گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان دی ماه 1396

دی ماه 1396

تهیه و تنظیم ,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : مصطفی خداکرمی ، محمدحسین ملایی برزی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان دی ماه 1396 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود :

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

  اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژیم ایران طبق برنامه‌ای که جدیداً آن را طراحی کرده می‌خواهد آمار زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر را کاهش دهد، بدون اینکه آن‌ها را آزاد کند، تعداد زیادی از زندانیان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده که غالباً به شهرهای خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، امام جمعه روستای لافت توسط نیرو های وزارت اطلاعات بازداشت شد. روز چهارشنبه مورخ ۶ دی‌ماه سال جاری سید احمد پوازی فرزند محمد، امام جمعه اهل سنت روستای لافت از توابع شهرستان قشم توسط نیروهای اطلاعاتی بندر عباس دستگیر شد. بنابر پیگیری های صورت گرفته توسط خانواده احمد پوازی و همچنین بزرگان اهل سنت استان هرمزگان قرار بود ایشان روز یکشنبه مورخ ۱۷ دی‌ماه سال جاری آزاد شود ولی اداره اطلاعات بندر عباس از این کار ممانعت کرد.آقای پوازی با پیگیری های نمایندگان مجلس در منطقه و بزرگان محلی، از قید نیروهای امنیتی آزاد شده است. هر چند دلایل بازداشت او کماکان روشن نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالحمید آریامنش (قلندرزهی) فرزند کریم، ۳۳ ساله شهروند بلوچ مورخ جمعه، ۱۵ دی‌ماه در روستای لاسجرد شهرستان سرخه از توابع استان سمنان بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه و تفتیش کامل منزل، این شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بازداشت شده گفت: “این شهروند پیش‌تر در سال ۸۸ بدلیل فعالیت در ستاد مهندس موسوی پس از وقایع ۹ دی‌ماه بازداشت و با اخذ تعهد کتبی آزاد شده بود”.

به گزارش هرانا  ، مولانا عبدالحمید در جلسه با افشای ممانعت از ایشان برای سفر به رمشک گفت:مسئولین از هر نهاد و ارگانی که باشند، نظام جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کنند، پس باید دیدشان وسیع باشد و از ظرفیت بالایی برخوردار باشند. وی افزود: الان وقت آن نیست که یک مسئول بگوید شما اهل سیستان‌و‌بلوچستان هستید و اینجا کرمان است، و یا مواردی از این قبیل. تهران، کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان و سایر استان‌ها متعلق به چه کسی‌ست؟ سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان در ایران هستند و ایران هم متعلق به همه ملت است.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری

بازداشت

۲مورد

بیخبری از افراد بازداشت شده

۱ مورد

آزادی فرد زندانی یا بازداشتی با وثیقه یا به طروق دیگر

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۴ مورد

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

عاصماء جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محل کسب دستکم شانزده شهروند بهایی در تبریز پلمب گردیده؛ این اقدام پس از احضار این افراد به اداره اماکن صورت گرفته است. گفتنی است که دلیل پلمب این اصناف تاکنون به طور مشخص از سوی مأموران عنوان نشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،محل کسب فرخ بندی، شهروند بهایی، برای چندمین بار در مهرماه سال جاری پلمب و تمامی اموال آن مصادره شده است. مأموران اداره اماکن واحد صنفی فرخ بندی (عینک فروشی بینش) را در ۱۹ مهرماه پلمب و تمامی اموال موجود در این مغازه را مصادره کردند. علیرغم پیگیری مکرر این شهروند بهایی، دستگاه قضایی همچنان از صدور دستور فک پلمب خودداری کرده و به وی گفته اند که این مغازه تنها در صورت فروش باز می شود. از سویی دیگر چندین نفر از مشتریان این مغازه نیز در پی تهدیدهای نیروهای امنیتی از خرید این واحد صنفی صرف نظر کرده اند. گفتنی است که محل کسب این شهروند بهایی پیش از این نیز در آبان ماه سال گذشته پلمب شده بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،هیوا یزدان مهدی آبادی، شهروند بهایی در یزد، پس از نزدیک به یک ماه بازداشت از زندان یزد آزاد شد. شهروند بهایی ساکن یزد که در اوایل آذرماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز چهارم دی ماه با قرار وثیقه از زندان یزد آزاد شد. این شهروند بهایی حدود ۲۰ روز در اداره اطلاعات یزد تحت بازجویی قرار گرفته است. دلیل بازداشت این شهروند بهایی «تدریس موسیقی به کودکان» عنوان شده است. لازم به ذکر است، از ماه گذشته به دلیل دویستمین سالگرد تولد پیامبر آیین بهایی، موجی از بازداشت و احضار شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،پریا فروغی، جوان بهایی و دانشجوی دانشگاه آزاد کاشان در رشته روانشناسی، به دلایل اعتقادی از دانشگاه اخراج شده است. پریا فروغی، شهروند بهایی، در هفته‌های اخیر از سوی ریاست دانشگاه آزاد کاشان احضار و حکم اخراج به وی ابلاغ شده است. این دانشجو سه ترم را در دانشگاه آزاد کاشان در رشته روانشناسی گذرانده است. بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه ۱۳۶۹ که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر ایران رسیده، آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.» ممانعت از تحصیل پس از کنکور و یا اخراج پس از ورود به دانشگاه که از سوی حراست دانشگاه‌ها و سازمان سنجش اتفاق می افتد به پشتوانه این مصوبه که به امضای رهبری رسیده است اتفاق می‌افتد. این درحالی‌است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان‌ها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.

به گزارش هرانا ،همزمان با آزادی معین نامجویان، جوان بهایی ساکن اصفهان، وفا راستی، ۲۱ ساله و از دوستان آقای نامجویان توسط نیروهای امنیتی اصفهان بازداشت شد. معین نامجویان، جوان بهایی ساکن اصفهان که از ۲۲ آذرماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد با تودیع وثیقه آزاد شد . وفا راستی، شهروند بهایی ۲۱ ساله است و در اصفهان زندگی می کند. از سرنوشت او پس از بازداشت کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، معین نامجویان شهروند بهایی ساکن اصفهان که مورخ ۲۲ آذرماه سال جاری در منزل شخصی خود به دلایل نامعلومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شده بود با تودیع وثیقه از این محل آزاد شد. نیروهای امنیتی ساعت هفت و نیم صبح روز ۲۲ آذر به منزل شخصی وی مراجعه کردند و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را با خود به نقطه نامعلومی منتقل کردند. پس از تامین قرار تعیینی، ساعاتی پیش این شهروند بهایی از زندان دستگرد اصفهان آزاد و مورد استقبال خانواده و دوستانش قرار گرفت.

به گزارش هرانا ، محل کسب دو تن دیگر از آنان پلمب شد و برای تعدادی دیگر نیز اخطار پلمب صادر شد که به معنی بسته شدن این اماکن در روزهای آینده است. هر چند از جزییات بازجویی و دلایل پلمب محل کسب این افراد اطلاع خاصی در دست نیست اما بر اساس رویه شکل گرفته بخصوص در سالهای اخیر جلوگیری از فعالیت اقتصادی بهاییان بعنوان یک اهرم فشار بر پیروان این اقلیت دینی مورد استفاده سازمان یافته نهادهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد. شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاههای انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند. اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران ،از آزیتا رفیع‌زاده، شهروند بهایی و مدرس موسسه آموزشی عالی بهاییان  که از سوم آبان ماه ۱۳۹۴ به اتفاق همسر پیمان کوشک باغی در زندان اوین به سر می‌برد خواسته‌شده برای برخورداری از مرخصی از زندان، از گذشته خود ابراز پشیمانی کند. کودک ۸ ساله خانم رفیع‌زاده به دلیل اینکه هم پدر و هم مادرش زندانی هستند نزدیک خانواده دیگر به سر می‌برد. آزیتا رفیع‌زاده، شهروند ۳۵ ساله بهایی است که دوره کارشناسی را در موسسه آموزش عالی بهاییان در رشته مهندسی کامپیوتر گذرانده و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رشته از دانشگاهی در هند دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،وفا راستی، شهروند بهایی ۲۱ ساله ساکن اصفهان که پیش تر مورخ ۵ دیماه توسط نیروهای امنیتی این شهر دستگیر شده بود از محل زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پس از گذشت ۶۸ روز از پلمب محل کسب شهروندان بهایی ساکن چابهار، تمامی ۸ مغازه این شهر فک پلمب شدند هر چند کماکان محل های کسب دیگری متعلق به شهروندان بهایی در سیستان و بلوچستان، همینطور سایر استان های کشور پلمب هستند. اسامی اماکن کسب رفع پلمب شده عبارت است از: محل کسب حبیب توحیدی (عینک توحید)، محل کسب احمد علی شوکتی (عینک اشراق)، محل کسب روشن بارقی (شیشه بری)، محل کسب بهروز غلامرضایی (لوازم ساختمان)، محل کسب بیژن غلامرضایی (پرتو الکتریک)، محل کسب بهادر کامجو (عینک ژوپیتر)، محل کسب عندلیب تودیعی (لوازم کامپیوتری دهکده جهانی) و محل کسب آذرخش بارقی (لوازم التحریر نیکان). این اماکن کسب در تاریخ ۹ آبانماه سال جاری توسط ماموران انتظامی استان سیستان و بلوچستان پلمب شده بود. همزمان با فک پلمب ۸ محل کسب شهروندان بهایی در چابهار، کماکان ۱۸ مغازه در زاهدان، ۴ مغازه در ایرانشهر، ۳ مغازه در سراوان پلمب هستند. هر چند از جزییات بازجویی و دلایل پلمب محل کسب این افراد اطلاع خاصی در دست نیست اما بر اساس رویه شکل گرفته بخصوص در سالهای اخیر جلوگیری از فعالیت اقتصادی بهاییان بعنوان یک اهرم فشار بر پیروان این اقلیت دینی مورد استفاده سازمان یافته نهادهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد.

به گزارش هرانا ،پس از فک پلمپ ۸ محل کسب متعلق به شهروندان بهایی در چابهار، صبح روز چهارشنبه مورخ ۲۰ دی‌ماه سال جاری تمامی ۱۸ محل کسب شهروندان بهایی ساکن تبریز توسط مقامات قضایی فک پلمب شدند. از مجموع ۲۱ مغازه پلمب شده در تبریز، اماکن کسب شهریار خداپناه (پخش عینک)، نادر نور محمدى (مغازه ى فروش عینک) و پرهام صابرى (فروشگاه پوشاک زنانه) سه مغازه ای بودد که پیش از سایرین فک پلمب شدند. علاوه بر ۳ محل کسب مورد اشاره، امروز ۱۸ محل کسب دیگر از شهروندان بهایی تبریز از جمله اماکن کسب بهنام آقابالایی، علیرضا آقابالایی، شهریار خداپناه (دفتر پخش عینک)، تورج میثاقی، کامبیز میثاقی (عینک فروشی)، پرهام صابری (فروش پوشاک)، شیوا عیسی خانی (آرایشگاه)، پیام ظفریاب (عینک فروشی)، بهنام آقابالایی (فروش لوازم خانگی)، محمد حکمران (فروش پلاسکو)، انیس حکمران (تعمیر عینک)، فرهاد نباتی (عینک فروشی)، بهروز نوردل (عینک فروشی)، عنایت ملایی (عکاسی)، بهنام شفیعی (فروش لوازم آرایشی)، علیرضا آقا بالایی (سیم پیچی)، نوید ایقانی (عینک فروشی)، بهروز عیسی خانی (لوازم خانگی) رفع پلمب شدند. هر چند از دلایل پلمب محل کسب این افراد اطلاع خاصی در دست نیست اما بر اساس رویه شکل گرفته بخصوص در سالهای اخیر جلوگیری از فعالیت اقتصادی بهاییان بعنوان یک اهرم فشار بر پیروان این دسته از پیروان ادیان مورد استفاده سازمان یافته نهادهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد.

به گزاش هرانا ، صدف وجدانی دانشجوی بهایی رشته مهندسی معماری بدلیل باور دینی از ادامه تحصیل محروم شد. صدف وجدانی ورودی سال ۹۶ دانشگاه رازی کرمانشاه است، اخراج و محرومیت از تحصیل این شهروند بهایی قبل از شروع امتحانات پایان ترم به وی اطلاع داده شده است.

به گزارش هرانا ،بهزاد ذبیحی شهروند بهایی که به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل شش ماه حبس محکوم شده بود با پایان دوره محکومیت از زندان ساری آزاد شد. این شهروند بهایی در پنج سال اخیر حداقل ۴ بار دیگر به دلیل باورهای دینی خود بازداشت و مورد آزار قرار گرفته است. بهزاد ذبیحی در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۹۶ به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه ساری شهر ساری به تحمل یکسال حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهرستان هریس آذربایجان غربی محکوم شده هر چند این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس کاهش یافت.

به گزارش هرانا ،محل کسب عرفان بهامین، شهروند بهایی ساکن شهرستان شهریار بدلیل باور های دینی اش در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه سال جاری توسط مامورین اداره اماکن پلمب شد، علیرغم پیگیریهای صورت گرفته محل کسب این شهروند بهایی کماکان به همین شکل از فعالیت اقتصادی بازمانده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،یک شهروند بهایی به نام فرامرز (هوشنگ) ثابت راسخ که سال گذشته محل کسب او توسط اداره تعزیرات پلمب و در دادگاه به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود، پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه مورد بی احترامی کارکنان قرار گرفته و پس از بازداشت به زندان منتقل شد. در آبان ماه سال ۱۳۹۵ محل کسب و کار آقایان ایرج ثابت راسخی، هوشنگ ثابت راسخ و اشکان یوسفی بعنوان شریک در فلکه دوم فردیس کرج بنام “عینک سازی نگاه” به همراه بیش از ۳۰ واحد دیگر متعلق به هموطنان بهائی به بهانه های مختلف توسط ماموران نظارتی پلمب شد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری

پلمپ محل کسب

۲۱ مورد

مصادره اموال

۱ مورد

آزادی افراد بازداشتی با قرار وثیقه یا اتمام دوران محکومیت

۴ مورد

محرومیت از تحصیل یا کار

۲ مورد

آغاز دوران محکومیت

۱ مورد

بازداشت

۲ مورد

احضار

۱ مورد

بازجوئی

۲ مورد

جلوگیری از انجام مناسک مذهبی

۲ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۳۴ مورد

مخالفت با مرخصی زندانی

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۷۱مورد

دراویش گنابادی

شهریورماه ۶ سال پیش جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود در شهرستان کوار از توابع شیراز بود. غائله‌ی کوار به تحریک و مباشرت چند طلبه‌ی افراطی و با پشتیبانی قشریون مذهبی علیه دراویش و حمله‌ی گسترده به آنان آغاز گردید و در ادامه‌ی این تعرضات سازمان‌یافته در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۰ با تیراندازی به ۴ درویش گنابادی و شهادت مهندس وحید بنانی و مجروح شدن ۳ تن دیگر به ضرب گلوله مرحله‌ی جدیدی از سرکوب‌ها و فشارها شکل گرفت. وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور در تهران و شیراز دستگیر و جمع کثیری از درویشان بازداشت شدند. در سال ۹۱ آقایان صالح مرادی و کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که در پی موج بازداشت گسترده‌ی همان ایام دستگیر و در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس بودند با همراهی ۴۱ نفر از دراویش ساکن کوار در دادگاه ویژه روحانیت شیراز از طلبه‌هایی که مسببین اصلی درگیری‌ها بودند، طرح شکایت کردند. پس از گذشت قریب به ۶ سال از طرح شکایت علیه طلبه‌های مذکور احکام قطعی آنها صادر شده است که تصریحی بر مظلومیت دراویش کوار بود. در همین رابطه با آقای صالح مرادی به گفتگو پرداختیم.. آقای مرادی در هفته‌ی گذشته احکام قطعی شکایتی که شما در ۶ سال پیش علیه طلبه‌های حاضر در واقعه‌ی حمله به دراویش کوار داشتید از سوی دادگاه ویژه روحانیت صادر شد. رأی صادره و اتهامات محکومین چه بود؟ حمله و ضرب و شتم دراویش، نشر اکاذیب، تخریب اموال عمومی و خصوصی متعلق به درویشان، توهین و افترا به دراویش، پخش اعلامیه، سی دی، شب‌نامه و سخنرانی بر منابر علیه دراویش، تحریک احساسات مذهبی مردم، راهپیمایی بدون مجوز و اخلال در نظم عمومی. انگیزه و نقش طلبه‌های متهمی که به آنها اشاره کردید در واقعه‌ی حمله به دراویش کوار چه بود؟این طلبه‌ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای تبلیغ علیه درویشی به شهرستان کوار فرستاده شده بودند تا با تحریک احساسات مذهبی مردم و ترویج خشونت با آغاز یک جنگ روانی علیه دراویش ساکن کوار مقدمات حمله به آنها را فراهم کنند. در حال حاضر مشکلات و وضعیت دراویش کوار چگونه است و چه تعداد از آنها محکوم به تبعید، زندان و یا گرفتار پیگرد قضایی هستند؟ضرب و شتم و زندان و تبعید دراویش کوار پس غائله سال ۹۰ ادامه پیدا کرد به شکلی که امنیت و آسایش دراویش این منطقه پس از گذشت شش سال هنوز برقرار نشده و ۶ تن از آنها محکوم به تبعید بوده و آقای شمشیرزن نیز به شکلی غیرقانونی قریب به یکسال است که در زندان مرکزی بندرعباس محبوس است. اعمال سیاست بایکوت خبری و حصر حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه، قطب معظم دراویش گنابادی را باید بدان افزود. آقای مرادی در پایان به نظر شما آیا این حکم صادرشده در دادگاه ویژه روحانیت تأثیری در پیگیری‌ها و محکومیت‌های ناعادلانه‌ی قضایی دراویش ساکن کوار خواهد داشت؟قطعاً بی‌تأثیر نخواهد بود زیرا در احکام صادره به صراحت قشریون و افراطیون مذهبی که طلبه‌های محکوم سردستگان آنها بودند را عامل در اخلال در نظم عمومی می‌داند و به همین جهت حمله‌ی آنها به دراویش به لحاظ قضایی توسط دادگاه ویژه روحانیت اثبات شده است، از همین رو درویشان کوار از نگاه قانون حکم مدافع را داشته‌اند و از تمامی اتهامات مبرا هستند.

در این ماه

به گزارش  مجذوبان نور،پنج فعال حقوق دراویش گنابادی به نام‌های فائزه عبدی‌پور، محمد شریفی مقدم، کسری نوری، ظفر علی مقیمی و محمدرضا درویش شامگاه شنبه نهم دی‌ماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. نیروهای امنیتی سپاه پاسداران شامگاه روز شنبه نهم دی ماه فائزه عبدی‌پور، محمد شریفی مقدم، کسری نوری، ظفر علی مقیمی و محمدرضا درویش، پنج تن از فعالان حقوق دراویش گنابادی را با اعمال خشونت بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدی‌پور که در جوی رعب‌آور در بیمارستان دی بازداشت شده بودند، در‌‌ همان ابتدای بازداشت، اعتصاب غذای خود را اعلام کردند. در ادامه اعمال فشار بر اقلیتهای مذهبی در ایران این درویشان که از فعالان حقوق دراویش، دانشجویان و کودکان هستند، روز گذشته هنگامی که برای عیادت از حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور، در بیمارستان دی حاضر شده بودند، توسط مأموران امنیتی به شکلی خشونت‌آمیز بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اوین منتقل شدند.

به گزارش هرانا  ،علیرضا نیکزاده و ابراهیم شریفی، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی توسط مأمورین امنیتی بازداشت شدند. آقای علیرضا نیکزاده، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که مجالس مذهبی در شب‌های جمعه در شهرستان گرمسار در منزل وی برگزار می‌شود، در شهرستان سمنان توسط مأمورین امنیتی دستگیر شد. او در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت که در نتیجه به دلیل وخامت اوضاع جسمی، تحت‌الحفظ به بخش سی سی یو بیمارستان شفا سمنان منتقل شده است. علیرضا نیکزاده اتهام وی تحریک مردم به تجمعات اعتراضی عنوان شده است. همزمان با علیرضا نیکزاده، ابراهیم شریفی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی ساکن شهرستان داران در استان اصفهان نیز صبح امروز توسط مأمورین امنیتی در منزلش بازداشت شد. تاکنون از دلیل این دستگیری و محل نگهداری وی اطلاعی به دست نیامده است.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛در ادامه اعمال فشار بر شهروندان در ایران روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ یکی دیگر از شهروندان دراویش طریقت نعمت اللهی نیز بازداشت گردید. آقای مهدی آزادبخت، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی و از مدیران و مسئول بخش عرفان و تصوف سایت مجذوبان نور توسط مأمورین امنیتی در شهر اراک بازداشت شد. تاکنون از وضعیت و محل نگهداری وی خبری در دست نیست.

به گزارش هرانا  نقل از مجذوبان نور، آقای علیرضا نیکزاده که عصر روز شنبه توسط مأمورین امنیتی در سمنان دستگیر و به دلیل تشدید بیماری قلبی، تحت‌الحفظ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شفا بستری شده بود، عصر روز دوشنبه یازدهم دی‌ماه به زندان مرکزی سمنان منتقل شد آقای نیکزاده از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی است که مجالس “درویشی” در شب‌های جمعه در شهرستان گرمسار در منزل وی برگزار می‌شود.

به گزارش مجذوبان نور، علیرضا نیکزاده از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی با دستبند و پابند به بیمارستان کوثر سمنان منتقل شد. وی لحظاتی بعد از بازجویی به دلیل تشدید بیماری قلبی، تحت‌الحفظ به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شفا منتقل شد. این درویش بازداشتی، تحت تدابیر امنیتی و با دستبند و پابند در بیمارستان نگهداری می‌شود.

به گزارش رادیو فرهنگ،علی سعیدی روزنامه نگار و فعال دراویش گنابادی و غلی جمشیدی و رضا سوری در منزل شخصیشان بازداشت شدند. ‏مأموران امنیتی ضمن تفتیش منزل آقای علی جمشیدی در نیمه شب ۱۵ دی ماه، وی را بازداشت و کلیه کتب و آثار بزرگان درویشی را ضبط کردند. تا این لحظه اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،تعدادی از دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند، قبل ازپایان ترم به کمیته‌های انضباطی فراخوانده شده و از آن‌ها خواسته شده تا به دستور نهادهای امنیتی و هیأت گزینش، فرم‌های تعهد را امضا نمایند در غیر این صورت قبولی آن‌ها لغو و از ادامه تحصیل ممانعت خواهد شد. سپیده مرادی (دختر حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور) دانشجوی کار‌شناسی ارشد کامپیو‌تر دانشگاه تربیت مدرس از سوی کمیته انضباطی برای امضای اجباری تعهد احضار شده است. همچنین کسری نوری دانشجوی کار‌شناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران که هفته گذشته به همراه سه درویش دیگر بازداشت شده بود ، قبل از بازداشتش مکرراً برای امضای اجباری تعهدنامه از سوی کمیته انضباطی احضار شد. با توجه به عدم تمکین این افراد، باید منتظر تصمیم مسئولین دانشگاه ماند.

به گزارش  مجذوبان نور ،چهار تن از دراویش گنابادی شامگاه سه شنبه از زندان اوین و سلول انفرادی زندان رجائی ش هر کرج آزاد شدند. کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدی‌پور آزاد شدند. آقایان کسری نوری و محمدرضا درویشی سه روز پیش به انفرادی زندان گوهردشت انتقال داده شده بودند که امشب از زندان رجایی‌شهر آزاد شدند. همچنین آقای محمد شریفی‌مقدم و خانم فائزه عبدی‌پور از زندان اوین آزاد شدند. دراویش آزادشده، مورد استقبال متحصنین و دراویش مقابل زندان اوین قرار گرفتند.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور،آقای محمد روشن از دراویش گنابادی ساکن شهرستان کوار، هنگامی که مادر خود را برای درمان به بیمارستان شهید بهشتی شیراز برده بود، پس از خروج از بیمارستان توسط مأموران امنیتی و لباس‌شخصی بازداشت شد. این بازداشت بدون ارائه‌ی کارت شناسایی مأمورین و حکم قضایی صورت گرفته است.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور،پس از محمدغلی روشن، ، محمود هاشمی از دراویش کوار توسط مأموران امنیتی و لباس‌شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. این بازداشت بدون ارائه‌ی کارت شناسایی مأمورین و حکم قضایی صورت گرفته است.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور،ایوب قاسمی از دراویش گنابادی توسط نیروهای امنیتی در محل کارش دستگیر شد. اتهام ایوب قاسمی اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی عنوان شده و ادریس قاسمی که از دراویش گنابادی نمی‌باشد صرفاً به جهت اعتراض به نحوه بازداشت برادرش دستگیر می‌شود. در جریان این دستگیری که با خشونت همراه بوده است، برادر وی به نام ادریس قاسمی نیز بازداشت و هم‌اکنون در زندان گوهردشت کرج نگهداری می‌شوند. اتهام ایوب قاسمی اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی عنوان شده و ادریس قاسمی صرفاً به جهت اعتراض به نحوه بازداشت برادرش دستگیر می‌شود..

به گزارش  مجذوبان نور،زهرا قلندری‌نژاد از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی دانشگاه آزاد بندرعباس در حین برگزاری جلسه‌ی امتحان به اداره‌ آموزش احضار و اخراجش از دانشگاه به طور شفاهی به وی اعلام شد. دقایقی بعد از اعلام این اخراج، دسترسی وی به سامانه دانشجویی دانشگاه نیز مسدود شد. برگه اخراج این دانشجو به امضای باقری رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس و شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد رسیده است. پیگیری‌های این دانشجو در واحدهای آموزش و حراست دانشگاه مبنی بر دلائل اخراج به نتیجه نرسیده و با عدم پاسخگویی مسئولان روبه‌رو شده است.

به گزارش مجذوبان نور جمع کثیری از مأموران امنیتی به قصد تفتیش خانهٔ محمد روشن از دراویش گنابادی روستای محمودآباد کوار که به تازگی دستگیر شده به طور غیرقانونی به منزل وی وارد شده و بعد از تهدید و ارعاب خانوادهٔ روشن به تفتیش منزل پرداختند. در جریان این ارعاب و تهدید، پدر سالمند و ناشنوای آقای روشن، دچار حملهٔ قلبی شده و به بیمارستان منتقل می‌شود.

به گزارش مجذوبان  نور صبح روز ۲۴ دی‌ماه ۹۶ تعدادی از دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی ساکن کوار که در اعتراض به بازداشت خودسرانه و غیرقانونی دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران، مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمعی آرام و مسالمت‌آمیز زده بودند به خشونت کشیده شد. بنابر این گزارش؛ مأمورین امنیتی و انتظامی با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور، دراویش اعم از زن و مرد و کودک را مورد ضرب و شتم قرار دادند و عده‌ای در این جریان زخمی شدند. در جریان این تجمع ذبیح‌الله گُردپور، عبدالله رضاییان و محسن آزادی‌فر از دراویش گنابادی بازداشت شدند و تعدادی نیز زخمی شدند. تاکنون از وضعیت و محل نگهداری این دراویش گنابادی خبری در دست نیست. برخی اسامی زخمی‌ها که تاکنون به دست خبرنگار مجذوبان نور رسیده از این قرار است.. خانم راحله مریخ/نورالله گلشن/نصرالله گلشن/خیرالله کرمی/غلام آزادی/احمد دهقان/امین ندومی/ایمان ندومی/سجاد پورفرجام/مهدی نوری/ذبیح‌الله گُردپور.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور ،علی جمشیدی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که پانزدهم د‌ی‌ماه در شهرستان خرم‌آباد دستگیر و بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد. علی جمشیدی و رضا سوری دو درویش گنابادی ساکن خرم‌آباد پنجشنبه گذشته ۱۵ دی‌ماه، در منزل شخصی خود بازداشت شدند. بنابر این گزارش؛ مأموران امنیتی ضمن تفتیش منزل آقای علی جمشیدی در نیمه‌شب ۱۵ دی‌ماه، وی را بازداشت و کلیه کتب و آثار بزرگان درویشی و همچنین دو قبضه اسلحه مجوزدار که متعلق به پدر او بود را نیز ضبط کردند.

به گزارش مجذوبان نور،علیرضا نیکزاده که مجالس درویشی شهرستان گرمسار در منزل وی برگزار می‌شود، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد. در متن رأی صادره به تفکیک آمده است که این درویش به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس و به اتهام “توهین به رهبری” به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم می‌باشد و بر اساس مقررات ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی‌‌ همان دو سال حبس در حق وی اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور،محمود هاشمی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی ساکن شهرستان کوار که چند روز قبل توسط مأمورین امنیتی دستگیر شده بود، آزاد شد. اتهام این درویش “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است. گفتنی است که در هفته‌ های گذشته موج جدیدی از بازداشت‌های دراویش گنابادی آغاز شده است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

بازداشت

۲۰ مورد

بیخبری

۱۵ مورد

اعتصاب غذا

۴ مورد

عدم ارائه حکم قضائی در زمان بازداشت فرد یا افراد

۲ مورد

محرومیت از تحصیل

۳ مورد

محرومیت یا جلوگیری از انجام مناسک مذهبی

۱ مورد

تفتیش منزل

۳ مورد

ضبط وسائل

۳ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۴ مورد

عدم رسیدگی دقیق به بیماری فرد زندانی

۱ مورد

شکنجه ، یورش ، توهین ، تهدید ، ارعاب خانواده افراد بازداشت

۱ مورد

رفتار خشونت آمیز با شهروندان

۲ مورد

ضرب و شتم شهروندان

۱۲ مورد

محکومیت به زندان

۱ مورد

تفهیم اتهام

۴ مورد

آزادی افراد بازداشتی با تودیع وثیقه یا اتمام دوران محکومیت

۵ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۷۷ مورد

عرفان حلقه

پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .

در این ماه :

وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری، رئیس گروه عرفان حلقه گفت که ۲۴ دی‌ماه برای رسیدگی به پرونده موکلم تعیین شده است. وی خاطرنشان کرد “به دادگاه مراجعه کردم و به من گفته شد ما وکلایی را قبول می‌کنیم که مورد تایید رئیس قوه قضائیه باشند. وی افزود: قرار است این پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

محرومیت از حق انتخاب وکیل و سایر حقوق زندانیان

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۲مورد

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه :

به گزارش وب‌سایت خبری «عاروتس شبع» نوشته است طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، سوم و چهارم دیماه، هنگامی که شهروندان یهودی شیراز به دو کنیسای «حاداش» و «کاشی» رفته‌اند، مشاهده کردند بسیاری از کتب نیایش پاره شده و طومارهای تورات که روی پوست نگاشته شده، به توالت انداخته شده است؛ همچنن ابزار مذهبی که معمولاً از نقره ساخته می‌شود، دزدیده‌شده‌اند. این رسانه که افراد حمله‌کننده را «اراذل‌واوباش» توصیف کرده و اشاره کرده پیش‌ازاین نیز چنین اتفاقی در شیراز رخ داده است.گفتنی است که پیگیری شهروندان یهودی در مراجع انتظامی نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

تخریب امکان مذهبی

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

رفتار خشونت آمیز با شهروندان

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۳ مورد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram