اطلاعیه شماره 999 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نفرت پراکنی علیه پیروان سایر ادیان

مادهٔ 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه ، وجدان و دین است ؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی ، تغییر مذهب [دین] و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده ، چه به صورت تنها ، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران ، در قالب آموزش ، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

مادهٔ 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است ؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت] و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

اصل 14 قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران: دولت جمهوری اسلامی  ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان  با اخلاق حسنه و قسط عدل عمل نمایند و حقوق انسانی انها را رعایت کنند.

نفرت پراکنی علیه پیروان سایر ادیان و نقض حقوق شهروندی آنها

دولتمردان در نمایشگاه کتاب بدون سانسور تهران ادیان و اندیشه های نو را به سخره و انتقاد گرفته اند، بدون ان که اجازه دفاع و انتشار

کتاب به دگراندشان با توجه با اصل برابری و عدم تبعیض ، آنچه که در ماده 1 و ماده 2 از اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفته داده نشده است .

این نمایشگاه مملو از آثاری است که بر علیه گروههای دینی چون بهاییان، دراویش، عرفان حلقه و سایر پیروان ادیان و نحله های فکری تدوین شده است در حالی که فرصت برابر و امنیت قابل تصوری برای پاسخگویی در اختیار آنان نیست.

در ادامه فشار بر نحله های فکری و دینی چون دراویش گنابادی و گروه عرفان‌ حلقه در ایران، تبلیغات علیه این باورها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ادامه مشهود میباشد.

آن چیزی که جامعه ایران بیش از پیش به آن نیازمند است گوناگونی نظرها و عقاید با معیارهای حقوق بشری منطبق با میثاقهای بین المللی و مهمتر از همه، اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد .

همچنین اقلیت نامیدن پیروان سایر ادیان و مذاهب در قانون اساسی جمهوری ایران و بدنبال آن به رسمیت نشناختن آنها به دلیل عدم پیروی از مذهب رسمی, اجحاف در حق پیروان ادیان مختلف تلقی می‌شود. 

دولت جمهوری اسلامی ایران، همیشه با ابزار سفسطه و گم کردن موضوع اصلی و منکر شدن حقایق نقض حقوق بشر و سرکوب دگر اندیشان دینی و مذهبی در ایران سعی بر این دارند که خود را یک دولت سکولار با معیارهای حقوق بشری معرفی نمایند اما حقیقت چیز دیگریست و سایر پیروان ادیان در ایران در شرایط اسفناک از نظر حقوق شهروندی به سر میبرند که در این بین عرفانهای نوظهور، دراویش گنابادی و بهاییان را میتوان اشاره کرد برای مثال طی روزهای گذشته در ادامه فشار بر نحله های فکری و دینی چون دراویش گنابادی و عرفان‌ حلقه و بهاییان در ایران، تبلیغات علیه سایر پیروان ادیان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ادامه پیدا کرد.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور پیش از انتشار منشور حقوق شهروندی گفته بود: حقوق شهروندی، بر اصولی همچون کرامت انسانی، صیانت از حقوق و آزادی‎های غیرقابل سلب، حاکمیت مردم، برخورداری همه مردم از حقوق انسانی مساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان قانون از همه افرار ملت مبتنی است.

در بسیاری از کتاب‎های عرضه شده دراین نمایشگاه، به عقاید و اندیشه دگراندیشان توهین و گاهی عقاید دراویش گنابادی، پیروان عرفان حلقه، بهاییان و بابیان و حتی مسیحیان در کنار عناوینی چون شیطان پرستی قرار داده می‎شوند.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد 18 و 19 از اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین طبق اصول 12، 13 و 14 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی، خواهان رعایت حقوق سایر پیروان ادیان در جمهوری اسلامی ایران و برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم.

999

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram