اطلاعیه 907 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

سهم پیروان ادیان مختلف ایران، از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران:

بر اساس اصل 12 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل  تا ابدغیر قابل تغییر است، مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصی ( ازدواج، طلاق، ارث، وصیت ) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‏ها رسمیت دارند و در هر منطقه‏ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.

و طبق اصل 13: ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیتهای دینی شناخته می‏شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصی و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند. بنا براصل 13 قانون اساسی پیروان  ادیان ایرانی به دو دسته تقسیم شده اند :

ادیان رسمی ( زرتشتی، کلیمی و مسیحی) و ادیان غیر رسمی ( یارسان ، بهایان ، دراویش ، و سایر ادیان دیگر ) این دو دستگی موجب عدم رعایت حقوق شهروندی آنها گردیده و در کمال تاسف به دسته های مختلف آنان را را تقسیم میکنند:

پیروان شیعه مذهب درجه یک، پیروان سنی مذهب درجه دو، پیروان ادیان مسیحی، زرتشتی، یهودی درجه سه، و ادیان غیر رسمی مثل بهائیان و یا عرفانهای نوظهور در درجه چهارم قرار دارند.

اما مسئولان امر در دولت جمهوری اسلامی با بی توجهی کامل  به این اصول مندرج در قانون اساسی نه تنها پیوسته پیروان اهل سنت را به بهانه های مختلف و اتهامات واهی سرکوب، بازداشت وشکنجه می کنند بلکه پیروان سایر ادیان رسمی مثل باورمندان و نوکیشان مسیحی که وظیفه بشارت دین خود را دارند هم دستگیر و زیرانواع شکنجه  روحی و جسمی قرار میدهند.

در قانون اساسی دو فرد یهودی(کلیمی) برابر با یک فرد مسلمان شمرده میشود و پیروان این آئین حق استخدام درارتش و مراکز نظامی را ندارند.

پیروان ادیان غیر رسمی طبق ماده 14 قانون استخدام: محکوم به فساد عقیده اند، حق استخدام در ادارات دولتی را ندارند و طبق نظریه مراجع تقلید، پیروان این ادیان نجس و یا کافر هستند.

بر اساس حکم صادره برای31 نفر از پیروان عرفان حلقه تا کنون34 سال و 4 ماه حبس تعزیری، 18سال حبس تعلیقی، 74 ضربه شلاق تعزیری، 480 ضربه شلاق تعلیقی، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و تعداد پرشماری رای «رد مال » صادر شده است.

دراویش گنابادی نیز سالهاست که به جرم ابراز عقاید خود مورد سرکوب، حبس و شکنجه های روحی و اجتماعی قرار دارند از جمله اخیرا در دادگاه تجدید نظر حکم آقای محمدعلی شمشیرزن از تبعید به حبس ابد تبدیل گردیده که این تنها یک مورد از هزاران مورد نقض صریح حقوق شهروندی دراویش گنابادی ( نعمت اللهی ) در ایران است .

فعالین و اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد 1 برابری، ماده 2 عدم تبعیض، ماده۵ آزادی و رهایی از شکنجه، ماده18 آزادی اندیشه ودین، ماده 19 حق آزادی عقیده و بیان در اعلامیه جهانی حقوق بشر، ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات غیر قانونی دولت ایران خواهان حقوقی برابر برای شهروندان و پیروان سایر ادیان هستند.             

907

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram