اطلاعیه شماره 1022 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص سیستان و بلوچستان و ازدواج کودکان

چرا ازدواج کودکان؟ راهکار خشکسالی و فقر سیستان و بلوچستان باشد

خشکسالی و فقر در سیستان و بلوچستان کودکان را مجبور به ازدواج  میکند؛ ایا راهکار این پدیده جانفرسا در فروش کودکان است ؟

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا،عزیز سارانی نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها میگوید خشکسالی همه چیز را از ما گرفته است گورستان‌ها و خرابه‌های زابل پر از جوانان معتاد است.

مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند و کودکان از گرسنگی جانی برای درس خواندن ندارند واز آنجا که امکانات کافی وجود ندارد؛ دختران در این منطقه از سن ۱۴ الی ۱۵ سالگی به بعد شوهر داده می‌شوند و در برخی روستاها نیز شاهد ازدواج دختران ۹ ساله هستیم .

ازاین کودکان امنیت و حق زندگی  چرا گرفته میشود ؟ و چه کسانی مسئولند؟

بودجه نهادهای نظامی و انتطامی کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد بیش از هفت هزار میلیارد تومانی داشته است و بودجه سازمان بسیج درسال ۹۶ (۰۰۰؛۳۰۰؛۴۸۴؛۱۸۰؛۱) این مقدار را نشان داده است ؛ و سوال بر انگیز میشود که حیات سازمان بسیج برای امنیت چه کسانی به کار میرود؟

و امنیت و حق زندگی کودکان در بلوچستان به چه بهایی فروخته میشود؟

منبع این تبعیض از کجا است ؟

بسیج در خیابانها مشغول جمع و جور کردن حجاب دختران است تا امنیت چه کسانی حفظ شود؟ بسیج در خدمت مستضعفین است یا مستکبرین؟

فرید براتی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران از ۱۹ میلیون حاشیه نشین در ایران خبر میدهید (رادیو زمانه ) و در جنوبی ترین منطقه کرمان، شهرستانی به نام “قلعه گنج” وجود دارد که جزو محروم‌ترین مناطق کشورمحسوب میشود که مردمی کشاورز و کپر نشین هستند و خشکسالی و گرما قوت انان است . .

فساد مالی در جمهوری اسلامی ایران سهمی برای کودکان فقیربلوچستان و کپرنشین ها نمیگذارد و داغ این بازار همچنان گرم است که به گزارش خبرگزاری هرانا نماینده ایرانشهر هم از وجود  ۳ هزار روستای فاقد شبکه آبرسانی در ایرانشهر خبر داده بود.

این وضعیت نابسامانی مردمانی که گرفتار خشکسالی و بی آبی و فقر هستند تا به کی ادامه خواهد داشت؟

کارشناسان و محققین راهکارهای درست و منطقی برای رفع خشکسالی و بی آبی کشور را داده و میدهند ولی این مسئله هم از زبان  ایدولوژیک پاسخ میگیرد و تکلیف مردم بیگناه این مناطق چه خواهد شد.!؟

سرنوشت کودکان این مناطق چه میشود ؟

ما فعالین کمیته دفاع از حقوق کودک ونوجوان مصرانه با استناد به ماده ۱۹ از کنوانسیون حقوق کودک که سو استفاده از کودکان را منع میکند و ماده ۲۲ ( حق امنیت اجتماعی ) اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی، خواهان رسیدگی به شرایط موجود می باشیم و از مسئولین جمهوری اسلامی ایران میخواهیم که برای کودکان محروم در این مناطق راهکار و چاره ای بیندیشد؛ و اعتراض خود را نسبت به تبعیض و بی عدالتی در حق این کودکان به گوش سازمان های حقوق بشری خواهیم رساند.

1022

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram