گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در آبان 1396

 آبان ماه 1396

تهیه و تنظیم ، نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : مصطفی خداکرمی ، محمدحسین ملائی برزی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آبان ماه 1396 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود :

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

  اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژیم ایران طبق برنامه‌ای که جدیداً آن را طراحی کرده می‌خواهد آمار زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر را کاهش دهد، بدون اینکه آن‌ها را آزاد کند، تعداد زیادی از زندانیان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده که غالباً به شهرهای خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، شش زندانی سنی مذهب در زندان دیزل آباد کرمانشاه که در پرونده های جداگانه ای به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود به حبس محکوم شده اند، با فشارها و آزارهای فزاینده ای در زندان دیزل آباد کرمانشاه روبرو هستند. امید خاکی، احمد صادقی، محمد بازانی، یوسف مرادی، عبدالله (کاک برا) ویسی و تیمور میرزایی هویت این زندانیان است. این زندانیان نیمه دوم شهریورماه سال جاری پس از اینکه بدون توضیح خاصی از بندهای محل نگهداری خود در زندان دیزل آباد به بند بیماران عفونی این زندان تبعید شدند دست به اعتصاب غذا زدند، این اعتصاب مدت زیادی ادامه داشت و نهایتا با انتقال تعدادی از آنان به پایان رسید با اینحال در روزهای اخیر مسئولین زندان در معیت بازجویان پرونده ها مجددا به سراغ این زندانیان رفتند و آنهایی که خارج از بند بیماران عفونی بودند را به تبعید مجدد به این بند تهدید کردند و تعداد دیگری که هم اکنون در این بندها هستند را به افزایش محدودیت ها تهدید کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالرضا امراء و فرد دیگری که هویتش مشخص نشده روز شنبه ۳۰ مهرماه در سراوان توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شدند. یکی از بستگان عبدالرضا با تایید این خبر گفت: عبدالرضا موذن مسجد است و یک دوست دیگر دارد که ایشان هم  امام مسجد است، و هر دو را بازداشت کردند. وی گفت: “عبدالرضا را از داخل خانه بازداشت کردند و از دلایل بازداشت وی خبری در دست نیست و کسی هم نمیداند ایشان به چه دلیل بازداشت شده است .

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۲ مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۲ مورد
محکومیت به حبس ۶ مورد
جلوگیری از انجام فعالیتهای مذهبی ۶ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۶ مورد
شکنجه ۶ مورد
اعتصاب غذا ۶ مورد
تهدید ۶ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۴۰مورد

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

عاصماء جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش پیام نیوز ، یکتا فهندژ سعدی که چندی پیش به مرخصی آمده است مجدد از سوی مامورین امنیتی وزارت اطلاعات شهر شیراز احضار شده است که به گفته یک منبع مطلع همچنان دلیل این احضار مشخص نشده است. به گفته یک منبع آگاه «یکتا فهندژ تاکنون ۳ مرتبه در مدت ۷ سال به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت توسط مامورین اطلاعات شیراز بازداشت و مدتهای طولانی را در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ و حبس و زندان سپری کرده است و هم اکنون با تودیع دو وثیقه ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد است و هم اکنون برای بار چهارم از طرف این ارگان احضار گردیده است» . این شهروند بهایی از اتهامات وارده در پرونده اول خود به کلی تبرئه شده است اما پرونده دوم و سوم ایشان در دادگاه و دادسرا در دست بررسی می باشد. همچنین طبق اخبار رسیده از شهر شیراز در تاریخ شنبه ۲۹ مهر ماه مامورین اطلاعات به منزل یکی از بهاییان شیراز وارد شده و بدون داشتن حکم به نام صاحبخانه ،اقدام به تفتیش کامل محل و ضبط تمامی کتب ،لپتاپ و گوشی و کلیه وسایل صاحبخانه و میهمانان وی که همه بهایی بوده اند می نمایند و احضاریه ای مبنی بر مهلت ۵ روزه جهت معرفی خود به پلاک ۱۰۰ به یکتا فهندژ سعدی ابلاغ می نمایند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، در ایران، شدت فشار و اذیت شهروندان بهائی در این دو روز به طور محسوس، افزایش پیدا کرد. در روزها شنبه و یک‌شنبه ۲۹ و ۳۰ مهر ماه سال جاری. اولین گزارش ها از برخورد با شهروندان بهائی از تهران بود که طبق اظهارات یک شاهد عینی، مأموران امنیتی حدود ساعت ۸ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۷ مهر ماه به یکی از جلسات مذهبی بهائیان که به مناسبت دویستمین سالگرد تولد بهاءالله در منزل خانواده وحدتی برگزار بود، مراجعه کرده و پس از بهم زدن جلسه و ثبت اسامی و مشخصات حاضرین، پریسا صادقی (وحدتی)، صاحب خانه را هم بازداشت کردند. او به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه نیروهای امنیتی حسن ممتازی را در شیراز بازداشت کرده اند؛ این شهروند بهایی در سال ۹۲ محکوم به پنج سال حبس گشته است و احتمال می رود بازداشت وی جهت اجرای حکم حبس صورت گرفته باشد. حسن ممتازی در سال ۹۰ به اتهام مشارکت در تدریس به اتهام دانشجویان بهایی در دانشگاه آنلاین بازداشت و در ۶ اسفند ۱۳۹۲ در شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم حدود در شعبۀ ۳۶ تجدیدنظر دادگاه انقلاب اسلامی تهران نیز عینا تایید شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۰ آبان ماه نادیا اسدیان به محل اداره اطلاعات این شهر احضار و بازداشت شده است. این شهروند بهایی هم اکنون در زندان لاکان به سر می‌برد.سیامک پورعبدالحمیدی، همسر خانم اسدیان روز دوم آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است. از سویی دیگر، پیمان قیامی، شهروند بهایی ساکن کرمانشاه برای چندمین بار طی روز های اخیر بازداشت شده است. این شهروند بهایی پس از مراجعه به دادسرای قضایی بازداشت و روانه زندان گشته است. علت مراجعه این شهروند بهایی به دادگاه مربوط به بازداشت وی در ماه گذشته بوده است. در مهرماه سال جاری نه نفر از از بهاییان کرمانشاه از سوی مقامات امنیتی دستگیر و به مدت ۱۸ روز بازداشت به سر بردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، نویده بخشی و کیوان پزشکی روز سه شنبه، مورخ ۹ آبان ماه، به اداره اطلاعات احضار و پس از حضور در این مکان و بازجویی بازداشت گشته‌اند. این شهروندان پس از دستگیری تا زمان انتشار این خبر با خانواده خود تماس نداشته‌اند. لازم به ذکر است، همزمان با دویستمین سالگرد تولد پیامبر آیین بهایی، موجی از بازداشت و احضار شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی و اقتصادی خود همچون حق تحصیل یا کار محروم گشته‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مورخ دوم آبان ماه سال جاری، نیروهای امنیتی با حکم دادستانی رشت با مراجعه به منزل سیامک پور عبدالحمیدی وی را بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل کردند. هر چند نیروهای امنیتی توضیحی در مورد دلایل بازداشت این شهروند بهایی ندادند . گزارش می شود نازیلا خانی پور، دیگر شهروند بهایی که گزارش بازداشت او را در تاریخ ۲۴ مهرماه منتشر کرده بود پس از پایان بازجویی به زندان لاکان رشت منتقل شده است.علیرغم انتقال نازیلا به زندان لاکان رشت اجازه ملاقات یا تماس به او داده نشده و همچنان خانواده اش در انتظار تماس او هستند.”روز بیستم شهریورماه سال جاری ماموران امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات با حکم دادستانی طی چند اکیپ مجزا بصورت هماهنگ مبادرت به مراجعه و تفتیش منازل شهروندان بهایی در رشت، رضوانشهر، پره سر و منجیل از توابع استان گیلان کردند.

به گزارش پیام نیوز ، نگین تدریسی و سوفیا مبینی دو شهروند بهایی ساکن تهران پس از بازداشت، مامورین امنیتی آنان را به منزلشان برده و پس از تفتیش کامل منزل و توقیف لپتاپها، گوشی های همراه، کتاب و عکس ها، آنان را به زندان اوین منتقل کردند. به گفته یک منبع مطلع » نگین تدریسی و سوفیا مبینی ساعت ۱۱ شب توسط چند مامور امنیتی که به منزل سافیا آمده بودند بازداشت شدند و صبح امروز خانم تدریسی توانسته با منزل تماس بگیره و اطلاع بدهد که در زندان اوین است.»در حالی این دو شهروند بهایی در تهران بازداشت شده اند که طی روزهای اخیر پریسا صادقی نیز توسط مامورین امنیتی استان تهران بازداشت و در زندان اوین تحت بازجویی می باشد .طی هفته اخیر مصادف با اعیاد بهائیان در ایران و جهان دستکم بیست شهروند بهایی در کرمانشاه، بیرجند و رشت توسط مامورین امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده اند که همچنان آن افراد تحت بازجویی می باشد.

به گزارش پیام نیوز ، مامورین امنیتی در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۶ پس از ورود به منزل افشین حیرتیان، وی را بازداشت و تمام منزل این فعال مدنی را مورد تفتیش کامل قرار دادند و وسایل ارتباطی و شخصی وی را توقیف کردند. به گفته یک منبع آگاه » مامورین فاقد هویت رسمی و ارگان مشخص بودند و دلیل بازداشت افشین حیرتیان را نیز عنوان نکردند.» یک منبع مطلع دیگر اطلاع داد » هنوز معلوم نیست چه سازمانی وی را بازداشت کرده است اما اطلاع داریم او را به زندان اوین جهت بازجویی منتقل کرده باشند.»افشین حیرتیان از فعالین حقوق کودکان کار می باشد که پیشتر نیزسابقه چهار سال حبس در زندان رجایی شهر را داشته است.

به گزارش پیام نیوز ، ماموران اداره اماکن عمومی تنها به صرف آنکه محل کسب بهائیان در ایام تعطیلی آئین بهایی تعطیل بود محل کسب آنان را با پلمب روبرو کرده است. طی روزهای اخیر پلمب محل کسب بهائیان در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. محل کسب شهروندان بهایی که در تاریخ ۳۰ مهر و ۱ آبان ۱۳۹۶ توسط اداره اماکن عمومی پلمب شده است به نام های سامان افشار دارای واحد صنفی فروش پیچ و مهره، نادر افشار دارای واحد صنفی درب و پنجره آلومینیوم، سهراب افشار دارای واحد صنفی فروش قفل و دستگیره، سعید افشار دارای واحد صنفی ابزار و یراق، ارد افشار ، عماد افشار، اشکیا افشار دارای واحد صنفی پارچه فروشی، بهزاد افشاری دارای واحد صنفی لوازم الکتریکی، مهران افشار و بابک افشار دارای واحد صنفی تعمیرگاه تلویزیون، کوروش افشار دارای واحد صنفی لوازم الکترونیک، عبد میثاق افشار دارای واحد صنفی شیشه بری، محمدرضا فرزانه دارای واحد صنفی لوازم یدکی اتومبیل، کیانوش فرزانه دارای واحد صنفی تزئینات اتومبیل، عرفان فرزانه،ورقا بهبهانی، امید(پیمان) نخلی و فرید نخلی،فرزاد نخلی،سروش افشار دارای واحد صنفی ام دی اف، جمال افشاری دارای واحد صنفی فروش دستگاه تهویه، فرهاد افشاری، افشین افشاری دارای واحد صنفی پوشاک می باشند که طی هفته اخیر محل کسب آنان پلمب شده است.

به گزارش پیام نیوز ، دریا قلیلی دانشجوی ترم سوم دانشگاه دولتی شهرکرد در دانشکده هنر فارسان در رشته صنایع دستی در تاریخ یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ از دانشگاه اخراج شد و همچنین سحر سنائی در ترم اول در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۶ اخراج شد که با وجود پیگیری این دو شهروند بهایی از مسئولین دانشگاه پاسخی به آنان داده نشد. به گفته یک منبع مطلع «دریا قلیلی در ترک دوم دانشگاه پس از بسته بودن پروفایل دانشجویی به حراست احضار دانشگاه با فرمی روبرو شد که دارای دو قسمت بود که قسمت اول نوشته شده بود قوانین نظام را بر بیت العدل ترجیح میدهم و در قسمت پایین نیز نوشته شده بود که بیت العدل را به عنوان مصون از خطا قبول دارم که این دانشجوی محروم از تحصیل قسمت دوم را امضادکرده و زیر آن نوشته بود این کار تفتیش عقاید می باشد که در نتیجه وی در تاریخ یکشنبه ۱۶ مهر ماه از دانشگاه اخراج شد و با وجود پیگیری از مقامات دولتی به نتیجه ی نرسیده است.سحر سنایی در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۶ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی ثبت نام کرد که شماره دانشجویی او نیز ۹۶۲۰۸۴۳۵۰ بود اما در تاریخ ۳ مهر ماه به دفتر حراست دانشگاه احضار شد و به ایشان ابلاغ کردند که به دلیل بهایی بودن و دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم می باشند و بازپرداخت ۴۰۰ هزار تومان وجه پرداختی علی الحساب به دانشگاه جهت ثبت نام را منوط به امضا کردن برگه ی مبنی بر انصراف از ثبت نام عنوان کردند.

به گزارش پیام نیوز ، پلمب محل کسب بهائیان در حالی صورت می گیرد که مامورین اداره اماکن با استناد به ماده ۲۷ قانون نظام صنفی موضوع نداشتن پروانه کسب بهائیان را مطرح کرده است که این موضوع از سوی صاحبان محل کسب رد شده و صاحبان آن محل کسب تصویری از پروانه کسب خود را در کنار برچسب زرد رنگ اداره اماکن عمومی زده اند.بنابراین گزارش و براساس یافته های خبرگزاری پیام نیوز محل کسب پنج شهروند بهایی در شیراز و هشت محل کسب در گنبدکاووس و محل کسب یک شهروند بهایی در گرگان توسط اداره اماکن عمومی پلمب شده است. صاحبان محل کسب ساکن شهر شیراز ریاض اله خادم دارای واحد صنفی جلوبندی اتومبیل،اسماعیل فروزان دارای واحد صنفی کتاب و محصولات کودک،فرشاد فرزندی دارای واحد صنفی ابزار فروشی، ورجاوند مستقیم دارای واحد صنفی عینک فروشی و مصطفی شاعرزاده دارای واحد صنفی فروش، نصب وتعمیر سیستم های حرارتی می باشند. همچنین صاحبان محل کسب هشت محل کسب پلمب شده در گنبدکاوس دوواحدصنفی متعلق به کوروش زیاری و واحدهای صنفی خانم حمیده زیاری، ایرج روشنی، هومن طائف، ساسان ثابتی، شهرام تهذیب و همچنین واحد صنفی فرهاد فنائیان توسط اداره اماکن پلمب شده است.

به گزارش پیام نیوز ، پریسا صادقی از شهروندان بهایی ساکن تهران می باشد که در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶ در منزلشان توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است. به گفته یک منبع مطلع » حدود ۱۵ مامور مرد و ۵ مامور زن در زمان بازداشت پریسا صادقی حضور داشت و ماموران پس از بازداشت وی از تمامی مهمانان تعهد گرفتند و با این وجود برخورد آنان با مهمانان مناسب بود.» همچنین بنابر این گزارش محل زندگی هشت شهروند بهایی در کرمان مورد تفتیش کامل قرار گرفت و طبق آخرین اخبار رسیده ، مامورین امنیتی هفته گذشته ضمن تفتیش منازل وبردن بعضی از اوراق و وسایل شخصی آنان به آنان اعلام کردند از شهر خارج نشوند تا از سوی اداره اطلاعات احضار شوند.مامورین امنیتی ضمنا اخطار کرده اند که هیچ جلسه ای را حق ندارند تشکیل دهند والا خانه ای را که در آنجا جلسه تشکیل شود پلمب می کنند . مامورین وزارت اطلاعات همچنین به منزل شش شهروند بهایی در تبریز مراجعه کردند و ضمن احضار دو تن از بهائیان تمامی کتاب ها، کامپیوتر، لپتاپها، موبایل ها را توقیف کرده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شش شهروند بهایی به نام‌های خلیل ملاکی، بهمن صالحی، سهراب ملاکی، ساغر محمدی، آرمین مختاری و  شیدا  عبادی کن شهر بیرجند در خراسان جنوبی در ساعت ۷ صبح روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ توسط مأمورین وزارت اطلاعات در منازل شان بازداشت شدند. پیام نیوز همچنین خبر از تفتیش منزل دستکم ده شهروند بهایی داده است که مأمورین وسایل شخصی آنان من جمله تلفن‌های همراه را توقیف کرده‌اند. طی هفته اخیر ده شهروند بهایی دیگر نیز در کرمانشاه و رشت توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده‌اند. بازداشت این شهروندان بهایی در حالی صورت گرفته است که امروز بر اساس عقاید بهائیان ایران امروز و فردا از اعیاد بهائیان ایران و جهان محسوب می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ،علیرغم اینکه دیوان عدالت اداری به نفع شهروندان بهایی اقدام به صدور رای کرد با اینحال کماکان خبری از فک پلمب و اجازه فعالیت اقتصادی به شهروند بهایی ساکن این استان نیست. همزمان با مازندران دهها محل کسب شهروندان بهایی دیگر استانها نیز در فواصل زمانی مختلف پلمب شده است. سیاست جلوگیری از حداقل فعالیت اقتصادی شهروندان بهایی در دوران دولت حسن روحانی شکل پررنگ تری به خود گرفته است. پلمپ محل کسب ۹۰ شهروند بهایی در استان مازندران، که از آبان ماه سال پیش از سوی اداره اماکن و به دستور دادستان کل مازندران صورت گرفته کماکان ادامه دارد. در خردادماه سال جاری دیوان عدالت اداری در پی اعتراض شهروندان بهایی مازندران که محل کسب آنان پلمب شده بود بر اساس «بند ماده ۲۸ قانون نظام صنفی» رایی به نفع آنان صادر کرد مبنی بر اینکه حق قانونی آنان در مورد تعطیلی محل کسب تا سقف ۱۵ روز در سال نادیده گرفته شده است.

به گزارش هرانا ، امروز طی مراجعه ماموران ادامه اماکن در شهرهای زاهدان، زابل، چابهار و ایرانشهر، دهها محل کسب شهروندان بهایی پلمب شد. هر چند تعداد دقیق اماکن پلمب شده تا زمان تنظیم این گزارش کماکان مشخص نیست با اینحال گمانه زنی های اولیه حاکی از بسته شدن بیش از ۳۰ محل کسب است. گفته میشود دلیل پلمب اماکن کسب مورد اشاره عدم پذیرش درخواست اداره اماکن از مغازه داران بهایی برای باز نگهداشتن اماکن کسب خود در دو روز مناسبت مذهبی اخیر بهاییان (۲۹ و ۳۰ مهرماه) بوده است.

به گزارش هرانا ، ۶ شهروند بهایی ساکن شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب شهر زاهدان محاکمه و محکوم شدند. هوشنگ مختاری ساکن سراوان، بیژن اسلامی مهدی آبادی ساکن خاش، علی محمد اَنوری علی آبادی ساکن ایرانشهر، بهادر کامجو ساکن چابهار، روشن بارقی ساکن چابهار و فهیمه اسحاق نور آبادی ساکن چابهار هویت این شش شهروند بهایی گزارش شده است. یک منبع مطلع در مورد وضعیت این افراد به توضیح داد “هر شش شهروند از ساکنان استان سیستان و بلوچستان هستند، این افراد در اردیبهشت ماه ۹۶ توسط مامورین وزارت اطلاعات در شهر زاهدان مورد بازجویی قرار گرفتند و پرونده ای علیه آنان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق “عضویت در تشکل جامعه بهایی” که در متن حکم از آن تحت عنوان “عضویت در فرقه ضاله” یاد شده تشکیل شد . دادگاه این افراد مدتی پیش برگزار شده بود، بر اساس احضار صورت گرفته این افراد روز پنج شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهر زاهدان به ریاست قاضی محمدرضا صردی مورد ابلاغ حکم قرار گرفتند.

به گزارش هرانا ، این سه نفر در سال ۹۳ پس از دادن کنکور از ادامه مسیر یعنی دیدن رتبه خود و انتخاب رشته تنها به دلیل باورمند بودن به آیین بهایی بازمانده اند و آنها به این اتفاق و نقض اصل های ۱۹ و ۲۰ و ۲۳ قانون اساسی اعتراض کرده و به نهاد های دولتی متفاوت از جمله دفتر ریاست جمهوری و وزارت علوم و سازمان سنجش و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع، نامه نوشته اند که از هیچکدام پاسخی دریافت ننموده اند، سپس با نماینده مجلس وقت تهران(آقای محجوب) ملاقاتی داشته اند که ایشان با توهین و تحقیر این سه نفر و دیگر دوستانشان را از دفتر خود بیرون کرده است. سپس پس از گذشت یک سال هر سه نفر در اسفند سال ۹۴ بازداشت و در فروردین سال۹۵ با قید وثیقه (خانمها روحیه صفاجو و تارا هوشمند هرکدام ۵۰ملیون تومان و آقای سرمد شادابی ۲۰۰ ملیون تومان) آزاد شده بوده اند. بعد از ۶ مرتبه احضار برای تشکیل دادگاه که تنها دو جلسه آن تشکیل شد، در مرتبه چهارم به دلیل حضور نداشتن قاضی مقیسه، پرونده به قاضی دیگری داده شده و قاضی بعد از شنیدن دفاعیات متهمین و وکلای آنان برای بررسی بیشتر درخواست احضار کارشناس پرونده به دادگاه را کرده تا توضیح دهد چرا این سه نفر بازداشت شده اند.

به گزارش هرانا ، مورخ ۲۶ آبان ماه سال جاری، فواد یزدانی و پیمان یزدانی از شهروندان بهایی ساکن رشت که در زندان لاکان این شهر تحمل حبس میکردند آزاد شدند. این دو شهروند بهایی مورخ ۵ خردادماه ۹۵ بازداشت و اندکی بعد به قید وثیقه آزاد شدند. دادگاه انقلاب دو شهروند بهایی مورد اشاره را از بابت مشارکت در تبلیغ علیه نظام به تحمل حبس محکوم کرد. پیمان و فواد یزدانی مردادماه سال جاری تحمل محکومیت خود را در زندان لاکان رشت آغاز کردند و با پایان دوره سه ماهه حبس و بصورت مشروط روز ۲۶ آبان ماه از محل این زندان آزاد شدند.

به گزارش هرانا ، سهراب ملاکی، شیدا عابدی، مریم مختاری و سیمین محمدی، چهار شهروند بهایی اهل خراسان جنوبی با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی بیرجند آزاد شدند. این چهار شهروند بهایی مورخ ۲۹ مهرماه ۹۶ در قالب یک گروه ۹ نفره از شهروندان بهایی منطقه بیرجند بعد از تفتیش منازل خود بازداشت شده بودند. هر چند دلیل مشخصی برای بازداشت این افراد بیان نشده است با اینحال زمان بازداشت آنان همزمان با فرارسیدن یکی از اعیاد پیروان دیانت بهایی بود.لازم به اشاره است دو روز پیش مورخ ۲۷ آبان ماه نیز سه شهروند بهایی دیگر به نامهای خلیل ملاکی، بهمن صالحی و ساغر محمدی از همین محل با شرایط مشابه آزاد شده بودند.

به گزارش هرانا ، مژده ظهوری (فهندژ) که ایام محکومیت ۱ سال و ۹ ماهه خود را در زندان امیرآباد گرگان سپری می کرد با تحمل یک سوم از دوره محکومیت خود بصورت مشروط از زندان گرگان آزاد شد. علیرغم آزادی خانم ظهوری، فرهاد فهندژ، همسر وی کماکان در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل دوره محکومیت خود است. مورخ ۲۲ مهرماه بهنام حسنی، فرح تبیانیان، پونه ثنائی، روفیا پاکزادان، هنا عقیقیان و کاملیا بیدلیان، شش شهروند بهایی دیگر ساکن استان گلستان پس از تحمل یک سوم دوره محکومیت خود از زندان گرگان بصورت مشروط آزاد شده بودند. این پنج شهروند همگی به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری در مرحله تجدید نظر محکوم شده بودند و از خردادماه سال جاری تحمل حبس خود را در زندان شهر گرگان آغاز کرده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، ۸ نفر از شهروندان بهائی شهر کرمانشاه با قید وثیقه‌ آزاد شدند. دیگر شهروند بهایی بازداشت شده این شهر به دلیل بارداری کمی پیش تر آزاد شده بود. این شهروندان روز چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بودند. پیمان قیامی، عزت الله شهیدی، فروزان امینی، کامبیز مرادی پور، امرالله اسلامی، نعمت الله شادابی، سینو رسولی و امیر کدیور ۸ شهروند بهایی هستند که امروز از محل بازداشتگاه آزاد شدند. اندکی پیش یکی دیگر از افراد بازداشت شده به نام سپیده احراری به دلیل اینکه در دوران بارداری به سر می برد. با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.

به گزارش پیام نیوز ، فریبا کمال آبادی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ در تهران بازداشت و پس از مدتی به زندان اوین منتقل شد که در طول دوران حضور در زندان، وی به همراه دیگر مدیران جامعه بهایی ایران هر کدام در دادگاه به بیست سال زندان محکوم شد که این حکم پس از گذشت هشت سال و نیم به ده سال زندان کاهش پیدا کرد که هم اکنون این مدیر جامعه بهایی ایران پس از گذشت ده سال از زندان آزاد شدند.

به گزارش پیام نیوز ، روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ فؤاد فهندژ، پیام مرکزی و سیامک صدری با پایان دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شدند. کوروش زیاری نیز در تاریخ پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ از این زندان آزاد شد.  دو تن دیگر از هم پرونده‌ای های این شهروندان به نام‌های کمال کاشانی و فرهمند ثنایی در شهریورماه سال جاری از زندان رجایی شهر آزاد شده بودند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۲۲ مورد
احضار و بازجوئی ۱ مورد
تفتیش منزل ۲۵ مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان ۱ مورد
ضبط وسائل ۱ مورد
جلوگیری و برهم زدن مراسم مذهبی ۱ مورد
تفتیش عقیده ۱ مورد
پلمپ محل کسب ۳۵ مورد
محرومیت از تحصیل ۲ مورد
محکومیت به زندان ۹ مورد
آزادی از زندان با اتمام حبس یا با قرار وثیقه ۱۶ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱۹۴ مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2016 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه :

به گزارش«محبت نیوز» آخرین گزارش‌ها از وضعیت «محمدعلی ترابی» و «عبدالعلی پورمند» دو نوکیش مسیحی بازداشتی در دزفول حاکی از آن است که دادستان این شهر از پذیرفتن سند و قرار وثیقه برای آنها خودداری کرده و به خانواده این افراد اعلام شده که به احتمال زیاد دادگاه آنها تا روز چهارشنبه اول آذر سالجاری در اهواز برگزار خواهد شد. از طرفی پرونده‎های این دو نوکیش مسیحی در دادگاه اهواز به شعبه یک کیفری ارسال شده که به طور معمول پرونده‌های مربوط به «ارتداد» در آنها بررسی می‎شود. اما گزارش‎های تکمیلی حکایت از آن دارد که در روزهای گذشته ترابی و پورمند تحت اجبار مسوولان زندان دو برگه سفید را امضاء کردند.

به گزارش محبت نیوز ، عبدالعلی پورمند ۳۸ ساله معروف به «احیا» از خادمین کلیسای خانگی «پیام آرامش» شهر دزفول روز پنجشنبه مورخ ۲۷ مهرماه ۱۳۶۹ ( ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شده است. منابع مطلع به ” محبت نیوز” می‌گویند؛ “ماموران ابتدا به منزل وی یورش بردند، اما این نوکیش مسیحی در خانه حضور نداشته و در زمین کشاورزی خود مشغول کار بوده است. ماموران لباس شخصی پس از بازرسی و تفتیش کامل خانه، تعدادی کتاب مقدس ، جزوه و سی دی را ضبط کرده و با خود می‎برند. پس از آن ماموران امنیتی طی یک تماس تلفنی وی را احضار کرده و از او خواسته می‎شود به ستاد خبری وزارت اطلاعات در دزفول مراجعه کند که همان روز پس از مراجعه به این مرکز بازداشت میشود. نوکیش مسیحی” عبدالعلی پورمند ” سه روز پس از بازداشت در روز شنبه ۲۹ مهرماه ( ۲۱ اکتبر) اجازه پیدا می‎کند تا دقایقی کوتاه به صورت تلفنی با خانواده خود گفتگو و وضعیت‏ش را شرح دهد و اعلام می‌کند که بازجویان به او گفته‌اند به زودی آزاد می‎شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان قضایی و مقامات امنیتی در اهواز از آزادی محمدعلی ترابی و عبدالعلی پورمند ممانعت می‌کنند و با کارشکنی و عدم پاسخگویی به خانواده‌های این نوکیشان مسیحی قصد دارند فشار بیشتری بر آنان و خانواده‌هایشان اعمال کنند. در روزهای اخیر از طرف مسئولان قضایی با خانواده‌ی محمدعلی ترابی تماس گرفتند و عنوان کردند که با قرار وثیقه‌ی او موافقت شده است اما پس از مراجعه آنها به زندان دزفول اعلام می‌شود که با وثیقه موافقت نشده و باید به اتهامات امنیتی این زندانی هم رسیدگی شود و تا مادامی که وضعیت او مشخص نشود نمی‌توانند وثیقه را قبول کنند.خانواده ترابی سپس به دادستانی دزفول مراجعه کرده‌اند که آنجا نیز به آنها گفته شده پرونده متهم برگشت خورده و به اهواز ارسال شده است. از سویی دیگر عبدالعلی پورمند در تماس تلفنی که با خانواده خود داشته گفته بارها بند او را در زندان تغییر دادند و یک بار هم به اجبار او را وادار کرده‌اند که نماز بخواند، اما وی از انجام آن خودداری کرده است.

به گزارش محبت نیوز ، گزارش‌ها حاکی از آن است که دبستان «آریان» که نخستین و تنها مدرسه ارامنه در شهر مشهد بود به حسینیه تبدیل شده است.تاریخ دقیق آغاز فعالیت این مدرسه مشخص نیست اما اسناد ‏به جای مانده نشان می دهد که مدرسه در برهه‌هایی از دورۀ پهلوی اول فعال بوده است. ‏نام مدرسۀ ارمنیان در سالنامۀ معارف ۱۳۰۷ـ ۱۳۰۸ش مدرسۀ ارامنه ذکر شده که ۶۳ دانش آموز و چهار کلاس ‏داشته است. در آمارگیری ۱۳۱۱ش، شمار دانش آموزان ۹۱ نفر بود که شانزده تن از آنان ‏به طور رایگان و بقیه با پرداخت شهریه تحصیل می کردند. این مدرسه در ۱۳۱۳ش، با کاهش جمعیت دانش  ‏آموزی، ۸۸ دانش آموز داشت و هیئت مدیره  ای ارمنی آن را اداره ‏می کرد. از این سال سیاست تمرکز مدارس در خراسان به اجرا درآمد و بنابر دستورالعمل وزارت ‏معارف به ادارۀ ایالتی معارف خراسان نام مدارس اقلیت ها می بایست به نام  های فارسی تغییر می یافت. پیرو ‏این نامه ادارۀ ایالتی معارف خراسان به مدرسۀ ارمنیان اعلام داشت که نام جدیدی انتخاب ‏کنند. مسئولان مدرسۀ ارمنیان چند روز پس از این دستورالعمل، در ‏‏۱۶ مهر ۱۳۱۳ش، نام آریان را برای مدرسه برگزیدند.

به گزارش محبت نیوز ، با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت «عبدالعلی پورمند» از نوکیشان مسیحی شهر دزفول، خانواده او همچنان از محل بازداشت وی و اتهاماتش بی‎خبرند و پیگیری‌های آنها از مراجع قضایی بی‎نتیجه مانده است. عبدالعلی پورمند ۳۸ ساله معروف به «الیاس» از خادمین کلیسای خانگی «پیام آرامش» شهر دزفول پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶ (۱۹ اکتبر ۲۰۱۷) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شد. خانواده‎ این نوکیش مسیحی عنوان می‌کنند بازجو و قاضی به آنها گفته‌اند که حق گرفتن وکیل برای الیاس را ندارند. ممانعت از دسترسی وکیل به پرونده متهم در دوران حبس به خصوص در مورد زندانیان عقیدتی و سیاسی سابقه طولانی دارد. این در حالی است که در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت مطلق بر حق برخورداری از وکیل در مرحله دادرسی تاکید شده است

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۱ مورد
جلوگیری از آزادی افراد بازداشتی علی رغم تودیع وثیقه ۲ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۲مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان ۲ مورد
احضار و بازجوئی ۱ مورد
تفتیش منزل ۱ مورد
ضبط وسائل ۱ مورد
تخریب امکان یا تغییر کاربری ۱ مورد
جلوگیری از حق انتخاب و معرفی وکیل ۱ مورد
شکنجه ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱۳ مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک دین بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.   توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ نقض سریح حقوق دراویش گنابادی و نعمت الهی وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، نیز تاکید شده است.

در این ماه :

به گزارش وبسایت مجذوبان نور محمدعلی شمشیرزن آزاد شد . این درویش گنابادی می‌بایست دوران نفی بلد مادام‌العمر خود را خارج از زندان در شهرستان بندرعباس سپری کند. محمدعلی شمشیرزن که طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب شیراز به همراه شش تن دیگر از دراویش گنابادی ساکن شهرستان کوار محکوم به تبعید مادام‌العمر است در روز شنبه ۱۸ دی‌ماه در محل تبعید گاهش شهر بندرعباس، به طور غیرقانونی بازداشت و زندانی شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
آزادی فرد زندانی ۱ مورد

عرفان حلقه

پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .

در این ماه :

به گزارش هرانا به نقل از فارس ، مورخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۶، در ادامه دستگیری ۶ نفر از مسترهای عرفان حلقه یک منبع آگاه در کرج از دستگیری سه نفر دیگر از این افراد که در شهرستان ساوجبلاغ مبادرت به فعالیت و تبلیغ می‌کردند خبر داد. طبق گفته این منبع “تعداد قابل‌توجهی پوستر، کتاب، جزوه آموزشی و وسایل مربوط به گروه عرفان حلقه از این افراد ضبط ‌شده است”.نهم آبان ماه خبرگزاری مهر گزارشی مدعی شد که تعداد شش نفر از فعالان گروه عرفان حلقه که مدت‌ها در حال تبلیغات گروه خود در سطح استان البرز بودند، توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه امام حسن مجتبی استان البرز دستگیر شدند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

بازداشت ۹ مورد
ضبط وسائل ۱ مورد
جلوگیری از انجام فعالیت مذهبی ۶ مورد
جلوگیری از برگزاری مراسم مذهبی ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱۷ مورد

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه :

به گزارش محبت نیوز ، محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ایران در گفت وگو با خبرگزاری “ایسنا” از تغییر قانون نحوه شرکت پیروان سایر ادیان در انتخابات ایران خبر داد. وی با اشاره به بررسی قانون انتخابات شوراها در کمیته انتخابات کمیسیون شوراها و امور داخلی افزود: در راستای سیاست های ابلاغی رهبر در حوزه انتخابات، لاریجانی، رئیس مجلس دستور بررسی قانون انتخابات شوراها را به کمیسیون شوراها داده بودند که بر اساس آن کمیته انتخابات در حال رسیدگی به این قانون است و پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می دهد چرا که مطابق با نظر هیات رییسه و اعضای کمیسیون شوراها، بخش هایی از قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
تبعید ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۵ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۶ مورد

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram