اطلاعیه شماره 1021 (قطعنامه میز اعتراضی 14 یولی) نمایندگی سوئیس در خصوص اعدام

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

قطعنامه

 حکم مجازات اعدام، نمایانگر نقض اولین حقوق ذاتی انسان است

 پرونده های فساد مسئولان، اختلاس ها و آمران و عاملان جنایتهای بزرگی نظیر کشتار زندانیان سیاسی در سال 1367، کشتار جوانان در دهه شصت، فاجعه تلخ برای دراویش در گلستان هفتم، کهریزک 1388، کوی دانشگاه 1378، کوی سبحان، قتل های زنجیره ای، دستگیری فعالان محیط زیست، کشتی سانچی، سقوط هواپیما، اسیدپاشی، رانتخواریها، اختلاس های میلیاردی، مسکن مهر و… را باز نشده، می بندند. اما دست فردی را در ازای دزدیدن گوسفندی قطع می کنند و افراد را با اتهامات واهی و از پیش تعیین شده به چوبه های دار و یا زندان های طویل المدت می سپارند؟

با تاسف مسئولان قوه قضائیه از حمایت مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت و مکنت چرخش 180 درجه ای دارند که با هیچ میزان و معیاری قابل سنجش و یا توجیه نیست و شگفتا که این روند همچنان روز افزون است.

اجرای اعدام در زندان ها انواع مختلف دارد.

1 . اعدام های قانونی: که بر اساس حکم دادگاه ها صادر میشود. آمار ثبت شده در ششماه گذشته (ژانویه تا ژوئن 2016) برای 127 نفر و در ماه یولی جاری تا کنون نزدیک به 20 اعدام انجام شده است. این در حالیست که براساس عملکرد نظام جمهوری اسلامی، بطور معمول۶۰ درصد از اعدام‌های صورت گرفته توسط دولت یا نهاد قضایی مخفیانه انجام میشود.

 2 . خودکشی شدن در زندان ها: این آمار اعدام های رسمی از طرف دولت میباشد در حالیکه چندین نفر در زمان زمان بازداشت یا زندان خودکشی شده اند.

3 . حذف فیزیکی در زندان ها: علاوه بر این ها قتل هایی که در زندان برای حذف فیزیکی مخالفین دولتی به دست عواملشان انجام میشود.

4 . عدم رعایت حقوق زندانی در زندان ها: نوع دیگری از این نمونه عدم رسیدگی پزشگی به زندانیان سیاسی و عقیدتی انجام میشود.

با عنایت به این روش همچنان: بنا به بگفته نمایندگان مجلس، در حال حاضر بیش از۵ هزار و ۳۰۰ نفر از متهمین عادی در انتظاراعدامند

اعدام کودکان (زیر 18 سال) : متاسفانه کماکان افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده اند هم محکوم به اعدامند،

ما با استناد به مواد 3 (حق حیات و امنیت زندگی)، 5 (عدم شکنجه) و    19 (حق آزادی بیان اندیشه) اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میکنیم که روند مجازات اعدام در تمامی مراحل، اعم از اعلام، انتظار و اجرای آن، نوعی شکنجه است و این شکنجه های روحی، روانی و جسمی از ابتدای دستگیری متهم آغاز شده و با انجام شکنجه های فیزیکی، روانی در اعتراف گیری بازجویان، تهدیدات، انتظار، صدورحکم، تا مرحلۀ اجرا ادامه می یابد و حتی عدم امنیت در زمان بازداشت و حتی زندان بدون داشتن حکم اعدام که تمام این مراحل مغایر با حقوق انسانی است،

برای اطلاع: در دولت جمهوری اسلامی ایران صحبت از رعایت قانون اساسی و حتی حقوق بشر خود نیز جرمی است نابخشودنی.

ما اعضای نمایندگی سوئیس از تمام فعالان حقوق بشر، مردم آزاده، دولت‌های دمکراتیک، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که: به صورت جدی برای رعایت حقوق انسانی کلیه زندانیان و لغو صدور حکم اعدام و بویژه اعدام نوجوانان در ایران و جهان تلاش کنند.

1021

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی‌ سوئیس            

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram