گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مرداد و شهریور ماه 1392

Ghozaresh 01

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد

 

دویست و چهل کارگر در زنجان بیکار شدند

خبرگزاری هرانا – ۲۴۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان به دلیل تعطیلی این واحد صنعتی کار خود را از دست دادند.به گزارش ایلنا، علیرضا آشتیان، رئیس هیات مدیره کانونهماهنگی شوراهای اسلامی کار استان زنجان گفت ۲۴۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان به بیمه بیکاری معرفی شدهاند.

زندانی سیاسی کرد در زندان حالش وخیم می باشد .

بنا به گزارش مختار احمدی خبرنگار کمیته اقوام و ملل. ارسال نموده است حال زندانی سیاسی کرد به نام افشین سهراب نژاد زندانی محبوس در زندان بندرعباس وخیم می باشد و در حال حاضر هم به اعتصاب غذای خود ادامه داده است همچنین پزشک زندان اعلام نمو ده است که هر چه زودتر باید زندانی به خارج از زندان جهت مداوای پزشکی منتقل شود اما دادستان میناب به نام علیرضا نجفی با اعزام زندانی سیاسی کرد افشین سهراب نزاد به خارج از زندان مخالفت نموده است .

 

بی خبری از سرنوشت شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد

از سرنوشت شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد، پس از انتقال وی به یکی از زندان های تهران هیچ خبری در دست نیست.

آسو نیوز: براساس خبر رسیده به آسو نیوز، از سرنوست شیرکو معارفی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سقز، پس از گذشت 5 روز، هیچ خبری در دست نمی باشد.

 

تعویق8 ماهه حقوق کارگران سدگاوشان در کامیاران

یش از 35 کارگر سد گاوشان ازتوابع کامیاران مدت 8 ماه است حقوق نگرفته اند.

آسونیوز: به گزارش کمیته هماهنگی ، کارفرمای سد گاوشان کامیاران، علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق 8 ماه گذشته، در پرداخت بیمه کارگران نیز کوتاهی کرده است .

 

وضعیت نگران کننده ی زندانیان سیاسی کرد

کوردانه: با توجه به آزادی چند زندانی سیاسی فعالان حقوق بشری کرداعلام نمودند که افشین سهراب زاده زندانی سیاسی کرد که از روز ۱۶ شهریور در اعتصاب غذای نامحدود بسر می برد جانش در خطر می باشد.

 

هرانا؛ محکومیت سه نفر از فعالان مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب تبریز

خبرگزاری هرانا – ناصر کاظمپور و بهرام آخونی‎نژاد به ۳ ماه و ۱ روز و مجید سفیدانی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

نقی محمودی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: طی حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر ناصر کاظمپور و بهرام آخونینژاد به سه ماه و یک روز و مجید سفیدانی به شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شدند.

 

نگرانی عفو بینالملل از “اعدام قریبالوقوع” چهار سنیمذهب در ایران

به گزارش رادیو فردا، این سازمان مدافع حقوق بشر در اطلاعیهای که روز پنجشنبه، ۲۸ شهریور، منتشر شد، اعلام کرد دیوان عالی کشور ایران حکم اعدام جمشید دهقانی، برادر کوچک او جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی را تایید کرده، در حالی که اتهام آنها موارد ابهامآمیزی مانند “محاربه” و “افساد فیالارض” بوده است.

 

هشدار نسبت به شیوع وبا در ایرانشهر

به گزارش مهر، ایرج ضاربان اظهار کرد: بیماری التور در ایرانشهر از افاغنه به ایرانیان منتقل شد. علاوه بر ۱۹ مورد افاغنهای که تاکنون از نظر بیماری التور در این شهرستان شناسایی و درمان شدهاند ۵ نفر از ایرانیانی که با افاغنه در ارتباط بودند مبتلا به بیماری التور شده و در بیمارستان خاتم الانبیا بستری و تحت درمان هستند.

 

هرانا؛ دادستان زهدان امام جمعه راسک و همراهانش را به اعدام تهدید کرد

خبرگزاری هرانا – پس از سومین جلسه دادگاه فتحیمحمد نقشبندی و همراهانش، دادستان زاهدان با حضور در محل بازداشت ایشان اعلام کرد بدون شک عدهای از شما اعدام خواهند شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات فتحیمحمد نقشبندی و ده نفر از همراهانش برگزار شد.

 

اعدام گروهی حداقل ۴ زندانی در زندان زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» صبح امروز در یک اعدام گروهی و جنایتکارانه حداقل ۴ زندانی در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند .

 

دو زندانی کُرد در دیزلآباد کرمانشاه و رجاییشهر کرج اعدام شدند

آژانس کُردپا: طی یک هفتهی گذشته دستکم ٢ شهروند کُرد در ایران به دار آویخته شدهاند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز بیستم شهریورماه در زندان دیزلآباد کرمانشاه یک تن اعدام شده است.

همچنین هرانا گزارش داد که روز بیست و هفتم شهریورماه دستکم ۴ نفر در زندان رجاییشهر کرج به دار آویخته شدند.

 

خودکُشی زنان در مریوان و سروآباد همچنان ادامه دارد

آژانس کُردپا: به فاصلهی کوتاهی، دو زن در شهرهای مریوان و سروآباد، به طرز مشکوکی جان خود را از دست دادند و این احتمال وجود دارد که مرگ آنان عمدی بوده باشد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل زنی ٢٠ ساله و مادر یک فرزند به دلیل جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داد.

 

تأیید حکم ٢ سال زندانی برای یک فعال فرهنگی کُرد در ارومیه

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حکم ۵ سال حبس تعزیری قاسم احمدی، روزنامهنگار و فعال فرهنگی مهاباد از سوی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجانغربی به ٢ سال زندانی کاهش یافت.

 

اداره اطلاعات مریوان: جان پسرتان در خطر است

NNS ROJ: اداره اطلاعات مریوان به خانواده یک فعال سابق دانشجویی هشدار داده اند که جان پسرشان در خطر است.

بر پایه خبرهای رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روز، صبح امروز ۲۷ شهریور، اداره اطلاعات مریوان در تماسی تلفنی به خانواده “کوماس شهبازی” از فعالین سیاسی و فعال سابق دانشجویی، هشدار داده اند که جان وی در خطر است.

 

استمرار حملهی افراد سلفی به امکان عمومی در شهرهای کُردستان

آژانس کُردپا: قهوهخانهی ترمینال مسافربری پاوه ـ کرمانشاه توسط افراد منتسب به گروههای سلفیها مورد هجوم قرار گرفت که در نتیجه خسارت مادی فراوانی به این قهوهخانه وارد شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از شاهدان عینی، عصر روز سهشنبه بیست و ششم شهریورماه، افرادی وابسته به سلفیها با سر دادن “الله اکبر ” وارد قهوهخانهی ترمینال مسافربری پاوه ـ کرمانشاه شده و کلیهی وسایل داخل آن را شکستند.

 

ممانعت اداره اطلاعات کامیاران از آزادی یک زندانی سیاسی

آسو نیوز: بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اداره اطلاعات شهر کامیاران با فشار بر نهادهای قضایی مانع از آزادی نعمت اسحاقی، از اهالی روستای” هنیمن” از توابع کامیاران شد.

 

محکومیت سه فعال مدنی به زندان

آسو نیوز: براساس خبرگزاری های داخلی، به گفته نقی محمودی، وکیل دادگستری، ناظر کاظمپور و بهرام آخونینژاد هر کدام به سه ماه و یک روز زندان و مجید سفیدانی به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شدند.

 

محرومیت کارگران خباز از افزایش مزدی سال ۹۲

خبرگزاری هرانا – رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهرستان سقز گفت: با گذشت نزدیک به هفت ماه از شروع سال جدید هنوز بخشنامه دستمزدهای سال۹۲ در مورد کارگران نانوایی اجرا نشده است

«محمد احمدپور، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهرستان سقز، با اعلام این مطلب به ایلنا یادآور شد: “این تاخیر در حالی است که از ماه گذشته به دلیل بازبینی مصوبه دستمزدها بر حقوق مسکن و بیمه کارگران اضافه شده است.”

 

بیخبری مطلق از سرنوشت یک شهروند بازداشتی در سنندج

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز هفدهم شهریورماه یک شهروند سنندجی به نام “فرهاد گفتاری” از سوی نیروهای لباس شخصی در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

 

هشدار نسبت به وضعیت جسمی ١۶ زندانی سیاسی رجائی شهر

به گزارش پایگاه اینترنتی کلمه، این نامه که به امضای ۴٢ تن از زندانیان سیاسی زندان رجائی شهر کرج رسیده و رونوشتی از آن هم به وزیران اطلاعات و دادگستری و کمیسیونهای مجلس ارسال شده، ضمن اعلام اسامی زندانیان بالای ۶٠ سال و ذکر بیماری این افراد تاکید شده است: “آزادی این افراد در شرایط کنونی، افزون بر التیام دردهای ناشی از قانون گریزی در گذشته، اقدامی انسان دوستانه تلقی شده و می تواند در روند کاهش بحرانهای جاری و حرکت در راستای سیاست تدبیر و امید نیز مفید واقع شود”.

 

رژیم مجبور به آزاد کردن تعدادی از زندانیان سیاسی شد

به گزارش رادیو آلمان، نخستین خبرها حاکی از آن بود که نسرین ستوده وکیل زندانی که به شش سال حبس محکوم شده بود روز چهارشنبه (۲۷ شهریور/ ۱۸ سپتامبر) بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ حکمی از زندن آزاد شد.

هم زمان، زندانیان دیگر از جمله عیسی سحرخیز، محسن امینزاده، فیضالله عربسرخی، احمد زیدآبادی، مهسا امرآبادی، المیرا (فرح) واضحان، ژیلا مکوندی، میرطاهر موسوی، کفایت ملک محمدی، محبوبه کرمی، صغرا غلام نژاد، میترا رحمتی و مریم جلیلی نیز از زندان آزاد شدهاند

 

بازداشت یک شهروند کُرد در پیرانشهر از سوی نیروهای اداره اطلاعات رژیم

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، مورخهی بیست و پنجم شهریورماه ١٣٩٢، یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر به نام “اسعد صوفیزاده” توسط نیروهای اداره اطلاعات رژیم ایران بازداشت گردید.

 

اعتراض شهروندان اهل سنندج به کمبود شدید نان

کوردستان میدیا: پس از کاهش سهمیه آرد نانواییها و تعطیلی تعدای از نانواییهای سطح شهر سنندج، کمبود شدید و درازمدت نان در این شهر اعتراض شهروندان را در پی داشت.

به گزارش وبسایت ایران کارگر، کمبود نان در سطح شهر سنندج که به دنبال کاهش سهمیه آرد نانواییهای به وقوع پیوسته است به شدت به معضلی برای شهروندان مبدل گشته است.

 

وقوع درگیری در میان مردم و نیروهای رژیم ایران در پیرانشهر

کوردستان میدیا: متعاقب ایجاد درگیری در میان نیروهای رژیم ایران با ساکنین یکی از مناطق پیرانشهر، نیروهای رژیم مجبور به عقبنشینی و بازگشت به مقر خود شدند.

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، سەشنبه ٢۶ شهریورماه سال ١٣٩٢، در میان نیروهای انتظامی رژیم ایران، مستقر در هنگ “چیانه” و ساکنین روستای “قبر حسین” از توابع پیرانشهر درگیری به وقوع پیوست.

 

ممانعت با ملاقات خانواده یک زندانی سیاسی در اعتصاب غذا

مسئولان زندان میناب به خانواده یک زندانی سیاسی کرد در اعتصاب اجازه ملاقات ندادند.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، افشین سهراب زاده ، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان میناب که از روز۱۶ شهریور ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است. که بعد از انتشار این خبر خانواده این زندانی پس طی کردن سفر طولانی به زندان میناب جهت ملاقات با وی مراجعه کردند که با مخالفت مسئولان زندان ، اجازه ملاقات به آنها داده نشد.

 

بی خبری از سرنوشت یک روزنامه نگار کرد

از سرنوشت ناصر باباخانی روزنامه نگار کرد پس از بازداشت وی هیچ خبری در دست نیست.

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنابه گزارش آسو نیوز، ناصر باباخانی عضو شورای علمی دانشگاه آزاد میاندواب پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی، تاکنون هیچ خبری از وضعیت وی در دست نمی باشد.

 

اطلاعات کامیاران با فشار بر نهاد های قضایی مانع آزادی یک زندانی سیاسی شد

اطلاعات شهر کامیاران با فشار بر نهادهای قضایی مانع از آزادی یک زندانی سیاسی کرد بنام نعمت اسحاقی شد.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، نعمت اسحاقی، زندانی سیاسی محکوم به 9 سال حبس است که از اهالی روستای “هنیمن ” توابع شهرستان کامیاران و با سپری کردن بیش از 4 سال از حبس خود در زندان سنندج به همراه 3 زندانی دیگر دارای یک اتهام و پرونده ی مشترک بوده اند.

 

وضعیت وخیم جسمی یکی از زندانیان سیاسی کُرد زندان رجاییشهر کرج

رحیم (شهرام) الیاسی که به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده باید جهت آزمایشات کبد و تکه برداری به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود، ولی مسئولین حاضر به تامین هزینههای درمان وی نیستند.

رحیم (شهرام) الیاسی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است، بتازگی به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده.

 

انتقال یکی از زندانیان عقیدتی زندان سقز به سلول انفرادی

فرزاد صمدی زندانی اهل سنت زندان سقز به سلول انفرادی منتقل شد و عثمان احسنی و آرام میکایلی ممنوع الملاقات شدند.

یکی از زندانیان اهل سنت زندان سقز به هرانا گفت: “در پی درگیریای که به تحریک مسئولین روی داده بود فرزاد صمدی را به سلول انفرادی انتقال دادهاند.”

 

هرانا؛ بازداشت مجدد دوتن از فعالین اهل سنت پس از آزادی از زندان

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فواد رضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل ۱۸ ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود، هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت در شهرستان “پلدشت” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه مستقیما به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

 

هرانا؛ حکم اعدام یک متهم به تجاوز به عنف در دیوان عالی به تایید رسید

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام “مجید جلیلی” شهروند آذری ٣٧ ساله که پیشتر از سوی شعبه۲ دادگاه شهر سلماس به اعدام محکوم شده بود، از سوی دیوان عالی کشور تائید شده و این حکم هفتهگذشته رسما به او در زندان ابلاغ شده است.

 

هرانا؛ بازگشت نامق محمودی به زندان رجایی شهر کرج

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله کرد که در تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود، به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.

 

پارک جنگلی آبیدر در آتش سوخت!

از امروزبعداز ظهر یکشنبه 24 شهریورماه مسئولین ضد کرد و کردستان در سنندج با مشاهده اولین قسمت اتش گرفته کوه ابیدر سنندج اگر می خواستند فوری می توانستند اتش را مهار کنند. و بیشتر اتش دادمنه ان وسیع نمی شد و کمتر خسارت به بار می اورد ولی با توجه به اینکه مسئولین نسبت کردستان بدخواه هستند فوری اقدامبه خاموش کردن اتش نشدند و متاسفانه دامنه اتش در حال نزدیک شدن به شهر می باشد .

 

بازداشت دوبارهی یک فعال مذهبی کُرد پیرو اهل سنت

آژانس کُردپا: یک فعال مذهبی ـ سیاسی کُرد از سوی مأموران امنیتی ایران مجدداً بازداشت شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران یک شهروند کُرد به نام فواد رضازاده را در شهر پلدشت استان آذربایجانغربی بازداشت کردند.

این فعال مذهبی کُردستان، ١۶ ماه قبل از زندان رجاییشهر کرج آزاد شده بود.

 

اتهامات جدید علیه محمد صدیق کبودوند از سوی مسئولین امنیتی رژیم ایران

کوردستان میدیا: دبیرخانه سازمان دفاع حقوق بشر کُردستان، طی اطلاعیهای در رابطه با اتهامات جدید مسئولین امنیتی رژیم اسلامی ایران علیه “محمدصدیق کبودوند”، هر گونه تهدید و خشونت و یا سلب آزادی بیان رئیس در بند این سازمان را به مثابه نقض صریح آزادیهای اساسی و اصول حقوق بشر قلمداد مینماید.

 

هرانا؛ تهدید به اجرای حکم اعدام چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار

خبرگزاری هرانا – یکی از مسئولین زندان قزلحصار به ۴ تن از زندانیان اهل سنت اطلاع داده که قرار است حکم اعدام ایشان روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا درآید بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم اکنون ۶ تن از زندانیان اهل سنت که به اعدام محکوم شدهاند در واحد ۳ بند ۴ زندان قزلحصار نگهداری میشوند.

 

هرانا؛ بازداشت فرزاد مهدوی در استادیوم سهند تبریز

خبرگزاری هرانا – فرزاد مهدوی از بازداشت شدگان مراسم افطاری قوم تپه در سال ۹۰ از سوی نیروهای امنیتی در استادیوم سهند تبریز بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال مدنی در جریان بازی تیمهای فوتبال ملوان انزلی و تراکتور سازی تبریز به دلیل نامعلومی بازداشت شده است.

 

دستگیری یک فعال زنان در شهر مریوان

عراق خبرنگار کمیته اقوام و ملل مختار احمدی .. در تاریخ 9 شهریورماه در ساعت 6 بعدظهر اقبال برخان فعال جنبش زنان شهر مریوان و عضو فعالین جنبش زنان مریوان توسط مامورین اداره اطلاعات شهر مریوان دستگیر و بازداشت گردید. در مدت دستگیری این فعال زنان تا به امروز خانواده این فعال زنان از محل نگهداری و سلامتی نامبرده هیچ گونه اطلاعی ندارند.

 

دستگیری فعالین مذهبی، سیاسی و اینترنتی بلوچ

نابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یورش به منازل مردم و دستگیریها به بهانه های واهی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

طلبه زندانی یعقوب جهانی ۲۷ ساله با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزل شخصی اش در شهر سروان دستگیر گردید. طلبه زندانی به مدت ۱ ماه در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان تحت بازجویی و شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی بازجویان ولی فقیه آخوند علی خامنه ای قرار داشت.

 

قتل یک جوان کُرد توسط پلیس تهران

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان کُرد به نام ” فاضل فتاحی” پس از آنکه توسط مأموران انتظامی تهران بازداشت گردید بر اثر ضرب و شتم این مأموران جان خود را از دست داد این جوان کُرد از اهالی شهر پاوه در استان کرمانشاه است.

 

بیمارستان جدیدالحداث سروآباد تعطیل شد

کوردستان میدیا: بیمارستان سروآباد پس از گذشت دو ماه از افتتاح، به دلیل کمبود شدید وسایل و تجهیزات پزشکی تعطیل شد بیمارستان سروآباد که باوجود کمبودهای اساسی و عدم تکمیل بخشهای اصلی، دو ماه پیش به بهرەبرداری رسیده بود، هماکنون به دنبال اعتراض شدید مردم از وضعیت موجود تعطیل شدە است.

 

آسیبدیدگی بیش از ٣٠% جنگلهای استان ایلام

کوردستان میدیا: عوامل طبیعی و مصنوعی زیادی باعث نابودی جنگلهای ایلام شدەاند و مسئولین رژیم در این رابطه تاکنون اقدامات لازم را انجام ندادەاند وجود بیماریهای درختان، خشکسالی، آتشسوزی و تخریب جنگلهای استان ایلام، باعث آسیبدیدگی بیش از ٣٠% از جنگلهای این استان شدە است.

 

کمبود ۶ هزار کلاس درس در استان ارومیه

کوردستان میدیا: استان ارومیه برای رسیدن به میانگین شاخص کشوری تراکم دانشآموز، به احداث ۶ هزار کلاس دیگر نیاز اساسی دارد مدیر کل آموزش و پرورش استان ارومیه، ضمن تاکید بر کمبود ۶ هزار کلاس درس در این استان برای رسیدن به میانگین شاخص تراکم دانشآموز در ایران گفت: “برای احداث این کلاسها بیش از ٢٧٠ میلیارد تومان اعتبار لازم است.”

 

مرگ مشکوک یک زندانی در زندان مرکزی سقز

خبر دریافتی از مرگ مشکوک یک زندانی به نام “صلاح حبیبی” در زندان مرکزی سقز حکایت دارد برپایه خبر رسیده، این زندانی که قرار بود پانزده روز دیگر آزاد شود، بعد از آنکه روز چهارشنبه 13 شهریورماه با خانواده خود ملاقات حضوری داشت به طرز مشکوکی به قتل رسید.

 

آزادی کیوان غلامی از زندان مریوان

طبق خبر دریافتی، یک زندانی سیاسی به نام “کیوان غلامی” پس از تحمل سه سال حبس از زندان مریوان آزاد شد.

کیوان غلامی اهل روستای “دادانه کمانگر” و ساکن شهرک “جوجه سازی” مریوان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون” رژیم محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده بود.

 

چندین زخمی وبازداشتی درپی مصادره زمین کشاورزان عرب درشهر شیبان خوزستان

سنى نیوز: به گزارش فعالان حقوق بشر اهواز، روز جمعه 15 شهریور 1392 نیروهای امنیتی به منازل واماکن مردمی در شهر شیبان واقع درشمال اهواز، هجوم برده واقدام به تخریب آنها کردند. درپی این اقدام اهالی عرب این شهر با نیروهای امنیتی درگیر شده وشماری از آنها زخمی وشماری دیگر بازداشت شدند.

 

شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی حکم اعدام دو نفر از فعالان عرب اهل شوش را صادر کرد.

سنى نیوز: طی حکم دادگاه، علی جبیشاط و سید یاسین موسوی به اعدام و سلمان چایان به 25 سال حبس در تبعید در شهر یزد محکوم شدند حکم اعدام صادره،هفته پیش توسط دفتر دار وکیل تسخیری به خانواده ها ابلاغ شد!

 

اعدام قریبالوقوع ۴ فعال مذهبی کُرد در زندانهای ایران

به گزارش آژانس خبرسانی کُردپا، چهار زندانی مذهبی کُرد به نامهای “حامد احمدی ٣٢ ساله فرزند حبیبالله، جمشید و جهانگیر دهقانی ٢٨ و ٢٧ ساله فرزند خدا رحم و کمال ملایی ٢٩ ساله در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند.

 

برای یک فعال مذهبی کُرد، حکم زندان و شلاق صادر شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “هاشم حسین پناهی” یکی از مدرسین علوم دینی “امام بخاری ” در سنندج، از سوی شعبهی سوم دادگاه ویژهی روحانیت تهران به اتهام توهین به مذهب شیعه و توهین به نظام، به ۶ سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام توهین به دادیار دادسرای ویژهی روحانیت به تحمل ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد.

 

تخریب محیط زیست مناطق سردشت از سوی سپاه پاسداران رژیم ایران

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، سەشنبه نوزدهم شهریورماه ١٣٩٢، سپاه پاسداران رژیم ایران عملیات اجرایی احداث پایگاه نظامی در ارتفاعات روستای “هرزنی” از توابع سردشت را آغاز کرده است و محیط زیست اطراف این مکان را به آتش کشیدند.

 

میان نیروهای نظامی رژیم و مردم منطقهی مهاباد درگیری به وقوع پیوست.

به گزارش رسیده به وبسایت کُردستان میدیا، چند روز پیش شماری از نیروهای رژیم ایران که به منظور بازداشت یک فرد ساکن روستای “گاگش سفلی” در منطقهی منگوران به روستایی از این منطقه رفته بودند با ساکنین این روستا درگیر شدند.

 

اعتراض شهروندان سقزی به غارت منابع طبیعی کُردستان

به گزارش رسیده به وب‎سایت کُردستان میدیا، از آغاز بهار سال جاری تاکنون، در روستای “بایر و بردمه” از توابع سقز، دو معدن مس و آهن کشف شده که رژیم ایران در صدد است آن را به بیرون از کُردستان منتقل کند و این اقدام رژیم ایران، اعتراض مردم منطقه را بدنبال داشته است.

 

هرانا؛ اعدام سه متهم به تجاوز به عنف در میدان مرکزی دهدشت

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین خدادادی، صادق سال افزون، مهدی عباسیزاده و بهرام حسینیان در یک پرونده مشترک به اعدام محکوم شدند. یک تن از ایشان کماکان در زندان یاسوج بسر می برد.

 

آشتون: وضعیت زندانیان سیاسی اهوازی وخیم است

خبرگزاری هرانا – کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا با وخیم خواندن وضعیت زندانیان سیاسی و فرهنگی اهوازی اظهار داشت که اتحادیه اروپا احکام اعدام صادره علیه فعالان عرب اهوازی را از نزدیک پیگیری میکند.

 

هرانا؛ تشکیل دادگاه رسیدگی به اتهامات سه تن از فعالان مدنی آذربایجان

خبرگزاری هرانا – چهارشنبه بیستم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات مجید سفیدانی فروغ، بهرام آخونینژاد و ناصر کاظمپور چهار تن از فعالان مدنی آذربایجان در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شد.

 

هرانا؛ اعتصاب یک روزه زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر کرج

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی سخنان آیت الله “قزوینی” مسئول شبکه ولایت در تلویزویون سراسری که به زنان سیستان و بلوچستان توهین کرده بود، ۱۳۰ تن از زندانیان اهل سنت دست به اعتصاب اعتراضی زدند.

 

هرانا؛ تشکیل دادگاه رسیدگی به اتهامات سه تن از فعالان مدنی آذربایجان

خبرگزاری هرانا – چهارشنبه بیستم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات مجید سفیدانی فروغ، بهرام آخونینژاد و ناصر کاظمپور چهار تن از فعالان مدنی آذربایجان در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شد.

 

هرانا؛ اعتصاب یک روزه زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر کرج

نا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی سخنان آیت الله “قزوینی” مسئول شبکه ولایت در تلویزویون سراسری که به زنان سیستان و بلوچستان توهین کرده بود، ۱۳۰ تن از زندانیان اهل سنت دست به اعتصاب اعتراضی زدند.

 

نظامیان جمهوری اسلامی 1 شهروند را در بانه به قتل رساندند

هر هفته خبرهای متعددی از کشتار شهروندان کرد توسط نظامیان ایران در نواحی مرزی منتشر می شود و وضعیتی اسفبار به وجود آمده است . آخرین خبرها حاکی از قتل 1 شهروند دیگر در بانه است که برای تداوم زندگی ناچار به کولبری و کاسبکاری بوده است .

 

یک سرباز جوان در اداره پلیس روانسر خودکُشی کرد

آژانس کُردپا: یک سرباز ١٩ ساله در ادارهی پلیس شهر روانسر در استان کرمانشاه به دلیل “مشکلات خانوادگی” دست به خودکشی زد و در پی این اقدام، جان خود را از دست داد بر اساس گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه ١٨ شهریورماه یک سرباز وظیفه به نام “سجاد رضایی” ١٩ ساله که در اداره پلیس روانسر دوران سرباز اجباری را سپری میکرد اقدام به خودکُشی کرد.

 

اعتصاب کارگران پروژهی ساخت خانههای مسکونی روستائیان حومه سد آزاد سنندج

آسو نیوز: براساس خبرگزاری کمیته هماهنگی، کارگران پروژه ی ساخت خانه های مسکونی روستاییان حومه ی آزاد سنندج، روز دوشنبه 12 شهریور، درپی عدم دریافت حقوق و دستمزد های معوقه 3 تا 6 ماهه ی خود دست به اعتصاب زدند.

 

صدور حکم اعدام برای مخلد, زندانی سیاسی کُرد در ارومیه

خبرگزاری فرات: رژیم ایران همچنان به سرکوب فعالان مدنی و سیاسی کرد در شرق کردستان ادامه میدهد و برای اینکار احکام سنگین از قبیل اعدام و حبس ابد را برای زندانیان صادر میکند. دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام «صابر مخلد» را هم صادر کرد.

 

صدور حکم اعدام برای مخلد, زندانی سیاسی کُرد در ارومیه

خبرگزاری فرات: رژیم ایران همچنان به سرکوب فعالان مدنی و سیاسی کرد در شرق کردستان ادامه میدهد و برای اینکار احکام سنگین از قبیل اعدام و حبس ابد را برای زندانیان صادر میکند. دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام «صابر مخلد» را هم صادر کرد.

 

تبرئه ی نوزده نفر از امدادرسانان به زلزله زدگان آذربایجان در دادگاه تجدیدنظر

نوزده نفر از امدادرسان زلزله ی آذربایجان که دادگاه رسیدگی به اعتراضشان روز بیست و سوم مرداد ماه سال جاری در شعبه ی هفده دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی،تشکیل شده بود از اتهامات وارده تبرئه شدند خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، پیش تر شعبه ی اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر برای امدادگران بازداشت شده در کمپ سرند آذربایجان، مجموعا ۱۸ سال زندان صادر کرده بود.

 

بازداشت گروهی از جوانان شوش و اهواز

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنابه گزارش فعالان در تبعید ، درروزهای اخیر نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات با یورش به خانه های اهالی شهر ویس از توابع شهرستان اهواز اقدام به بازداشت شماری از جوانان این شهر نموده اند که تا لحظه انتشار این خبر، اسامی دو تن از بازداشت شدگان به شرح زیر، اعلام شده – داوود حمید ۳۰ ساله فوق لیسانس ادبیات عرب اضل وهبی ۲۹ ساله شاغل در یک شرکت توزیع موادغذایی

 

گزارشی از یک زندانی سیاسی اهل ارومیه در زندان زاهدان

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، امیر طالب مرنه فرزند باپیر اهل شهرستان ارومیه و فیلم بردار که با موسسه احمد خانی ( NGO) کار میکرد که در تاریخ 4 مرداد 1388 در ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهر دستگیر و بعد از گذارندن روزهای طولانی در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات به اتهام همکاری با پژاک و اطلاع رسانی به رسانه های معاند نظام در تاریخ 21 شهریور همان سال به همراه هم پرونده ایش بنام کریم موسی زاده در شعبه 101 دادگاه نقلاب ارومیه به قضاوت درویشی به 6 سال حبس و تبعید به زندان زاهدان محکوم شد.

 

هرانا؛ اعدام دستکم شش متهم به قاچاق موادمخدر در زندان مرکزی ارومیه

خبرگزاری هرانا – طی روز گذشته دستکم ۶ متهم به قاچاق موادمخدر در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند که یک تن از ایشان زن بوده است بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز گذشته ۱۹ شهریور ماه دستکم ۵ مرد و ۱ زن به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

 

آتشسوزی در جنگلهای پاوه، بانه و سروآباد

آژانس کُردپا: در روزهای گذشته مساحت چشمگیری از مراتع جنگلی کُردستان در شهرهای بانه، پاوه و پایگلان طعمهی حریق شد برپایهی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوازدهم شهریورماه جنگلهای طبیعی کوه آربابا در نزدیکی شهر بانه دچار آتشسوزی شده که ساعاتی بعد خاموش گردید.

 

ایلام/ صبح امروز یک تن در ملاءعام اعدام شد

آژانس کُردپا: حکم اعدام یک شهروند کُرد در ایلام پس از ۴ سال حبس و با دستور دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، بە اجرا در آمد بر پایەی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سحرگاه روز چهارشنبە ١٣ شهریورماه، یک شهروند کُرد ساکن ایلام کە بە دلیل قتل یک شهروند دیگر بە قصاص محکوم شدە بود، در ملاءعام به دار آویخته شد.

 

کشته و زخمی شدن ٢ کولبر کُرد در مرز بانه

آژانس کُردپا: نظامیان حکومتی در شهرستان بانه با شلیک مستقیم تیر یک کولبر کُرد را کشتند به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شب گذشته جمعی از کولبران و کاسبکاران کُرد از سوی مأموران انتظامی پاسگاه روستای بیاندره از توابع بانه هدف شلیک مستقیم قرار گرفتند.

 

بازداشت گروهی از جوانان شوش و اهواز

فعالان در تبعید: طی یورش ماموران امنیتی در روزهای اخیر، دستکم 5 نفر از بازداشت شدگان از شهرهای شوش و ویس( از توابع اهواز) شناسایی شده اند.

 

هرانا؛ مصادره ۱۰ دستگاه اتومبیل زندانیان سیاسی اهل سنت

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی احکامی جداگانه از دادگاه انقلاب که به ۱۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است، اتومبیلهای ایشان به نفع دولت مصادره شده است.

 

محرومیت کلی شهر آبدانان ایلام

آبدانان ایلام در زمینه های عمران و توسعه و برنامه و بودجه محروم است.

آسونیوز: بنا به خبرگزاری های داخلی، معاون برنامه ریزی استانداری ایلام اعلام کرده است، آبدانان در تمامی زمینه های توسعه و عمران، و کشاورزی و دامداری، ارتباطات و جاده، صنعت و مسکن و عمران شهری از دیگر مناطق استان عقب افتاده است و در محرومیت کلی قرارگرفته است وی با نگاهی انتقادی به نظام بودجه گفت: متاسفانه درمرکز تصمیم گیری بودجه نگاه به مناطق کمتر توسعه یافته نگاهی جمعیتی است نه محرومیت که خود این نگاه معظلی بزرگ و مانعی عظیم برای توسعه و رفع محدودیت استان ما است .

 

یک روستای مرزی در استان ایلام بە دلیل کمبود امکانات تخلیه شد

کوردستان میدیا: روستای “حسن قندی” واقع در جنوب ایلام به دلیل کمبود امکانات، خالی از سکنە شده و ساکنین آنها مجبور شدهاند بە شهر مهاجرت کنند ساکنان روستای “حسن قندی” واقع در منطقهی “دشت عباسی” جنوب استان ایلام، بە دلیل کمبود امکانات با مشکلات عدیدهای مواجهشدەاند راە مواصلاتی این روستا، در زمان جنگ هشت سالەی ایران و عراق احداث شدە اما تاکنون هیچ گونە اقدامی جدی جهت بهسازی آن صورت نگرفتە است.

 

حمله پاسداران رژیم به کولبران در ارومیه و زخمیشدن یک کولبر

نیروهای پاسدار رژیم ایران در 1 سپتامبر, روز جهانی آشتی در مناطق مرزی ارومیه بسوی گروهی از کولبران و کاسبکاران کرد اقدام به تیراندازی مستقیم کردند که بر اثر آن یک کاسبکار روستایی زخمی شد بنا به گزارشهای رسیده, در 1 سپتامبر روز جهانی آشتی, در منطقه «ترگهور» واقع در استان ارومیه و در ساعت 4 غروب پاسداران رژیم ایران علیه کاسبکاران روستایی کمین کردند. پاسداران بسوی کاسبکاران و کولبران اقدام به تیراندازی مستقیم کردند که بر اثر آن «پیام حسن» یکی از کاسبکاران بشدت زخمی شد.

 

روستای ابوالمومن از توابع شهرستان سقز از نبود خدمات رنج میبرند

کوردستان میدیا: عدم خدماترسانی به یکی از دغدغهها و معضلات بزرگ ساکنان روستای “ابوالمومن” تبدیل شده است و زندگی عادی آنان را فلج کرده است روستای “ابوالمومن” از توابع شهرستان سقز تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیست و هیچ خدماتی در حوزه آبرسانی برای این روستا انجام نشده است و نبود آب در روستا بیداد میکند.

 

سرنوشت یک شهروند بوکانی پس از ١٠ روز بازداشت نامعلوم است

آژانس کُردپا: سرنوشت یک شهروند بازداشتشدهی اهل شهرستان بوکان پس از ١٠ روز همچنان نامعلوم میباشد به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چهارم شهریورماه یک شهروند اهل بوکان به نام ” ناصر کریمی”، فرزند “عبدالله” توسط مأموران ادارهی اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

 

هرانا؛ تقلیل محکومیت عبدالرضا قنبری به ده سال حبس بدون تبعید

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محکومیت عبدالرضا قنبری، معلم دربند که پیشتر و توسط شعبهی ۱ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ناصر سراج، به ۱۵ سال حبس و تبعید در برازجان محکوم شده بود، لغو و وی از سوی دیوان عالی کشور به ده سال حبس تعزیری بدون تبعید، محکوم شد.

 

هرانا؛ با دخالت ماموران سپاه حسین رونقی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از صدور دستور دادستانی تهران مبنی بر بستری شدن حسین رونقیملکی در بیمارستان، وی امروز در بیمارستان خمینی تهران بستری شد.

 

یک شهروند کُرد اهل سلماس به اعدام محکوم گردید

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک شهروند کُرد اهل روستای “بهیک” از توابع شهرستان سلماس به نام ” حمید اطمانی”، ٣٠ ساله، فرزند “فرزامی” که از سوی دادگاه انقلاب شهرستان سلماس به اعدام محکوم شده بود سرانجام هفتهی گذشته در دیوان عالی کشور ایران تأیید گردید.

 

گزارشی کوتاه از وضعیت کارگران در استان کُردستان

آژانس کُردپا: وضعیت کارگران در استان کُردستان روز به روز ابعاد بغرنجتری به خود میگیرد همزمان با افزایش نرخ تورم در استان کُردستان وضعیت کارگران نیز با سختی و بحران همراه است یکی از شرکتهای پیمانکار در سنندج اقدام به کسر مبلغ ١٠ هزار تومان از حقوق ماهیانهی صدها کارگر شهرداری نمود.

 

سنندج/ یک کارگر دیگر سد “ژاوه”، جان باخت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز شنبه نهم شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام “خدامراد منبری” که در سد ژاوه رانندهی تراکتور بوده است طی حادثهای به دلیل سقوط از تراکتور در دم جان باخت.

 

نتیجهی اعدامها در ملا عام، منجر بە گرفتە شدن جان کودک ٨ ساله شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند کودک اهل روستای “کلاش لولم” بە هنگام تاب بازی ئ در حالی که خواستەاند، صحنە اعدام “رئوف مصطفایی” یک شهروند این شهر را به عنوان بازی تکرار کنند کودک ٨ ساله جان خود را از دست میدهد نام این کودک مهران و فرزند شخصی به نام ابراهیم یوسفی است.

 

تجمع اعتراضی 150 کارگر فولاد زاگرس مقابل اداره کار

آسو نیوز: براساس خبرگزاری ایلنا، صبح امروز یکشنبه 10 شهریور ماه، 150 کارگر فولاد زاگرس به نمایندگی از سوی 235 کارگر اخراجی در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به پرونده شکایت جمعیشان در خصوص اخراج از کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس، در مقابل ساختمان این اداره واقع در سنندج تجمع کردند.

 

مأموران حکومتی ایران ٣ شهروند بلوچ را کشتند

آژانس کُردپا: نهادهای مدافع حقوقبشر از کشتهشدن ٣ شهروند بلوچ توسط مأموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران خبر میدهند از استان سیستان و بلوچستان گزارش شده که طی روزهای اخیر نیروهای امنیتی ٣ شهروند بلوچ ساکن ایرانشهر را کشتهاند.

 

بیمارستان سروآباد فاقد پزشک متخصص و امکانات لازم میباشد

کوردستان میدیا: بیمارستان نوبنیاد سروآباد پس از گذشت بیش از یک ماه از افتتاح، پزشک متخصص و تجهیزات کافی را جهت سرویسدهی به بیماران ندارد یک ماه از بهرەبرداری از بیمارستان ٣٢ تختخوابی سروآباد میگذرد و تاکنون این بیمارستان از پزشک متخصص و امکانات و تجهیزات لازم و ضروری جهت ارائه خدمات به شهروندان برخوردار نمیباشد و این نیز نگرانی و گلایه ساکنین منطقه را به دنبال داشته است.

 

کوردستان میدیا: مسئولین رژیم ایران گذرنامهی دو دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه اسلامی مدینه را پس از بازگشت به ایران توقیف کردند.

یه گزارش خبرگزاری هرانا، مسئولین رژیم ایران گذرنامهی دو دانشجو به نامهای “محمد آزاد” و “ابراهیم راهانجام” که در دانشگاه اسلامی مدینه مشغول به تحصیل هستند را پس از بازگشت به ایران در فرودگاه توقیف کردهاند این دو دانشجوی اهل سنت، از دو سال پیش در دانشگاه اسلامی مدینه مشغول به تحصیل بوده و جهت تعطیلات پایان ترم به ایران بازگشته بودند.

 

بازداشت یک شهروند سقزی توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران

کوردستان میدیا: نیروهای امنیتی اداره اطلاعات رژیم ایران به دلیلی نامشخص، یک شهروند اهل شهرستان سقز را بازداشت نمودند به گزارش آژانس خبررسانی کوردپا، نیروهای اداره اطلاعات رژیم ایران در شهر سقز یک شهروند ۴١ ساله به نام “رامین رضایی” را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردەاند.

 

انتقال یک زن زندانی سیاسی کُرد به نقطهای نامعلوم

یک زندانی کُرد سیاسی محبوس در زندان مرکزی بندعباس توسط مأموران زندان احضار و به مکان نامعلومی منتقل شد بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،ساعت چهار صبح امروز یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ ، چنگیز رضایی زندانی کرد توسط مأموران زندان مرکزی بندرعباس فراخوانده و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

 

جان یک زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی بندرعباس در معرض خطر جدی قرار دارد

نا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، افشین سهراب زاده ۲۳ ساله و ساکن شهر کرمانشاه که مدت 40 روز پیش، بعد از 23 روز اعتصاب غذاو به بهانه اعزام به بیمارستان از زندان میناب به زندان بندرعباس منتقل شد که از سوی پرسنل این زندان مورد آزار و تهدید شدید قرار گرفت. هم اکنون این زندانی سیاسی کرد دچار خونریزی داخلی از ناحیه روده شده است و شرایط وی به حدی حاد می باشد که همبندیان وی بشدت نگران جان او هستند. علیرغم دردهای طاقت فرسا ،ماموران وزارت اطلاعات و مسئولین زندان از انتقال وی به بیمارستان ودرمان او ممانعت می کنند.

 

انتقال یک زن زندانی سیاسی کُرد به زندان یاسوج

یک زن زندانی سیاسی کُرد بعد از سه سال حبس از بند نسوان زندان مرکزی ارومیه برای تحمل سه سال حبس دیگر به زندان یاسوج منتقل شد بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، صبح روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه روژین پایا زندانی سیاسی کُرد اهل یکی از روستاهای شهر ارومیه بعد از سه سال حبس از بند نسوان زندان ارومیه برای تحمل سه سال حبس دیگر به زندان یاسوج منتقل شد.

 

مهاجرت مردم از روستای حسن قندی

کوردانه: به گزارش خبرگزاری مهر بسیاری از روستاهای استان ایلام به خاطر نبود امکانات در شرایط اسفباری زندگی می کنند. نبود امکانات بهداشتی و شرایط سخت خشکسالی موجب کوچ مردم و زندگی در حاشیه شهرها را به ارمغان آورده است. زندگی که بدتر از زندگی در روستا است. روستای حسن قندی در دهستان دشت عباس در جنوب ایلام یکی از این روستاهاست . این روستا که در 35 کیلومتری مرز عراق قرار دارد در زمان جنگ ایران و عراق میدان جنگ طرفین بود و هنوز هم زمینهای اطراف روستا پر از مینهای دوران جنگ است .

 

نیروهای رژیم ایران دامداران منطقهی نودشه را تحت فشار قرار دادەاند

کوردستان میدیا: نیروهای هنگ مرزی در پاسگاه “ملندو” در نزدیک نودشه، دامداران و کوچنشینان را تهدید کردهاند یه گزارش رسیده به وبسایت کُردستان میدیا، روز چهارشنبه مورخهی ششم شهریورماه ١٣٩٢، نیروهای هنگ مرزی مستقر در پاسگاه “ملندو” به شماری از دامداران و کوچنشینان کوههای اطراف شهر نودشه گفتهاند: “باید این مناطق ییلاقی را ترک کنند”.

 

تراژدی کشتهشدن کولبران کُرد همچنان ادامه دارد

آژانس کُردپا: با کشته شدن یک کولبر دیگر کُرد در ارومیه توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، آمار کشتهها طی ۵ ماه گذشته به ١٨ نفر رسید به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنجشنبه هفتم شهریورماه، یک کولبر کُرد به نام “فتاح میکائیلی” فرزند “لقمان”، اهل روستا “منصور آباد” از توابع شهرستان ارومیه، با شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، جان خود را از دست داد.

 

خودکشی ٢ زن در مناطقی از توابع اومیه و سلماس

آژانس کُردپا: با خودکشی دو زن کُرد از اهالی ارومیه و سلماس در استان آذربایجان غربی، آمار خودکشی در مناطق کُردنشین ایران طی ۵ ماه گذشته به ٣٩ نفر رسید به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز جمعه هشتم شهریورماه، یک زن ۵٧ ساله به نام سیوه طربی فرزند نظام در روستای ” انبی” از توابع ارومیه به دلایل نامعلومی اقدام به خودکُشی کرد این شهروند کُرد با اسلحهی شکاری به زندگی خود پایان داده است.

 

اعدام یک متهم به قاچاق موادمخدر در اهواز

خبرگزاری هرانا – مردی که متهم به “قاچاق مواد مخدر” بود، صبح روز شنبه، دوم شهریور ماه جاری در زندان اهواز اعدام شد به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رادیو زمانه، سعید گشتیل، به حمل و نگهداری یازده کیلوگرم هروئین متهم شده بود و این حکم اعدام پس از پذیرفته نشدن دو بار تقاضای عفو این متهم اجرا شد.

 

سه تن دیگر در خوزستان اعدام شدند

بنابر اعلام دادگستری استان خوزستان در روزهای اخیر سه نفر در زندان کارون اهواز به دار مجازات آویخته شدند سایت آفتاب: حکم رضا . ر . که در سال 85 در یک فقره درگیری، مرتکب قتل شده و از سوی دادگاه کیفری استان به قصاص نفس محکوم شده بود، چهارشنبه 28 مردادماه سال جاری در زندان کارون اهواز اجرا شد.

 

هرانا؛ پایان انفرادی احمد تمویی و جهانگیر بادوزاده / تبعید به میان زندانیان عادی

خبرگزاری هرانا – پس از هفت روز احمد تمویی و جهانگیر بادوزاده از سلول انفرادی خارج و به بند عمومی زندانیان با جرایم خطرناک تبعید شدند بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه به سلول انفرادی منتقل شدند.

 

شهرستان ارومیه از کمبود پزشک رنج میبرد

کوردستان میدیا: عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی ارومیه عنوان کرده است،شهرستان ارومیه با کمبود پزشک مواجه است یه گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی ارومیه، در این شهرستان برخی از پزشکان به دلیل کمبود پزشک، روزانه یکصد و ٢٠ نفر را معاینه میکنند.

 

حادثهی ناشی از کار در مسکن مهر جوانرود قربانی گرفت

آژانس کُردپا: طی روزهای گذشته دو شهروند کُرد که در پروژههای مسکن مهر در شهرستان جوانرود مشغول به کار بودند در حوادث ناشی از کار دچار مصدومیت شدند به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته یک کارگر ٢٠ سالهی کُرد به نام “آرش عزیزی”، فرزند “محمد” به دلیل سقوط از داربست پروژهی ساختمانسازی مسکن مهر از ناحیهی سر دچار شکستگی شد.

 

دخالت مستقیم ادارهی اطلاعات در زندان مرکزی مهاباد

آژانس کُردپا: زندانیان سیاسی محبوس در زندان مهاباد از سوی قاضی ناظر زندان با تهدید و اذیت و آزار مواجه هستند به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “امیر قدرت” قاضی ناظر زندان شهرستان مهاباد بنابه به دستور ادارهی اطلاعات این شهر مدت چند ماه است از دادن مرخصی و آزادی مشروط به زندانیان سیاسی خودداری میکند.

 

کارگران ادارهی راه نقده حقوق ۶ ماه خود را دریافت نکردند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کارگران ادارهی راه و شهرسازی شهرستان نقده علیرغم اینکه طی ۶ ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکردهاند از سوی مسئولان این اداره تهدید به اخراج نیز شدهاند.

 

احضار جلیل محمدی فعال کارگری به دادگاه سنندج

جلیل محمدی فعال کارگری به دادیاری دادگستری شهر سنندج برای ایراد آخرین دفاعیات خود احضار شد آسونیوز: براساس خبرگزاری کیمته هماهنگی، جلیل محمدی فعال کاگری روز دوشنبه 4 شهریور، در شعبه چهار دادیاری دادگستری سنندج برای ایراد آخرین دفاعیات خود حاضر شد.

 

هرانا؛ شانزده زندانی اهل سنت با اتمام محکومیت خود آزاد و پنج تن به اعدام محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – شانزده تن از زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شدند و پنج تن دیگر نیز با احکام اعدام مواجه شدند بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان اهل سنت که غالبا در مساجد و بصورت گروهی بازداشت شدهاند، همگی با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند.

 

بازداشت دستکم 55 کاسبکار کرد و توقیف دهها خودرو و هزاران دلار در قصرشیرین

در قصر شیرین کرماشان دستکم 55 کاسبکار بازداشت و هزاران دلار وجه نقد و کالاهای آنان توسط نیروهای نظامی ایران توقیف شد به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از یاور محمدی فرمانداری شهرستان قصرشیرین: با ورود ارز و کالا توسط کاسبکاران و کولبران از منطقه قصر شیرین به ایران مبارزه می شود، نظارتها در این منطقه افزایش و بازرسیها نیز تشدید خواهد شد.

 

در زندان بندر عباس فردی بە نام امیراللە یاری ساعت 7 بامداد بە جرم قتل اعدام شد

در مورخ 6شهریور در زندان بندر عباس فردی بە نام امیراللە یاری ساعت 7 بامداد بە جرم قتل اعدام شد.در یک ماه اخیر نامبردە را دو بار بە پای چوبە دار بردە بودند لازم بە ذکر است کە نامبردە اهل محلە پشت شهر بنر عباس بود.و در زمان اعدام کردن 27 سال سن داشتە حبر از مختار احمدی کمیته اقوم و ملل

 

دو زندانی سیاسی دیگر کُرد از زندان سنندج آزاد شد

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، پشتیوان آسم و صباح خیات دو زندانی سیاسی کُرد که هریک به ترتیب به 12 و 11 سال زندان حبس تعزیری محکوم شده بودند بعد از سپری نمودن ۴ سال از این حکم، روز گذشته طبق قانون آزادی مشروط زندانیان و سپری نمودن یک سوم از دوران حکمشان ، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد

 

 

 

هرانا؛ انتقال حسین رونقی به بیمارستان به دلیل وخامت حالش

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حوالی ساعت ۱ ظهر امروز، چهارشنبه ششم شهریورماه، حسین رونقی ملکی، به دلیل وخامت حالش و خون ریزی معده و دستگاه گوارشی، به بیمارستان شهید مدرس اعزام و در بخش اورژانس بستری گردید.

 

 

یک تن در زندان کرمانشاه اعدام شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سهشنبه پنجم شهریورماه، زندان دیزلآباد کرمانشاه شاهد اعدام یک شهروند کُرد به نام “غریب مردادی” فرزند “علی”، اهل روستای بلهای”، از توابع شهرستان پاوه بود.

به گفتهی یک منبع مطلع، فرد اعدامشده به قتل “ع.ن” از روستای “هجیج” شهرستان پاوه متهم شده بود که سرانجام روز گذشته بنابه دستور دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران اعدام شد.

 

حمایت جمعی از زندانیان سیاسی زندان سنندج از حسین رونقی

 

آسو نیوز: براساس خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، در پی گذشت بیش از 20 روز از ادامه اعتصاب غذای حسین رونقی و رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمانی وی و حمایت گسترده نهادهای مدافع حقوق بشر و نهاد و سازمانهای سیاسی و بخصوص مردم آزادیخواه ، جمعی از زندانیان سیاسی کرد در زندان مرکزی سنندج طی پیامی ضمن قدردانی از حسین رونقی و ارج نهادن به این اقدام وی،

“نامق محمودی” از تهران به ادارهی اطلاعات سنندج منتقل شده است

 

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نامق محمودی، زندانی ۶٢ ساله از پانزده روز قبل به منظور بازجویی و تحقیق از زندان رجایی شهر کرج به ادارهی اطلاعات سنندج انتقال یافته و تاکنون تحت بازجویی میباشد.

سرنوشت پروندهی این زندانی کُرد پس ١٧ ماه بازداشت همچنان نامعلوم میباشد وی پیشتر نیز توسط مأموران امنیتی وزارت اطلاعات به منظور بازجویی از زندان رجاییشهر کرج به مکانهای نامعلومی منتقل شده بود.

 

هرانا؛ حکم خلع لباس روحانیت وشش سال زندان برای امام جمعه وجماعت اهل سنّت

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اتهامات نامبرده از سوی دادگاه عضویت در حرکت غیرقانونی مکتب قرآن، تبلیغ علیه نظام و سخنرانی به نفع حزب دمکرات و ایجاد تفرقه مذهبی ذکر شد و بر اساس آن به خلع لباس روحانیت و شش سال زندان محکوم شد.

 

شهادت نامه ۴۱ زندانی سیاسی به دادستان تهران: درباره وضعیت حسین رونقی احساس خطر می کنیم

۴۱ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در شهادت نامه ای خطاب به دادستان تهران در باره ی وضعیت خطرناک جسمی سیدحسین رونقی ملکی که این روزها در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می برد هشدار داده اند و گفته اند اهمال و کوتاهی مسئولین امر، به نحوی است که میتواند این وضعیت وخیم را تبدیل به فاجعه کند.

 

بازداشت یک نوجوان 13 ساله اهل مریوان توسط اداره اطلاعات

یک نوجوان به نام «گوران بهرامی» 13 ساله اهل روستای «هجمنه» از توابع سروآباد ـ مریوان روز گذشته, 25 آگوست از سوی مأموران اداره اطلاعات رژیم ایران به بهانه وجود عکسهایی از سمبلهای ملی «کُردی» بازداشت شد.

 

مرگ ابوالفضل رجبی، نتیجه عدم نظارت بر بازداشتگاههاست

خبرگزاری هرانا – دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با انتشار اطلاعیه ای مطبوعاتی، مرگ ابوالفضل رجبی، جوان ۲۰ ساله در کلانتری میانه را، مشکوک خواند و ضمن اشاره به مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه نیروی انتظامی رباط کریم، مرگ امیر جوادی فر، محسن روح الامینی، محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک، و مرگ زهرا بنی یعقوب، به عنوان موارد مشابه، علت اصلی چنین فجایعی را عدم نظارت بر بازداشتگاهها، مصونیت قضایی متخلفین از طریق عدم قاطعیت دستگاه قضایی در بر خورد با ایشان و فرسایشی کردن روند پیگیری مرگ در بازداشتگاه ها عنوان کرد.

 

تغییر حکم اعدام سعید ملکپور به حبس ابد

به گزارش مهر، بر اساس محتویات پرونده آقای ملکپور، سپاه پاسداران و دستگاه قضایی در آخرین روزهای سال ۸۷ از انهدام سایتهایی که آنان را سایتهای غیراخلاقی فارسی زبان مینامیدند، خبر دادند. آنان همچنین گفتند که عوامل اصلی این سایتها دستگیر شدهاند.

 

دولت اعتدال؛ اعدام 39 نفر در کمتر از یک هفته

به گزارش خبرگزاری هرانا – پنج زندانی سحرگاه امروز در زندان مرکزی قم اعدام شدند.دادستان قم گفت: این افراد به به اتهام قاچاق مواد محدر محکوم به اعدام شدند.از ۳۰ مرداد ماه تا کنون و در طی پنج روز گذشته ۳۴ نفر در زندانهای مختلف کشور اعدام شدند که با اجرای حکم اعدام تعداد این افراد به ۳۹ تن رسیده است.

 

مریوان/ درگیری مأموران آگاهی با مردم یک زخمی برجای گذاشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز یکشنبه سوم شهریورماه مأموران ادارهی آگاهی مریوان ضمن درگیری با شهروندان روستای جانوره و توهین به آنان، یک جوان ١٧ سالهبه نام “پیمان احمدی”، فرزند محمد را با شلیک گلوله زخمی کردند.

 

زاهدان/ انتقال زندانی سیاسی محکوم به اعدام به سلول انفرادی

آژانس کُردپا: فشار بر زندانیان سیاسی اقلیتهای اتنیکی و مذهبی در ایران روبه افزایش است.از زندان مرکزی شهر زاهدان گزارش میرسد که روز دوم شهریورماه یک زندان سیاسی بلوچ به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان انتقال یافت.

 

تیر اندازی نیروهای امنیتی رزیم به دو شهروند کرد

یکشنبە 3 شهریور نیروهای امنیتی رژیم بە سوی دو تن از اهالی جانوەرە بە نامهای موسا و کیوان احمدی از روستاهای بخش کوماسی مریوان تیراندازی میکنند و درانجام این کار کیوان ا حمدی فرزند محمد زخمی میشود و بە بیمارستان سنندج منتقل میشود.

ارسال خبر . مختار احمدی کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 

یک زن و یک دختر جوان در شهرهای جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه اقدام به خودسوزی کردند.

ک زن و یک دختر جوان در شهرهای جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه بە علت اختلافات خانوادگی اقدام به خودسوزی کردند.روز دوشنبە ٢٨ مردادماه، یک دختر جوان بە نام “دلشاد اسماعیلزادە” ساکن روستای “سراب برد زنجیر” جوانرود، بە سبب اختلاف با خانواده خود را بە آتش کشید.

 

خودکشی یک دختر ٢١ ساله در اشنویه

یک دختر ٢١ ساله ساکن اشنویه به سبب هرآنچه “مشکلات و اختلافات خانوادگی” خوانده شده اقدام به خودکشی نمود.روز شنبه27 مرداد یک دختر کُرد ساکن شهر اشنویه به هویت “خ.م” با ضربات چاقو به قفسه سینه باعث پارگی رگ آئورت شده و تا رسیدن به بیمارستان جان خویش را از دست می دهد.

 

یک کولبر کُرد با شلیک نیروهای نظامی زخمی شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه یکم شهریورماه، یک جوان ١۶ سالهی کُرد به نام “اسعد رحمانپور” در نقطهی مرزی “شابادین”، از سوی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران هدف شلیک گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

 

وضعیت پناهجویان کُرد در آنکارا وخیم است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از ۶٨ روز قبل تاکنون شماری از پناهجویان کُرد و ایرانی مقابل کمیساریای عالی پناهندگان ترکیه دست به تحصنی اعتراضی زدهاند.این پناهجویان که ده روز گذشته را در اعتصاب غذا بسر بردهاند خواهان رسیدگی و تعیین کشور مقصد توسط کمیساریای عالی پناهندگان ترکیه هستند.

 

تنبیه زندانی عادی بدلیل مراوده با زندانیان سیاسی

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی متهم به قتل که در بین زندانیان سیاسی زندان ارومیه نگهداری میشد از سوی مسئولین زندان برای مدت یک ماه ممنوع الملاقات شده است.

 

هرانا؛ محرومیت احمد تمویی از درمان پس از ضرب و شتم شدید و انتقال به سلول انفرادی

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه در پی احضار به دفتر حفاظت زندان ارومیه و امتناع از رفتن از سوی پاسداران بند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شد.

 

بر اثر تزریق خون فاسد به زنی ۴۲ ساله در شهرستان مریوان وی فوت کرده است.

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، به گزارش تارنمای محلی “مریوان پرس” تزریق خوان فاسد به این زن در بیمارستان بوعلی مریوان رخ داده است.

کریمیان افزوده است: “این بیمار پس از تزریق خون فاسد شده در بیمارستان بوعلی، بلافاصله به بیمارستان فجر مریوان انتقال و در آنجا نیز به دلیل بیتوجهی پزشکان، دار فانی را وداع گفت.”

 

٠ هزار نفر در استان کُردستان بیکار هستند150

کوردستان میدیا: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رژیم عنوان کرده است که در استان کُردستان ١۵٠ هزار نفر بیکار وجود دارد.به گفتهی “سیداحسن علوی” نمایندهی شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی رژیم، حدود ١۵٠ هزار نفر بیکار در استان کُردستان وجود دارد.

 

شناسایی ۴٠ بیمار مبتلا به تبمالت در بیجار/ روند روبه رشد ابتلا به بیماری

بە گزارش خبرگزاری تسنیم و بە نقل از مدیر شبکەی بهداشت و درمان شهرستان بیجار، شمار مبتلایان بیماری تب مالت در این شهرستان رو بە افزایش است.

 

هرانا؛ محرومیت یک زندانی عادی از ملاقات به جرم مراوده با زندانیان سیاسی

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی متهم به قتل که در بین زندانیان سیاسی زندان ارومیه نگهداری میشد از سوی مسئولین زندان برای مدت یک ماه ممنوع الملاقات شده است.

 

تایید حکم اعدام قاضی سابق دادگستری به اتهام قتل همسر سوم

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام قاضی سابق دادگستری که به اتهام قتل همسر سومش در شهرستان خوی با حکم قضات دادگاه کیفری استان تهران با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تائید شد.

 

انتقال زندانی سیاسی کُرد به نقطهای نامعلوم

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج از تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه به نقطه نامعلومی منتقل شده و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

اعدام یک متهم به قاچاق موادمخدر در اهواز

خبرگزاری هرانا – مردی که متهم به “قاچاق مواد مخدر” بود، صبح روز شنبه، دوم شهریور ماه جاری در زندان اهواز اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رادیو زمانه، سعید گشتیل، به حمل و نگهداری یازده کیلوگرم هروئین متهم شده بود و این حکم اعدام پس از پذیرفته نشدن دو بار تقاضای عفو این متهم اجرا شد.

 

وضعیت زندانیان سیاسی در زندان بندر عباس وخیم است

بنا بە اخبار رسیدە از زندان بندرعباس در وضعیت بحرانی بەسر میبرند. از روز جمعە گذشتە مسئولان زندان زندانیان سیاسی را بە بند دیگری کە از محدودیات بیشتری برخوردار است منتقل شدەاند.

 

پس ندادن مدارک تحصیلی یک فعال سیاسی مریوانی

مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی مدارک تحصیلی یک فعال سیاسی را علی رغم پیگری های مکرر، به خانواده ی وی پس ندادند.

آسو نیوز: براساس خبرهای رسیده به آسو نیوز، مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی طی روز های گذشته مدارک تحصیلی یک فعال سیاسی به نام “مختار احمدی” اهل مریوان را علیرغم پی گیریهای مکرر به خانواده ی وی پس ندادند.

 

هرانا؛ وضعیت نگران کننده حسین رونقی در دهمین روز اعتصاب

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی، وبلاگ نویس زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین که از تاریخ ۱۸ مرداد ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی درمانی برای طی مراحل درمان بیماری کلیه خود، دست به اعتصاب غذا زده است، در وضعیت نگران کنندهای بسر میبرد.

 

مهاباد/ صدور حکم زندان برای یک نویسنده کُرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک فعال فرهنگی کُرد به نام منوچهر پُردل فرزند محمود از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به ٣ سال و شش مانگ زندان تعزیری محکوم شد.

حکم مزبور در اوایل تیرماه صادر گردیده است.

 

سردشت/ روحانی سنیمذهب به دادگاه روحانیت تبریز احضار شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه ویژهی روحانیت در تبریز یکی از روحانیان شهر سردشت به نام ماموستا عبدالسلام گلنواز را احضار کرد.

این روحانی اهل سُنت باید روز چهارم شهریورماه در دادگاه روحانیت تبریز حاضر شود.

 

حمله به خانه دو نفر از فعالین کورد در سلیمانیه

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنا به گفته ادریس عبدی این اتفاق در حالی افتاده که هیچ یک از آنها در خانه نبوده و افراد/فرد ناشناس بعد از شکستن قفل در آپارتمان وارد خانه شد و تمامی وسائل خانه از جمله ،کتابخانه،چمدان لباس و اثاثیه خانه را بهم ریخته و در نهایت بعضی از مدارک شخصی و اسناد مربوط به فعالیتهای آنان،فلاش میموری و یک هارد دیسک خارجی را به سرق برده اند.این در حالی است که هیچ از وسائل که ارزش مالی داشته باشد به سرقت نرفته.

 

دستگیری هشت پناهجوی سیاسی کرد ایرانی در ترکیە و امکان دیپورت آنها بە ایران

کوردانه:درپی گزارشات و تماس تلفنی یکی از پناهجویان کرد ایران با یکی از روزنامە نگار کرد مقیم ترکیە آمدە است کە هشت نفر از پناهجویان ایرانی کە قصد مهاجرت از ترکیە بە یونان را داشتند در چنا قلعە نزدیکی ازمیر ،توسط پلیس ترکیە دستگیر و خطر دیپورت بە ایران آنها را تهدید می کند این پناهجویان از اعضای احزاب مخالف دولت ایران هستند کە چنانچە بە ایران مسترد شوند با خطر اعدام روبرو هستند لازم بە ذکر است ٣ نفر از آنها کودک هستند .

 

مدیرکل بهزیستی ایلام از وجود بیش از 10 هزار شهروند معلول در استان خبرداد

مدیر کل بهزیستی استان ایلام می گوید طرحهای اشتغالزایی معلولان ایلامی ،معطل مانده و استخدام این قشر در دستگاه های دولتی به شکل درست انجام نمی شود.صادق رستمی به خبرگزاری مهر گفته است بیش از 10 هزار و 710 نفر معلول در ایلام وجود دارد که استخدام آنها بر اساس قانونی ،از دغدغه های انجام نگرفته است.

 

پنج زندانی در اراک اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز در زندان مرکزی اراک پنج زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.به گفته معاون دادستان اراک پنج قاچاقچی مواد مخدر در راستای اجرای حکم قضایی به اتهام خرید و فروش و حمل مواد مخدر و نگهداری حدود پنج کیلو گرم هروئین و کراک و ماده صنعتی شیشه در زندان مرکزی اراک اعدام شدند.

 

هرانا؛ امیر چمنی، فعال دانشجویی به مرخصی ۵ روزه آمد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز، بعد از ظهر روز یک شنبه ۲۴ دی ماه در منزل شخصی اش بازداشت شده و پس از گذراندن دو هفته در ادارهی اطلاعات تبریز، برای اجرای حکم ۹ ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.

 

هرانا؛ خسرو کردپور با اتهام افساد فی الارض ۲۵ شهریور ماه محاکمه خواهد شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان، در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته در منزل شخصی خود در شهر مهاباد بازداشت و به ادارهٔ اطلاعات این شهر منتقل شد، این در حالی بود که در پی مراجعات خانوادهٔ وی برای اطلاع از وضعیتش، برادر وی، مسعود نیز باداشت شد.

 

هرانا؛ ضرب و شتم احمد تمویی و انتقال وی به انفرادی زندان ارومیه

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی روز گذشته به دفتر حفاظت زندان احضار شده بود که به دلیل توهین و تهدید زندانیان در این محل نامبرده از رفتن به آنجا امتناع نموده و بر همین اساس از سوی پاسداران بند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شد.

 

 

یک مسئول آموزش و پرورش ایلام :بیش از 28 هزار بیسواد در ایلام وجوددارد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان ایلام می گوید 28 هزار و 582 نفر بیسواد در استان، ایلام را در جایگاه هفدهم باسوادی در ایران قرار داده است.به گزارش خبرگزاری ایسنا ، بهروز حیدری در نشست ستاد راهبردی نهضت سوادآموزی در دهلران گفته بر اساس آخرین سرشماری حدود 86 درصد افراد بین سنین 10 تا 49 ساله استان باسوادند.

 

تجمع کارگران کارخانه سرب و روی زنجان مقابل استانداری

خبرگزاری هرانا – در پی اعتراضات مردم زنجان به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی این شهر و سپس تعطیلی این کارخانه در تاریخ ۲۳ مردادماه، صبح امروز ۴۰۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان که شغلشان تهدید شده است در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

 

وقوح حادثهای دلخراش ناشی از رعب و وحشت ایجادشده توسط مأموران انتظامی ایران

ایجاد جو رعب و وحشت توسط مأموران دولتی ایران باز هم قربانی گرفت و گزارشات مردمی حاکی از آنست که یک زن در سنندج پس از شنیدن خبر جـمع آوری بشقابهای ماهواره ای به علت دستپاچگی و ترس از داشتن بشقاب ماهواره در هنگام پایین آمدن از پشت بام جان خود را از دست داده است .

 

همسر یک فعال حقوق زنان مجبور به خروج از کشور شد

کوردانه: مادح نظری: فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران، فایق غریبی همسر “شیدا قوامی” فعال حقوق زنان اهل شهرستان سنندج را مجبور به خروج از کشور کرد. طی خبر ارسالی، فایق غریبی متعاقب خروج همسرش از کشور به دلیل فشار نیروهای امنیتی ایران مجبور به خروج از کشور شده است.

 

محرومیت ۶ هزار بیمه شده در مریوان و سروآباد از امکانات درمانی تأمین اجتماعی‎

خبرگزاری هرانا – رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد از نبود بیمارستان و درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی در این شهرستانها انتقاد کرد.

«عبدالله بلواسی» در این باره به ایلنا گفت: طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی در هر شهرستانی که تعداد بیمه شدگان به بیش از ۶ هزار نفر بیمه شده اصلی برسد باید بیمارستانی رایگان جهت خدمت رسانی به بیمه شدگان و خانوادههای آنان احداث شود.

 

پیرانشهر/ یک شهروند کُرد با شلیک نیروهای انتطامی زخمی شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شب گذشته بیست و هشتم مردادماه “صلاح باپیروند” ساکن “خری آغلان” از توابع پیرانشهر به ظن حمل کالای قاچاق در خودروی شخصیاش در جادهی نقده هدف گلولهی نیروهای نظامی حکومت اسلامی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

 

خریدوفروش مواد مخدر از سوی رژیم ایران در مریوان

به گزارش رسیده به وبسایت کُردستانمیدیا، چندین شرکت در مناطق حومه شهر مریوان بە ویژه روستای “نی” بنیاد نهاده شدەاند که از سوی اداره اطلاعات رژیم ایران مدیریت میشوند.

به گفتەی منابع مطلع، اداره اطلاعات رژیم از طریق این شرکتها به خرید و فروش مواد مخدر در میان جوانان میپردازد.

 

یک جوان ١٨ سال در زندان دیزلآباد کرمانشاه اعدام شد

بنا بە گزارش آزانش خبررسانی کُردپا، سحرگاه روز سەشنبە ٢٩مردادماه، “آرمان محمدی” فرزند”انور”، بە اتهام قتل عمد در زندان دیزلآباد کرمانشاه اعدام شد.

 

زخمی شدن یک کاسبکار کرد در مرز سردشت

آسو نیوز، براساس خبر رسیده به آسو نیوز، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شنبه شب 26 مرداد، با یورش به کاسبکاران در محور جاده ایی بیلوکه- میراوه از توابع سردشت و تیراندازی مستقیم، یک کاسبکار کرد به نام “هدایت سوفی قادری” به شدت زخمی می کنند.

 

دادگاه سنندج حکم تخریب گورستان بهاییها را صادر کرد

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران حکم تخریب گورستان بهاییهای شهر سنندج در نزدیکی دانشگاه علوم پزشکی این شهر را صادر کرد.

طی تماسی تلفنی “جمال حائری” شهروند بهایی اهل شهر سنندج به آژانس خبررسانی کُردپا گفت: این گورستان بیش از ۴٠ مزار شهروندان بهایی را در خود جای داده و تازهترین آنها مادر خودم میباشد که چهار سال قبل در این گورستان به خاک سپرده شد.

 

خودکُشی یک زن جوان در مریوان، مرگ وی را رقم زد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز، یک زن جوان با نام “ش . ق” کە چندی پیش در مریوان اقدام بە خودکشی کردە بود، جانش را از دست داد.

“ش . ق” ٢۴ سالە و صاحب یک فرزند ۴ سالە بودە است کە بر اثر اختلاف با همسر خود از طریق حلقآویز کردن، اقدام بە خودکشی کردە بود.

 

انفجار مین، قطع عضو یک شهروند کُرد را درپی داشت

بر پایەی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز، یک شهروند کُرد بە نام “حسین باغانی” ۴۴ سالە و ساکن روستای “باغان” مریوان، بر اثر برخورد با مینهای بە جای ماندە از پادگانهای متروکە در اطراف روستا، یک پای خود را از دست داد.

 

 

سنندج/ هشتمین شهروند کُرد ساکن روستای سرهویه بازداشت گردید

آژانس کُردپا: نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران یک شهروند دیگر کُرد اهل روستای “سرهویه” را بازداشت کردند.

بر اساس گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، یک شهروند کُرد اهل روستای “سرهویه” از توابع استان کُردستان به نام “علاءالدین جمشیدی” را بعد از احضار به ادارهی اطلاعات سنندج، بازداشت نمودند.

 

هرانا؛ جاوید هوتن کیان از زندان تبریز آزاد شد

خبرگزاری هرانا – صبح امروز جاوید هوتن کیان وکیل سکینه محمدی آشتیانی از زندان تبریز آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جاوید هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی، در شهر تبریز پس از ۳ سال زندان ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

 

صدور حکم زندان و تبعید برای یک نوکیش مسیحی

خبرگزاری هرانا – در ادامه روند بازداشت و دادگاهی نوکیشان مسیحی در ایران؛ “ابراهیم فیروزی” از سوی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم به یک سال زندان و همچنین ۲ سال تبعید به یکی از شهرهای مرزی و محروم کشور محکوم شده است.

 

یک کارگر مریوانی به علت بیماری و وضعیت نامناسب مالی خانهنشین شده است

کوردستان میدیا: یک شهروند کُرد اهل مریوان که مدتی پیش به علت حادثهناشی از کار زخمی شده بود خانه‎نشین شده است.یه گزارش خبرگزار مهر، “حسین رستمی” کارگر ساده ساختمانی، از ٩ ماه قبل به علت سقوط یک فرغون پر از آجر از طبقه سوم و برخورد با او دچار شکستگی از ناحیه لگن گردیده است.

 

خود کشی دو جوان در اشنویه

یک دختر 21 ساله و یک جوان 19 ساله در کمتر از یک هفته در شهر “اشنویه” خودکشی کردند.آسو نیوز: سایت محلی “شنویاس” گزارش کرده که یک دختر 21 ساله با هویت اختصاری “خ. م” شنبه 26 امرداد با وارد کردن ضربات چاقو به سینهاش٬ خودکشی کرد.

 

تشکیل دادگاه تجدیدنظر امدارسانان به زلزله زدگان آذربایجان

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، صبح امروز در شعبه ی هفتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی،تشکیل شد.در این جلسه پانزده نفر از متهمین به همراه چهار نفر از وکلایشان، مراتب اعتراض خود را به حکم صادر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز اعلام کردند.

 

هرانا؛ اسامی ۴۰ زندانی سیاسی بیمار در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – با توجه به اینکه طی سالیان اخیر، زندانیان و خانوادههای آنها اعتراضات و پیگیریهای بسیاری را نسبت به عدم رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان اوین انجام دادهاند اما هم چنان شاهد تداوم رویهٔ پیشین در سهل انگاری و عدم رسیدگی مطلوب به وضعیت پزشکی زندانیان هستیم.

 

بیخبری مطلق از سرنوشت نامق محمودی در زندان رجاییشهر کرج

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبە، بیست و سوم مردادماه نامق محمودی از زندان رجائی شهر بە مکان معلومی منتقل گردیدە و تاکنون از سرنوشت وی هیچ خبری در دست نمیباشد.

 

 

بازداشت جوانی ١۵ ساله در اهواز

برپایهی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران با یورش به محلهی “معین” اهواز، پس از جمعآوری دیشهای ماهواره، جوانی ١۵ سال را نیز مورد اذیت و آزار قرار دادند.

 

نامهی دادخواهی ۶ فعال مذهبی کُرد محکوم به اعدام

آژانس کُردپا: شش فعال مذهبی در زندان قزلحصار خطاب به مجامع جهانی نامهی دادخواهی خود را منتشر کردند.در این نامه از بانیکی مون، کاترین اشتون و احمد شهید خواسته شده که در یک اقدام فوری مانع از اجرای حکم اعدام آنان شوند.

 

تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی بر فعالان دانشجویی کُرد ادامه دارد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ٣ فعال دانشجویی در دانشگاه تبریز به نامهای “هیمن خاکی” اهل سردشت، “آزاد عزیزی” اهل مریوان و “حسین حیدری” اهل کرمانشاه از سوی حراست این دانشگاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

 

دیوان عالی کشور حکم اعدام علی احمدسلیمان، زندانی سیاسی کرد را تایید کرد

علی احمد سلیمان در سال ۱۳۸۵ در شعبهیک دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی درویشی به اتهام عضویت در پژاک به ۵ سال و به اتهام ورود غیرمجاز به کشور به ۶ ماه زندان محکوم شد. وی افزود: «این زندانی سیاسی در طول سالهای گذشته بارها به دادگاه فراخوانده شد و در مورد این قتلها مورد بازپرسی قرار گرفت. اما همچنان به دلیل نبود شاهد و نبود اقرار متهم، این پرونده همچنان بلاتکلیف ماند. یعنی نه حکم دادند نه پرونده را مختومه کردند.»

 

قدریه قادری فعال زن سیاسی کورد به زندان یاسوج تبعید شد

قدریه قادری فعال سیاسی زن کورد و اهل ارومیه که مدت 4 سال را در زندان سپری کرد طی چند روز گذسته و در مورخ 6/8/2013 از زندان ارومیه به زندان یاسوج تبعید. بنا به گفته گزارشگر خبرگزاری فرات, قدریه قادری 30 ساله که سالیان مدیدی را به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و بخصوص دفاع از حقوق زنان پرداخت در سال 2010 دستگیر شده و در طی دوران بازداشت خود در اطلاعات ارومیه و نیز بعدا در زندان ارومیه توسط مامورین جمهوری اسلامی به شدت شکنجه و مورد هتک حرمت قرار گرفت

 

ضرب و شتم و تهدید به اخراج کارگران شرکت پیش تنیه در سنندج

آسونیوز: براساس “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، کارفرمای شرکت پیش تنیه، سازنده لوله و دیوار بتونی پیش ساخته و لوله های سبک و فشرده پلاستیکی که در 5 کیلومتری شهر سنندج قرار دارد، ضمن ضرب و شتم یکی از کارگران خود به نام “عابدین صلواتی” وی را از کار اخراج نمود.

 

بازداشت یک فعال مدنی کرد در مریوان

آسو نیوز: بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، نیروهای امنیتی علی بازیار فعال مدنی شهر مریوان را در هنگامی که برای برگزاری یادبود شیرکو بیکس شاعر نامدار کرد در دریاچه زریبار شمع روشن کرده بود بازداشت کردند.

 

هرانا؛ اعتصاب غذای سید سامی حسینی و انتقال وی به انفرادی زندان ارومیه

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که سال گذشته از حکم اعدام رهایی یافت در اعتراض به انتقالش به بند ۴ زندان ارومیه که محل نگهداری زندانیان با جرایم قتل است، از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده است.

 

هرانا؛ محرومیت دوساله یک زندانی سیاسی اهل سنت از ملاقات با خانواده

نا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فواد احمدنوری فرزند احمد که به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ۱۳ سال زندان محکوم شده است، در دوسال گذشته از ملاقات با بستگان خود محروم بوده است.

 

هرانا؛ نگهداری و بلاتکلیفی هفت شهروند بلوچ در سلول انفرادی با وجود گذشت دو سال

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مولوی فتحی محمد نقشبندی، ملک محمد آبادیان، نظام الدین ملازاده، جبار آبادیان، هادی آبادیان، جواد آبادیان و گلمحمد بلیدهای ۷ شهروند زاهدانی که حدود دو سال است در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات این شهر نگهداری میشوند، با خطر صدور حکم اعدام روبرو میباشند.

 

رژیم ایران سلسلهکوههای شاهو را به مدت 2 روز توپباران کرد

تحرکات نظامی نیروهای مسلح رژیم ایران در مناطق کردستان همچنان روبه افزایش است. طی دو روز گذشته این نیروها سلسله کوههای شاهو واقع در منطقه هورامان مریوان را بشدت توپباران کرد.

 

کشتهشدن یک سرباز به ضرب گلوله درمرکز بسیج دهستان کانیدینار

یک منبع موثق به خبرگزاری فرات گفت که یک سرباز کرد به نام «ریبوار نصری» اهل روستای «ژنین» واقع در منطقه ژاورو هورامان در مرکز بسیج دهستان «کانیدینار» به دلایلی نامعلوم به ضرب گلوله کشته شده است.

 

در ایلام 810 نفر بر اثر مین نقض عضو شده اند

810 نفر از سال 1384 تا پایان سال 1391در ایلام بر اثر انفجار مین و مهمات به جای مانده از دوران جنگ ایران و عراق دچار مجروحیت و نقص عضو شدهاند.

 

پیرانشهر/ مرگ ٢ برادر بر اثر برخورد خودروی ناجا

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، خودروی مأموران انتظامی در پیرانشهر دو عضو یک خانواده به نامهای سوران و اسماعیل معروفی فرزندان رسول را در مسیر جاده به قتل رساند.

 

یک زندانی سیاسی دیگر کُرد از زندان آزاد شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “محسن جلدیانی” زندانی سیاسی کُرد که به ۶ سال زندان تعزیری محکوم شده بود بعد از سپری نمودن ۴ سال از این حکم، روز گذشته طبق قانون آزادی مشروط زندانیان، آزاد شد.

 

سقوط خودرو به دره در ثلاث باباجانی ٢٠ قربانی گرفت

آژانس کُردپا: در دو حادثهی رانندگی جداگانه در شهرهای ثلاث باباجانی و جوانرود، ٢٠ شهروند کُرد کشته و یا زخمی شدند.

برپایهی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز بیست و سوم مردادماه در اثر واژگونی یک خودوری سایپا در محلی به نام “ناودی” از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

 

تعویق حقوق 4 ماه کارگران شرکت تعاونی فولاد کردستان

آسونیوز: براساس خبرهای رسیده به آسو نیوز، عدم دریافت حقوق 4 ماه کارگران کارخانه فولاد کردستان، موجب نارضایتی واعتراض این کارگران شده است.

این درحالی است که این شرکت لحاظ شرایط ایمنی کار در سطح پا ئینی قرار گرفته است.

 

6 تن دیگر امروز در اهواز اعدام شدند

در ا دامه اعدامهای اخیر در ایران امروز چهار شنبه شش تن دیگر در زندان کارون اعدام شدند.

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، امروز خبرگزاری فارس اعلام کرد شش متجاوز به عنف که در شهرستان شوشتر به اعمال قبیح دست میزدند در زندان کارون اهواز به دار مجازات آویخته شدند.

 

هرانا؛ انتقال یک زندانی محکوم به اعدام به نقطهای نامعلوم

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی راشدی، دبیر شیمی و فوق لیسانس شیمی کاربردی و یکی از ۵ عرب اهوازی که در دادگاه انقلاب شهر اهواز به اعدام محکوم شده است، روز گذشته به نقطه نامعلومی منتقل شد.

 

ستوان عبداللهی در اعترض به دادستان میانه خودکشی کرد

کوردانه: کزارش دریافتی در پی وقوع قتل یک جوان در اثر شکنجه در کلانتری سیزده شهرستان میانه که خبر آن در سایت کوردانه درج شده بود. حسین محرمی دادستان این شهر که بیماری شدید دگر آزاری دارد. و این جوان نیز به دستور مستقیم وی شکنجه شده بود، در صدد آن بود که یکی از ماموران نیروی انتظامی را به نام ستوان عبداللهی قربانی نماید .

 

هرانا؛ یک زن و مرد در آستانه اجرای حکم سنگسار بسر می برند

خبرگزاری هرانا – زهرا پورساعی فرزند حسن و علی ساعی باشسیز فرزند حسن، در سال نود ویک، در شعبهی دوم دادگاه کیفری استان آذربایجانشرقی به ریاست آخوند امیری محاکمه و به اتهام زنای محصن و محصنه به مجازات رجم (سنگسار) محکوم شدهاند.

 

حمله ماموران امنیتی به تجمع اعتراضی در زنجان

خبرگزاری هرانا – جمعی از مردم زنجان در دومین تجمع اعتراضی به عدم تعطیلی کارخانه سرب و روی شرکت کردند که با ممانعت نیروهای امنیتی در سبزه میدان (مرکز شهر) مواجه شدند.

 

مرگ یک کارگر در معدن طلای تکاب

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه در انجام واژگونی یک ماشین باری در جادهی تکاب واقع در استان آذربایجانغربی یک کارگر معدن به نام “مولود شعاعی” فرزند احمد جان خودرا از دست داد.

 

بازداشت شهروندان و اعمال فشار بر زندانیان سیاسی کُرد

نابه گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، دو تن از زندانی سیاسی کُرد در شهرهای بندرعباس و مهاباد در واکنش به شرایط نامناسب و رفتار مأموران امنیتی زندان دست به اعتصاب غذا زدهاند.

 

کشته و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای سپاه پاسداران رژیم ایران بر اثر انفجار مین در ارتفاعات کوهستان شاهو

به گزارش رسیده به وبسایت کوردستان میدیا، دوشنبه ٢١ مردادماه سال جاری در ارتفاعات شاهو در استان کردستان ۴ تن از نیروهای سپاه پاسداران رژیم ایران بر اثر انفجار مین کشتە شدند.

 

مزدوران رژیم ایران جنگلهای حومه 3 روستای دیگر مریوان را به آتشکشیدند

گزارشگر خبرگزاری فرات گفت دیروز, سهشنبه, 22 مرداد 1392 برای دومین بار جنگلها و مرانع میان دو روستای «چاوگ و سیف علیا» از سوی مزدوران رژیم ایران به آتشکشیده شد.

بازداشت یک شهروند کرد توسط نیروهای امنیتی در سنندج

آسونیوز: به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، صبح سه شنبه ۲ ۲ مرداد ۱۳۹۲، یک شهروند کرد ساکن در محله “گولشن” به نام “سرکوت صلواتی ” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

 

دستگیری یک شهروند در سردشت توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی

از سردشت گزارش شدە است کە نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شهرستان سردشت در ساعات بامدادی روز سەشنبه 22 مرداد 92 بە منزل شخصی بنام رشید رسولیان واقع در محله کانی مەر یورش بردە و پس از تفتیش کامل منزل ، وی را بە اتهام بی اساس سیاسی بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل نمودەاند .

 

یک کاسبکار کرد به وسیله نیروهای انتظامی رژیم زخمی شد .

بە گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران روز سەشنبە مورخ 22 مرداد 1392 یک کاسبکار کرد بە نام ” عثمان نبی پور ” 28 سالە اهل روستای نیوچوان از توابع شهرستان سردشت همراه با تنی چند از کاسبکاران و کولبران دیگر بە کمین نیروهای مسلح رژیم افتاده و پس از تیراندازی این نیروها بە سوی آنها عثمان نبی پور فرزند خضر بە شدت زخمی شدە و از سوی نیروهای نظامی مستقر در نواحی مرزی دستگیر شدە است

 

دانیاراصفی فعال مدنی همچنان در بلا تکلیفی

کوردانه،بهمن توتونچی:دانیار آصفی پس از اخراج از دانشگاه تهران از سوی نیروهای امنیتی در سال 86 دستگیر شد و حدود یک سال رادربلا تکلیفی درسلول های انفرادی اطلاعات به سر برد دانیارپس ازسپری کردن یک سال درسلول های انفرادی اطلاعات به زندان عمومی سنندج انتقال یافت ۵ ماه در زندان عمومی به سر برد که با وثیقه ی سنگین (گذاشتن سند خانه ی پدری و شرکت دامادشان )آزاد شد

 

12″هزار لیسانس بیکار در استان ایلام

آسونیوز: براساس منابع خبری، عمران علی محمدی نماینده استان ایلام در مجلس اعلام کرد، با وجود این که ایلام تعداد زیادی منابع وظرفیتهای مهم از جمله نفت و گاز و کشاورزی و تفریحگاه و جاهای توریستی و همچنین یکی از استانهای مرزی می باشد دارای 12 هزار لیسانس بیکار است.

 

تبرئه شدن شریف ساعد پناه فعال کارگری

آسو نیوز: براساس خبرگزاری کمیته هماهنگی، شریف ساعد پناه فعال کارگری وعضو اتحادیه آزاد کارگری، پس از سپری کردن 5 ماه حبس از سوی دادگاه انقلاب سنندج تبرئه شد.

 

محکومیت یک فعال کارگری در سنندج به حبس تعلیقی

خبرگزاری هرانا – حامد محمودینژاد، عضو کمیتههماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری از سوی دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال، محکوم شد.

 

دو زندان سیاسی کُرد در زندان مهاباد بە قرنطینە منتقل شدند

بە گزارش وبسایت کُردستان میدیا، “قاسم رحیمیآذر” و “جلال ناصری” دو زندانی سیاسی کُرد، روز سەشنبە مورخەی ١۵ مردادماە، در اعتراض بە عدم رسیدگی درمانی بە وضعیت جسمانی و همچنین عدم توجە بە در خواستهایشان، دست بە اعتصاب غذا زدند.

 

هرانا؛ محاکمهی دهها شهروند اهوازی در شعب مختلف دادگاه انقلاب

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دهها شهروند اهوازی به عنوان بخشی از ۵۰۰ بازداشتی عرب در شهرهای مختلف که اوایل سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، مورد محاکمه قرار گرفتند.

 

بازداشت فعالان عرب اهوازی در آستانه عید فطر

شماری از فعالان عرب شهرهای حمیدیه و اهواز روز چهارشنبه ۷ اوت سال ۲۰۱٣ در آستانه عید فطر، بازداشت شدند. بازداشت شدگان جوانانی هستند که سابقه دستگیر شدن در اعتراضات صورت گرفته در ایام عید فطر ویا سالیاد انتفاضه سال های گذشته را دارند.

 

یک شهروند در زندان سلماس اعدام شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام پیمان قانع کهنه شهری، اهل تازه شهر، از توابع شهرستان سلماس به اتهام مشارکت در قتل یک شهروند دیگر به نام “علیاصغر قلیپور” در شهریور ماه سال ٨٨، صبح روز گذشته اجرا شد.

 

وخامت وضعیت زندانی سیاسی با اعتصاب غذا

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالله صدوقی که از روز پانزدهم مردادماه و در حمایت از اعتصاب غذای پنج فعال مدنی آذربایجان، دست به اعتصاب غذای خشک زده، از سوی مسئولین زندان تبریز به سلول انفرادی منتقل شده است.

 

قتل در بیدادگاههای خامنه ای-روحانی؛ مرگ کارگر 20 ساله در کلانتری میانه

کوردانه: گزارش و طبق خبر دریافتی: دادستان میانه از مرگ یک متهم در کلانتری میانه خبر داد. حسین محرمی، دادستان میانه، بعد از بهراهافتادن شایعاتی درباره مرگ او بر اثر ضربوشتم ماموران، کشتهشدن ابوالفضل رجبی زیر شکنجه را بهشدت تکذیب میکند.

 

این بار روزنامهی جامجم حکومتی به یارسانها توهین نمود

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، انتشار کاریکاتوری در روزنامهی جامجم وابسته به صدا و سیمای حکومت اسلامی ایران در روز سیزدهم مردادماه، موجی از نگرانی را در میان شهروندان کُرد پیرو آیین یاری را به وجود آورد.

 

تن از جوانان منطقەی ژاورود در سنندج بازداشت شدند5

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، چند روز پیش سه جوان اهل روستای هویه از توابع سنندج به نامهای سردار احمدی، آزاد رستمی و بهمن رستمی توسط نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران بازداشت شدند.

 

اعتصاب دو زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی مهاباد

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، دو زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی شهرستان مهاباد، پانزدهم مردادماه ١٣٩٢ از ساعت ١١:٣٠ دقیقه به وقت تهران، اعتصاب غذای خود را اعلام نمودهاند.

“قاسم رحیمیآذر” و “جلال ناصری”، دو زندانی سیاسی کُرد

 

بازداشت یک شهروند دهگلانی به اتهام امنیتی

آسو نیوز: بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،دیروز سهشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ – یک شهروند کرد بنام علی خالدیان اهل شهرستان دهگلان توسط نیروهای امنیتی این شهر دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

 

تشدید فشار ماموران امنیتی بر کاسبکاران کرد در سردشت

آسو نیوز: براساس خبر رسیده به آسو نیوز، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه شب 14 مرداد، در منطقه “گویژه” از توابع سردشت، با یورش به کاسبکاران کرد، 30 دستگاه خودروی آنان را مصادره کرده اند.

 

کشتە و زخمی شدن ٩ شهروند کرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی رژیم در دو هفتە گذشته

کوردستان میدیا: طی نیمەی اول مردادماه، ٩ شهروند کُرد در جادەها و مرزهای کُردستان، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

به استناد آمار ثبتشده در وبسایت کردستانمیدیا، طی دو هفتەی گذشته، ۶ کولبر در مرزهای کُردستان و همچنین ٣ شهروند کُرد در محورهای ارتباطی شهرهای کردنشین، توسط نیروهای نظامی – انتظامی رژیم کشتە و زخمی شدەاند.

 

 

بوکان/ صدور وثیقهی ٣٠ میلیونی برای آزادی موقت یک شهروند کُرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ظهر امروز، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران یوسف صالحزاده فرزند کریم را که روز بیست و دوم تیرماه بازداشت شده بود با تودیع وثیقه آزاد کرد.

این شهروند کُرد ٢۵ روز گذشته را در نهادهای امنیتی شهرستان بوکان سپری نموده است.

 

صدور حکم زندان تعزیری برای 3 تن از فعالان کارگری مهاباد

آسونیوز: بنا به گزارش کمیته هماهنگی، محمد مولانایی ، واحد سیده و یوسف آب خرابات که 7 ماه پیش به اتهام شرکت در مجامع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و همچنین شرکت در مراسم اول ماه مه شهرستان مهابادتوسط اداره اطلاعت بازداشت و زندانی شده بودند.

 

سیروان حسین پناهی با قید وثیقه از زندان آزاد شد

آسو نیوز: بنابه گزارش تارنمای انور حسین پناهی ، سیروان حسین پناهی ، فعال مدنی کرد، که در روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی شهر قروه بازداشت شده بود بعد گذارندن 50 روز در سلولهای انفرادی اطالاعات و ماندن چند ماه در زندان امروز با قید وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

 

فشارهای مأموران ستاد اجرایی فرمان خمینی در مرز نوسود به کاسبکاران کُرد

فشار نیروهای مرزی رژیم ایران علیه کولبران و کاسبکاران کرد در مرزهای نوسود همچنان ادامه دارد. مأموران ستاد اجرایی فرمان خمینی طی اجرای برنامهای خودسرانه کالاهای کاسبکاران را ضبط و بدون اطلاع مرکز و دادگاه آن را فروخته و وجه نقد آن را میان خود و ستاد تقسیم میکنند.

 

کشته و زخمی شدن دستکم 9 کولبر و کاسبکار در خلال مردادماه جاری

برخی گزارشها حاکی از آنست که در مردادماه جاری 9 شهروند کرد در نواحی مرزی کردستان با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی ایران جان خود را از دست داده و یا زخمی شده اند . همچنین فرمانده مرزبانی اورمیه از دستگیری دهها کاسبکار کرد از ابتدای سالجاری در این استان خبر داده است .

 

 

مهاباد/ نظامیان حکومتی موجب کشتهشدن یک شهروند کُرد شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته در نزدیکی روستای حمزهآباد و بر اثر واژگونی خودروی دو برادر مهابادی، یکی از آنان به نام خضر شاهمحمدی فرزند رحیم در دم جان خود را از دست داد.

 

در شهر صحنه دختری ۴ ساله به دست پدرش کشته شد

کوردستان میدیا: در شهر صحنه از توابع استان کرمانشاه، پدری دختر ۴ سالهاش را به قتل رساند.

به گزارش خبرگزاری ابلنا، پدر معتاد در صحنه از توابع استان کرمانشاه، که گرفتار توهم شدید ناشی از مصرف ماده مخدر شیشه بود، فرزند خردسال خود را به قتل رساند.

 

خودکشی یک جوان ٢۵ ساله در مهاباد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش یک جوان مهابادی به نام “نورالدین آرمین”، ٢۵ ساله، به علت مسائل و مشکلات اجتماعی، به زندگی خود پایان داد.

گفته میشود “نورالدین آرمین”، با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و قبل از اینکه به بیمارستان منتقل شود، جان خود را از دست داده است.

 

مرگ مشکوک یک جوان 20 ساله در زندان سنندج

آسو نیوز: بنا به گزارش تارنمای پیام این زندانی جوان که حدودا 20 سال سن داشت به گفته زندانیان همبندش، خبات مرادی مبتلا به بیماری قند بود که به دلیل نرسیدن انسولین و بی توجهی مقامات رژیم در این زندان جان خود را از دست داد. گفتنی است این اولین بار نیست که زندانیان در زندان های ایران به طور مشکوک جان خود را از دست می دهند.

 

مهاباد/ صدور حکم ۴ سال حبس تعزیری برای یک روزنامهنگار

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شعبهی یکم دادگاه انقلاب مهاباد “قاسم احمدی” روزنامهنگار کُرد را به ۴ سال، حبس تعزیری محکوم کرد.

این روزنامهنگار کُرد روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه سال ١٣٩١، توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران در مهاباد بازداشت و پس از شانزده روز با تودیع وثیقهی ۵٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

 

 

بازداشت ١٠ کولبر کُرد در منطقهی اورامانات

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه چهاردهم مردادماه، در نتیجهی حملهی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران کُرد در نقطهی مرزی شهر سروآباد واقع در روستای “درکی” و “دَمَیو”، ١٠ تن از آنها بازداشت و به زندان منتقل شدند.

 

بی خبری از وضعیت یک فعال مدنی

آسو نیوز: بنا بە گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، شهین بایزیدپور در تاریخ ١۵ مرداد ١٣٩٢ در منزل پدریاش در بوکان دستگیر شدە و بە ادارە اطلاعات

بوکان انتقال دادە شدە است.

 

سرنوشت سه شهروند کُرد بازداشتی شهرهای پیرانشهر و نقده نامعلوم است

یه گزارش وبسایت کُردستان میدیا، “مولود برشان” فرزند عبدالله و اهل روستای “نمنجی” از توابع پیرانشهر، “هژار علیزاده” فرزند حاصل و اهل شهرستان پیرانشهر و “سعید پورهنری” اهل شهرستان نقده سه شهروند کُردی هستند که ده روز پیش بازداشت شدهاند.

 

زخمی شدن یک کاسبکار دیگر کرد در منطقهی سردشت

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنا بهگزارش کردستان و کرد نیوز شب نهم تیر جمعی از کاسبکاران کرد در “کانیهنۆرێ ” منطقهی ” ئالان ” سردشت بهکمین نیروهای مسلح رژیم افتادهو در نتیجهی تیراندازی نیروهای رژیم یک کاسبکار بهنام مصلح فرزند احمد و اهل منطقهی “بێران ” در سردشت زخمی شد.

 

تهدید و ضرب و شتم ۴ شهروند کرد توسط نیروهای هنگ مرزی در سلماس

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،بنا به گزارش هرانا، شمس الدین ایوری فرزند قادر، بهروز لاجورد فرزند کاظم، اسماعیل لاجورد فرزند کاظم و قادر جهانگیرزاده فرزند محمد علی، چهار شهروند کرد اهل روستای بروشخواران در پی مراجعه به هنگ مرزی و در خواست مجوز کتبی جهت درو کردن مزارع کشاورزی درنزدیکی نور مرزی ایران با کشور ترکیه توسط نیروهای امنیتی و حفاظت اطلاعات هنگ مرزی این شهرستان چندین ساعت مورد بازجویی، تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

سنندج/ فشار بر خانوادهی فعالان سیاسی کُرد همچنان ادامه دارد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی یک ماه گذشته بستگان یک فعال سیاسی کُرد به نام “سعید باغی” اهل روستای “گلین”و مقیم خارج از کشور، تاکنون چندین بار از سوی نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

 

بانه/ امتحان دوباره از رتبهی دوم کنکور ٩٢

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک دانشآموز بانهای به نام پویا مجیدی موفق به کسب رتبهی دوم کشور در رشتهی تجربی و رتبهی سوم در رشتهی زبانهای خارجه در کنکور امسال شد.

یک منبع مطلع به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: شک و تردید سازمان سنجش به این رتبه سبب گردیده که از وی جهت آزمون دیگری به تهران دعوت شود.

 

ادارهی اطلاعات یک عضو کُرد شورای اسلامی استان فارس را رد صلاحیت کرد

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا: “حشمتالله شفیعی” شهروند کُرد اهل شهرستان “صدرا” از توابع استان فارس که نفر چهارم انتخابات شورای شهر این شهر شده بود، از سوی ادارهی اطلاعات این شهر رد صلاحیت شد.

 

برادران افشاری در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زدند

کوردستان میدیا: در اعتراض به وعدەهای مسئولین قضایی رژیم ایران مبنی بر “لغو حکم اعدام” “علی و حبیب افشاری” هر چهار برادر افشاری در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زدند.

 

مشکلات اجتماعی کشتە و زخمی شدن دو نفر در تکاب را به دنبال داشت

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، شنبه مورخەی دوازدهم مردادماه سال ١٣٩٢، یک شهروند کُرد به نام “حسین کریمی” در مقابل پاسگاه نیروی انتظامی رژیم در تکاب از سوی چند نفر کشتە شد.

 

مینهای کاشتەشدە در کردستان یک سرباز وظیفه را قربانی کرد

کوردستان میدیا: یک سرباز وظیفه در اطراف شهر نوسود به دلیل انفجار مین به شدت زخمی شد.

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، دوازدهم مردادماه سال جاری، انفجار مین در اطراف شهر نوسود و در نزدیکی روستای شوشمی عادل هاشمی، سرباز وظیفه ٢٠ ساله همدانی را زخمی و روانه بیمارستان کرد.

 

هرانا؛ محاکمه سه فعال مدنی اهل تکاب در دادگاه انقلاب مهاباد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه ی رسیدگی به اتهامات این سه شهروند اهل تکاب ساعت ده صبح به ریاست جاویدکیا آغاز شد در این جلسه، یدالله دشتی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروهایی که قصد شان برهم زدن امنیت کشور است و علی هدایتی و رامین رضایی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، محاکمه شدند.

 

دادگاه مهاباد خسرو کُردپور را به محاربه متهم کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهاردهم مردادماه، خسرو کُردپور و مسعود کُردپور دو برادر روزنامهنگار که از چهارماه و نیم قبل در بازداشت نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بسر میبرند در شعبهی اول دادگاه انقلاب مهاباد برای اتهامات وارده به آنها محاکمه میشوند.

 

مرگ مشکوک یک سرباز وظیفهی کُرد در اهواز

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای انتظامی روز هشتم تیرماه به خانوادهی یک شهروند کُرد به نام “یاسر محمدی”، ١٨ ساله، اهل روستای “نگل”، که در اهواز سریاز بوده است، خبر دادهاند که ٢ روز پیش فرزندشان به علت ایست قلبی، جان سپرده است.

 

مهاباد/ نظامیان حکومتی موجب کشتهشدن یک شهروند کُرد شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته در نزدیکی روستای حمزهآباد و بر اثر واژگونی خودروی دو برادر مهابادی، یکی از آنان به نام خضر شاهمحمدی فرزند رحیم در دم جان خود را از دست داد.

 

قوهی قضائیه حکومت ایران ٢٠٠ شهروند عرب را دادگاهی میکند

برپایهی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه انقلاب اهواز طی روزهای اخیر به حدود ٢٠٠ تن از فعالان عرب اهواز احضاریه ارسال کرده است.

این تعداد از شهروندان عرب در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری از سوی نهادهای امنیتی حکومت ایران در شهرهای محل زندگیشان بازداشت شده بودند.

 

اعتصاب ۵۰۰ تن از کارگران کارخانه نیشکر هفتتپه

خبرگزاری هرانا – سندیکای کارگران کارخانه نیشکر هفتتپه اهواز از اعتصاب بیش از ۵۰۰ کارگر این کارخانه از صبح روز هفتم مرداد خبر داده است.

به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، “مسئولین نیشکر هفتتپه به خواستههای کارگران پاسخی ندادهاند و این اعتصاب همچنان ادامه دارد.”

 

هرانا؛ احضار احمد رونقی ملکی به دادگاه انقلاب

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته 12 مرداد 1392 طبق احضاریهای از سوی دادگاه انقلاب تبریز احمد رونقی ملکی به شعبه 8 دادیاری احضار شد.

بر اساس این برگه وی ظرف 3 روز میبایست خود را به شعبه 8 دادیاری معاون دادستان تبریز معرفی کند.

 

خرید و فروش مواد مخدر در روستاهای مهاباد توسط افراد وابسته به سپاه پاسداران

به گزارش رسیده به وبسایت کُردستان میدیا، سپاه پاسداران رژیم ایران در روستاهای منطقه “شهرویران” از توابع شهرستان مهاباد چندین مغازه تحت عنوان “کافتریا” دایر نموده است و افراد وابسته به رژیم در این مغازەها مشغول خرید و فروش مواد مخدر میباشند.

 

تعطیلی کارخانه فجر ایلام و بیکاری کارگران آن

به گزارش ایلنا، دبیرخانه کارگر ایلام اعلام نموده است که کارخانه تولید قطعات خودروی فجر ایلام به سبب مشکلات مالی و سوء مدیریت تعطیل شدە است.

 

هرانا؛ ملاقات با یک زندانی اعدامی پس از چهار سال در رجایی شهر

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی در اردیبهشت ماه سال ۸۸ به همراه برادرش که آنزمان به سن قانونی نرسیده بود بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

 

حمله نیروهای امنیتی و اطلاعتی سردشت به منزل عبدالله عبدی

بامداد امروز پنجشنبه 10 مرداد 92 نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شهرستان سردشت پس از حملە بە منزل آقای عبدالله عبدی ساکن روستای واوان از توابع این شهرستان اقدام بە تفتیش منزل و تهدید و ارعاب اعضای این خانوادە میکنند

 

صدور حکم وحشیانه قطع دست در آبادان

روزنامه اعتماد: رییس دادگستری شهرستان آبادان از صدور حکم قطع ید برای یکی از سارقان سرقتهای باندی در این شهرستان خبر داد.

 

سقز/ توهین مأموران ادارهی اطلاعات به خانوادهی یک زندانی سیاسی کُرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش مأموران ادارهی اطلاعات حکومت اسلامی ایران در سقز، خانوادهی یک زندانی سیاسی کُرد به نام “نامق محمودی” در روستای “ایرانشهر” در منطقهی “تیلکو”از توابع همین شهرستان را تهدید و به آنان بیاحترامی کردند.

 

چند تن از زندانیان کُرد زندان رجاییشهر کرج محاکمه و به حبس محکوم شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنجشنبه ششم مردادماه، یکی از زندانیان کُرد زندان رجاییشهر کرج به نام “فواد رضایی” که پیشتر به ١١ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، مجدداً در دادگاه انقلاب تهران به ٢ سال دیگر حبس محکوم و در مجموع به ١٣ سال حبس محکوم گردید.

 

سرنوشت یک شهروند کُرد بازداشتشدهی اهل سنندج نامعلوم است

کوردستان میدیا: یک شهروند اهل سنندج ده روز پیش از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

 

چهار شهروند کُرد توسط نیروهای رژیم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند

یه گزارش خبرگزاری هرانا، چهار شهروند کُرد به نامهای “شمسالدین ایوری” فرزند قادر، “بهروز لاجورد” فرزند کاظم، “اسماعیل لاجورد” فرزند کاظم و “قادر جهانگیرزاده” فرزند محمدعلی، اهل روستای “بروشخواران” از توابع سلماس توسط نیروهای امنیتی رژیم مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

محیط زیست مریوان قربانی بیتوجهی مسئولین

کوردستان میدیا: محیط زیست و طبیعت مریوان مدتی است به علت آتشسوزی، بخش زیادی از آن در آتش سوخته شده است و در این میان آسیبهای زیادی به جانداران رسیده است.

 

سپاه پاسداران رژیم، منبع آب یکی از روستاهای شهرستان کامیاران را قطع کردند

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، نیروهای سپاه پاسداران رژیم ایران منیع آب روستای “لون سادات” را تحت کنترل خود قرار داده و با تانکر و تراکتور آب را به مقرهای نظامی خود منتقل میکنند.

 

 

سال حبس برای ۵۵ تن از زندانیان زندان رجاییشهر کرج380

آژانس کُردپا: ۵۵ تن از زندانیان کُرد پیرو اهل سنت، در زندان رجایی شهر کرج به ریاست قاضی “محمد موقیسه” (ناصریان)، جمعاً به ٣٨٠ سال حبس تعزیری محکوم شدند.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از یک منبع مطلع، این ۵۵ تن از زندانیان به اتهام” تلاش علیه امنیت نظام” از طریق تبلیغ برای مذهب سنی جمعاً به ٣٨٠ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

 

در شهر بوکان از کارمندان درخواست شده است که برای جنگ به سوریه بروند

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، اداره مخاربات شهر بوکان به شماری از کارمندان خود ابلاغ کرده است که لازم است به منظور پشتیبانی از بشار اسد به سوریه بروند.این درخواست از سوی ادارهی مخابرات و سپاه پاسداران از کارمندان بسیجی شده است اما شماری از این کارمندان که نام خود را در بسیج اداراه ثبتکرده عنوان کردهاند: “حاضر نیستند این کار را انجام بدهند”.

 

اعتراض سازمانهای مدافع حقوق بشر به حکم اعدام ۴ شهروند عرب زبان

خبرگزاری هرانا – سه سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیهای به صدور حکم اعدام برای ۴ جوان شادگانی به اتهام “محاربه” اعتراض کردند. آنها خواهان برگزاری دادگاهی عادلانه و حذف حکم اعدام از مجازاتبرای این شهروندان شدند.

 

هرانا؛ خودسوزی منجر به مرگ یکی دیگر از پیروان یارسان در مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا – یکی دیگر از پیروان یارسان (اهل حق) اینبار در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به خودسوزی زد و جانسپرد.

 

کُردستان/ ۵ استاد دانشگاه به دلایل امنیتی اخراج شدند

آژانس کُردپا: پنج تن از اساتید دانشگاههای مهاباد، پیرانشهر و قزوین با دستور مستقیم نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخراج شدند.

 

هرانا؛ صدور ۴۳ سال زندان برای چهار شهروند اهل سنت

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی جلسه دادگاهی که روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “مقیسه” برگزار شد، حکم چهارتن از شهروندان اهل سنت صادر گردید.

 

هرانا؛ ابلاغ مجدد حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج به وی ابلاغ شد.

 

هرانا؛ محکومیت یک فعال مدنی آذربایجانی به ۶ ماه زندان

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، طی دادنامهای، استاد حسن دمیرچی (محمد حسن هرگلی) را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

 

هرانا؛ انتقال ۵ زندانی سیاسی زندان تبریز به زندان اوین

خبرگزاری هرانا – محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلیزاده و شهرام رادمهر که از ۲۲ تیر ماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند و به زندان اوین تبعید شدند، در شرایط جسمی نگران کنندهای بسر میبرند.

 

هرانا؛ قطع تلفنهای زندانیان سیاسی زندان کارون اهواز

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز یکشنبه ۳۰ تیر ماه تلفنهای زندانیان سیاسی زندان کارون اهواز قطع شده است و ایشان که تا پیش از این اجازه یک تماس تلفنی ۳ دقیقهای را بصورت یک روز در میان داشتند، از این امکان محروم شدهاند.

 

اعتصابغذای زندانی سیاسیکُرد درزندان بندرعباس در اعتراض به فشاروشکنجه علیه زندانیان

خبرگزاری فرات؛ یک زندانی کرد به نام «کریم موسیزاده» فرزند «محمد» و عضو «انجمن فرزانگان جوان» که در 7 مرداد 1388 به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی ایران» بازداشت و به 6 سال حبس محکوم شده بود, به اعتصاب غذا دست زد. وی به زندان مرکزب بندرعباس تبعید شده است.

 

طی تیرماە ٢۶ شهروند کُرد در مناطق مختلف کردستان ایران بازداشت شدهاند

به گزارش وبسایت کُردستان میدیا و با استناد به آمار ثبتشده در این وبسایت، طی تیرماه ١٣٩٢، در استان کرمانشاه ۶ نفر، استان ارومیه ١٨ نفر و در استان کردستان ٢ نفر بە اتهامهای واهی، عضویت در احزاب کُردی، فعالیت مدنی و “امنیتی” بازداشت شدهاند.

 

وضعیت اعتصاب کنندگان در زندان تبریز «وخیم تر» شده است

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، جمعه 28 تیرماه در حالی سپری شد که اعتصاب غذا کنندگان زندان تبریز وارد هفتمین روز اعتصاب شدند. خبر های رسیده از زندان حاکی از هویدا شدن نشانه های اعتصاب غذا در میان آنان دارد.

 

حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد نقض شد

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی افشاری و حبیب افشاری، دو شهروند اهل مهاباد که دو سال پیش از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند ، دو روز پیش یعنی پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ از طرف کمیسیون حقوق بشر اسلامی استان آذربایجان غربی به آنها ابلاغ شده است که حکم اعدام آنها لغو و مجددا دادگاهی میشوند.

 

احضار چندین نفر از فعالین کارگری سنندج به دادگاه

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنا به گزارش منابع خبری از سنندج، “نسرین محمدی، بختیار چتانی، تیمور امجدی، آرام زندی، و فردین قادری” به اتهام “شرکت در راهپیمایی و تجمع اول ماه مه” در شهر سنندج به دادگاه احضار شدند. نامبردگان اتهامات وارده را رد کرده اند.

 

ممانعت نیرویانتظامی رژیم از مهار آتشسوزیجنگلها در سیاناو مریوان

به به گزارشگر خبرگزاری فرات, دیروز یکشنبه, 30 تیر 1392 جنگلها و مراتع ناحیه «بندول» در منطقه هورامانات و همچنین «درتفی و کانیخیاران» از توابع شهرستان مریوان توسط عوامل مزدور به آتش کشیده شد. تاکنون در مریوان 82 مورد آتشسوزی روی داده است.

 

برگزاری دادگاه یک نوکیش مسیحی در دادگاه انقلاب رباط کریم

بنا به گزارش تارنمای محبت نیوز، در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری، دادگاه “ابراهیم فیروزی” از نوکیشان مسیحی که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم از توابع استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.

 

هرانا؛ آرش محمدی فعال دانشجویی چپ به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا – شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی که صبح امروز یکشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۲ به آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریز ابلاغ شده، وی را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

 

هرانا؛ کارگران سد “دریک چای” سلماس، اخراج و به مرخصی اجباری فرستاده شدهاند

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ماههای اخیر موج جدیدی از اخراج و بیکاری کارگران درشهرستان سلماس شروع شده، بسیاری از کارگاههای تولیدی و کارخانهها ورشکست و همین باعث شدت گرفتن بیکاری کارگران دراین شهرستان شده است.

 

یک متهم به قاچاق مواد مخدر در خرم آباد اعدام شد

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، فرمانده انتظامی لرستان خبر از اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر طی روز گذشته در زندان پارسیلون خرم آباد داد.

 

هرانا؛ اعتصاب ۱۶۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی توهین شرکت مخابراتی “ایرانسل” به یکی از خلفای اهل سنت در یک مسابقه پیامکی، سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زدند.

 

دستور شلیک مستقیم به کولبران در مرزها صادرشد.

آژانس کُردپا: جانشین فرماندهی نیروی انتظامی حکومت اسلامی ایران، فرمان شلیک مستقیم به کولبران را صادر کرد.“احمد گرواند”، به خبرگزاری مهر گفت: ” نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران فرمان شلیک گلوله را به آن دسته از کولبرانی که به صورت غیررسمی اقدام به وارد نمودن کالا و اجناس قاچاق از مرزها نمایند، صادر کرده است”.

 

کشته و زخمی شدن ۴ کولبر کُرد در ماکو

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه روز پنجشنبه بیست و هفتم تیرماه، یک کولبر کُرد به نام “علی آذین”، ١٨ ساله، فرزند “خلیل” ، ساکن روستای بهلول” از توابع شهرستان ماکو، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به شدت زخمی و جان خود را از دست داد.

 

یک فعال سیاسی کُرد از زندان رجاییشهر کرج به ارومیه منتقل شد

آژانس کُردپا: زندانی سیاسی کُرد، احمد تموئی کە در آذرماه سال گذشتە بە زندان رجائیشهر کرج تبعید شدە بود پس از ٧ ماه بە زندان ارومیە بازگرداندە شد.

 

یک فعال کُرد در کرمانشاه ممنوعالخروج شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “افشین کرمیان نسب” از اعضای افتخاری کمیسیون حقوقبشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام، به دستور دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، ممنوع الخروج شد.

 

بوکان/ سرنوشت یک شهروند کُرد بازداشت شده همچنان نامعلوم است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران، روز پنج شنبه بیستم تیرماه “محمدامین حشمی” فرزند “احمد”، اهل روستای “قارنجه کوچک” از توابع شهرستان بوکان را در محل کارش بازداشت کردند.

 

 

ضمنا این موارد نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط نهادیهای اطلاعاتی . امنیتی . نیروهای انتظامی .حراستهای دانشگاها ادرات کارخانه ها و همچنین دادگاه های انقلاب حکومت اسلامی صورت میگیرد.

حکم های اعدام و حکم های زندان توسط دادگاه انقلاب و همچنین با نظر مامورین وزارت اطلاعات صادر می شود .و در ضمن اجرای حکم های اعدام توسط اجرای احکام قوه قضائیه و با همکاری نیروهای امنیتی زندانها اجرا می شود .

قتل و زخمی شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی صورت می گیرد و تا به حال با توجه قتل شهروندان و زخمی شدن انها و همچنین کولبر ها و یا شهروندان مرز نشین صورت گرفته است هیچ پروندهای در این رابطه ها تشکیل نشده است و هیچ ماموری دادگاهی نشده است .

شکنجه و قتل زندانی های دستیگر شده چه وسیله نیروهای امنیتی و یا نیروهای انتظامی که صورت می گیرد در بازداشگاها توسط مامورین صورت می گیرد و هیچ نهادی و یا مسئولی جوابگوی این گونه موراد نیستند .

اخراج و یا ستاره دار شدن دانشجویان توسط حراست دانشگاه ها صورت می گیرد .

دستگیر های خودسرانه بدونه مجوز های دادگاه انقلاب و یا دادسرای عمومی صورت می گیرد و نیروهای امنیتی در این موراد حتی اجازه به خانواده دستگیر شدگان جهت ملاقات به خانوادها را نمی دهند .

این گزارش توسط کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران تهیه شده است .

مسئول کمیته اقوام و ملل . شهریار ایاز ی

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram