گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در مهر ماه 1396

تهیه و تنظیم ,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تربیزی

گردآوری داده : مصطفی خداکرمی ، محمدحسین ملائی برزی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مهر ماه 1396 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

  اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژیم ایران طبق برنامه‌ای که جدیداً آن را طراحی کرده می‌خواهد آمار زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر را کاهش دهد، بدون اینکه آن‌ها را آزاد کند، تعداد زیادی از زندانیان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده که غالباً به شهرهای خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، على خنفرى (بترانى)، متأهل، داراى دو فرزند، از اهالى کوى پیچ خزامى کوت عبدالله بامداد روز پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۶، توسط نیروهاى اداره اطلاعات اهواز در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شد. عناصر اداره اطلاعات با ورود شبانه به منزل على خنفرى باعث ایجاد رعب و وحشت بین افراد خانواده او شده اند و بعد از بازرسى منزل تعدادى کتاب و تلفن همراه و وسائل شخصى او را با خود بردند. یک منبع نزدیک به علی خنفری با تایید این خبر گفت “از دلایل بازداشت علی اطلاعی در دست نیست با اینحال چون ‎على خنفرى پیشتر بدلیل فعالیت های مذهبی اهل سنت بازداشت شده بود محتمل است این دستگیری هم در همان رابطه باشد” .

به گزارش خبرگزاری هرانا,انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت سه زندانی سنی مذهب که به همراه داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در حبس به سر می برند برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شدند. این سه زندانی که از هشت سال پیش در زندان به سر می برند پیش تر به اعدام محکوم شده بودند که این حکم در سال ۹۵ با ایراد دیوان عالی کشور شکسته شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه دیگری ارجاع شد. سه زندانی سنی مذهب در هفته جاری از زندان رجایی شهر کرج برای حضور در دادگاه انقلاب ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شده اند. این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه امنیتی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده بودند هرچند درباره جزئیات و فعالیت های آنان از سوی مسئولین و ارگان های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

به گزارش هرانا ، پنج زندانی عقیدتی در زندانهای مختلف با دلایل مختلفی در اعتصاب غذا به سر می برند. انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه سه زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه از روز ۲۹ شهریورماه در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و نگهداری آنان در بند “روان درمانی” زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده اند. این سه زندانی مدت چند روز را در سلول انفرادی به سر بردند با اینحال مجددا به همان بند “روان درمانی” منتقل شدند و کماکان به اعتصاب خود ادامه می دهند. این سه زندانی برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در ۱۶ شهریورماه با وعده مسئولین مبنی بر رسیدگی به مشکلات حقوقی و شرایطش به ۲۸ روز اعتصاب غذا پایان داده بود تنها پس از چهار روز با مشاهده خلف وعده مسئولین دست به اعتصاب غذا زد. وی چهاردهمین روز اعتصاب غذای خود را با ضعف جسمانی و افت فشار خون سپری می کند. رسیدگی بهداری زندان به این زندانی در شکل ثبت فشار خون و وزن او خلاصه شده است. مسئولان زندان تاکنون هیچ واکنش یا گفتگویی با این زندانی برای بررسی مشکلاتش نداشته اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت سه زندانی سنی مذهب که به همراه داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در حبس به سر می برند مورخ ۲۹ شهریورماه برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شدند .این افراد به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند ولی در زمانی که بر اساس اصل تفکیک جرایم انتظار داشتند به بند زندانیان عقیدتی منتقل شوند با تصمیم مسئولان به بند “روان درمانی” این زندان که افراد با بیماریهای روحی و روانی در آنجا نگهداری می شوند منتقل شدند.

به گزارش هرانا ، حکم سکونت خارج از ارومیه در حق ماموستا عبدالعزیز (رضا) عبدی، از علمای برجسته اهل‌سنّت‌ استان آذربایجان غربی و مؤسّس‌ و مدرس‌ مدرسه‌ علوم دینی صلاح‌الدّین ایّوبی‌ ارومیه، روز ٢٨ شهریورماه گذشته اجرایی شد. ماموستا عبدی که سال گذشته با حکم دادگاه ویژه روحانیّت‌ تبریز به ۶ ماه حبس و ۲ سال سکونت در خارج از ارومیه محکوم شده بود، پس از اتمام مدت حبس، روز ٢٨ شهریورماه حکم تبعیدش اجرا شده و وی را به شهرستان اشنویه تبعید کردند.

به گزارش هرانا ، دست کم دو نوبت این زندانی به دلیل وخامت حال به بیمارستانهای امام خمینی و مدنی کرج اعزام شده است. حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در ۱۶ شهریورماه با وعده مسئولین مبنی بر رسیدگی به مشکلات حقوقی و شرایطش به ۲۸ روز اعتصاب غذا پایان داده بود تنها پس از چهار روز با مشاهده خلف وعده مسئولین دست به اعتصاب غذا زد. وی بیست و یکمین روز اعتصاب غذای خود را با ضعف جسمانی و افت فشار خون سپری می کند. آقای درویش که در طول اعتصاب حداقل ۱۰ کیلوگرم وزن خود را از دست داده است و فشار خون او ۸ روی ۷ گزارش می شود. با مشکلات کلیوی روبروست .

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۲ مورد

تفتیش منزل

۱ مورد

ضبط وسائل

۱ مورد

محاکمه

۳ مورد

اعتصاب غذا

۶ مورد

تبعید

۱ مورد

ایجاد رعب و وحشت بر خانواده شهروندان

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانی

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۱۶مورد

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

عاصماء جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، نیروهای امنیتی با حکم دادستانی شهر رشت به منزل خانواده هروی مراجعه و اقدام به بازداشت نازیلا خانی پور (هروی) کردند. نیروهای امنیتی توضیحی در مورد دلایل بازداشت این شهروند بهایی ندادند، حکم صادره نیز خالی از توضیحات در این باره بود. از سرنوشت خانم خانی پور پس از بازداشت و محل نگهداری او کماکان اطلاعی در دست نیست. لازم به یادآوری است روز بیستم شهریورماه سال جاری ماموران امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات با حکم دادستانی طی چند اکیپ مجزا بصورت هماهنگ مبادرت به مراجعه و تفتیش منازل شهروندان بهایی در رشت، رضوانشهر، پره سر و منجیل از توابع استان گیلان کردند. ماموران حاضر پس از تفتیش منازل، وسایل شخصی اعم از موبایل، تبلت، لب تاپ، کارتهای حافظه، کامپیوتر میزی و همینطور کتب مذهبی، تابلوها و عکسهای شخصیت های مذهبی آیین بهایی را نیز ضبط و با خود بردند.

به گزارش پیام نیوز ، یمان قیامی،عزت الله شهیدی، فروزان امینی ،کامبیز مرادی پور، سپیده احراری ، امرالله اسلامی، نعمت الله شادابی، سینو رسولی و امیر کدیور ۹ شهروند بهایی می باشند که توسط مامورین امنیتی در منزلشان بازداشت و پس از آن محل زندگی آنان مورد تفتیش کامل قرار گرفته است. به گفته یک منبع مطلع: هنوز از دلایل بازداشت این نه شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست و همچنین احتمال می رود این افراد را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات کرمانشاه منتقل کرده باشند.» لازم به ذکر است که سپیده احراری در حالی بازداشت شده است که وی در دوران بارداری حضور دارد و شرایط بازداشت و استرس برای وی بسیار مشکل زا می باشد. عزت الله شهیدی و فرزوان شهیدی پدر و مادر ایقان شهیدی یکی از زندانیان عقیدتی سابق می باشند که فرزند آنان به مدت پنج سال در زندان رجایی شهر محبوس بود.همچنین تعدادی دیگر از بازداشت شدگان اخیر پیشتر نیز بازداشت شده بودند.

به گزارش پیام نیوز , شیدا عابدی شهروند بهایی ۲۶ ساله ساکن شهر بیرجند در خراسان جنوبی ساعت ۷ صبح روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد. به گفته یک منبع مطلع مامورین پس از بازداشت این جوان بهایی ایرانی در بیرجند منزل شخصی وی را مورد تفتیش قرار دادند. به گفته این منبع آگاه ” هنوز دلیل بازداشت و اینکه به کجا منتقل شده است را خانواده ایشان اطلاع ندارند “. همچنین یک منبع دیگر اطلاع از بازداشت دستکم چهارشهروند بهایی دیگر نیز داده است که پس از تایید این خبر منتشر خواهد شد. ده شهروند بهایی دیگر نیز در کرمانشاه و رشت توسط مامورین امنیتی بازداشت شده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، گفتنی است مامورین امنیتی پس از بازداشت کامران شهیدی اقدام به ضبط تمامی اموال محل کسب این شهروند بهایی کرده اند. کامران شهیدی دارای واحد صنفی طلا فروشی می باشد که مامورین پس از ضبط تمامی طلاها به منزل دختر و خواهر وی مراجعه کردند تا مابقی طلاها، کتاب هاو تابلوهای مربوط به آئین بهایی را توقیف کنند. با وجود پیگیری های مداوم خانواده کامران شهیدی همچنان پس از گذشت چهار روز از بازداشت این شهروند بهایی هیچ اطلاعی از محل نگهداری وی به دست نیامده است. بهنام روحانی فرد یکی دیگر از شهروندان بهایی ساکن شهر تهران می باشد که طی ماه گذشته توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش پیام نیوز ، روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶طی حکمی پس از گذشت یازده ماه پلمب تمام اموال اعم از تمام عینک ها، لوازم عینک سازی و دستگاه های بینایی سنجی مصادره و این اموال به نفع دولت ضبط گردید که پس از انتقال اموال، مجدد محل کسب این دو شهروند بهایی پلمب گردید. به گفته یک منبع مطلع مامورین این دو شهروند بهایی را مجبور کردند که خودشان اموالشان را جمع کنند و سوار وانت باری کرده و کرایه آن ماشین را پرداخت کنند تا آن اموال به جاده قدیم واقع در اتوبان تهران_کرج می باشد منتقل کنند.»پیشتر در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ هفت مامور دولتی و انتظامی از جمله یک سرهنگ ،۲ قاضی ، ۲ مامور نظام پزشکی و ۲ تن از ماموران وزارت اطلاعات محل کسب فرخ بندی این محل کسب را پلمب کردند. و به گفته یک منبع نزدیک به این شهروند بهایی » ماموران پس از ایراد گرفتن های متعدد از قبیل جواز و اتیکت و پروانه پزشکی که تنها پروانه پزشکی موجود نبود آن محل کسب را پلمب کردند . همچنین محل کسب نبی اللهی یکی دیگر از شهروندان بهایی که در چهل و پنج متری گلشهر کرج دارای واحد صنفی عینک سازی بود نیز توسط ماموران اداره اماکن پلمب شده بود.

به گزارش پیام نیوز ، پلمب محل کسب بهائیان در حالی صورت می گیرد که مامورین اداره اماکن با استناد به ماده ۲۷ قانون نظام صنفی موضوع نداشتن پروانه کسب بهائیان را مطرح کرده است که این موضوع از سوی صاحبان محل کسب رد شده و صاحبان آن محل کسب تصویری از پروانه کسب خود را در کنار برچسب زرد رنگ اداره اماکن عمومی زده اند.بنابراین گزارش و براساس یافته های خبرگزاری پیام نیوز محل کسب پنج شهروند بهایی در شیراز و هشت محل کسب در گنبدکاووس و محل کسب یک شهروند بهایی در گرگان توسط اداره اماکن عمومی پلمب شده است. صاحبان محل کسب ساکن شهر شیراز ریاض اله خادم دارای واحد صنفی جلوبندی اتومبیل،اسماعیل فروزان دارای واحد صنفی کتاب و محصولات کودک،فرشاد فرزندی دارای واحد صنفی ابزار فروشی، ورجاوند مستقیم دارای واحد صنفی عینک فروشی و مصطفی شاعرزاده دارای واحد صنفی فروش، نصب وتعمیر سیستم های حرارتی می باشند.همچنین صاحبان محل کسب هشت محل کسب پلمب شده در گنبدکاوس دوواحدصنفی متعلق به کوروش زیاری و واحدهای صنفی خانم حمیده زیاری، ایرج روشنی، هومن طائف، ساسان ثابتی، شهرام تهذیب و همچنین واحد صنفی فرهاد فنائیان توسط اداره اماکن پلمب شده است. بنابراطلاعات به دست آمده محل کسب مهران خلخلی که دارای واحد صنفی پخش شیشه عینک در گرگان بود نیز توسط مامورین اداره اماکن عمومی پلمب شده است.

به گزارش پیام نیوز ، مسئولین مدارس با دادن فرم های بدون هیچگونه سربرگ و مهر معین ضمن تفتیش عقیده آنان پس از آنکه مشخص می شود که دانش آموزی بهایی می باشد از سوی مربیان پرورشی و دینی مورد سرزنش و یا توهین قرار میگیرد و در اکثر موارد خواهان تغییر نگرش دانش آموزان از آئین بهایی به اسلام می شوند. به گفته یک منبع آگاه در این خصوص «هر ساله دانش آموزان را مجبور به پر کردن فرم تفتیش عقاید می کنند و به اصطلاح خودشان قصد ارشاد دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی را دارند و با دانش آموزان دوره دبیرستان عمدتا برخوردی خشونت آمیزتر داشته اند.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شش شهروند بهایی به نام‌های خلیل ملاکی، بهمن صالحی، سهراب ملاکی، ساغر محمدی، آرمین مختاری و  شیدا  عبادی کن شهر بیرجند در خراسان جنوبی در ساعت ۷ صبح روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ توسط مأمورین وزارت اطلاعات در منازل شان بازداشت شدند. پیام نیوز همچنین خبر از تفتیش منزل دستکم ده شهروند بهایی داده است که مأمورین وسایل شخصی آنان من جمله تلفن‌های همراه را توقیف کرده‌اند. طی هفته اخیر ده شهروند بهایی دیگر نیز در کرمانشاه و رشت توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بهنام روحانی‌فرد طی یک ماه بازجویی به «تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهاییان» متهم شده است. یک منبع مطلع به کمپین بین المللی گفته است: «دو اتهام اول به دلیل فعالیت‌های هنریش به او وارد شده ست. به او گفته‌اند که احتمالا به بهانه تولد پیامبر بهاییان برای کنسرت به اروپا رفته است چون تولد حضرت بهالله کمتر از ۱۵ روز دیگر است. او هم البته در پاسخ بازجویش گفته است که کنسرت‌های او همگی عمومی و در سالن‌های شهرداری کشورها بوده و آن‌جا مردمش درد دین ندارند و او تبلیغ بهاییت را نکرده و صرفا شعرهایش را خوانده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، هلیا مشتاق، یاور حقیقت مهلبانی، نوید اقدسی، نوا منجذب قمصری و نگار باقری طاری برای رسیدگی به پرونده‌ای که در سال ۹۴ مفتوح گشته است، روز جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از سوی قاضی مقیسه محاکمه و هر یک به پنج سال حبس محکوم شدند. اتهام این شهروندان «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است. گفتنی است که این شهروندان به همراه شمار دیگری از بهاییان در سال ۹۴ بازداشت و پس از چند ماه بازجویی آزاد شدند. صهبا فرنوش، نگار باقری، یاور حقیقت، نوید اقدسی، هلیا مشتاق، کیوان و پروین نیک‌آیین، یگانه آگاهی، عرشیا روحانی، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان هویت شماری از این بازداشت‌شدگان است که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ هنا کوشک باغی جهت اجرای حکم خود را به زندان معرفی کرد. این شهروند بهایی در روز گذشته به وزارت احضار شده بود و از وی خواسته شد که برای اجرای حکم به زندان بروند. از تاریخ  ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ بیش از یازده شهروند بهایی که در یک پرونده حضور داشتند، بازداشت و یا پس از احضار به زندان منتقل شده است. در تاریخ ۱۵ مهر ماه چهار تن از افرادی که پیشتر بازداشت شده بودند نیز پس از گذشتن بیش از یک سوم از حکم تحت عنوان آزادی مشروط از زندان امیرآباد آزاد شدند که نام آنان به ترتیب نازی تحقیقی، هوشمند دهقان،مریم دهقان و سودابه مهدی نژاد است. این افراد نیز همچون هناکوشک باغی به همراه تعداد دیگری از بهائیان چند شهر به صورت همزمان بازداشت و با احکام زندان روبرو شدند.

به گزارش پیام نیوز ، روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ فؤاد فهندژ، پیام مرکزی و سیامک صدری با پایان دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شدند. کوروش زیاری نیز در تاریخ پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ از این زندان آزاد شد.  دو تن دیگر از هم پرونده‌ای های این شهروندان به نام‌های کمال کاشانی و فرهمند ثنایی در شهریورماه سال جاری از زندان رجایی شهر آزاد شده بودند.

به گزارش پیام نیوز،  کامران شهیدی در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۶ پس از بیست و سه روز حبس که به مدت ۲۱ روز در سلول انفرادی بود با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. به گفته یک منبع مطلع» کامران شهیدی در طول دوران بازداشت تحت بازجویی های مکرر قرار گرفته بود و با وجود در زمان بازداشت وی اموال محل کسب ایشان که دارای طلا فروشی بودند نیز توقیف شده که با وجود آزادی ایشان اموال وی تحویل داده نشده است.»این منبع آگاه افزود که » حدود ۲ کیلو طلا و مقداری سکه، پول و دلار به میزان حدود ۳۰۰ میلیون تومان از جمله مواردی است که در زمان بازداشت این شهروند بهایی مامورین امنیتی آنان را توقیف کرده است.»

به گزارش پیام نیوز ، این شهروند بهایی ساکن گنبد به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بهایی که به صورت دسته جمعی بازداشت شده بودند پس از گذشت مدتی بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات روز به زندان رجایی شهر منتقل شدند. طی سالهای اخیر این شهروند بهایی محبوس در زندان رجایی شهر بدون یک روز مرخصی دوران محکومیت خود را طی کردند .کوروش زیاری پیشتر به همراه شش شهروند بهایی دیگر طبق ماده های قانونی ۴۹۸.۴۹۹.۵۰۰ به تبلیغ علیه نظام،همکاری با دول متخاصم و عضویت در تشکیلات مخفی بهایی متهم وبه ۵ سال حبس محکوم شده بودند که آزاد شدند.

به گزارش پیام نیوز ، پونه ثنایی و فرحناز تبیانیان( ثنایی)، هنا عقیقیان،روفیا پاکزادان وبهنام حسنی پس از گذراندن بیش از یک سوم از دوران محکومیت با آزادی مشروط از زندان امیرآباد گرگان آزاد شدند و همچنین کاملیا بیدلی نیز از زندان گنبد آزاد شده است. بنابر این گزارش روز شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ در حالی شش شهروند بهایی از زندان آزاد شدند که عمده این افراد از تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ بازداشت و یا پس از احضار به زندان امیرآباد گرگان منتقل شده بودند. بنابراین گزارش دوران محکومیت شش شهروند بهایی ساکن گرگان ۱ سال و ۹ ماه بود که به جهت تجمیع آرا این حکم به یک سال حبس پیشتر کاهش پیدا کرده بود. در هفته گذشته چهار شهروند بهایی دیگر به نام های نازی تحقیقی، هوشمند دهقان،مریم دهقان و سودابه مهدی نژاد پس از گذراندن بیش از یک سوم از دوران محکومیتشان تحت عنوان آزادی مشروط از زندان آزاد شدند.همچنین طی هفته گذشته هنا کوشک باغی جهت گذراندن دوران محکومیت یک سال و ۹ ماه حبس به زندان گنبدکاووس منتقل شده است.

به گزارش هرانا ، چهار شهروند بهایی که در سال ۱۳۹۴ همراه با بیست شهروند بهایی دیگر در استان گلستان به احکام قضایی محکوم شده بودند پس از گذراندن یک سوم از دوره محکومیت خود از زندان شهر گرگان آزاد شدند، این چهار شهروند همگی به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری در مرحله تجدید نظر محکوم شده بودند و از خردادماه سال جاری تحمل حبس خود را در زندان شهر گرگان آغاز کرده بودند. با احتساب ایام بازداشت و با تحمل یک سوم از مدت محکومیت این افراد بصورت مشروط در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده خود آزاد شدند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۲۲ مورد

محکومیت به زندان

۵ مورد

اجرای حکم زندان

۱ مورد

تفتیش منزل یا محل کار

۲۷ مورد

بازجوئی

۱ مورد

ضبط وسائل

۲۷ مورد

پلمپ محل کسب

۱۷ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۲ مورد

تفتیش عقیده

۱ مورد

توهین و تحقیر

۱ مورد

آزادی از زندان با اتمام حبس یا استفاده از آزادی مشروط

۱۶ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۱۰۴ مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2016 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه :

به گزارش محبت نیوز نقل از منابع آگاه، “محمدعلی ترابی” ۳۹ ساله و از نوکیشان مسیحی استان خوزستان ظهر سه‏ شنبه ۱۸ مهر ماه در محل کارش در منطقه «قلعه سید» شهرستان دزفول توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده و خانواده او اطلاعی از وضعیت نامبرده ندارند. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که همزمان دو شهروند نوکیش مسیحی دیگر نیز در این شهر بازداشت شدند که پس از بازجویی به طور موقت آزاد شدند. همچنین یکی دیگر از نوکیشان مسیحی نیز در این شهر توسط نیروهای امنیتی احضار شده است که حکایت از تشدید فشارها بر نوکیشان مسیحی در استان خوزستان در روزهای اخیر دارد. ارگان بازداشت کننده محمد علی ترابی، اداره اطلاعات دزفول بوده است که ساعت ۱۱ صبح وی را در محل کارش که یک جوشکاری در همان منطقه قلعه سید بوده بازداشت می‎کنند و وی را به منزل‏ش منتقل نموده و بعد از تفتیش و کشف تعدادی کتاب مقدس و جزوات مسیحی نامبرده را به محلی نامعلوم منتقل می‌کنند.

به گزارش «محبت نیوز» به مناسبت دهه اول محرم و سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق که در تقویم جمهوری اسلامی «هفته دفاع مقدس» ثبت شده نشستِ سیاسی عقیدتی در پایگاه «زکیه» حوزه زینبیه ناحیه مرکزی یزد برگزار شد که سخنران آن با استناد به آیات قرآن به شدت به یهودیت حمله کرده است. فردی به اسم میرزایی در این نشست گفته دشمن‌ترین دشمنان اسلام طبق آیه صریح قرآن کریم یهودی‌ها هستند که در زمان حال یهودیان با آمریکا و اسرائیل متحد هستند. برگزاری چنین نشست‌هایی در پادگان‌ها و مراکز بسیج و تبلیغ علیه مسیحیان سال‌هاست که در جریان است، اما مدتی است که گفتن از مدافعین حرم و جنگ سوریه و نسبت دادن آن با اسلام ناب ترویج پیدا کرده است. چندی پیش بود که سپاه از ستاره داوود به عنوان هدف موشک‌های خود در بیابان‌ها استفاده می‌کرد.

به گزارش محبت نیوز ، عبدالعلی پورمند ۳۸ ساله معروف به «احیا» از خادمین کلیسای خانگی «پیام آرامش» شهر دزفول روز پنجشنبه مورخ ۲۷ مهرماه ۱۳۶۹ ( ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شده است. منابع مطلع به ” محبت نیوز” می‌گویند؛ “ماموران ابتدا به منزل وی یورش بردند، اما این نوکیش مسیحی در خانه حضور نداشته و در زمین کشاورزی خود مشغول کار بوده است. ماموران لباس شخصی پس از بازرسی و تفتیش کامل خانه، تعدادی کتاب مقدس ، جزوه و سی دی را ضبط کرده و با خود می‎برند. پس از آن ماموران امنیتی طی یک تماس تلفنی وی را احضار کرده و از او خواسته می‎شود به ستاد خبری وزارت اطلاعات در دزفول مراجعه کند که همان روز پس از مراجعه به این مرکز بازداشت می‎شود.

به گزارش «محبت نیوز» وضعیت نوکیشان مسیحی “مهرداد هوشمند و سارا نعمتی”، که روز دوشنبه بیستم شهریور۱۳۹۶ برابر با (۱۱ سپتامبر۲۰۱۷) به دفتر پیگیری اطلاعات سپاه احضار و پس از بازجویی بازداشت شده بودند، همچنان نامشخص است. گفته شده احتمالا این دو نوکیش مسیحی به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده‌اند.

به گزارش هرانا ، با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت «محمدعلی ترابی» از نوکیشان مسیحی شهر دزفول، خانواده و بستگان او هنوز از محل بازداشت وی و اتهاماتش بی‎خبرند و پیگیری‌های آنها از مراجع قضایی بی‎نتیجه مانده است. محمدعلی ترابی نوکیش مسیحی ۳۹ ساله ظهر سه‏ شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶ در محل کارش در منطقه «قلعه سید» دزفول توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد که پیش‏‌بینی می‎شود اداره اطلاعات شهر اهواز باشد. گرچه محل دقیق این مرکز مشخص نیست، اما گفته می‎شود، پادگانی دور افتاده حوالی منطقه‎ی «چهار شیر» اهواز در جاده‌‏ی منتهی به فرودگاه باشد. این مرکز متعلق به اطلاعات سپاه است و گفته می‏شود که چندین سلول انفرادی دارد و بازداشت ‏شدگان پیش از این به این محل منتقل می‌شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، این گزارش در مورد فشار بر خانواده آقای ندرخانی، در حالی است که این کشیشی نوکیش مسیحی، علاوه بر ۱۰ سال زندان، به دو سال تبعید به شهرستان نیک‌شهر در استان سیستان بلوچستان نیز محکوم شده است. خبر خودداری از ثبت نام فرزند آقای ندرخانی را منصور برجی، سخنگوی «سازمان ماده ۱۸ در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران»، نیز تأیید کرده است.قاضی احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، سوم تیرماه یوسف ندرخانی، محمدرضا امیدی، محمدعلی مسیب‌زاده و زمان فدایی را به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی» و «ترویج» آنچه که «مسیحیت صهیونیستی» خوانده شده، هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش خبر آنلاین ، رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در طی مراسمی و در سخنانی با اشاره به برخی مشکلات پیشروی این کلیسا گفت: در حال حاضر تنها بیش از ۳۰ نفر از ارامنه در شیراز سکونت دارند که اگر کودکان، سالخوردگان و افراد بیمار را هم جدا کنیم دیگر چیزی باقی نمی ماند. مشکلات این کلیسا که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد تنها مربوط به ما نیست. به نقل از «خبرجنوب» هرموند هارطونیان اظهار داشت: نقش ما در این کلیسا بیشتر میراث داری است و تا حدی که در توان ما بود از آن نگهداری کردیم و کارهای جزئی مانند زه کشی و ایزوگام را انجام دادیم. این کلیسا با توجه به تاریخچه و قدمت آن مثل یک نگین در بافت قدیمی شیراز است و می تواند با جذب گردشگران خود سوددهی داشته باشد اما امروز شاهدیم که این کلیسا در کناری افتاده و با توجه به وضعیت آن به نظر می رسد دارد نفس های آخر را می کشد.

به گزارش محبت نیوز ، کلیسای گئورگ مقدس” در شهرستان سلماس تبدیل به موزه سنگ می شود! تصرف و تغییر کاربری اماکن تاریخی مسیحیان در ایران به امری عادی و رایج تبدیل شده است و اینبار نوبت به کلیسای گئورگ مقدس در روستای هفتوان شهرستان سلماس رسیده است.

به گزارش «محبت نیوز» از روز جمعه ۲۱ مهر ماه درحاشیه تجموع طلاب حوزه علمیه قم یکی روحانیون حوزه علمیه قم  با حمله به یهودیت و مسیحیت با استناد به قرآن اقدام به ایجاد فرافکنی نمود .

به گزارش محبت نیوز،  سید محسن محمودی، امام جمعه ورامین در خطبه‌های نماز جمعه (۱۴ مهر) گفته شباهت به کفار حرام است، ترویج فرهنگ غربی پوشیدن کراوات و استفاده از صلیب که نشان مسیحیت است و نمادی از فرهنگ غربی است اشکال دارد و با یک نگاه کلی هر نوع رفتار و پوشش که با هویت اسلامی یک مسلمان مطابق نباشد از نظر اسلام اشکال دارد .

به گزارش محبت نیوز ، روز جمعه ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) گروهی از تندروها و آتش به اختیارهای نظام به اتومبیل حامل «وروژ درماردیروسیان» رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان در این شهر حمله کردند. در این حمله علاوه بر این که درماردیروسیان مجروح شد، یکی از همراهان او نیز آسیب دیدند و به اتومبیل آنها نیز آسیب زیادی وارد شد. تلاش برای پنهان کردن این خبر ممکن نبود چون ریس شورای خلیفه‎گری ارامنه به بیمارستان منتقل شده بود و دستکم شهروندانی که در محل حادثه حضور داشتند و پرستاران و پزشکان بیمارستان از مجروحیت وی خبردار شدند تا اینکه شورای خلیفه‎گری ارامنه به طور رسمی به این حادثه واکنش کوتاهی نشان داد و در بیانیه‎ای طبق معمول با تاکید بر اینکه «در جمهوری اسلامی ایران که صلح و همزیستی مسالمت آمیز یکی از ارکان مهم آن می‌باشد» این اقدام را محکوم کرد.

به گزارش «محبت نیوز» فرمانده‎ی سپاه کربلای مازندران در سخنانی مبهم  مدعی شده صهیونیست‌ها با ایجاد صدها رسانه‏ مسیحی و کلیسا به دنبال ایجاد مسیحیت- صهیونیست و مسلمان- صهیونیست هستند. سردار بابائی مسیحیان و یهودیان را متهم کرده که ۸۰۰ کانال صهیونیستی و تعداد زیادی کلیسا ساخته‌اند تا به آخر زمان برسند .

به گزارش محبت نیوز ، دادگاه تجدید نظر «یوسف ندرخانی»، «محمدرضا امیدی»، «محمدعلی مسیب‌زاده» و «زمان فدائی» که قرار بود روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه برگزار شود به علت عدم حضور آنها در دادگاه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شده است. این افراد روز سوم تیر ماه ۱۳۹۶ در دادگاهی به ریاست قاضی احمدزاده، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی و ترویج مسیحیت صهیونیستی» هر کدام به ۱۰ سال زندان و در مجموع به چهل سال زندان محکوم شدند. یوسف ندرخانی علاوه بر ۱۰ سال زندان به دو سال تبعید به شهرستان نیک شهر (یکی ازشهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان) و محمدرضا امیدی هم علاوه بر حکم ۱۰ سال زندان به دو سال تبعید به شهرستان برازجان (یکی از شهرستان‌های استان بوشهر) محکوم شدند. دادگاه یوسف ندرخانی، محمدعلی مسیب‌زاده ملقب به یاسر، محمدرضا امیدی (یوهان) و زمان فدایی که با نام (صاحب) ۲۴ خردادماه ۱۳۹۶ برگزار شده بود.

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۴ مورد

بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده

۳ مورد

رفتار خشونت آمیز با شهروندان

۲ مورد

احضار و بازجوئی

۴ مورد

تفتیش منزل

۲ مورد

ضبط وسائل

۲ مورد

محرومیت از تحصیل

۱ مورد

تخریب اماکن

۲ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۸ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۲۸ مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک دین بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.   توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ نقض سریح حقوق دراویش گنابادی و نعمت الهی وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، نیز تاکید شده است.

در این ماه :

به گزارش سایت مجذوبان نور ، اجرای احکام دادسرای انقلاب شیراز در حکمی جدید : «با توجه به زندانی بودن محمدعلی شمشیرزن و در خصوص تعیین سقف برای محکومیت محکومان محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمیدرضا آرایش اعلام می‌دارد در مجازات نفی بلد حداقل مشخص می‌باشد و سقف ندارد تا توبه محکومین محرز شود.» بنابر این گزارش؛ همچنین این مقام قضایی، دستور جلب سایر دراویش کوار که به مجازات تبعید محکوم شده‌اند را صادر کرده است. محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمید آرایش بر اساس حکم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام محاربه، برای مادام‌العمر به ترتیب به شهرهای بندرعباس، زاهدان و اهواز تبعید شدند. همچنین محسن اسماعیلی، محمدعلی صادقی، ابراهیم بهرامی و محمدعلی دهقان به مدت هفت سال هرکدام و به ترتیب به شهرهای دزفول، زابل، مراغه و سردشت تبعید شدند. این حکم در دیوان عالی کشور هم تأیید شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

محاکمه

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانی

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۱ مورد

عرفان حلقه

پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهدی سپهر، شهریار سپهر، امیرحسین میرخلیلی و علی معماریان در اواسط شهریورماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند و همچنان در بند دو-الف زندان اوین تحت بازجویی به سر می‌برند. شعبه‌ی سوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین برای این بازداشت‌شدگان قرار وثیقه صادر کرده است اما نیروهای امنیتی از آزادی آنان خودداری می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب بابل وحید پورطهماسب، فعال عرفان حلقه را به اتهامات «عضویت در دسته و جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام» به یازده سال حبس محکوم کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی روز سه شنبه ۴ مردادماه با مراجعه به یکی از جلسات عرفان حلقه در مشهد یازده تن از حاضرین را بازداشت کرده‌اند. احسان حدادی هویت یکی از بازداشت‌شدگان است. تا زمان انتشار این شهروندان از وضعیت آنان اطلاعی به دست نیامده است .

به گزارش  رادیو فرهنگ، رها داوودیان و زهرا سادات ابراهیمی پس از برپایی دادگاه و ابلاغ حکم دو سال حبس تعلیقی آزاد شدند. یک منبع مطلع در این مورد گفت: « دادگاه چهار تن از شاگردان محمدعلی طاهری (زهرا شفیعی دهاقانی، ملیکا کاوندی، زهرا سادات ابراهیمی و رها داوودیان) نوزدهم مهر ماه برگزار شد که همگی آنها با حکم یک سال حبس تعزیری و احکام شلاق مواجه شدند، ولی این حکم در نهایت به دو سال حبس تعلیقی تغییر یافت.»علت عدم آزادی دو تن دیگر از شاگردان محمدعلی طاهری(محبوس در زندان قرچک) که در دادگاه ذکر شده حاضر بودند تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است.

به گزارش رادیو فرهنگ ، احسان حدادی از شاگردان محمدعلی طاهری در مشهد که توسط نیروهای امنیتی در روز سه شنبه چهارم مهر بازداشت شده بود، با صدور قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

بازداشت

۱۱ مورد

جلوگیری از آزادی افراد بازداشت شده علی رقم تودیع وثیقه

۴ مورد

محکومیت به حبس

۵ مورد

جلوگیری از برگزاری مراسم مذهبی

۱ مورد

بلاتکلیفی افراد بازداشت شده

۱۵ مورد

آزادی زندانی  با توجه به اتمام دوران محکومیت یا با قرار وثیقه

۳ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۳۶ مورد

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه :

به گزارش محبت نیوز ، روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۶ در یکی از مدارس زرتشتی‌های تهران برای دانش‌آموزان مقطع اول دبستان جشن «یادگیری اَوستا و قرآن» برگزار شد. «روشن گشتاسبی» معلم دینی زرتشتیان دبستان «گیو» در گفتگو با وب‎سایت «امرداد» گفته «بر پایه‌ی بخش‌نامه‌ی اداره‌ی آموزش‌ و پرورش تهران جشن اوستا و قرآن به مناسبت آغاز یادگیریِ قرآن و اوستا در میان دانش‌آموزان پایه‌ی اول برگزار می‌شود». در تصاویری که “وب‏سایت امرداد” منتشر کرده به طور مشخص دانش‌آموزان مقطع اول دبستان که هنوز به سن قانونی نرسیده‎اند در سر کلاس مقنعه برسر دارند. مشخص نیست این مقنعه‌ها برای ظاهرسازی در هنگام عکاسی است یا این دانش‌آموزان مجبورند در ساعات کلاس آن را بر سر داشته باشند، اما هر چه هست این پرسش مطرح می‎شود که مگر آنها به سن شرعی ۹ سال رسیده‎اند که به اجبار حجاب دارند؟ آنهم در مدرسه ای که متعلق به زرتشتیان ایران است! و اینکه یک آموزگار دینی زرتشتی اعلام کرده طبق بخشنامه آموزش و پرورش جشن یادگیری همزمان قرآن و اوستان برپا شود، حاکی از آن است که به اجبار و با دستور و بخشنامه یادگیری قرآن و آموزه‌های اسلامی برای اقلیت‌های دینی در ایران پیاده می‎شود. آنهم در شرایطی که طبق قانون اساسی، آنها در یادگیری، آموزش و برگزاری مراسم آیینی خود آزاد هستند.

به گزارش «محبت نیوز» فرمانده‎ی سپاه کربلای مازندران در سخنانی مبهم  مدعی شده صهیونیست‌ها با ایجاد صدها رسانه‏ مسیحی و کلیسا به دنبال ایجاد مسیحیت- صهیونیست و مسلمان- صهیونیست هستند. سردار بابائی مسیحیان و یهودیان را متهم کرده که ۸۰۰ کانال صهیونیستی و تعداد زیادی کلیسا ساخته‌اند تا به آخر زمان برسند .

به گزارش «محبت نیوز» به مناسبت دهه اول محرم و سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق که در تقویم جمهوری اسلامی «هفته دفاع مقدس» ثبت شده نشستِ سیاسی عقیدتی در پایگاه «زکیه» حوزه زینبیه ناحیه مرکزی یزد برگزار شد که سخنران آن با استناد به آیات قرآن به شدت به یهودیت حمله کرده است. فردی به اسم میرزایی در این نشست گفته دشمن‌ترین دشمنان اسلام طبق آیه صریح قرآن کریم یهودی‌ها هستند که در زمان حال یهودیان با آمریکا و اسرائیل متحد هستند. برگزاری چنین نشست‌هایی در پادگان‌ها و مراکز بسیج و تبلیغ علیه یهودیان سال‌هاست که در جریان است، اما مدتی است که گفتن از مدافعین حرم و جنگ سوریه و نسبت دادن آن با اسلام ناب ترویج پیدا کرده است. چندی پیش بود که سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل گزارش دادند سپاه از ستاره داوود به عنوان هدف موشک‌های خود در بیابان‌ها استفاده میکرد .

به گزارش ایلنا ، رئیس شورای شهر یزد از ابلاغ حکم تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، توسط فرماندار این شهر خبر داد. این حکم به شورای شهر ابلاغ شد؛ همزمان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان افزوده که تنها شورای نگهبان قادر است «خلاف شرع‌ بودن یا نبودن» مصوبه‌ای از مجلس را تشخیص دهد. وی در واکنش به انتقاد شماری از نمایندگان مجلس که به تفسیر شورای نگهبان در این زمینه انتقاد دارند نیز گفته که آنها به درستی از قوانین «آگاهی ندارند». کدخدایی نمایندگان مخالف مجلس با این تفسیر را دارای «نگاه مصلحتی» به این موضوع معرفی کرده است و بار دیگر بر صلاحیت شورای نگهبان در این زمینه تاکید کرده و گفته که دیگران نباید به این موضوع ورود کنند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

محرومیت از فعالیت اجتماعی

۱ مورد

محرومیت از کار

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۴ مورد

جلوگیری از انجام مناسک مذهبی

۱ مورد

رفتار توهین آمیز با شهروندان

۲ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۹ مورد



RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram