست،  تدابیری اندیشیده شده است؟ نه

آیا  در لایحه فوق توجه خاص و یا اختصاص بوجه مالی برای زیر ساخت چنین اقدامی  پیشبینی شده است؟ نه

آیا برای کارگاه های بی مجوزی که کودکان کار را مورد آزار و اذیت جنسی قرار میدهند و یا کودکان کاری که در اثر ابتلا به «ایدز» پیکر بیمار آنان همراه با زباله ها دفن میشود تدابیر لازم  به وجود آمده  است؟ نه

 به گفته طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس، شرایط کودکان زباله‌گرد بسیار حاد گزارش می‌شود، کودکانی که روزانه12 ساعت در بین زباله ها دست و پا می زنند، این کودکان وقتی بیمار و مبتلا به ایدز می شوند، ‌در همان محل تفکیک زباله دفن می‌شوند!.

با توجه به ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماه ۳۹ کنوانسیون حقوق کودک که حق حیات و باز گشت به زندگی سالم در مورد کودکان آسیب دیده را مد نظر قرار میدهد ما فعالین حقوق کودک خواستار رعایت سند 2030 یونسکو و اجرای بی کم و کاست و بدون شرط کنوانسیون حقوق کودک هستیم.

1030

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram