گزارش ماهانه کمیته جوان و دانشجو شهریور و مهر 92

Ghozaresh 01

گزارش نقض حقوق دانشجویان و جوانان ایران در شهریورماه و مهرماه 92

با شروع شهریورماه در ایران و اعلام نتایج کنکور سراسری و کارشناسی ارشد دانشگاه ها در ایران همچنان تفکیک جنسیتی در بسیاری رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد مطابق سال های گذشته ادامه داشت و همچنین بسیاری رشته های علوم انسانی با تغییرات گسترده در دروس خود روبرو شدند. همچنین با اعلام نتایج قبول شدگان و شروع ثبت نام در دانشگاه ها، علی رغم وعده های انتخاباتی آقای روحانی، متاسفانه بازهم شاهد وجود دانشجویان ستاره دار و عدم ثبت نام برخی دانشجویان دگراندیش و همچنین بهایی در دانشگاه های کشور بودیم. بجز آن، در مهرماه بعضی زندانیان سیاسی آزاد شدند ولی در بین آنها خبری از آزادی دانشجویان دربند و افراد بی نام و نشان تر نبود. بهرحال در گزارش زیر مهمترین اخبار نقض حقوق دانشجویان و جوانان در شهریور و مهر امسال را آورده ایم:

1- دانشجو نیوز 26 مهر: تلاش دانشجویان برای جمع اوری امضا برای حمایت از دکتر توفیقی و تغییر رییس دانشگاه مازندران با حمله نیروهای دانشجویی وابسته به حاکمیت همراه شد.

2- خبرگزاری هرانا 22 مهر: مهدی امانی معاون سیاسی ستاد دانشجویی آقای روحانی و یکی از فعالین سیاسی دانشجویی دانشگاه یزد به اتهام “تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب علیه مقامات دولتی” به پلیس فتا احضار شد.

3- خبرگزاری هرانا 22 مهر: در دانشگاه تهران دست کم یک دختر و یک پسر دانشجو در حین سخنرانی حسن روحانی بازداشت شدند. هنگام سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران چند تن از دانشجویان اقدام به خواندن سرود یاردبستانی کرده و سپس دست کم دو تن از ایشان توسط حراست دانشگاه بازداشت شدند.

4- دانشجو نیوز 22 مهر: سید ضیا نبوی دانشجوی سیاسی دربند که از خرداد سال ۸۸ تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می برد، در روزهای اخیر با پرونده جدیدی مواجه شده و بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام در اهواز محاکمه شده است. به گزارش کلمه، پرونده جدید سید ضیا نبوی به دلیل یادداشت هایی که وی از زندان کارون اهواز منتشر کرده برای وی تشکیل شده است، به خصوص یادداشتی که وی در مورد وضعیت محمدعلی عموری وبلاگ نویس و فعال فرهنگی عرب زبان محکوم به اعدام نوشت با عنوان “روایت یه زندانی تبعیدی از یک محکوم به مرگ، اعدام سیلی نیست که قابل جبران باشد” و به دلیل آن تحت فشار قرار گرفت و به انفرادی فرستاده شد.

5- دانشجو نیوز 21 مهر: وکیل‌ مدافع عماد بهاور از تقلیل محکومیت موکلش از ۱۰ سال به ۷ سال حبس خبر داد و گفت: حکم صادره قطعی است. عماد بهاور دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی کیش بود که از تحصیل محروم شد. بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی از سوی قاضی صلواتی، رییس شعبه پانزده دادگاه انقلاب به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

6- دانشجو نیوز 21 مهر: تعدادی از داشجویان کُرد دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به نحوه مرگ “سحر چوینی” دختر داتشجوی کُرد این دانشگاه ابهماتی دارند و خواستار رفع این ابهامات از سوی مسئولان دانشگاه هستند. بنا به گزارش های رسیده ،شنبه بیستم مهرماه شماری از دانشجویان کُرد و غیر کُرد این دانشگاه با برگزاری تجمع از مسئولان دانشگاه خواستند درباره چگونگی مرگ این دختر دانشجوی کُرد توضیح بدهند.

7- دانشجو نیوز 21 مهر: روز یکشنبه ۲۱ مهرماه مراسم سالگرد آمنه زنگنه دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که مهرماه ۱۳۹۰ در خوابگاه شهید مرادی این دانشگاه کشته شد، به همت جمعی از دانشجویان این دانشگاه در جوی شدیدا امنیتی برگزار گردید.

8- دانشجو نیوز 18 مهر: مادر و برادر میثاق یزدان‌نژاد زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج طی احضاریه‌ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.

9- خبرگزاری هرانا 16 مهر: احمد عسگری روزنامه نگار و فعال دانشجویی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. این فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

10- خبرگزاری هرانا 16 مهر: بیش از ۱۳ تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی یک ماه گذشته به اداره اطلاعات احضار شده اند. به گزارش ندای سبز آزادی این دانشجویان به صورت تلفنی به ساختمان پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز احضار و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده اند.

11- دانشجو نیوز 16 مهر: سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توقیف یکی از نشریات دانشجویی آغاز شد. با دستور مسئولین دانشگاه امیرکبیر نشریه تکاپو توسط عوامل انتظامات از صحن دانشگاه جمع آوری گردید.

12- دانشجو نیوز 15 مهر: درگیری نیروی انتظامی با سه نفر از شهروندان در شهرستان اهر منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن یکی دیگر از این افراد شد. این افراد به دلیل استفاده از مشروبات الکی به ایجاد مزاحمت برای مردم پرداخته بودند.

13- خبرگزاری هرانا 15 مهر: مرتضی وفایی دانشجوی اهل سنت و شهروند مشهد در دادگاه انقلاب به ۲۱ ماه زندان محکوم شد. وی که از شهروندان اهل سنت شهر مشهد به شمار می‌رود در پی بازداشت ایوب آراسته شهروند اهل سنت قشم بازداشت شد.

14- دانشجو نیوز 12 مهر: امیر چمنی، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز، پس از اتمام حکم ۹ ماه حبس تعزیری خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. امیر چمنی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی جامعه شناسی دانش‌گاه آزاد تبریز، بعد از ظهر روز یک شنبه ۲۴ دی ماه سال گذشته در منزل شخصی اش بازداشت شده و پس از گذراندن دو هفته در اداره‌ی اطلاعات تبریز، برای اجرای حکم ۹ ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود

15- دانشجو نیوز 11 مهر: افشین کشتکاری، از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز، پس از اتمام حکم شش ماه حبس تعزیری خود از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

16- دانشجو نیوز 10 مهر: در روز سه شنبه سوم مهرماه صد ها تن از دانشجویان دانشگاه دامغان برای اعتراض به سوء مدیریت دانشگاه و به بهانه ی مطالبات صنفی و ریشه کن ساختن فعالیت های فرهنگی بدست معاون فرهنگی منتسب و مطیع ریاست دانشگاه و ایجاد فضای خفقان و رعب الود، در پی صدور احکام تعلیق از تحصیل برای فعالینی چون ساسان رادفر،امیر حسین حسینی و سهیل علی اکبر زاده و ممانعت از ادامه ی تحصیل امیرحسین سرابی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه و قلع و قمع نمودن نشریات دانشجویی دست به تحصن زدند و با تجمع در مقابل سلف غذاخوری و قرار دادن سینی های وعده ی نهار خود در صحن دانشگاه خواسته های خود را اذعان داشتند.

خبرگزاری هرانا 9 مهر: مهرداد فرمانی و احسان مولوی فر، دو وب نگار و فعال دانشجویی دانشگاه شیراز، روز یکشنبه هفتم مهر ماه بازداشت شدند. شاهدان گفته اند که ماموران برخورد بسیار خشنی با این دو دانشجوی وب نگار داشته و هنگام بازداشت آنها، برخی لوازم شخصی نامبردگان را نیز ضبط کرده و با خود انتقال داده اند.

17- دانشجو نیوز 7 مهر: چند صد تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه در اعتراض به عملکرد ریاست دانشگاه و فضای امنیتی حاکم روز یکشنبه ۷ مهر ۹۲ در حیاط دانشگاه صنعتی ارومیه تحصن کردند.

18- خبرگزاری هرانا 4 مهر: سرپرست وزارت علوم در جمع خبرنگاران، از بازگشت ۴۰ دانشجوی محروم از تحصیل به دانشگاه، با حکم کمیته ویژه این وزارتخانه خبر داد و گفت: این دانشجویان، مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ بوده‌اند.

19- دانشجو نیوز 5 مهر: خانواده ی مریم شفیع‌ پور، فعال دانشجویی زندانی، موفق شدند با وی که از مردادماه امسال در بازداشت به‌ سر می‌برد، ملاقات کنند. این اولین دیدار خانواده شفیع پور با دخترشان طی مدت بازداشت وی بوده است. پیشتر بازجوها تنها دو بار اجازه تماس تلفنی این فعال سیاسی با خانواده اش را داده بودند.

20- خبرگزاری هرانا 23 شهریور: برخی از دانشجویانی که طی سال‌های گذشته تعلیق و یا از دانشگاه اخراج شده بودند با همراهی جمعی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، با تجمع مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دفتر رئیس جدید و با سر دادن شعارهایی خواستار روشن شدن وضعیت خود شدند.

21- خبرگزاری هرانا 17 شهریور:شماری از داوطلبان آزمون دکتری در کارنامه نتایج آزمون خود با عبارت “نقص در پرونده” مواجه شده‌اند. در سال‌های گذشته ده‌ها تن از داوطلبان آزمون کار‌شناسی ارشد نیز با درج این عبارت در کارنامه خود “ستاره دار” شده و از ادامه تحصیل محروم شدند.

22- دانشجونیوز 17 شهریور: در روز های اخیر فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشدید شده است به نحوی که حراست دانشگاه با نادیده گرفتن حریم خصوصی دانشجویان اتاق های تعدادی از فعالان دانشجویی و صنفی ساکن در خوابگاه دستغیب مورد بازرسی قرار داده و دانشجویان را تهدید کرده است.

23- خبرگزاری هرانا 10 شهریور: روزبه تهرانی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق برای چهارمین سال متوالی از تحصیل در مقطع فوق لیسانس محروم شد. همچنین در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران از برپایی مراسم دفاع از پایان نامه تحصیلی کار‌شناسی ارشد “رامین تهرانی” برادر “روزبه تهرانی” به دلایل نا‌معلومی جلوگیری شد.

24- خبرگزاری هرانا 8 شهریور: پاسپورت محمد آزاد و ابراهیم راه‌انجام از دانشجویان دانشگاه اسلامی مدینه پس از بازگشت به ایران در فرودگاه توقیف شد.

25- دانشجو نیوز 6 شهریور: به گزارش سایت «بلاغ»، صبح دیروز دختری جوان حدود ۲۳ساله در شهرستان نوشهر با با تینر نقاشی مقابل چشم مردم خود را به آتش کشید.

26- خبرگزاری هرانا 3 شهریور: رئیس دانشگاه علامه گفت: از سال تحصیلی جدید کلاس‌های درسی دانشجویان پسر و دختر مقطع کار‌شناسی دانشگاه علامه به صورت کامل جداسازی می‌شود. آخوند شریعتی در گفتگو با مهر، گفت: جداسازی کلاس‌های دختران و پسران دانشگاه علامه در مقطع کار‌شناسی ۹۸ درصد انجام شده است.

شهریور و مهر 92

2 صدور حکم واعزام به زندان

4 بازداشت دانشجویان

1 اخراج، تعلیق و محرومیت استفاده از امکانات

0 دعوت به کمیته انضباطی

5 اجتماع و تظاهرات

1 مورد درمجموع 21 ماه صدور حکم زندان

1 توقیف نشریه دانشجویی

4 بازداشت وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و دانشجویان

2 برخورد نیروی انتظامی با دانشجویان

16 احضار به پلیس و مراجع امنیتی

3 آزادی دانشجویان در بند

1 صدور قرار وثیقه

 

تهیه کننده:

سعید پژوهیان

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram