گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آذرماه 1396

گزارش خبرگزاریهای داخلی ؛این امار از کودک ازاری و فلاکت در اموزش و پرورش و فقر گسترده را با شرایط حاکم و مسلط سانسوردر جمهوری اسلامی گزارش میکند .ورئیس مجلس شورای اسلامی با بیانی اشکار از حکومت سوریه دفاع میکند و بخشی از بوجه ملی کشورمان را برای حق حفاظت از امنیت داخلی و دوام و قدرت حکومت اسلامی در منطقه متوجه ان کشور میکند ؛در صورتی که کودکان کشورمان در فقرمالی و فقر اموزشی و فقر فرهنگی و فقر بی توجه ای مسئولین به درد اعتیاد و خیابان و اوارگی کشیده میشوند ؛ایا این عدالت اسلامی جواب گوی پوسیدگی استخوان کودکانمان خواهد بود ؟؟ کودکانی که پایه رشد اجتماعی کشورمان را در معرض دید جهانیان قرار خواهند داد.

تنظیم نمودار: لیدا اشجعی (Lida Ashjaei)
گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آذرماه 1396
فرهاد نصیری

اسیب های اجتماعی-
حضور کودک ۱۳ ساله مازندرانی به عنوان سرباز «مدافع حرم» در سوریه.
واحد مرکزی خبر تلویزیون دولتی ایران ویدئویی را از حضور یک سرباز ۱۳ ساله ایرانی در جمع مدافعان حرم منتشر کرده است.(رایو زمانه)
8 کشته در تصادف اتوبوس راهیان نور دانش آموزان دختر.
اتوبوس راهیان نور دانش آموزان دختر در خوزستان تصادف کرده است و در این حادثه، 8 دانش آموز کشته شدند. این حادثه در جاده کمربندی شهر سوسنگرد در شمال اهواز روی داده است. (عصرایران )
.۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند/ وجود ۱۹ میلیون نفر بَد مسکن در کشور.
تقی‌رستم وندی در نشست کشوری تدوین لایحه قانون تشکل‌های مردم نهاد در وزارت کشور با اشاره به اینکه چهار رویکرد نسبت به تشکل‌های مردم‌نهاد وجود دارد، اظهار کرد: رویکرد اول کاملا مخالف تشکل‌های مردم‌نهاد بوده و خواهان حذف آنهاست
)گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا)
محرومستان در زابل.
خشک شدن رودخانه هیرمند و دریاچه هامون و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در بخش کشاورزی باعث بوجود آمدن خشکسالی و فقر و از بین رفتن مراتع طبیعی و دام ها در منطقه زابل شده است. از سوی دیگر بسته شدن مرز و از دادن کسب و کار باعث فقر بیشتر و افزایش حاشیه نشینی در این شهر شده است. (خبرگزاری هرانا)
«کودکان معتاد» گرفتار در چرخه درمان ناقص.
دکتر فرید براتی سده، معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیش از این با اشاره به نامه اخیر دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص « درمان سرپایی» کودکان معتاد گفته بود: درمان سرپایی به این معنی است که این کودکان بعد از سم‌زدایی، امکانات و خانواده‌ای دارند که می توانند به آن مراجعه کنند، این درحالیست که می دانیم اغلب این کودکان متعلق به خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای هستند که بازگشت آنان به معنی به سرانجام نرسیدن تمام تلاش‌های پیشین است. ( ایسنا)
شروع اعتیاد دانش آموزان با سیگار، حشیش و حضور در محافل نامناسب دوستانه.
سرهنگ روح الله فیض بخش در نشستی با موضوع بررسی “اعتیاد دانش آموزان و دلایل گسترش آن در جامعه” با اشاره به مراحل مختلف ایجاد اعتیاد در دانش آموزان، گفت: در حالت کلی اولین قدم های اعتیاد در دانش آموز از حضور در محفل های نامناسب دوستانه و استعمال سیگار و حشیش شروع می شود. ( ایسنا)
24کودک در زلزله کرمانشاه والدین خود را از دست دادند.
به گفته معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور حدود 24 کودک در زلزله غرب کشور والدین خود را از دست داده‌اند؛ از این تعداد 6 کودک هر دو والدشان فوت کرده و در حال حاضر نزد اقوام و نزدیکانشان به سر می برند لذا تحویل بهزیستی نشده‌اند. یک کودک همچنان در بیمارستان بستری است که بعد از ترخیص به بهزیستی تحویل داده می‌شود. همچنین یک کودک 17 ساله نیز در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.(ایسنا)
قطع ارتباطات زندانیان و تداوم تنش در زندان اردبیل؛ افزایش نگرانی ها از سرنوشت محمدصابر ملک رئیسی.
مسئولین زندان اردبیل برای جلوگیری از اطلاع رسانی و طرح مشکلات زندان از هفته گذشته بصورت کامل تماس های زندانیان سیاسی این زندان از جمله ماهر کعبی، علی پژگل، شیراحمد شیرانی و نور احمد حسن زهی را قطع کرده اند. خانواده این زندانیان از وضعیت فرزندانشان بی خبر هستند، همچنین محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی محبوس در این زندان که بیستمین روز اعتصاب غذای خود را سپری میکند در وضعیت بحرانی قرار دارد و علاوه بر تحمل مشکلات اعتصاب غذا و ممنوعیت تماس های تلفنی از بیماری جدیدی نیز رنج میبرد، گزارشات ضد و نقیضی از اعتصاب سایر زندانیان سیاسی این زندان نیز دریافت شده است
) خبرگزاری هرانا (
اخبار-
افزایش فشار بر محمد صابر ملک رئیسی در زندان مرکزی اردبیل.
محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی که در حین گذراندن دوران محکومیت ۱۵ ساله خود در زندان اردبیل است، پس از اعتراض به محدودیت ها و ممنوعیت های اعمال شده نسبت به خود به قرنطینه این زندان منتقل شد. (خبرگزاری هرانا)
ازدواج کودکان ـ
وجود ۲ هزار بیوه در سنین کودکی از ۹ تا ۱۲ سال در کشور.
پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۲ هزار بیوه در سنین کودکی از ۹ تا ۱۲ سال در کشور، گفت که بیش از یک سال است که مساله ازدواج کودکان را در مجلس مطرح کرده ایم اما متاسفانه برای حل این مشکل مخالفت از سوی برخی از زنان که دارای مسئولیت هستند، بیشتر است. (خبرگزاری هرانا ) )
اموزش و پرورش ـ
معلم لرستانی بر اثر گازگرفتگی در کانکس مدرسه جان باخت. در روزهای گذشته یک معلم جوان در روستاهای سپیددشت لرستان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.(خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا)
ایران تولید کننده موادمخدر نیست/مدارس از کتمان اعتیاد خودداری کنند.
حمید رضا صرامی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اعتیاد، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی جزو آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار کشور شمرده شده، اظهار کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی از مردم، بیش از ۹۱ درصد مردم کشور اولین مشکل اجتماعی را اعتیاد مطرح کرده اند.( ایسنا )
بطحایی:دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما نرفته است/
از منابع بانک مرکزی سوءاستفاده شد نه معلمان. جامعه > آموزش – پانا نوشت: وزیر آموزش و پرورش گفت: دارایی‌های صندوق ذخیره به یغما نرفته و در شرایط نامساعد اقتصادی برخی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تا حدود ۴ برابر رشد سرمایه و سهام داشته‌اند ( خبر انلاین )
دختران خشمگین؛ پسران‌ پرخطر و صدای گوش‌خراش آسیب‌ها در مدارس
شیوع آسیب های اجتماعی میان جمعیت دانش‌آموزی کشور که طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان را در برمی گیرد، کم نیست، اما تا به امروز کمتر به صورت کمّی (ارائه آمار و ارقام) از آسیب های اجتماعی دانش آموزان سخن به میان آمده است. گویا ارائه آمار از آسیب های اجتماعی به ویژه در سال های گذشته ممیزی برای مسئولان نظام آموزشی کشور است.(خبرگزاری مهر )
نامه وکیل کودکان شین‌آبادی به رییس‌جمهور؛ پنج سال درد و رنج دخترکان شین آبادی.
حسین احمدی نیاز وکیل کودکان شین‌آبادی در پنجمین سالگرد حادثه شین‌اباد طی نامه ای سرگشاده به رییس‌جمهور ایران گفت که هنوز دختران شین‌آبادی پیگیر روند درمان خود هستند و ۱۵ سال دیگر این روند ادامه خواهد داشت این بدان معنی است که دخترکان نازنین شین‌آبادی تا ۱۵ سال دیگر رنج درمان خواهند کشید و باید درد تیغ جراحی را تحمل کنند. تمامی این مصایب ناشی از بی‌مسوولیتی مقامات وقت وزارت آموزش و پرورش بوده است و اکنون نیز هزاران کلاس درس دیگر در کشور به علت غیر استاندارد بودن در معرض چنین خطراتی هستند. “پنج سال درد و رنج دخترکان شین آبادی، از زندگی با نصف دیه تا ۱۵ سال تداوم مصیبت درمان، حقوق شهروندی آنان کجاست؟) خبرگزاری هرانا(
عبور دلهره‌آور دانش‌آموزان از رودخانه با “سیم بکسل .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستای محروم “نساء‌کوه پشتکوه” شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری برای رفتن به مدرسه باید از روخانه‌ای عریض و بسیار پرآب به نام خرسان عبور کنند که به‌دلیل محرومیت از ساخت پل ارتباطی بر روی این روخانه، دانش‌آموزان خردسال این روستا مجبورند صرفاً با استفاده از یک سیم بکسل که از یک سوی روخانه به سوی دیگر روخانه وصل شده، به‌صورت بسیار خطرناک و دلهره‌آوری عبور کنند.
)خبرگزاری هرانا(
مدارس در کنار میادین مین؛ آثار جنگ بر بدن کودکان ۲۸ سال پس از اتمام/ رایحه مظفریان.
سه سال پیش با “پروین ذبیحی” راهی روستای نشکاش از توابع مریوان شدیم. روستایی در دل کوه که مرزی نیست، اما هم چون اکثر نقاط کردستان ساکنان فقیری دارد. راهی شدیم تا از ۷ کودک قربانی مین -در انفجار یک مین وسط روستا زیر درخت گردو- عیادت کنیم. کودکان بعد از یک سال از گذشت واقعه وضعیت مناسبی نداشتند. خبرگزاری ها این موضوع را به عنوان یک مورد از ده ها مورد انفجار بعد از جنگ تحمیلی به خوبی پوشش داده بودند و مسئولین ساکت و آرام از کنار ماجرا گذشته بودند. ( ماهنامه صلح(
شناسایی۴ هزار دانش آموز با رفتارهای مخاطره آمیز.
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی سامانه مراقبت خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد ۴ هزار دانش آموز که رفتارهای پرخطر داشتند شناسایی شدند. نادر منصور کیایی درباره آسیب های اجتماعی دانش آموزان اظهار کرد: برای شناسایی آسیب های اجتماعی دانش آموزان سامانه ای به نشانی www.moraghebat.medu.ir در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی کرده ایم. (خبرنگار مهر، )
سقوط پنجره کلاس بر سر دانش‌آموز ۱۰ ساله؛ عبدالرحمن حافظه‌اش را از دست داد.
سقوط پنجره یک مدرسه کانکسی بر سر عبدالرحمن دانش آموز ۱۰ ساله مقطع ابتدایی در روستای بختک سرباز در استان سیستان و بلوچستان سبب از بین رفتن حافظه دانش آموز شد.
) خبرگزاری هرانا (
۳۰ درصد مدارس خوزستان تخریبی هستند/برای ریزگردها پول ماسک نداریم.
محمد تقی زاده ظهر امروز در نشست خبری مشترک مدیرت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: با توجه به آمار فوق العاده بالای نیروری انسانی در آموزش و پرورش و همچنین رسالت و وظیفه ای که در زمینه آموزش در ابعاد مختلف برعهده دارد، مسئولان در زمینه های مختلف از جمله زلزله کرمانشاه خیلی خوب، جدی، علمی و کارشناسی ورود و بررسی های لازم را داشته باشد.(خبرنگار مهر )،
دیوار ۷۰۰ مدرسه شهر تهران با طوفان فرو می‌ریزد.
عباسعلی باقری در خصوص آخرین وضعیت مدارس شهر تهران»، اظهار داشت: ۷۰۰ مدرسه در تهران داریم که قدمتی بالای ۵۰ سال دارند و حتی با طوفانی می ریزد. به همین دلیل ما تعدادی از این مدارس را خالی نگه داشتیم و اجازه ورورد دانش آموزان به این مدارس را به هیچ عنوان نمی دهیم.(خبرنگار مهر )
بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های کمک درسی غیر استاندارد است.
مدیرکل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۲۸۴۲ عنوان کتاب کمک درسی که از ابتدای سال ۹۴ تا آبان ماه سال ۹۶ به دفتر انتشارات ارسال شده تنها ۷۶۳ کتاب استاندارد است.
محمد ناصری با اشاره به اینکه از نظر آموزش و پرورش کتاب درسی کتابی است که در توسعه، تعمق و ساده کردن کتاب های درسی نقش داشته باشند، افزود: کتاب های کمک درسی بر حسب نوع درسی که مربوط به آن هستند تفاوت هایی دارند اما همه آنها یک ویژگی های مشترک هم دارند که باید رعایت شوند اما در بیشتر کتاب های کمک درسی موجود در بازار رعایت نمی شوند.( ایسنا )
استفاده از منطق قرآن دردرس‌هاباعث دیندارتر شدن دانش آموزان می شود.
مهدی فیض در مراسم آغاز هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان فرهنگ منطقه ۲ تهران برگزار شد، اظهار کرد: اگر کسی با قرآن مانوس شود جایگاه ائمه از مسیر قرآن برایش مشخص خواهد شد.معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که باید انسان متقی احکام را بپذیرد، تصریح کرد: با آشنایی با قرآن می توانیم در جزئیات تقلید کنیم.(خبرنگار مهر )
ریزش سقف ۲ مدرسه در چترود در پی زلزله کرمان/ زلزله بامداد امروز کرمان پس‌لرزه نبود.
فرماندار کرمان گفت: 86 هزار واحد مسکونی قدیمی غیرمستحکم در کرمان وجود دارد و همچنین خوابگاه دانشجویی شهید چمران نیز دچار مشکل شده است.( ایسنا )
۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان گلستان شناسایی شد.
عبدالرضا چراغعلی ظهر امروز در جلسه شورای حقوق شهروندی با اشاره به حضور دستیار وقت رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در استان گلستان اظهار داشت: استان گلستان نخستین استانی بود که خانم امین زاده دستیار وقت ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی در آن حضور یافته و از روند اجرای دستورات در این زمینه بازدید کرد.(خبرگزاری تسنیم )
۷۰۰. مدرسه تهران با یک طوفان تخریب می‌شوند
محسن هاشمی در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران که صبح امروز با حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران و معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران امروز پنجشنبه (23 آذر) در مرکز همایشهای بین‌المللی برج میلاد برگزار شد اظهار کرد: از دست‌اندرکاران این همایش برای چشم‌انداز برنامه 5 ساله سوم تشکر می‌کنم که قرار است این برنامه در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه امور شوراها و همچنین مرکز مطالعات شهرداری تهران تهیه و تدوین شود.(خبرگزاری تسنیم )
وزیر آموزش و پرورش: درگیر پول آب و برق مدارس هستیم/ معلمان می توانند کاندیدای مدیریت مدارس شوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه از گرفتاری‌های مزمنی رنج می‌برد، گفت: در آموزش و پرورش به جای اینکه وقت خود را صرف کیفیت بخشی به برنامه‌ها و فعالیت هایمان کنیم درگیر پول آب و برق مدارس هستیم.(خبر انلاین )
آلودگی هوا زنگ ورزش کلیه مدارس تهران را لغو کرد.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با توجه به اطلاعات دریافتی از سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری و سکون نسبی هوا و وقوع وارونگی دما، پیش بینی می‌شود طی امروز و فردا شرایط برای انباشت آلاینده‌ها فراهم باشد که در این شرایط زنگ ورزش کلیه مدارس تهران برای فردا لغو شد. (ایسنا )
فاصله قابل توجه بی‌عدالتی بین دانش‌آموزان دختر و پسر.
پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در آئین تکریم و معارفه مدیران کل امور زنان و خانواده، با اشاره به جایگاه زنان در جامعه گفت: زنان همواره با بی عدالتی روبرو بوده اند و این نا برابری ها دو جنبه کیفی وکمی دارد. وزیرآموزش و پرورش اظهارکرد: در جنبه کمی در سال های اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم و امروز تقریبا درآموزش و پرورش بین دختران و پسران تفاوت معنی دار به چشم نمی خورد مگر در مناطقی که به علت محرومیت ها هنوز شاهد تفاوت هایی هستیم.(ایسنا )
ضرب‌وشتم دانش‌آموز لرستانی توسط مدیر مدرسه.
مدیر آموزش و پرورش منطقه دو خرم‌‌آباد گفت که مدیر مدرسه شهید انوشیروان رضایی به‌دلیل ضرب‌وشتم یکی از دانش‌آموزان، حکم ابلاغش لغو و به دادگاه معرفی شد. (خبرگزاری هرانا )
بیماری های کودکان –
آمارهایی جالب از « دروغگویی » کودکان و دلایل آن.
گوهریسنا انزانی در پاسخ به این سوال که آیا کودکان واقعاً دروغ می¬‌گویند؟ توضیح داد: پیاژه، روانشناس سوئیسی معتقد است کودک درکی از مفهوم دروغ به عنوان عبارت فریب دهنده و به منظور گمراه کردن دیگران ندارد. همچنین کودک تمام اشتباهات را دروغ قلمداد کرده و تشخیص نمی¬‌دهد که گفته یک شخص به دلیل عدم آگاهی از واقعیت، دروغ نیست و فقط اشتباه است. این روانشناس معتقد است کودک بین ۷-۵ سالگی تفاوت بین عمل عمدی و اشتباه غیرعمدی را درک می‌¬کند، اما قادر به تمایز بین این دو نیست و هر دو را دروغ می‌¬داند. کودک از حدود ۷سالگی کم کم اشتباه غیرعمد را از دروغ تشخیص می‌¬دهد ولی طبق مراحل رشدی در حدود ۱۱-۱۰ سالگی دروغ را چیزی می¬‌داند که حقیقت ندارد.(ایسنا )
اعدام کودکان ـ
حمایت از کودکان ـ
کنسرت وحید تاج به نفع کودکان زلزله‌زده کرمانشاه/ «لیان» با تلفیق موسیقی بوشهر و نواحی می‌آید.
وحید تاج به همراه گروه موسیقی مهربانی به سرپرستی سلمان سالک، یکشنبه ۲۶ آذرماه سال جاری ساعت ۲۱ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. این کنسرت به نفع کودکان زلزله‌زده کرمانشاه برگزار می‌شود.(ایسنا(
تهیه 32 هزار بسته لوازم‌التحریر به تعداد دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه 32هزار بسته لوازم التحریر به تعداد کل دانش آموزان مناطق زلزله زده آماده شده و اکنون در مرحله بسته بندی است تا ارسال شوند گفت: این لوازم التحریرها تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. در کنار اینها 20 هزار جلد کتاب از تولیدات کانون آماده شده که در حال ارسال است.(ایسنا )
مدرسه ای برای کودکان بی‌شناسنامه سیستان و بلوچستان.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در آستانه سفر دولت به استان سیستان و بلوچستان از راه اندازی مدارس ویژه برای کودکان بدون شناسنامه در این استان خبر داد.(خبرگزاری هرانا )
خیرین گلستان به کودکان بازمانده از تحصیل کمک کنند.
گرگان – مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفت: بیش از ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان گلستان وجود دارد و نیاز است خیرین برای حمایت از آن ها کمک کنند. عبدالرضا چراغعلی بعدازظهر چهارشنبه در سومین جلسه کارگروه حقوق شهروندی استان گلستان، اظهار کرد: سال گذشته منشور حقوق شهروندی با دستور رئیس جمهور به استان‌ها ابلاغ شد و عمده‌ترین برنامه‌ها، چالش‌های اجتماعی موجود در استان، حقوق شهروندی و آسیب‌های اجتماعی بود. (خبرنگار مهر، )
«آهوی مهربانی»، گروه امیدبخش به کودکان کرمانشاهی.
در خصوص چگونگی سفر گروه « آهوی مهربانی» به کرمانشاه و اجرا برای کودکان کرمانشاهی اظهار کرد: در همان هفته اول زلزله کرمانشاه، این طرح از سوی حوزه هنری خراسان مطرح شد و مرادی، رئیس حوزه نیز بسیار استقبال کرد و همچنین چندین جلسه نیز برگزار شد تا این‌که ایده اولیه کامل شد و قرار بر این شد که یک گروه از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان دفتر هنرهای نمایشی حوزه جهت اجرا برای بچه‌های آن منطقه آماده شوند.(ایسنا )
خودکشی کودکان ـ
خودکشی یک دختر ۱۳ ساله در سردشت.
خبرگزاری هرانا – یک دختر نوجوان در سردشت با حلق آویز کردن خود خودکشی کرد و جان سپرد. علت خودکشی‌اش این نوجوان “مشکلات خانوادگی” عنوان شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است ( خبرگزاری هرانا ).
خودکشی یک دختر ۱۶ ساله
یک دختر ۱۶ ساله در بخش مارگون یکی از بخش‌های کهگیلویه و بویراحمد با تفنگ برنو اقدام به خودکشی کرد و جان سپرد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.(خبرگزاری هرانا )
خودکشی همزمان ۴ دختر نوجوان در بهزیستی مشهد
مسؤول روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی از خودکشی چهار دختر نوجوان در یکی از مراکز شبه خانواده‌ بهزیستی خبر داد.(خبرگزاری هرانا )
خودکشی و هشدار به والدین و مدارس
نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش در یادداشتی تحت عنوان ” هشدار به والدین و مدارس” به بحث گرایش دانش‌آموزان به خودکشی اشاره کرده و هشدار داده است که براساس گزارش‌ها و شواهد در ماه‌های سر سال آمار اقدام به خودکشی افزایش می‌یابد.(تسنیم )
فروش کودکان ـ
چهارمین سرقت خودرو با کودک این بار در پرند/ تعقیب سارق از تکرار حادثه بنیتا جلوگیری کرد.
ساعت 11:30 روز جمعه زنی هراسان در تماس با پلیس شهر پرند در جنوب غربی تهران از ربایش خودرواش در حالی که کودک سه ساله اش داخل آن بود، خبر داد. با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله تیم های پلیس تحقیقات خود را آغاز کردند اما دقایقی بعد زن جوان در تماس با پلیس مدعی شد که سارق کودک را در کنار خیابان رها کرده و با خودرو متواری شده است
(خبر انلاین )
کودکان کار ـ
حقایق تلخ درباره زباله‌گردی کودکان: سن زباله‌گردی به ۴ سال رسیده/ ۸۰ درصد کودکان زباله‌گرد بی‌سوادند.
یک فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی(ع) نحوه کارکشیدن از کودکان در گاراژهای تفکیک زباله تهران و کرج را نوعی برده‌داری نوین دانست و اعلام کرد: در کنار جامعه‌ای که نسبت به کودکان کار و زباله گرد بی تفاوت شده است، شهرداری، بهزیستی، وزارت کار و وزارت بهداشت این کودکان را به یکدیگر پاس می‌دهند.( ایسنا )
کودک ازاری ـ
نماینده مجلس: افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان.
محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان، از آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این کمیسیون خبر داد و گفت که در این لایحه برای والدینی که مرتکب چنین قصورهایی در تربیت یا مراقبت از کودکان شوند، مجازاتی همچون جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست که بتواند والدین را متوجه مسئولیت‌شان کنند، درنظر گرفتیم.(خبرگزاری هرانا )
کودک ۳ ساله در شهرستان گنبدکاووس قربانی کودک آزاری شد.
سرهنگ محمود علی فر در گفتگو با خبرنگار مهر از فوت شدن پسربچه سه ساله گنبدی در اثر کودک آزاری خبر داد و اظهار کرد: “روز چهارشنبه هشت آذرماه حوالی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر کودک سه ساله ای در بیمارستان طالقانی بستری می شود که پزشکان در معاینات اولیه متوجه آثار کبودی بر بدن کودک شده و انتقال کودک با این شرایط را به نیروی انتظامی اطلاع می دهند”.(خبرگزاری هرانا )
کلاهبرداری جنسی ۴۰ دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های مشهد.
این پرونده زمانی به جریان افتاد که یکی از کابران مرد متوجه شد کاربری اینترنتی که خود را زن معرفی می‌کرد به واسطه رابطه‌شان چند میلیون تومان از او کلاهبرداری کرده است. به دنبال شکایت این مرد پلیس فتا (پلیس سایبری نیروی انتظامی) پرونده را به جریان انداخت. در طول تحقیقات مشخص شد جنسیت کاربر مورد نظر مرد استپلیس فتا ابتدا یک آرایشگر مرد ۲۲ ساله را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرد. اما بعدتر در بازجویی‌ها مشخص شد که این آرایشگر با همکاری ۴۰ دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های پسرانه مشهد اخاذی‌های اینترنتی‌ را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کرده است.(رایوزمانه )
سارق کودک آزار شرق تهران دستگیر شد. تهران-
فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران از شناسایی و دستگیری سارق منازل شهرستان های بومهن و پردیس خبر داد و گفت: این) متهم همچنین با پرسه زدن در اطراف مدارس ابتدایی اقدام به کودک آزاری می کرد. (ایرنا )- کودک ۲ ساله بجنوردی قربانی کودک آزاری شد.
رئیس پلیس آگاهی خراسان شمالی از قتل پسر دوساله بجنوردی به دست نامادری خبر داد. وی درباره علت قتل کودک دوساله بجنوردی گفت که کودک به علت ضربات مشت و لگد توسط نامادری٬ دچار مرگ مغزی و پس از رساندن به بیمارستان از دنیا می رود.( خبرگزاری هرانا )
کودکان افغان –کودکان بی هویت
میانگین سنی کودکان «زباله‌گرد» / 85 درصد این کودکان «افغان» هستند.
ک فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی(ع) نحوه کارکشیدن از کودکان در گاراژهای تفکیک زباله تهران و کرج را نوعی برده‌داری نوین دانست و اعلام کرد: در کنار جامعه‌ای که نسبت به کودکان کار و زباله گرد بی تفاوت شده است، شهرداری، بهزیستی، وزارت کار و وزارت بهداشت این کودکان را به یکدیگر پاس می‌دهند.(ایسنا
کودکان فقرـ
کودکان معلول ـ
کودکان کار افزایش مراکز ارائه خدمت به کودکان کار تا پایان سال.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۱۶ مرکز ارائه خدمات به کودکان کار راه اندازی شده که تعداد این مراکز تا پایان سال به ۲۰ مرکز افزایش می‌یابد.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram