گزارش نقض حقوق کودکان و نوجوان در مهر ماه 1396

تنطیم نمودار :   لیدا اشجعی Lida Ashjaei

تصویب لایحه حقوق کودکان خود را منوط به مجازات و دستگیری افراد بزهکار میکند ؛و هیچ گاه مسئولین در فکر چاره اندیشی برای احقاق حقوق کودکان نیستند ؛ حقوقی که میتواند پایانی برای رنج کودکان کار وکودک ازاری و شایستگی حق زندگی برای کودکان باشد این امار در گستردگی سانسورحاکم در جمهوری اسلامی خود را نشان میدهد

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مهر ماه 1396

فرهاد نصیری Farhad Nasiri

آسیبهای اجتماعی:

 دختران شین‌آباد و ۱۱۳ هزار کلاس درسی که همچنان ایمن نیستند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه سوم مهر ماه در گزارشی به بررسی دلایل یه سرانجام نرسیدن روند درمان این دانش آموزان پرداخته است. دختران شین‌آباد عبارتی است که ۱۳ دختر اهل روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی را توصیف می‌کند. دخترانی که در سال ۹۱ وقتی در کلاس درس نشسته بودند آتش به جانشان افتاد و سوزاندشان. از سال ۹۱ تا امروز پنج سال می‌گذرد اما درمان‌این دختران هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند اما ۱۳ نفر از آنها جراحات جدی‌تر و شدیدتری داشتند. (خبرگزاری ایسنا)

فعالیت 7000 هیأت مدرسه‌ای در محرم/ اجرای طرح «رادیو محرم» در مدارس

 به گزارش ایسنا، حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز در نشست خبری پیرامون ویژه‌برنامه‌های ماه محرم، اظهار کرد: طرح عملیاتی محرم در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول از ابتدای مهر تا 12 مهر ماه است و فاز دوم این طرح از 15 مهر ماه آغاز شده و تا 18 آبان ماه ادامه دارد.(خبرگزاری ایسنا)

مدافع حقوق کودک در رسانه ها زیاد است/مدافعی که طرح شکایت کند، وجود ندارد

 به گزارش روز جمعه خبرنگار اجتماعی ایرنا، مظفر الوندی درباره احقاق حقوق کودکان با اشاره به اینکه این موضوع از گذشته وجود داشته اما اکنون اطلاع رسانی و انتشار آمار بیشتر شده است، افزود: براساس ماده 66 آئین دادرسی کیفری، به سازمان های مردم نهاد فعال حقوق کودک اجازه داده شده است که اگر در جایی تضییع حقوق کودک را دیدند، بتوانند شکایت کنند و دادگاه نیز مکلف است این مساله را بپذیرد.(خبرگزاری ایرنا)

خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!

 پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.  (خبرگزاری تابناک)

قتل همکلاسی در سراوان به خاطر مشاجره

 ه گزارش اعتماد، جانشین فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: ماموران پس از بررسی صحنه جرم دریافتند مقتول با یکی از همکلاسی‌های خود در مدرسه مشاجره پیدا کرده و در این درگیری قاتل که یک دانش‌آموز ۱۵ ساله بوده با ضربه چاقو وی را به قتل رسانده و بلافاصله از محل متواری شده است.کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان در پایش‌های اطلاعاتی و اقدامات پلیسی، هویت قاتل را شناسایی و او را در یک عملیات ضربتی در کمتر از ۲ ساعت در مخفیگاهش دستگیر کردند. متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شد.(خبرگزاری اعتماد)

حکایت درمان دختران شین‌آباد؛ ۵ سال پس از حادثه

 خبرگزاری هرانا – سال ۹۱ بود که آتش به جان کلاس درس‌شان افتاد و ۱۳ تن از دختران شین‌آبادی را گرفتار کرد، آنها اکنون پنج سال بزرگ‌تر شده‌اند، اما درمان‌شان هنوز به سرانجام نرسیده است. از این اتفاق پنج سال می‌گذرد، اما درمان این ۱۳ دختر همچنان ادامه دارد. بعد از این حادثه اخبار متعددی از وعده‌های دستگاه‌های مختلف درباره حمایت‌های مالی از روند درمان آنها منتشر شد. آخرین اظهار نظر درباره پیگیری درمان دختران شین آباد متعلق به سید محمد بطحائی- وزیرآموزش و پرورش است. او ۱۵ شهریور امسال در این خصوص گفت که «در این زمینه تقسیم کاری صورت گرفته و ردیف اعتباری هم در قانون بودجه برایشان پیش‌بینی شده که دنبال شود.»(خبرگزاری هرانا)

علت وقوع سانحه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اعلام شد

. کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در اطلاعیه شماره دو خود، علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب را خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده و علت تشدیدکننده پیامدهای حادثه را عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام کرد.(خبرگزاری ایسنا)

مرگ مرموز یک زن باردار و فرزندش در بیمارستان.

 زن جوان پس از تحمل حدود 9 ماه بارداری، چشم انتظار تولد دومین پسرش بود. آخرین بار که به پزشک متخصص مراجعه کرده بود زمان زایمان با روش سزارین هم تعیین شد اما یک هفته قبل از موعد مقرر و در نیمه‌های شب، سرفه‌های شدید امانش را برید. به همین خاطر شوهرش او را به بیمارستانی درکرج انتقال داد ولی سه شب بعد زن باردار در اوج بهت و اندوه خانواده‌اش، ناباورانه روی تخت بیمارستان جان سپرد و برای همیشه شوهر و پسر سه ساله‌اش – محمدامین – را تنها گذاشت. (خبرگزاری ایسنا)

عزاداری ربیعی در کنار کودکان و نوجوانان معلول ذهنی بی‌سرپرست در تاسوعای حسینی.

 به گزارش ایسنا، علی ربیعی به همراه رییس سازمان بهزیستی کشور  پیش از ظهر امروز با حضور در مجتمع توانبخشی بهزیستی «نرگس» واقع در منطقه پارک وی تهران، در جمع مددجویان این مرکز  و نمایندگانی از انجمن حمایت از حقوق معلولان، انجمن ناشنوایان ایران، نابینایان و… به عزاداری حسینی پرداخت.(خبرگزاری ایسنا)

از بازسازی جنگ سوریه با کودکان شیرازی تا کار خطرناک رشتی‌ها. به مناسبت “هفته دفاع مقدس” عملیات آزادسازی ارتفاعات شیحه در استان حماء سوریه توسط گردان فاتحین لشکر ۱۹ فجر استان فارس با حضور کودکان شیرازی در باغ جنت بازسازی شد. (خبرگزاری دویچه وله)

دیده‌بان حقوق بشر: ایران نوجوانان افغان را برای جنگ به سوریه اعزام می‌کند.

 محققان دیده‌بان حقوق بشر با استناد به عکس‌های سنگ قبرهایی در گورستان‌های ایران، هشت کودک مهاجر افغان را شناسایی کردند که در سوریه جنگیده و کشته‌شده‌اند.بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران کودکان مهاجر افغان به جوانی ۱۴ سال را در تیپ فاطمیون جذب کرده است. تیپ فاطمیون(لواء فاطمیون) سپاه پاسداران واحدی نظامی برای سازماندهی سربازان افغان است. این سربازان عموماً به خطوط مقدم جنگ در سوریه اعزام می‌شوند. بر اساس گزارش منابع داخلی بیشتر تلفات و کشته‌شدگان سپاه در سوریه از اعضای این تیپ بوده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر ایران موافقت کرده بود که به اعضای تیپ فاطمیون تابعیت ایرانی داده شود. اعضای تیپ فاطمیون سپاه پاسداران ماهانه ۲.۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.(خبرگزاری بی بی سی)

مدرسه ای که دانش آموزان آن سوء تغذیه دارند

 خبرگزاری هرانا – دانش آموز کلاس اولی به جای کوله پشتی با کیسه پلاستیک به کلاس درس آمده بود و در سرش آرزوی داشتن یک کیف مدرسه را می پروراند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، استرس در وجودش موج می‌زد. چشمانش گویای غمی بزرگ بود واین غم هر لحظه با دیدن دانش آموزان دیگر بیشتر هم می‌شد.با قد کوتاهش صندلی آخر کلاس درس را برای نشستن انتخاب کرده بود تا مبادا کسی متوجه تفاوتش با سایرین شود.(خبرگزاری هرانا)

سیستم گرمایشی 83 هزار کلاس درس «غیراستاندارد» هستند.

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدارس نوساز به وسایل و تجهیزات ایمنی مجهز هستند گفت: تامین وسایل و تجهیزات ایمنی مدارس قدیمی‌تر نیازمند تامین اعتبار است و اگر بودجه لازم برای آن تامین شود می توانیم نسبت به این مهم اقدام کنیم. محمدتقی نظرپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تمهیدات ایمنی مدارس با توجه به فرارسیدن روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: تمهیداتی را در این زمینه بخصوص در بحث سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی فراهم کرده‌ایم.(خبرگزاری ایسنا)

هشدار به خانواده‌ها درباره آموزش‌های غلط «خودمراقبتی به کودکان»

 دکتر مهدی بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه انتشار اخبار مربوط به آزار و اذیت کودکان جامعه را دچار بحران اجتماعی و خانواده های دارای فرزند کوچک را نگران می‌کند ادامه داد: گسترش اخبار این حوادث به تنهایی و به صورت ناخودآگاه آسیب‌های روانی زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می کند. وقوع حوادثی مانند آزار و اذیت کودکان قابل پیش بینی است و روز به روز شاهد افزایش آسیب‌ها هستیم.(خبرگزاری ایسنا)

جمع‌آوری نزدیک به 1000 کودک متکدی در پایتخت

فرماندار تهران از جمع‌آوری نزدیک به 1000 کودک متکدی در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: به هیچ عنوان با کودکان کار کاری نداریم چرا که این کودکان در کارخانه‌ها و مغازه‌ها حضور دارند و به هیچ عنوان با آنها کاری نداریم.عیسی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طبق قانون و برابر مصوبه‌شورای اجتماعی کشور مبنی بر جمع‌آوری متکدیان، این کار در سطح شهرستان تهران انجام می‌شود.(خبرگزاری ایسنا)

رفتارهای پرخطر نوپدید، چالش آموزش‌وپرورش در 2 سال اخیر.

 مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر نوپدید ارتباط تنگاتنگی با رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و بویژه شبکه‌های اجتماعی مجازی دارند گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، حضور موثری در فضاهای اجتماعی مجازی داشته باشیم و محصولات و منابع آموزشی و کمک آموزشی در فضاهای مجازی، منتشر کنیم. (خبرگزاری ایسنا)

سیستان‌وبلوچستان در محاصره اعتیاد، ازدواج زودرس دختران، بیکاری و فقر.

 جامعه > آسیب‌ها – شهروند نوشت: پاتوق‌های اعتیاد، ازدواج زودرس دختران، بیکاری و فقر از معضلات جدی روستاهای محروم سیستان‌وبلوچستان است. فاطمه دانشور، فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی و مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین می‌گوید: رفت‌وآمد معتادان در منزل امنیت کودکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.(خبرگزاری خبرانلاین)

بحران کودکان تنها/ عدم احساس امنیت و ارتباطات اجتماعی ضعیف کودکان.

آذردخت داوری روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کودکانی که ساعت های طولانی در خانه تنها می مانند آسیب های زیادی می بینید. به طور کلی تنهایی و تنها بودن برای افراد بزرگسال هم آسیب های فراوانی به دنبال دارد. تحقیقات و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام شده که نشان می دهد این افراد از نظر جسمی و روانشناختی آسیب های فراوانی دیده اند.(خبرگزاری مهر)

14میلیون ایرانی با معضلات مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند

 به گزارش ایسنا، سردار مرتضی میرزایی در همایشی که امروز دوشنبه (17 مهرماه) با موضوع پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر در مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: مواد مخدر از جرائم سازمان یافته‌ای است که امروز گریبان تمام جوامع بشری در دنیا را گرفته است.(خبرگزاری ایسنا)

شناسایی ۹۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید پرویز فتاح صبح سه شنبه با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس با تشریح اقدامات این نهاد انقلابی با بیان اینکه همکاری و تعامل بسیار خوبی با دولت داریم، گفت: ۹۷ تا ۱۰۰ درصد اعتبارات به کمیته امداد اختصاص یافته و توانسته ایم ۱۰۰ درصد وام های بانکی را نیز جذب کنیم.(خبرگزاری مهر)

تولد ۳۰ هزار کودک معلول در سال در سایه فقدان انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج. خبرگزاری هرانا – سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت “در حال حاضر سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر معلول در کشور متولد می شوند، متاسفانه به دلیل عدم انجام آزمایشات ژنتیک به شکل اجباری افراد در هنگام ازدواج ضرورتی به طی مراحل آزمایش نداشتند”(خبرگزاری هرانا)

شیوع اعتیاد و مصرف روانگردان ها در بین دانش آموزان دبیرستانی.

 خبرگزاری هرانا – مدیر کل دفتر تحقیقات و اموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت که ۲.۱ دانش اموزان دبیرستانی به مواد مخدر اعتیاد دارند و ۵ درصد دانش آموزانی که پدر یا مادر معتاد دارند درگیر مصرف مواد مخدر هستند.(خبرگزاری هرانا)

روزی یک وعده غذای گرم برای مقابله با بیش از ۵ هزار مورد سوء تغذیه کودکان در لرستان. خبرگزاری هرانا – مدیر کل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کودکان در مناطق محروم و حاشیه‎ای سوء تغذیه آنان است، افزود “به منظور پیشگیری از اثر سوء تغذیه روی رشد و یادگیری این کودکان، یک وعده غذای گرم به  ۵۳۷۷ نفر داده می‌شود”. (خبرگزاری هرانا)

واکنش آموزش و پرورش به خبر رها کردن دانش‌آموزان مصدوم دارابی.

 به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: «روز شنبه 22 مهرماه امسال در خبری که در برخی رسانه‌ها منتشر شد، به نقل از دانش آموز مصدوم هرمزگانی خانم «محدثه شب راه» این ادعا مطرح شده بود که آموزش و پرورش از رسیدگی به وضعیت وی و خانواده‌اش غفلت کرده و آنها را با مشکلات روحی و مالی تنها گذاشته است.(خبرگزاری ایسنا)

فرار هزار دختر از خانه/ ۸۰ درصد فراری ها به خانواده باز می گردند.

 حبیب‌الله مسعودی فرید در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مراکز نگهداری دختران فراری افزود: در حال حاضر  ۳۱ خانه سلامت ویژه دختران در معرض آسیب و خشونت دیده در استانهای مختلف کشور فعالیت دارد که دختران فراری در این مراکز نگهداری می شوند. وی گفت: مدت زمان نگهداری دختران و زنان آسیب دیده و فراری ۳ تا ۴ ماه است که کارشناسان مرکز در طول این مدت برای بازگشت این افراد به خانواده ها تلاش و رایزنی می کنند و در ۸۰ درصد موارد خانواده این دختران پذیرای آنها هستند.

(خبرگزاری مهر)

پاره شدن پرده گوش دانش‌آموز پس از تنبیه ناظم مدرسه.

 خبرگزاری هرانا – نواختن سیلی بر گونه دانش آموز یکی از مدارس شوش منجر به پاره شدن پرده گوش دانش آموز شد. تنبیه فیزیکی دانش آموزان علاوه بر پیامدهای منفی روحی و جسمی حسب قوانین مدون کشور غیرقانونی محسوب می شود. (خبرگزاری هرانا)

شناسایی ۲۹۵ کودک کار در استان/ وجود ۳۳۴کودک بد سرپرست و بی سرپرست.

 به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا موسوی امجد ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه بانوان و خانواده استان افزود: حمایت های مختلف، انجام مشاوره، آگاه سازی خانواده ها، بازدید از منازل، بررسی وضعیت آموزشی و توانمند سازی در حوزه کودکان کار انجام می شود.(خبرگزاری مهر)

طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستاهای نهبندان اجرا می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد بارانی ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نهبندان از اجرای  طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مهدکودک‌های حاشیه شهر نهبندان خبر داد و اظهار داشت: در اجرای این طرح در طول هفته میان وعده، میوه و غذای گرم به کودکان این مهدها با حمایت مالی بهزیستی داده می‌شود.(خبرگزاری تسنیم)

بازداشت یک دختر ۱۵ ساله در آبادان از سوی وزارت اطلاعات.

به گزارش سایت هرانا، روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه، اداره اطلاعات شهر آبادان یک دانش آموز دختر به نام مائده شعبانى نژاد (عمورى)، متولد ۱۳۸۱ را بازداشت کرد.ماموران اداره اطلاعات با محاصره منزل شعبانى نژاد و بعد از بازرسى منزل واقع در ایستگاه ۷ (سلیچ) شهر آبادان، این دانش آموز دختر را در دبیرستان دخترانه ایستگاه ۷ بازداشت کردند و به نقطه نامعلومی منتقل کردند. مائده شعبانى نژاد در کلاس اول دبیرستان مشغول به تحصیل است.(خبرگزاری هرانا )

اخبار:

   مرگ کودک سه ساله طی عملیات نیروی انتظامی در ایرانشهر

. خبرگزاری هرانا – در جریان تلاش ماموران نیروی انتظامی ایرانشهر برای بازداشت یک متهم به قاچاق سوخت، یک کودک سه ساله به نام مرتضی روستا به همراه پدر خود به ضرب گلوله ماموران کشته شد. قتل این افراد به خصوص این کودک موجب جریحه دار شدن افکار عمومی که ماموران را به نقض قوانین به کار گیری سلاح و نادیده گرفتن موقعیت این کودک در صحنه درگیری متهم میکردند شد. نماینده مجلس و فرماندار ایرانشهر نیز ضمن محکوم کردن قتل این کودک از پیگیرد عوامل آن خبر دادند.(خبرگزاری هرانا )

مواجهه نهادهای حقوق بشری با خشونت و کشتار. دکتر لاهیجی:

من از بدو امر همواره گفته و نوشته‌ام که کشتار بزرگ سال ۶۷ از مصادیق جنایت بر ضد بشریت است. از جمله در آخرین نوشته‌ام ( ۹ دی ۱۳۹۲) زیر عنوان “از دستیابی به حقیقت تا تحقق عدالت” (سایت گویا ). مستند من پیش از تصویب اساسنامه دادگاه جزائی بین المللی در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸، اساسنامه تشکیل دادگاه بین المللی نورنبرگ بود که در آن جنایت بر ضد بشریت به مثابه جنایت بر ضد تمامی بشریت تلقی شده بود چرا که گروه هائی از بشریت مشمول “تصفبه های سیاسی، نژادی و یا مذهبی ” شده بودند.(سایت گویا)

سرقت مجسمه کودک میدان ونک در روز جهانی کودک.

 سید مجتبی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه مجسمه کودک که در حوالی میدان ونک نصب شده بود همزمان با روز جهانی کودک به سرقت رفته است، اظهار کرد: بعد از انتشار این خبر در کانال‌ها، کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری تهران در محل حاضر و این موضوع تایید شد. این مجسمه اسفند ۹۵ رونمایی و در ادامه در محل اشاره شد نصب و همزمان با روز جهانی کودک به سرقت رفت.(خبرگزاری تسنیم )

مرگ کودک خردسال به ضرب گلوله نیروهای انتظامی.

 خبرگزاری هرانا – گلوله شلیک شده ماموران انتظامی در حین تعقیب و گریز چند متهم در یکی از مناطق دزفول به مرگ کودکی خردسال منجر شد.(خبرگزاری هرانا )

ازدواج کودکان:

 دخترکان نوعروس میراث قوانین ناقص.

 به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در نقاطی ازجهان، شاخص های ازدواج بنا به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رنگ و بوی متفاوتی دارد و سن وسال ازدواج بنا به اذن پدر، پا را فراتر از قانون مدون گذاشته و به عرصه کودکی پا نهاده است. (خبرگزاری ایرنا )

کودکی فراموش شده در «لباس سفید عروسی»

به گزارش ایسنا، براساس آمارهای منتشر شده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،  پیش رسی ازدواج ـ نسبت مردان و زنانی که در سن کمتر از ۱۵ سالگی ازدواج می کنند ـ در سال ۱۳۹۲ به ترتیب برای مردان ۰.۴  درصد و برای زنان ۵.۴ درصد است. این رقم با افزایش برای دختران در سال ۹۳ به ۵.۶ درصد رسیده و در سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز به ترتیب رقمی معادل ۵.۴ و ۵.۵ را نشان می دهد. این رقم در ۹ ماهه نخست سال ۹۵، ۰.۰۵ درصد برای پسران و ۵.۵ درصد برای دختران است.(خبرگزاری ایسنا)

روند رو به رشد؛ در ۶ سال گذشته هر سال بیش از چهل هزار کودک ازدواج کرده اند.

 خبرگزاری هرانا – در سال ۹۰ ، ۳۹ هزار و ۶۰۹ نفر ( ۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده اند ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته اند. این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به ۴.۹ درصد رسیده و ۴۰۴۶۴ نفر را شامل شده است. ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش رو به رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد نشان داد که قرار نیست از میزان روند ازدواج کودکان کاسته شود.  این درحالیست که   بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، سال ۹۳،  در  ۵ سال اخیر بالاترین میزان ازدواج کودکان را نشان می دهد. تعداد کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله ای که ازدواج کرده اند در این سال به ۴۰ هزار و ۲۲۸ نفر ( ۵.۶ درصد) رسیده است. سال ۹۴ نیز رقم  ۵.۴ درصد  (۳۶ هزار و ۹۳۸) کودکانی است که در سنین یاد شده و پیش از پایان دوران کودکیشان وارد زندگی زناشویی شده اند.(خبرگزاری هرانا)

نگاه تطبیقی به ازدواج کودکان و فرایندهای آن در نقض حقوق انسانی کودکان/ الهه امانی.

 ماهنامه خط صلح – ۶۹ سال پیش اعلامیه جهانی حقوق بشر قید نمود که همه انسان ها آزاد به دنیا آمده و در حقوق و کرامت انسانی برابر هستند. در خلال ۶۹ سال گذشته، پیمان نامه های گوناگون در عرصه جهانی و منطقه ای بر مواردی که اعلامیه جهانی حقوق بشر نیاز به تدقیق داشت، توجه مبذول داشته تا حقوق و کرامت یکسان همه انسان ها را تضمین نماید. (ماهنامه صلح)

طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال بی‌تأثیر است/ پرداختن به مسئله دختران مجرد مهم‌تر است.

 زهرا آیت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگراری فارس، در خصوص تأثیر طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال گفت: طبق قانون سن قانونی ازدواج 13 است و اینکه افزایش این سن به 15 سال به صلاح دختران است یا خیر، بحثی کلی است. آیت‌اللهی با بیان اینکه در خصوص ازدواج دختران باید به مسائل الویت‌دارتر بپردازیم،‌افزود: طبق آمار شمار دختران مجردی که سن آنها حدود 40 سال است بالاتر از آمار دخترانی است که زیر 13 سال ازدواج می‌کنند، به عقیده بنده این مسئله از اولویت بیشتری برخوردار است و باید بیشتر به این موضوع پرداخته و برای آن برنامه‌های اساسی طرح کنیم.(خبرگزاری فارس)

اعدام کودکان:

 رهایی سه زندانی از جمله دو کودک-مجرم از اعدام.

 برگزاری هرانا – دو نوجوان محکوم به قصاص در استان کرمان امروز با گذشت اولیای دم در دفتر استاندار کرمان آزاد شدند. همچنین مادر مأمور پلیس که پسرش با شلیک سارق سابقه‌دار به قتل رسیده‌بود، وقتی قصد اجرای حکم قصاص را داشت ناگهان حالش بد شد و طناب‌دار را از گردن قاتل برداشت.(خبرگزاری هرانا)

 دبیرکل سازمان ملل: ۸۷ درصد اعدام‌های جهان در چهار کشور از جمله در ایران.

 دبیر کل سازمان ملل در سخنانی که به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام ایراد کرد، از کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را اعمال می‌کنند خواست که به ۱۷۰ کشوری که مجازات اعدام را متوقف کرده‌اند بپوندند. او گفت در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد.(رادیو زمانه)

دولت غیر مسئول:

آموزش و پرورش:

 تحصیل حدود ۱۲ هزار فاقد شناسنامه در مدارس سیستان و بلوچستان.

 خبرگزاری هرانا – مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حدود ۱۲ هزار فاقد شناسنامه در مدارس این استان مشغول به تحصیل شدند. وی با اشاره به اینکه آمار دانش آموزان فاقد شناسنامه استان امسال نسبت به ۹ هزار نفر سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اظهار داشت “پیش بینی می شود این آمار تا ۱۵ هزار دانش آموز نیز افزایش یابد”.  (خبرگزاری هرانا )

صدو پنجاه مدرسه در قم نیاز به تخریب کامل دارد.

 خبرگزاری هرانا – مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قم گفت که از مجموع ۶۳۶ مدرسه دولتی در قم ۱۵۰ مدرسه نیاز به تخریب کامل و بازسازی دارد. به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن پورگلیان، امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی در قم افزود: “در حال حاضر در استان قم ۶۳۶ مدرسه دولتی دارای ۶ هزار کلاس درس و ۹۰۰ هزار متر مربع زیربناست که میزبان ۲۲۰ هزار دانش آموز هستند”.(خبرگزاری هرانا )

اهالی محل در شاهدیه یزد مانع بازگشایی مدرسه مهاجران افغانستانی شدند.

 خبرگزاری هرانا – هر چند وقت یکبار برای مهاجران افغانستانی ساکن استان یزد اتفاقاتی رخ می‌دهد که خبرساز می‌شود؛ اینبار تصاویری از بسته شدن مدرسه «جهاد» که مختص اتباع است در شهر شاهدیه این استان در فضای مجازی منتشر شد و مردم آن منطقه در روز اول مهر با تجمع مانع باز شدن آن مدرسه شدند.(خبرگزاری هرانا )

بلوچستان؛ مرغداری را به کلاس درس تبدیل کردند.

خبرگزاری هرانا – کمبود فضای آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان منجر به تبدیل شدن مرغداری به کلاس درس شد که اعتراضاتی را به دنبال داشت. پس از رفت و روب مرغداری و تبدیل آن به مدرسه  و از آنجایی که این مدرسه فاقد میز و نیمکت نیز می باشد، دانش آموزان برای تعلیم علم و دانش بر روی زمین نشسته و علم می آموزند.(خبرگزاری هرانا )

گلدشت خوزستان معلم دارد، مدرسه ندارد.

خبرگزاری هرانا – ۹۸۰ دانش‌آموز گلدشت اهواز واقع در جاده اهواز – خرمشهر به علت نبود مدرسه و‌کلاس حتی مدارس کانکسی پس از گذشت یک هفته از آغاز سال تحصیلی و نواخته شدن زنگ مهر همچنان از تحصیل محرومند.(خبرگزاری هرانا )

ضرب و شتم مدیر دبیرستان توسط دانش‌آموز در جیرفت / آموزش‌وپرورش پیگیری حقوقی می‌کند. جامعه > آموزش – ایسنا نوشت: رئیس اداره آموزش و پرورش جیرفت گفت: درپی ضرب و شتم مدیر دبیرستان امام صادق شهرستان جیرفت توسط یکی از دانش آموزان، واحد حقوقی آموزش و پرورش استان حق و حقوق این معلم مضروب را از طریق دستگاه قضا پیگیری می‌کند.(خبرگزاری ایسنا )

بیش از۲ هزار کلاس درس البرز نیاز به مقاوم سازی دارد.

 خبرگزاری هرانا – مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز گفت که ۲ هزار و ۳۰۱ کلاس درس در این استان نیاز به مقاوم سازی دارد تا دانش آموزان در فضایی ایمن و استاندارد درس بخوانند.(خبرگزاری هرانا )

حجم سنگین و بدون جذابیت کتاب‌های درسی برای معلم و دانش‌آموزان.

 فروغ تیموریان در گفتگو با خبرنگار مهربا بیان اینکه تغییرات باید با هماهنگی معلم‌ها ایجاد می‌شد، اظهار کرد: محتویات کتاب درسی هم سنگین است و متناسب با سن، موقعیت و شرایط اجتماعی جامعه نیست.(خبرگزاری مهر)

جدیدترین آمار «بازماندگی از تحصیل» + جدول / وضعیت بحرانی ۳ استان.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین دستاوردهای دنیای امروز امکان تحصیل برای تمام آحاد جامعه است. نظام آموزشی مدرن افراد را به کسب علم، شناسایی و شکوفایی استعدادها، عدم تبعیض(اعم از جنسی، قومی و نژادی) تشویق می‌کند. این امر علاوه بر آموزش دانش مقدماتی مانند خواندن و نوشتن، ریاضیات و علوم مقدماتی دریچه بزرگی را بر دنیای دانش باز می‌کند. به گونه‌ای که هر فرد می‌تواند متناسب با علایق و استعدادهای خود در آن به کندوکاو پرداخته و ضمن یاد گیری بر آن بیافزاید.(خبرگزاری ایسنا)

این ویرانه مدرسه ماست؛ سهم بچه‌های روستای «رگیتی» چابهار از امکانات آموزشی: صفر. خبرگزاری هرانا – درست یک سال از مرگ فریبا می‌گذرد؛ فریبا، ۶ ساله. علت مرگ “سقوط درِ مدرسه”. تصور پیکر بی‌جان دختر نحیف، زیر در آهنی بزرگ راحت نیست. دو لنگه دمپایی کوچک، تنها نشان از دختری بود که تا چند لحظه پیش از حادثه، صدای خنده‌اش در فضا پیچیده بود. حادثه در مدرسه مریم روستای «بجاربازار» رخ داد. یکی از روستاهای دهستان پیرسهراب منطقه دشتیاری بخش مرکزی چابهار؛ بزرگترین و محروم‌ترین منطقه آموزشی کشور. (خبرگزاری هرانا )

ضعف جذابیت کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان؛ این کتاب‌ها فقط به درد ورق زدن می‌خورند! جامعه > آموزش – ایران نوشت: چندی پیش رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید از محتوای کتب درسی انتقاد کرد. حسن روحانی گفت: «کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند. وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس و تغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم تغییر چندانی نکرده است. (خبرگزاری خبر انلاین )

نظام آموزشی ایران تقلیدی و تاریخ مصرف‌گذشته است.

 جامعه > آموزش – انتقاد رئیس‌جمهور به وضعیت نظام آموزشی شاید جرقه امیدی باشد تا تغییرات بنیادین در وزارت آموزش‌و‌پرورش و نظام آموزشی ایجاد شود. نظامی که هیچ مهارتی را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهد.(خبرگزاری خبر انلاین )

دانش‌آموزان مناطق محروم از سوء تغذیه رنج می‌برند.

 دانش‌آموزان در مناطق محروم گرفتار سوء تغذیه‌اند. به گفته عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، اگرچه توزیع شیر برای دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم لازم است، اما هنوز تصمیم قاطعی برای این کار گرفته نشده است.به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمد قمی، عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، درباره اهمیت توزیع شیر در مدارس گفته است: «در برخی از مناطق، دانش‌آموزان محروم چیزی به عنوان تغذیه در مدرسه ندارند و شیری که مدرسه می‌دهد، تنها تغذیه مدرسه آنها محسوب می‌شود.»(خبرگزاری ایلنا )

اسکورت اتوبوس‌های راهیان نور توسط خودروهای سپاه.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش شرکت دراردو را حق دانش آموزان دانست وگفت: اتوبوس‌های حامل دانش آموزان شرکت کننده در راهیان نور توسط خودروهای سپاه پاسداران اسکورت می شوند.به گزارش ایسنا، مهدی فیض اردو را یک فرصت طلایی و تربیتی دانست و تصریح کرد: اردو یک موقعیت جذّاب یادگیری و یکی از شاخص های نظام تعلیم وتربیت پیشرفته است.(خبرگزاری ایسنا)

بازماندگان از تحصیل تا چه سنی می‌توانند در کلاس اول پذیرش شوند؟

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه کودکان بازمانده از تحصیل در صورت رفع مشکل تا سن زیر 9 سال می‌توانند در پایه اول ابتدایی جذب شوند گفت: مانعی برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در آموزش و پرورش وجود ندارد. (خبرگزاری ایسنا)

اینجا مدارس با هیزم گرم می‌شوند؛ دانش‌آموزانی که در کلاس‌های سنگی و چادری درس می‌خوانند. خبرگزاری هرانا – اینجا مدارس با سوزاندن هیزم گرم می‌شود و معلمان با روشن کردن آتش در کلاس‌های درس با سرما مبارزه می‌کنند؛ کاری که به خطرات آن آگاهند اما چاره‌ای جز این برای فرار از سرما ندارند.(خبرگزاری هرانا)

سی و چهار دانش آموز دختر که بدلیل محدودیت‌ها و تعصبات قومی از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه بازگشتند.

خبرگزاری هرانا – مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهرستان سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت بغرنج دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل این شهرستان، از تلاش برای شناسایی و بازگشت آنها به محیط علم و تحصیل خبرداد. از جمله او به بازگشت ۳۴ دانش آموز دختر که به دلیل محدودیت ها و تعصبات قومی در یک روستا از تحصیل محروم شده بودند خبر داد.(خبرگزاری ایسنا)

فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان: ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید رقم دقیق اختلاس و تخلف مالی در این پرونده نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است.جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عصر سه‌شنبه ۱۸ مهر گفت که گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان ۴۰۰۰ صفحه است.( رادیو زمانه)

مناطق عشایری فارس؛ ۱۱۰ مدرسه کانکسی جایگزین مدارس چادری.

خبرگزاری هرانا – رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به اینکه هم اینک ۲۸۶ مدرسه عشایری به صورت چادری اداره می شود، گفت که با اجرای طرح جایگزینی کانکس های مجهز به کلاس درس به جای چادر عشایری، ۱۱۰ مدرسه کانکسی با ظرفیت پذیرش حدود ۹۰۰ دانش آموز جایگزین مدارس چادری در مناطق عشایر نشین می شود.(خبرگزاری ایسنا)

دانش آموزان روستاهای پز الیگودرز همچنان چشم‌به‌راه معلم.

خبرگزاری هرانا – ۲۰ روز از سال تحصیلی جدید گذشته است اما دانش‌آموزان روستاهای پز شهرستان الیگودرز به دلیل نداشتن معلم از کلاس درس محروم مانده‌اند، دانش‌آموزانی که نبود مدرسه و محرومیت آن‌ها را وادار می‌کند تا درس چوپانی را مشق کنند.(خبرگزاری هرانا)

وجود ۸۰۰ مدرسه تخریبی در تهران که حضور دانش آموز در آن خطر جانی دارد.

خبرگزاری هرانا – مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد مدارس تهران قدمت بالای ۴۰ و ۵۰ سال دارند و فرسوده شده‌اند گفت که اداره کل آموزش و پرورش تهران و سازمان نوسازی مدارس دیگر تایید نمی‌کنند دانش آموز وارد برخی از این مدارس شود زیرا امنیت ندارند و مدارس خالی می‌مانند.(خبرگزاری هرانا)

مدارس مازندران مشکل تأمین سوخت دارند.

 خبرگزاری هرانا – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مدارس این استان مشکل تأمین سوخت دارند، گفت که نیاز به ۴ میلیون لیتر سوخت برای مدارس و ۹۰۰ هزار لیتر گازوئیل برای مدارس شبانه‌‌روزی داریم، وی همچنین اظهار کرد “سرویس‌های بهداشتی مدارس در حد خط قرمز قرار دارد و سلامتی دانش‌آموزان در خطر است و تجهیز مدارس استان خوب نیست”.(خبرگزاری هرانا)

کمبود ۵۶۰۰ مراقب سلامت در مدارس/ تخصیص اعتبار حق لباس.

 حسن ضیاءالدینی در گفتگو با مهر، گفت: تعداد مراقبان سلامت موجود در مدارس شهری به صورت رسمی ۶ هزار و ۴۴۰ نفر، پیمانی ۹۱۶ نفر، قراردادی ۸۱ نفر و مازاد یک هزار و ۵۹۷ نفر هستند.وی افزود: در مجموع تعداد هفت هزار و ۴۳۷ مراقب سلامت در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مشغول به فعالیت بودند.مدیرکل دفتر مراقب سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه نیازسنجی برای مشکلات شده است، گفت: حدود ۵ هزار و ۶۰۰ مراقب سلامت در مدارس کمبود داریم به همین منظور از تشکل دانش‌آموزی در مدارس با عنوان سفیران سلامت که در سال آتی حدود ۱۵ درصد دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد، آموزش سلامت دیده و به سایر دانش‌آموزان و والدین خود ارائه می‌دهند. (خبرگزاری مهر)

بدهی چند ده میلیاردی آموزش‌وپرورش تهران به وزارت نیرو/ممنوعیت دریافت وجه مخصوص زمان ثبت‌نام است.

 عباسعلی باقری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان بدهی آموزش و پرورش تهران به سایر بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی اظهار کرد: یک بدهی عمده به فاضلاب تهران برای حق انشعاب مدارس داریم. بدهی هر مدرسه 10 تا 15 میلیون تومان است که با احتساب بیش از 2000 مدرسه پایتخت رقم بزرگ چند ده میلیاردی خواهد شد که تامین بودجه آن نیازمند رایزنی و تصمیم ملی است.(خبرگزاری ایسنا)

مدارس حتی در مناطق محروم به امید پول خانواده‌ها.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چند هفته از مهر می‌گذرد، امسال نیز همانند سال‌های قبل است، مدیران مدارس می‌گویند هنوز سرانه‌ای دستشان را نگرفته است، هر چند وزیر آموزش‌وپرورش وعده داده سرانه مدارس تامین اعتبار شده و درخزانه است اما مدیران مدارس می‌گویند« دیگر به عدم تحقق این حرف‌ها عادت داریم.»   مدارس مهر 96 هم بدون دریافت سرانه به استقبال دانش‌آموزان رفتند و برای تامین مایحتاج مورد نیاز و هزینه‌های جاری مدرسه به کمک‌های مالی خانواده‌ها چشم دارند.(خبرگزاری تسنیم)

بیماریهای کودکان:

 راه‌اندازی اولین مدرسه دانش‌آموزان اوتیسمی در یزد.

 به گزارش ایسنا،«مصطفی پایدار» با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: یک هزار و 360 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در هفت گروه معلولیتی سال تحصیلی جدید را در 31 مدرسه استثنائی استان آغاز کردند .(خبرگزاری ایسنا)

افزایش بیماری روانی مزمن در افراد زیر 15 سال /زنان بیشتر از مردان دچار این بیماری می‌شوند.

 به گزارش ایسنا، رامین رضایی در همایش مدیران و فعالان حوزه درمان و توان‌بخشی بیماران اعصاب و روان که در هتل میثاق برگزار شد، با بیان اینکه سن بیماری روانی برای ارائه خدمات بهزیستی 15 تا 64 سال تعیین شده است، اظهار کرد: افراد 15 تا 64 سال، جزو گروه نان‌آوران خانواده یعنی پدر و مادر هستند و با تمام مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد و اگر نان‌آور خانواده هم دچار بیماری اختلال روانی شود، خانواده هم دچار آسیب خواهند شد و آسیب اقتصادی می‌تواند به آسیب اجتماعی منجر شود.(خبرگزاری ایسنا)

۲۵۰۰ کودک زیر پنج سال در استان سوء تغذیه دارند.

 به گزارش خبرنگار مهر، فرید محبی ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه امور بانوان و خانواده در یاسوج، افزود: با مشارکت های انجام گرفته و برنامه مشترک، این جامعه هدف مورد حمایت قرار گرفته اند و سهمیه کالای حمایتی به آنها تعلق می گیرد.(خبرگزاری مهر

بی هویتی کودکان:

 این خانواده جزو آمارها نیست.

در این خانه هیچ کس سنش را نمی‌داند؛ کوچک و بزرگ هم ندارد. پسران خانواده از ترس «رد مرز» اصطلاحی که برای اخراج غیرایرانی‌ها به کار می‌رود و اتهام غیرایرانی بودن، خانه‌نشین شده‌اند. دخترها هم یک روز خیالی برای خودشان تولد می‌گیرند. چندسال پیش هم برای رئیس جمهور نامه نوشتند اما حدس می‌زنند که به دستش نرسیده و هیچ وقت نخوانده باشد. (خبرگزاری ایسنا)

تولد «ناشهروندان» بی شناسنامه؛ پیامد ممنوعیت انتقال تابعیت از مادر به فرزند.

 مرضیه محبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اغلب ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به دلیل مقررات سختی که در این زمینه وجود دارد، ثبت نمی شود افزود: در  حال حاضر بیشتر زنانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، زنان و دختران کم سن و سالی هستند که به دلیل شرایط سخت اقتصادی و یا خانوادگی، با اتباع خارجی که ممکن است فاقد اوراق شناسایی باشند تن به ازدواج می دهند، به این ترتیب معمولا ازدواجشان نیز ثبت نمی شود. کودکان حاصل از این ازدواج حاملان مناسبی برای انواع آسیب های اجتماعی نظیر قاچاق انسان،  بهره کشی، استثمار و سوء استفاده‌های جنسی هستند، زیرا آنها مدرک هویتی ندارند و به راحتی در معرض هر آسیب و ستمی قرار می گیرند.(خبرگزاری ایسنا)

کودکان بدون شناسنامه ایرانی «کد انحصاری» ندارند.

 معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چگونگی پوشش تحصیلی کودکان و بازماندگان از تحصیل بدون شناسنامه ایرانی گفت: متاسفانه «کد انحصاری» برای اینها نداریم؛ در این زمینه نیازمند نظام آماری دقیق هستیم که وزارت کشور مسئول آن است.علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند پیگیری سوادآموزی کودکان ایرانی بدون هویت گفت: شاید بتوان به صورت موردی مشکل اسناد هویتی و سوادآموزی این کودکان را حل کرد اما به صورت فراگیر نمی‌توانیم به تنهایی اینکار را سامان دهیم.(خبرگزاری ایسنا)

حمایت از کودکان:

 نامه فعالان حقوق‌کودک در اعتراض به «جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی».

 به گزارش ایسنا، در این نامه که رونوشتی از آن نیز در اختیار ایسنا قرار گرفته،  آمده است:  «بیش از 300 نفر از اساتید دانشگاه ها، پژوهشگران، مددکاران اجتماعی، وکلا و حقوق دانان، روزنامه نگاران فعالان حقوق کودکان، و فعالان مدنی طی نامه سرگشاده‌ای به مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، ریاست سازمان بهزیستی کل کشور، ریاست شورای شهر و شهردار تهران توقف “طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان” را برای همیشه خواستار شده‌اند.(خبرگزاری ایسنا)

 نشانه‌های کودک آزاری را جدی بگیرید/ اقوام نزدیک در صدر متجاوزان جنسی به کودکان هستند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی انجمن علمی روانپزشکان ایران، دکتر محسن رحیم‌نیا در آستانه برگزاری سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار کرد: این روزها بحث آزار و اذیت کودکان در شبکه‌های اجتماعی بسیار مطرح شده و هر چند این موضوعات از نظر روانپزشکان موضوعات جدیدی نیستند، ولی بسیار حائز اهمیت است. در بحث کودک‌آزاری نکته اولی که بسیار حائز اهمیت است،‌این بوده که آزار و اذیت کودکان صرفا محدود و منحصر به آزار جسمی و تنبیه بدنی نیست.(خبرگزاری انا)

 سال‌تحصیلی کودکان‌کار، کنار جای‌خالی آنها که جمع‌آوری شدند.

 جامعه > آموزش – زنگ شروع سال تحصیلی، در مدرسه کودکان کار خاوران که بیشتر دانش‌آموزانش افغان هستند، با حضور هانیه توسلی، بازیگر سینما و تلویزیون به صدا درآمد.فهیمه حسن‌میری: مدرسه کودکان کار خاوران، جایی که مروه، حسین، سیاه‌مو، سونیتا، شمایل، زینب و خیلی‌های دیگر، می‌آیند که چند ساعت درس بخوانند و بعد از آن بروند کار کنند، امسال با حضور هانیه توسلی همراه بود، حامی پویش «بدسرپرست تنهاتر است». این بازیگر در حمایت از تحصیل کودکان کار و تحصیل کودکان افغان و در مخالفت با کار کودکان، آمده بود تا با به صدا درآوردن زنگ شروع سال تحصیلی، به آنها این امید را بدهد که دیده می‌شوند، که مهم هستند و سلامت و تحصیل و شادی‌شان، اهمیت زیادی دارد.(خبرگزاری خبرانلاین)

برگزاری دوره‌های پیش دبستانی یکساله برای 170 هزار کودک دوزبانه.

 مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری دوره‌های یکساله پیش دبستانی برای 170 هزار کودک در مناطق دوزبانه گفت: پیش بینی می‌کنیم به جایی برسیم که کودکان در مناطق دو زبانه از آموزش‌های پیش دبستانی یک ساله برخوردار شوند. (خبرگزاری ایسنا)

صرفه‌جویی با افزایش جمعیت کلاس‌درس؟/ روایت معلمان از تصمیمی خطرساز در هنرستان‌ها.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آموزش و پرورش در سال‌های اخیر برای جبران کسری نیروی انسانی سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کرده است و به‌اذعان برخی معلمان یکی از این سیاست‌ها افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است.این در حالی است که تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس همواره از سوی معلمان به‌عنوان یکی از عوامل کاهش کیفیت در آموزش اعلام می‌شود، آنها معتقدند «با حضور حدود 40 دانش‌آموز در کلاس درس، بخش عمده‌ای از انرژی و زمان معلم صرف کنترل دانش‌آموزان می‌شود».(خبرگزاری تسنیم)

مجازات متفاوت پدر عصبانی که به فرزندش آسیب زده بود. خبرگزاری هرانا –

 پدر عصبانی که دختر ۱۵ ساله اش را کتک زد و او را وادار کرد که در مقابل خواهر وبرادرش دست خود را درون چاه فاضلاب کند توسط قاضی به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان به مدت ۳۰۰ ساعت در اداره بهزیستی، مطالعه کتابهای مرتبط با آموزش کودکان و نوشتن مقاله محکوم شد. (خبرگزاری هرانا)

نگرانی فعالان حقوق کودک از عدم امنیت و رفاه کودکان.

 به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه که به بهانه روز جهانی کودک در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته، آمده است:«بزرگترین چالش دنیای امروز بروز و ظهور خشونت به شیوه‌های گوناگون است، به شکلی که سایه ناامنی‌ها هر روزه گسترده‌تر و بازتاب رخدادهای ناگوار به امری عادی بدل گشته‌اند؛ در چنین فضای پر بیم و هراسی به احترام روز  جهانی کودک، همگان را به پاسداشت نیکی‌ها و پاکی‌های نهفته در ذات کودکان دعوت  می کنیم، چرا که ترسیم جهانی شایسته کودکان، نیازمند فراگیری صلح، آرامش و تقویت بنیان خانواده‌ها است.(خبرگزاری ایسنا)

متقاضیان فرزندخوانده معلول حمایت مالی و بیمه‌ای می‌شوند.

خبرگزاری هرانا – مدیر امور کودکان و شبه‌خانواده بهزیستی با اشاره به واگذاری سالانه ١۵٠٠ کودک به خانواده‌ها گفت «خانواده‌هایی که کودکان معلول و دارای بیماری‌های خاص را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند، از سوی سازمان بهزیستی حمایت بیمه‌ای و مالی می‌شوند.»(خبرگزاری هرانا)

اصلاح سن‌ازدواج کودکان، مخالفانی بیرون از مجلس دارد.

 جامعه > خانواده – طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: گره کار مسئله زنان است، مسائل مربوط به زنان در کشور ما خیلی راحت پیش نمی‌رود، چون هم بخش سنتی مورد بحث است و هم حساسیت‌های سیاسی که ایجاد می‌کنند، یک عده هستند که بحث را سیاسی می‌کنند در صورتی که بحث ما اصلا سیاسی نیست. (خبرگزاری خبرانلاین)

خودکشی کودکان:

 سقوط ۲ دختر جوان از پل چمران اصفهان/ خودکشی تایید نشده‌است.

 جامعه > حوادث – ایسنا نوشت: مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از سقوط دو ختران جوان از پل چمران اصفهان خبر داد.غفور راستین با تایید سقوط دو دختر جوان از پل چمران اصفهان گفت: ظهر امروز خبری مبنی بر اینکه دو دختر جوان خود را از پل چمران اصفهان به پایین پرت کرده اند به اورژانس اصفهان داده شد.وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیروهای اورژانس اصفهان در محل حادثه حضور دارند، ادامه داد: این دو دختر بین 17 تا 18 سال سن دارند و یکی از آن ها هوشیاری خود را از دست داده و احتمال زنده ماندن او بسیار کم است و نفر دوم نیز با شکستگی تمام اعضای بدن رو به رو است.(خبرگزاری ایسنا)

سقط جنین:

فروش کودکان:

 ناگفته‌هایی از تجارت کودکان در یک تئاتر.

 «پرنیا قناتی» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره قصه نمایش «کمپراچیکو» توضیح داد: قصه این نمایش درباره افرادی به نام «کمپراچیکوها» است که در واقع کودکانی هستند که در بچگی دزدیده می‌شوند و توسط افراد سودجو آن‌ها را شستشوی مغزی می‌دهند و به موجود دیگری مثل حیوانات تبدیل می‌کنند و سپس آن‌ها را به کسانی که طالبشان هستند، می‌فروشند.(خبرگزاری ایسنا)

تهران مقصد ترانزیت و قاچاق کودکان اتباع بیگانه غیرمجاز.

 به گزارش خبرگزاری مهر، شکور پورحسین در موافقت با طرح جمع آوری و ساماندهی کودکان کار پایتخت با بیان اینکه این طرح نباید متوقف شود، گفت: با جمع آوری و ساماندهی سریع تر کودکان کار بخشی از آسیب های حوزه کودکان مدیریت و رفع می شود البته نیاز است نظارت مناسبی بر اجرای این طرح صورت گرفته و نواقص آن هر چه سریع تر رفع و برطرف شود.(خبرگزاری مهر)

کودک ازاری:

 گردهمایی شیرخوارگان حسینی پیام آور آزادگی در برابر جنایات دشمنان است.

 تهران – ایرنا- خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: گردهماییشیرخوارگان حسینی علاوه بر اینکه نشانه ادامه راه نهضت امام حسین (ع) و یارانش بوده، پیام آور ایستادگی و آزادگی ملت در برابر جنایات آمریکایی ها و اسرائیلی ها نیز است .(خبرگزاری ایرنا)

جزای نقدی و «شلاق» در انتظار کودک‌آزاران.

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بنا به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه نهم مرداد ۱۳۹۰ هیات وزیران وقت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه برای کاهش خطرات و جبران آسیب‌های ناشی از جرم برای کودک و نوجوان در معرض خطر یا بزه دیده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است که در صورت تصویب نهایی آن، دفتر حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه تشکیل می‌شود.(رادیو زمانه)

متهم به تجاوز به کودک با قسم خوردن از اتهامات تبرئه شد.

خبرگزاری هرانا – مرد افغانستانی که با شکایت همسرش به شکنجه و تجاوز به دختر ۱۲ساله اش متهم شده بود دیروز پس از قسم خوردن به قرآن با حکم قضایی از این اتهام تبرئه شد. مراسم قسامه از غیرحقوقی ترین بخش های دادرسی در ایران محسوب میشود. (خبرگزاری هرانا)

۹۰ درصد کودکان کار ایران مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

 مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید ۹۰ درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرندرضا قدیمی در دفاع از طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گفت: «نباید احساسی در این مورد صحبت و عمل کنیم، چرا که نود درصد این کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.» به گفته این مسئول ارشد شهرداری تهران، تاکنون ۴۱۶ کودک در جریان این طرح جمع‌آوری شده‌اند که ۳۵۵ نفر از آنها ایرانی نیستند. رضا قدیمی ادامه داد که «این طرح نیست بلکه اجرای قانون است و اسم آن حمایت از کودکان آسیب‌پذیر و بدسرپرست است و نه دستگیری، جمع‌آوری و بازداشت.».(خبرگزاری ایلنا)

انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی کودک‌آزاری سلامت نیوز

: انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی کودک‌آزاری. سلامت نیوز:یک فعال حقوق کودک با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی از موارد کودک آزاری در کشور گفت: اکثر موارد کودک آزاری که در سطح جامعه معنکس می شود آزارهای جسمی و جنسی هستند در حالی که ما از کود‌‌ک ‌آزاری‌های روحی و روانی غافل هستیم (خبرگزاری سلامت نیوز)

فیلم: پدر اهورا | توضیحات پدر اهورا درباره ماجرای تجاوز و قتل پسر 2 ساله رشتی

فیلم: پدر اهورا | پدر اهورا در برابر دوربین صدا و سیما قرار گرفت و درباره ماجرای دردناک تجاوز و قتل پسر 2 ساله اش توضیحاتی داد. او با اشاره به فریادهای اهورا در روز حادثه، گفت: همسایه ها با شکستن در وارد خانه شدند و بچه را در حالت بدی دیدند… فیلم پدر اهورا را ببینید و توضیحات اورا درباره قتل کودک بی گناه دو ساله بشنوید…(خبرگزاری فارس)

کودک ۳ ساله توسط ناپدری مورد تجاوز قرار گرفت و جان باخت.

 خبرگزاری هرانا – مورخ ۲۲ مهرماه “اهورا” کودک سه ساله با ناپدری جوان خود در خانه تنها بود که مرد جوان به او تجاوز کرده و سپس سر کودک را به دیوار می کوبد. اهورا با خونریزی از ناحیه دهان و بینی و مقعد به بیمارستانی در رشت برده می شود. ولی متاسفانه شدت آسیب وارده شدید بوده و اهورای سه ساله فوت می کند.(خبرگزاری هرانا)

آزار و اذیت زوری دختر15 ساله توسط شوهرعمه. به گزارش ایسنا،

 در تاریخ 26 مهرماه امسال فردی با مراجعه به دادگاه کیفری یک تهران و طرح شکایتی عنوان کرد که دختر 15 ساله اش توسط یکی از بستگان نزدیکشان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است که با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع آزار و اذیت جنسی و به دستور رئیس شعبه سوم دادگاه کیفری یک تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.(خبرگزاری ایسنا)

فراگیر شدن کودک آزاری در ایران: این بار در سمنان.

 کمتر از یک هفته پس از انتشار اخبار کشته شدن کودکی دو ساله به نام اهورا به دست پدرخوانده‌اش، خبر رسیده که کودکی به نام سارینا که دچار جراحت‌ها و سوختگی‌های متعدد بوده، در بخش آی سی یوی بیمارستان امیرالمومنین سمنان بستری شده است پانته آ تاجیک، پزشک معالج سارینا گفته که این دختر پنج ساله در حال خفگی به کارکنان بیمارستان تحویل داده شده و علاوه بر جراحت و خونریزی‌های سطحی، دچار خونریزی مغزی در ناحیه چشم بوده که با تلاش پزشکان، سطح هوشیاری این کودک افزایش یافته و حالش رو به بهبود است(رادیو زمانه)

تکذیب آزار و اذیت دختر ۹ ساله در شهرری

. جامعه > پلیس – ایسنا نوشت: پلیس آگاهی پایتخت خبرهای منتشر شده درخصوص آزار و اذیت دختری ۹ ساله در تهران را تکذیب کرد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: بر خلاف برخی از خبرهای منتشر شده در برخی از خبرگزاری ها و کانال های خبری مبنی بر آزار و اذیت دختری ۹ ساله توسط فردی که سلاح سرد همراه خود داشته، این خبر به هیچ عنوان تایید نمی‌شود.بررسی های میدانی صورت گرفته توسط کاراگاهان پایگاه نهم آگاهی حکایت از آن دارد که دو روز پیش مردی غریبه، حدودا ۲۵ ساله که به احتمال بسیار زیادی قصد انجام سرقت داشته در پلکان یک مجتمع مسکونی در منطقه ولی آباد شهرری مشاهده شد که این فرد پس از روبرو شدن با اهالی ساختمان اقدام به فرار کرد.(خبرگزاری ایسنا)

کودکان افغان :

 مدرسه‌ای در کرمان از ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجه خودداری کرد. خبرگزاری هرانا – پس از اتفاقات مدرسه‌ی «جهاد» شهر شاهدیه یزد که مشکلاتی برای دانش‌آموزان افغانستانی محصل بوجود آمد، این بار گزارش‌ها از جلوگیری مسوولان مدرسه‌ای در کرمان نسبت به ورود دانش‌آموزان اتباع خارجه و ادامه‌ی تحصیل آنها در این دبستان حکایت دارد.(خبرگزاری هرانا)

اعتراض نماینده مجلس به ادامه طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان

. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که به‌رغم اعتراض‌ها هنوز هم فرمانداری تهران به کمک شهرداری، طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را در سطح شهر تهران اجرا می‌کند. اما برخی از مسئولان از توقف این طرح خبر می‌دهند. طرح موسوم به “جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان” از مردادماه سال جاری آغاز شد. این طرح از سوی شهرداری تهران و سازمان بهزیستی به اجرا گذاشته شد و هدف آن “جمع‌آوری کودکان خیابانی از سطح شهر تهران” عنوان شده بود.(خبرگزاری دویچه وله)

کودکان فقر :

   تاثیر مستقیم اعتیاد پدر و مادر بر بزهکاری فرزندان.

 به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی افروز به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هنگامی که پدر یا مادر به دلایل خاصی مثل اضطراب، افسردگی، تعارض‌های روانی، ستیزهای خانوادگی، احساس همسرگریزی به خصوص عادت‌های نامطلوب مثل سیگارکشی و اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به شبکه های مجازی روی می آورند، محبوبیت خودشان را نزد فرزندانشان از دست می‌دهند.(خبرگزاری ایسنا)

کودکان کار:

 5 درصد کودکان کار با باندها همکاری دارند/برخی دلال آسیب‌های اجتماعی هستند.

 حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کودکان کار و خیابان گفت: بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان تهران غیرایرانی هستند لذا با توجه به این امر، سوال من آن است که در کجای دنیا می‌بینیم اتباع این‌چنین آزادانه به کار غیرقانونی در سطح معابر اقدام کنند؟.(خبرگزاری ایسنا)

شهرداری تهران: با دستور فرماندار پایتخت، کودکان کار را جمع آوری کردیم/ قول مولاوردی.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نشست بررسی طرح جمع آوری و بازداشت کودکان با ارائه آمار جالبی از فعالیتهای جدید شهرداری تهران در حوزه دستگیری این کودکان همراه بود.نماینده شهرداری تهران در این نشست اعلام کرد شهرداری تا دیروز 352 کودک کارگر خیابانی را جمع آوری کرده است.در این نشست شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، درباره کودکان کار گفت: بالاخره طرحی شروع شده و آماده ایم پیشنهادها را درباره اجرای بهتر این طرح بشنوم.(خبرگزاری خبرانلاین)

جمع آوری کودکان کار و خیابان تاکنون ۳۰ بار اجرا شده است.

 جامعه > آسیب‌ها – ایلنا نوشت: به گفته ریس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز موفق نبوده است، چرا که با وجود 30 بار اجرای این طرح طی 35 سال گذشته، کودکان بارها و بارها به خیابان‌ها بازگشته‌اند و هیچ گزارشی در خصوص اثربخشی این طرح در جایی منتشر نشده است.(خبرگزاری ایلنا)

کودکان کار مُخِل مبلمان شهری نیستند»

حامد فرمند، فعال حقوق کودک در گفت‌وگو با زمانه درباره رویکرد جمهوری اسلامی به پدیده کودکان کار و خیابان می‌گوید: «نحوه برخورد دولت‌های جمهوری اسلامی بدترین برخوردها و برخلاف اصول اساسی پیمان‌نامه حقوق کودک است. در ادبیات مسئولان، کودکان کار و خیابان به مثابه اجزای ناهنجار مبلمان شهری هستند که باید “جمع‌آوری” شوند.»(رادیو زمانه)

کودکانی که در کوره‌آجرپزی کار می‌کنند.

 خبرگزاری هرانا – کارگران کوره های آجر پزی مردمانی سخت کوش هستند که در میان خاک و آتش، دشواری های این حرفه را به جان خریده و مصالح ساخت و ساز بناها و برج های عظیم در کلان شهرها را تولید می کنند. در این میان کودکانشان همپای دیگر اعضای خانواده مشغول کار می شوند. آنها در فضای سخت و زیان آور کارگاه های آجر پزی، رویاهای خود را در میان خشت ها جست و جو می کنند.(خبرگزاری هرانا)

زندگی از چشم کودکان کار؛ از تامین هزینه اعتیاد پدر تا قطع انگشتان.

خبرگزاری هرانا – زندگی برای کودکان خیابانی ملغمه‌ای است از فقر، اجبار و طمع خانواده تا نفس کشیدن در میانه دود و آهن و فرار از دست ماموران شهرداری و بهزیستی.(خبرگزاری هرانا)

برای یک لقمه نان، نه بیشتر.

خبرگزاری هرانا – زباله‌گردی در ابتدا با هدف پیدا کردن اشیای قابل استفاده یا جمع‌آوری ته مانده مواد غذایی در دامداری‌ها از میان زباله‌ها رواج پیدا کرد اما بعدها با اجرای طرح‌های بازیافت به شدت گسترش یافت. زباله‌گردی شغل تعریف نشده‌ای‌ست که دامن سلامت بخش قابل توجهی از کودکان و بزرگسالان شهرهای بزرگ را گرفته است.(خبرگزاری هرانا)

ناگفته‌هایی از سازمان «گدایان» و زنانی که مسئول زائیدن کودکان هستند.

 به گزارش ایسنا،  دکتر مجید ابهری در  کارگاه آموزشی نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی که با محوریت کودکان کار و خیابانی تشکیل شد، اظهار کرد: والدین کودکان خیابانی به چند دسته تقسیم می‌شوند، اغلب این کودکان بدون والد یا تک والد یا به همراه نامادری یا ناپدری زندگی می‌کنند، برخی از آنها نیز با وجود اینکه خانواده دارند، اما بد سرپرست هستند و یا والدین معتاد، گدا یا از کارافتاده دارند.(خبرگزاری ایسنا)

کودکان کار از «ون» می‌ترسند/ کثیف‌ترین کار این است که کار اجتماعی را سیاسی کنیم.

 جامعه > خانواده – ایران نوشت: طرح «ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان» از اواسط شهریور آغاز شده است. مجریان این طرح استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران هستند و بهزیستی هم به عنوان سازمان همیار و پذیرنده بچه‌های جذب شده با آنها همکاری می‌کند.نحوه اجرای این طرح به اعتراض‌های رسانه‌ای بسیاری دامن زد.(خبرگزاری خبرانلاین)

ایستگاه آخر؛ کودکان کار.

خبرگزاری هرانا – مدت کوتاهی است که طرح جمع آوری کودکان کار از معابر عمومی اجرا شده است و تا کنون ۳۸۰ کودک به مراکز بهزیستی تحویل داده شده اند.

(خبرگزاری هرانا)

 

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram